Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?

06-06-2025 15:21 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.

Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.

Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.

Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Ik herken mezelf wel in jou trouwens. Veel moeite met de dagelijkse structuur (elke dag weer brood smeren, de vaatwasser, tassen pakken) en daarnaast elke keer weer andere dingen die moeten. Ben je klaar met de kinderfeestjes moet je weer naar de tandarts, of blijken alle broeken ineens te kort en moet je daar weer achteraan. Plus behoefte aan rust (en dan langer dan incidenteel een half uurtje) maar dat gaat niet want je hebt nou eenmaal 2 kinderen. Bij mij speelt dat ik autisme heb, zou bij jou ook zoiets kunnen spelen?
Speculaastaart schreef:
10-06-2025 06:58
Het verschil tussen huisjes en campings is het tentdoek dat alle geluid doorlaat. Op een nog stille camping kun je bij wijze van spreken de buurman in zijn koffie horen roeren. Je hoort de ritsen van de tent vijf plaatsen verder. En gelukkig beseffen de meeste mensen dat heel goed zodat mensen niet wakker worden van elkaar.

En als ik kinderstemmen hoor voor achten en ik hoor een ouder die dat probeert zo stil mogelijk te houden heb ik daar alle begrip voor. Voor een ouder die met zijn kinderen gaat voetballen naast mijn tent heb ik dan weer minder begrip. Ook al sta ik naast het pannaveldje, voor achten hoef je daar niet te zijn.
Ik ben nog nooit eerder getentsplained, maar eens moet de eerste keer zijn.
Ik snap het wel hoor, jij bent de tent-expert en de campingkoningin, tenslotte. Maar voor mensen die het lastig vinden te voldoen aan deze regels, is een andere manier van vakantievieren wellicht geschikter, dat is alles wat ik wilde zeggen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
En heb je inmiddels een antwoord op mijn vraag kunnen bedenken? Het lijkt mij geen hele ingewikkelde vraag en ook geen ingewikkelde oplossing ...
Nana_Mouskouri schreef:
10-06-2025 09:50
Ik snap het wel hoor, jij bent de tent-expert en de campingkoningin, tenslotte. Maar voor mensen die het lastig vinden te voldoen aan deze regels, is een andere manier van vakantievieren wellicht geschikter, dat is alles wat ik wilde zeggen.
:HA:
Nana_Mouskouri schreef:
:rofl:
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Wielrenster87 schreef:
10-06-2025 09:29
Ja :).
Ff een positief vergezicht dan. Kinderen worden supersnel zelfstandig op een camping. Daarmee is de behoefte 'mama, mama, mama, mama' een heel stuk lager.

Mijn ervaring met kleuters: Bij aankomst een rondje camping met zijn allen, en een dag later moet je ze gaan zoeken voor lunch/'t avondeten/dagactiviteit. Een paar dagen later zitten ze in het naastgelegen bos.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Frizz schreef:
10-06-2025 09:31
Ook in je vorige topic ging het hierover. En heb ik iets geschreven over in verbinding staan met je eigen gevoel. Want je hoofd staat maar aan en ziet honderduizend beren op de weg én kapt elke flexibele oplossing af. Toen reageerde je nog dat helemaal goed in verbinding staat met jezelf en je eigen behoeften. Wie kan jou helpen hierbij? Weet je man dat je (nu?) zo functioneert?
Precies, in je vorige topic ging het over je hoge belastbaarheid terwijl uit alles blijkt dat je nogal uit contact bent met jezelf (en omgeving?) en je alleen maar heel veel problemen ziet, wat er eerder op lijkt te wijzen dat het niet zo lekker gaat. Alles en iedereen lijkt teveel. Dat kan, maar zou het dan niet tijd worden daaraan toe te geven en daarmee aan de slag te gaan? Of zoek je de oplossing nu in deze camping cancelen en boos worden op je man dat hij dit niet expliciet heeft gezegd?
Op een franse camping zitten we de eerste dagen nog in ons Nederlandse ritme. Vroeg wakker, vroeg slapen. Maar naarmate de vakantie vordert worden we steeds Franser. Later wakker, heel laat pas koken, en nog steeds vroeg slapen ;-) Want na een dag buitenlucht en activiteiten hebben we helemaal geen puf voor lang borrelen. Eigenlijk is elke camping vanaf 22:00 fluisterstil.
Dat staat meestal ook in de huisregels, maar ik merk dat de campinggasten dat zelf eigenlijk zelf ook wel prettig vinden. Het heeft ook wel iets, in de stilte af en toe het geluid van voetstappen op het grind richting het toilletgebouw. De ouders die luid fluisterend de kinderen aanmanen tot tandenpoetsen, het geluid van overvliegende vleermuizen. Die stilte aan het einde van de dag is onderdeel van het kamperen.

