Vergeetachtige puber

28-10-2020 19:40 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 14 is een schat maar kan niks onthouden. Een paar voorbeelden:
-geef jij de kat even eten, ja is goed. Na een uur blijft kat miauwen. Nog geen eten gehad. Oh vergeten zegt m’n dochter dan.
-plastic naar de plasticbak brengen kost haar 3 dagen en meerdere keren zeuren van mijn kant en boze reacties van haar kant.
-wasmand op haar kamer staat al 3 weken klaar om opgeruimd te worden.

Nu is dit voor de sfeer niet zo heel gezellig want ik ben in haar ogen de zeur die te veel van haar vraagt.

Nu laat ik veel dingen gewoon maar gaan, zoals die wasmand met was, daar heb ik verder ook geen last van. Maar sommige dingen zoals kat eten geven moet uiteraard gebeuren. Vuilniszak verschonen als deze vol is is ook wel prettig 😉

Het is geen onwil en past ook uitstekend bij het puberbrein maar ik ben toch benieuwd naar wat tips om puber niet alles te laten vergeten.

Heb haar gezegd schrijf je taken op of doe ze direct als ik het vraag maar dit werkt beide niet. Belangrijke dingen zoals schoolwerk kan ze wonderbaarlijk genoeg wel onthouden en op tijd doen 😂

Ik wil het graag gezellig hebben en niet continu de zeur zijn. Hoe gaan jullie hier mee om met jullie pubers?
Ik ben uit mijn stekker gegaan een week of twee terug. Het heeft voldoende indruk gemaakt om de dingen die ik haar vraag direct gedaan te krijgen. Dus niet eerst nog even dit, dan nog even dat.

Nee, nu ruim je de vaatwasser uit.
Alle reacties Link kopieren
Hetzelfde gedrag light laten zien?

Haar kleren kunnen ook "morgen" gewassen worden, eten kan ook over 3 uur en heeft geen haast, oostindisch doof zijn of zeggen "straks" als ze iets vraagt, ja zeggen en nee doen als ze iets vraagt, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Je moet aan pubers alleen dingen vragen die ze NU moeten doen. Als je vraagt of ze het straks willen doen, zeggen ze ja en zijn ze het na 5 minuten vergeten, want bezig met andere dingen. Dus: jij gaat NU de vaatwasser even uitruimen, of: je gaat NU je kamer opruimen, of: je geeft NU de kat/hond even eten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hoort bij de ontwikkeling van het puberbrein......mijn oudste was nooit vergeetachtig, heel netjes en deed alles wat ik vroeg. Nu begint ze ook te puberen. Van binnen juich ik😃.

Nog geen tip.....we zijn net begonnen met deze fase, maar ik ben er blij mee.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 28-10-2020 20:00
17.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maak gewoon een takenlijstje met dingen die ze per dag moeten afhandelen. Werkt veel beter en past ook veel beter bij hoe ze hun toekomstige werkzaamheden moeten gaan invullen.
Herkenbaar!
Hier bleek de puber in kwestie ADD te hebben en met medicatie is het grotendeels opgelost.

Het advies om pubers rond te commanderen door alles NU te laten doen zou hier bijzonder slecht vallen en het zou uitgebreid onderwerp van gesprek bij therapie worden.

Het zijn net mensen, die pubers - ook zij hebben er een bloedhekel aan als iemand commando's geeft en verwacht dat alles ter plekke uit de handen wordt laten vallen. En daarnaast zijn het pubers, dus ze zijn nog niet helemaal 'af', waardoor ze het ook weer vergeten.

Alles komt goed, maar pas als ze lang en breed op kamers zijn ;)
Alle reacties Link kopieren
Hang een bord in de keuken waar je de afspraken/klusje opschrijft.

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat zij het doet?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zelf de kat eten geven?

Pick your battles, zegt Dr. Phil altijd. ;-)
pejeka schreef:
28-10-2020 19:51
Je moet aan pubers alleen dingen vragen die ze NU moeten doen. Als je vraagt of ze het straks willen doen, zeggen ze ja en zijn ze het na 5 minuten vergeten, want bezig met andere dingen. Dus: jij gaat NU de vaatwasser even uitruimen, of: je gaat NU je kamer opruimen, of: je geeft NU de kat/hond even eten.

Juist niet, pubers hebben behoefte aan autonomie. Ze willen graag zelf bepalen wat ze wanneer doen. Het werkt bij veel pubers goed om ze die autonomie te geven door ze juist te vragen om bijvoorbeeld de tafel te dekken of de vaatwasser uit te ruimen voor een bepaalde tijd. Vraag het op tijd en geef gelegenheid om het de puber zelf te laten inzetten.
Milde versie: Planbord/planning op papier maken. In overleg, dus welke tijden zijn voor haar fijn? Heeft ze een marge qua tijd nodig? (Gevoel van zelfstandigheid en eigen keuzes maken) of wil ze juist liever dat het concreet op 1 tijd gebeurt? Eerst samen en dan puber zelf laten invullen.

Minder milde versie: Schoolwerk lukt wel omdat op school duidelijke consequenties volgen als het niet af is, lijkt mij. Misschien (extra) huiswerk, of strafwerk of een onvoldoende. Je kan er thuis ook zulke consequenties aanhangen. Dus dat de afspraak is dat kat tussen twee bepaalde tijden in/op 1 bepaald moment eten krijgt, houdt ze zich er niet aan dan volgt er een consequentie.

Kijk naar wat voor soort kind het is. Ook niet alle pubers zijn hetzelfde. Wat heeft ze echt nodig?
Alle reacties Link kopieren
Pick your battles is precies wat Ik doe. Daarom zeur ik zeker niet over alles. Maar de kat eten geven als ik rond etenstijd van de kat even weg ben vind ik niet teveel gevraagd. Net als de vaatwasser in- en uitruimen. We wonen met z’n allen dan mag ook iedereen af en toe wat doen.