De ochtenden met jonge kinderen zijn de eerste dagen inderdaad een uitdaging. Als je het iedereen zo gemakkelijk mogelijk wilt maken: Geef ze een scherm met een filmpje. Desnoods met een koptelefoon op. Daarmee win je een heel uur.
Daarna extra lang doen over haar kammen, aankleden en tandenpoetsen, een rondje rond de camping wandelen, samen brood halen, en voor je het weet is het alweer 9 uur.
In de middag ga je lekker lang rijden, de kinderen vallen vanzelf in slaap, en dan heb je tijd om even lekker bij te kletsen, zelf weg te dommelen, en je ziet ook nog wat van de omgeving. Je bent samen, maar toch ben je even alleen.

Volgend jaar heb je alles onder de knie, en kun je je gemakkelijker overgeven aan het campingritme.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
meisje85 schreef:
10-06-2025 10:11
Precies, in je vorige topic ging het over je hoge belastbaarheid terwijl uit alles blijkt dat je nogal uit contact bent met jezelf (en omgeving?) en je alleen maar heel veel problemen ziet, wat er eerder op lijkt te wijzen dat het niet zo lekker gaat. Alles en iedereen lijkt teveel. Dat kan, maar zou het dan niet tijd worden daaraan toe te geven en daarmee aan de slag te gaan? Of zoek je de oplossing nu in deze camping cancelen en boos worden op je man dat hij dit niet expliciet heeft gezegd?
Dit!

Je klinkt overbelast, TO. Na dat heftige jaar is dat ook niet zo gek. Misschien wordt het tijd om te stoppen met doorbuffelen en op adem te komen?
Wielrenster87 schreef:
10-06-2025 01:04
De bakker op de camping/broodservice is pas om 8 uur open, gelukkig staat er een koelkast in de safaritent.

En ik vind wandelen op een weg zonder stoep waar auto’s 80 km per uur mogen niet bijzonder geschikt voor jonge kinderen.

🥲 ik verbaas mij oprecht over die 8 uur. Bijna geen kleuter slaapt toch structureel tot 8 uur? Als dit in de praktijk blijkt is dat wel het argument dat dit eens maar
Nooit meer kamperen is
Ik zou mij hier gewoon echt niet druk om maken. Dat zie je toch vanzelf wel hoe dat loopt? Misschien zijn er een hoop kinderen vroeg wakker op de camping en is er vanaf half 8 al herrie. Dan kunnen jouw kinderen lekker mee doen. En anders zal je ze even bezig moeten houden. Het zijn ook geen peuters meer toch? Op die leeftijd mogen ze best snappen dat ze gewoon stil moeten zijn voor andere mensen, dat ze even in bed een filmpje mogen kijken, een boekje kunnen lezen etc. Wij gingen ook kamperen toen de kinderen die leeftijd hadden en kan me gewoon echt niet meer herinneren hoe dat ging. Was dus gewoon geen probleem, want als het drama was zou ik het nog wel weten.
Nana_Mouskouri schreef:
:HA:
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Kleinezon schreef:
10-06-2025 10:08
Ff een positief vergezicht dan. Kinderen worden supersnel zelfstandig op een camping. Daarmee is de behoefte 'mama, mama, mama, mama' een heel stuk lager.

Mijn ervaring met kleuters: Bij aankomst een rondje camping met zijn allen, en een dag later moet je ze gaan zoeken voor lunch/'t avondeten/dagactiviteit. Een paar dagen later zitten ze in het naastgelegen bos.
Dit! + Je huishouden bestaat uit 's morgens de tent vegen en af en toe een afwasje. De ervaring met mijn eigen kinderen was dat ze, al klinkt het tegenstrijdig, doordat ze de hele dag actief waren, juist rustiger waren. Ze konden hun energie kwijt en daardoor sliepen ze beter, en aten ze beter. Wij kampeerden vrij primitief, dus liep ik 's ochtends met ze over de nog stille camping naar het toiletgebouw, heel stil kijken of we konijntjes zagen, of misschien zelfs een egeltje. In die tijd hadden we nog geen schermen, we namen een doos speelgoed mee waarmee ze zich best een poosje in de voortent vermaakten, waarschijnlijk ook omdat ze de rest van de dag andere dingen deden.

Ik heb mezelf nooit gestoord aan kinderstemmetjes van kinderen die vroeg wakker waren. Kinderen zijn kinderen, en een camping is nu eenmaal gehorig. Misschien heb ik makkelijk praten omdat ik vanzelf altijd vroeg wakker ben, maar ik denk dat het ook wel een beetje is hoe je jezelf erop instelt.

Ik snap dat het lastig is TO, als je zo niet in elkaar zit, maar misschien moet je proberen om alle verwachtingen los te laten. Zeker als je nog nooit gekampeerd hebt: laat het op je afkomen en go with the flow. Kamperen is bij uitstek een manier om in het nu te leven, en dat zou wel eens precies kunnen zijn wat je nodig hebt.
Wielrenster87 schreef:
10-06-2025 09:26
Bij een camping denk ik niet meteen aan stil zijn tot 9.00 uur. Dan denk ik eerder op een camping gericht op kinderen rond 7.00/7.30 op een normale toon lekker buiten ontbijten en daarna dat de kinderen kunnen spelen op het speelveld. Dat zijn voor mij met kinderen van tot 8 jaar hele normale tijden.

Niet om het een of ander hoor, maar in een hotel zijn je kinderen voor 8.00 toch ook niet aan het rondrennen en schreeuwen? Tijdens het ontbijten kunnen ze neem ik aan best gewoon even zitten en eten, het zijn geen wilden toch? Om 7.30 naar de speeltuin over de camping na het ontbijt... (of in een hotel... ) ik ben eerder verbaasd dat jij dat schijnbaar normaal gedrag vindt, op een plaats waar mensen komen op vakantie en in de ochtend juist alles op standje relaxed kunnen doen.

Een zwembad bij camping/hotel gaat ook vaak pas om 9.00 of 10.00 open in Frankrijk, althans dat is mijn ervaring.

Het is allemaal echt niet zo lastig, voor 8.00 hou je je kinderen bij je eigen tent/caravan met beetje kleuren, schermpje, lego... weet ik veel wat. Maar gewoon normaal spelen zonder gillen en rennen.

En in de avond na 22.00 zit je zelf als volwassenen op die manier bij je tent/caravan. Wijntje erbij, lichtjes/kaarsjes aan en een spelletje of boek.

Misschien is het beter als je gewoon een huisje huurt voor 3 weken. Heb je alles aan jezelf, kunnen je kinderen om 7.00 gewoon geluid maken en spelen, hoef je met helemaal niemand rekening te houden behalve je eigen gezin.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
10-06-2025 11:19
Niet om het een of ander hoor, maar in een hotel zijn je kinderen voor 8.00 toch ook niet aan het rondrennen en schreeuwen? Tijdens het ontbijten kunnen ze neem ik aan best gewoon even zitten en eten, het zijn geen wilden toch? Om 7.30 naar de speeltuin over de camping na het ontbijt... (of in een hotel... ) ik ben eerder verbaasd dat jij dat schijnbaar normaal gedrag vindt, op een plaats waar mensen komen op vakantie en in de ochtend juist alles op standje relaxed kunnen doen.

Een zwembad bij camping/hotel gaat ook vaak pas om 9.00 of 10.00 open in Frankrijk, althans dat is mijn ervaring.