Ze hoeft echt niet veel te doen maar ik ben van mening dat als ik alles overneem waar ze tegen aan schopt of over zeurt dat het geen leukere volwassene gaat worden. En ik vraag echt minimaal dingen.

Dat ik elke ochtend alle beleg weer kan opruimen, die avond al haar afwas van de bank naar de keuken breng, haar schoenen opruim dat meld ik haar allemaal niet eens meer en zo nog duizend dingen 😊
sparoodislekker schreef:
28-10-2020 20:10
Pick your battles is precies wat Ik doe. Daarom zeur ik zeker niet over alles. Maar de kat eten geven als ik rond etenstijd van de kat even weg ben vind ik niet teveel gevraagd. Net als de vaatwasser in- en uitruimen. We wonen met z’n allen dan mag ook iedereen af en toe wat doen.

Ze hoeft echt niet veel te doen maar ik ben van mening dat als ik alles overneem waar ze tegen aan schopt of over zeurt dat het geen leukere volwassene gaat worden. En ik vraag echt minimaal dingen.

Dat ik elke ochtend alle beleg weer kan opruimen, die avond al haar afwas van de bank naar de keuken breng, haar schoenen opruim dat meld ik haar allemaal niet eens meer en zo nog duizend dingen 😊

Die kat gaat dood als hij nooit eten krijgt dus dat is nou net een consequentie die je je kind en je kat niet expres laat overkomen. Het lijkt mij dus niet handig om dat een verantwoordelijkheid te laten worden van een puber. Dat zou ik zelf dus oplossen door die kat zelf eten te geven. ten alle tijden.
Tsja... als mijn moeder mijn spullen ook steeds achter me aan op bleef ruimen zou ik de noodzaak ook niet zien om het zelf te gaan doen. Wat ze erbij zegt hoor ik niet hoor, als ze het toch wel opruimt.
sparoodislekker schreef:
28-10-2020 20:10
(...)
Ze hoeft echt niet veel te doen maar ik ben van mening dat als ik alles overneem waar ze tegen aan schopt of over zeurt dat het geen leukere volwassene gaat worden. En ik vraag echt minimaal dingen.
(..)
Ik heb bij de ergste, meest luie pubers nog gezien dat het goed kwam, zodra ze op zichzelf waren. Dus maak je geen zorgen over de volwassen versie van je dochter.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef de honden zelf eten, of de prepuber doet het, anders komt het niet goed.
Vaatwasser moet meteen na het eten, en dat moet vrijwel iedere avond gezegd worden.
Wasmand keer ik om op het bureau, dat is de enige manier waarop ik de wasmand datzelfde jaar nog terugzie en de was in de richting van de kast verdwijnt. Ze moet zelf maar zien hoe ze het onderscheid maakt tussen de vuile was op de grond en de schone op het bureau.

Het is stikirritant om alles vijfhonderd keer te moeten zeggen en dat het dan nog niet blijft plakken, maar dit zijn nog wel de simpelst op te lossen dingen.
Vergeten om de douchedeur dicht te doen bij het douchen zodat de badkamer compleet blank staat, de honden vergeten uit te laten bij het thuiskomen, tot diep in de nacht appen, en het liegen over werkelijk alles vind ik veel vervelender.
Inderdaad, echt noodzakelijke dingen (kat) zelf doen. Schoenen en tassen laten liggen zodat ze zelf alles kwijtraakt of desnoods op haar bed plempen. Veel succes ermee :hello:
Alle reacties Link kopieren
Een planbord? :rofl: Die vergeet toch dat dat bestaat en dat ze erop moet kijken en er dan ook nog iets mee moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
28-10-2020 20:12
Die kat gaat dood als hij nooit eten krijgt dus dat is nou net een consequentie die je je kind en je kat niet expres laat overkomen. Het lijkt mij dus niet handig om dat een verantwoordelijkheid te laten worden van een puber. Dat zou ik zelf dus oplossen door die kat zelf eten te geven. ten alle tijden.
De kat gaat niet per se dood als hij een uur later eet dan normaal. Maar ik snap je punt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-10-2020 20:00
Hang een bord in de keuken waar je de afspraken/klusje opschrijft.

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat zij het doet?
Heb ik geprobeerd maar dan wordt er vergeten op te kijken.

Het is niet belangrijk dat ze specifieke klussen doet, maar wel dat het normaal is dat iedereen een beetje bij draagt. En dat zijn echt geen stapels taken. Haar vader en ik doen 99 procent van alle taken dus ze wordt zeker niet overvraagd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die wasmand omkiepen op haar bed.
En waarom ruim jij het beleg op? Waarom breng je haar vuile vaat naar de keuken? Laat het maar eens ontploffen hoor.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
28-10-2020 20:21
Ik zou die wasmand omkiepen op haar bed.
En waarom ruim jij het beleg op? Waarom breng je haar vuile vaat naar de keuken? Laat het maar eens ontploffen hoor.
In het kader van pick your battles. Ik roe haar overigens ook regelmatig naar beneden om Het alsnog zelf te doen, maar soms kost het me minder energie om het zeg te doen dan weer een boze puber te hebben en weer een discussie te pareren.

Ze is overigens ook vaak zat heel gezellig en niet direct lui maar echt een puber zeef.
Alle reacties Link kopieren
Leg haar jouw probleem eens voor en leg uit waarom jij dit een probleem vindt. Daar hoeft zij het niet mee eens te zijn overigens en vraag