Het is allemaal echt niet zo lastig, voor 8.00 hou je je kinderen bij je eigen tent/caravan met beetje kleuren, schermpje, lego... weet ik veel wat. Maar gewoon normaal spelen zonder gillen en rennen.

En in de avond na 22.00 zit je zelf als volwassenen op die manier bij je tent/caravan. Wijntje erbij, lichtjes/kaarsjes aan en een spelletje of boek.

Misschien is het beter als je gewoon een huisje huurt voor 3 weken. Heb je alles aan jezelf, kunnen je kinderen om 7.00 gewoon geluid maken en spelen, hoef je met helemaal niemand rekening te houden behalve je eigen gezin.
Nou, mijn oudste is om 06:00 wakker en gelijk aan. Tijdens het ontbijt zit hij even ja, 10 minuten misschien. Om half 8 zou ik nu een normale tijd vinden om naar speeltuintje te gaan. Enige wat helpt met drukke peuters is naar buiten gaan. En ja het is dan zeker wel lastig om kinderen van 06:00 t/m 08:00 rustig bij je tent te houden. Je kunt 1000x zeggen dat ze stil moeten zijn, dat gaat dan 1 minuut goed en vervolgens zijn ze weer druk, dus ja. Maargoed wij gaan ook niet naar hotels omdat slapen vaak drama is, helemaal in vreemde omgevingen en campings vind ik zelf de horror. Met echt drukke kleine kinderen zou ik inderdaad kiezen voor een vakantiehuis.
Heb alles gelezen. De enige conclusie die ik kan trekken..... Kamperen is niks voor jou en dat is het hele punt.
Als je het nog nooit gedaan hebt, maar er nu al "uitslag" van krijgt is het niks.
Mensen die naar Centerparcs gaan, omdat de kinderen dit willen en er zelf niks uithalen lijkt mij ook niet het beste recept.

Mocht het nog lukken zou ik iets anders zoeken (cruise, stop je op meerdere plekken of een gezin reis verweg) anders probeer het een keer er maak er het beste van. Volgend jaar boek je iets wat beter past bij jou als dit voor jou belangrijk is.

Mijn ouders waren echte kampeerders en we kwamen overal. Zij kampeerden zonder ons ook al. Dus voor hun was het niet anders.
Ik weet dat mijn vader de vroege vogel was en altijd rustig opstond met ontbijt halen en wij ondertussen wakker werden. Ik weet niet hoe zij ons als jonge kinderen vonden, maar we vonden vaak speel maatjes op de camping en hadden elkaar. Zij vonden het zelf ook leuk zo goed als ik mij kan herinneren. Ik heb er zelf goede herinneringen aan.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 10-06-2025 12:03
Reden: Nog wat toegevoegd
17.81% gewijzigd
Wielrenster87 schreef:
10-06-2025 08:57
Ik heb niet meteen een antwoord klaar. Maar he: we gaan juist naar een camping voor de kinderen want dat schijnt heel leuk te zijn. Gelukkig is het camping van Nederlandse eigenaren waar voornamelijk Nederlandse komen, dat biedt enige hoop.

Hoe leuk het ook schijnt te zijn. Het is pas echt leuk als je het zelf ook kunt waarderen.

Macdonald's schijnt ook leuk te zijn voor kinderen. Ik vind er niks aan, dus kwamen we er nooit.
Nana_Mouskouri schreef:
Ik vatte het meer op als informatie voor TO - zo te lezen geen overbodige luxe, maar "tentsplaining" - góud, hahaha! Die ga ik onthouden. Moet ook meteen denken aan Jiskefet https://youtu.be/cgzSXrCmSyg?si=frYCHH-dju5YJHje
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Je hebt nog nooit gekampeerd en gaat meteen 3.5 week? Bless your soul.
Ugli schreef:
10-06-2025 12:15
Je hebt nog nooit gekampeerd en gaat meteen 3.5 week? Bless your soul.
Toch wat beter lezen.
Oh 1.5 week. Nog steeds heel lang (vind ik als kampeerhater), maar al een stuk beter te behappen haha.
Merel90 schreef:
10-06-2025 11:32
Nou, mijn oudste is om 06:00 wakker en gelijk aan. Tijdens het ontbijt zit hij even ja, 10 minuten misschien. Om half 8 zou ik nu een normale tijd vinden om naar speeltuintje te gaan. Enige wat helpt met drukke peuters is naar buiten gaan. En ja het is dan zeker wel lastig om kinderen van 06:00 t/m 08:00 rustig bij je tent te houden. Je kunt 1000x zeggen dat ze stil moeten zijn, dat gaat dan 1 minuut goed en vervolgens zijn ze weer druk, dus ja. Maargoed wij gaan ook niet naar hotels omdat slapen vaak drama is, helemaal in vreemde omgevingen en campings vind ik zelf de horror. Met echt drukke kleine kinderen zou ik inderdaad kiezen voor een vakantiehuis.
Maar aangezien deze TO vindt dat haar kinderen zich maar moeten aanpassen, anders kweek je sneeuwvlokjes, moet ze dan ook maar zorgen dat die kinderen tot 8 uur stil zijn.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
10-06-2025 12:24
Maar aangezien deze TO vindt dat haar kinderen zich maar moeten aanpassen, anders kweek je sneeuwvlokjes, moet ze dan ook maar zorgen dat die kinderen tot 8 uur stil zijn.
En niet voor de camping, maar omdat ze zelf tot 8 uur geen zin heeft in die kinderen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Newsflash; niemand heeft zin in kinderen voor 7.30 uur. Vooral niet die van een ander als ik lekker lig te tukken terwijl de mijne ligt uit te slapen.
TO even serieus , wat een gemeut over vanalles en nog wat.

Je hebt jonge kinderen en gaat op vakantie, nee je komt niet helemaal uitgerust terug , maar als het goed is ga je genieten als je je kinderen met zandvoetjes s avond afspoelt en bedenkt hoe leuk ze het hebben gehad.

En natuurlijk zijn er momneten dat je ze achter het tentdoek wil plakken, maar kom op zeg hoeveel beren op de weg kan je creeren?

Gewoon smorgens 06:00 wakker, I pad mee hotspot aan, koptelefoon op, tetters dicht tot 07:30 , op het gemak tanden poetsen washand erdoor aankleden, 0800 wandelen naar de bakker, tafel dekken en op het gemak ontbijten, nou dan ben je rond 0900 klaar en kan iedereen gillden de camping over, laat ze van te voren zien waar alles is en op dag 2 gaan ze zelfstandig op ontdekking.

En als je antischerm bent dan ga je om de beurt eruit, en help je ze op weg met tekenen of samen ganzenbord spelen.
Catco schreef:
10-06-2025 12:51
TO even serieus , wat een gemeut over vanalles en nog wat.

Je hebt jonge kinderen en gaat op vakantie, nee je komt niet helemaal uitgerust terug , maar als het goed is ga je genieten als je je kinderen met zandvoetjes s avond afspoelt en bedenkt hoe leuk ze het hebben gehad.

En natuurlijk zijn er momneten dat je ze achter het tentdoek wil plakken, maar kom op zeg hoeveel beren op de weg kan je creeren?

Gewoon smorgens 06:00 wakker, I pad mee hotspot aan, koptelefoon op, tetters dicht tot 07:30 , op het gemak tanden poetsen washand erdoor aankleden, 0800 wandelen naar de bakker, tafel dekken en op het gemak ontbijten, nou dan ben je rond 0900 klaar en kan iedereen gillden de camping over, laat ze van te voren zien waar alles is en op dag 2 gaan ze zelfstandig op ontdekking.

En als je antischerm bent dan ga je om de beurt eruit, en help je ze op weg met tekenen of samen ganzenbord spelen.
🤣 los van dat het goed bedoelt maar ik wacht zelf ook geen 2,5 a 3 uur met ontbijten als ik wakker ben en dat verwacht ik ook niet kleuters. En er zijn kinderen (helaas) die na een half uur denken we gaan wat anders en dan doe ik met liefde wat andersz

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven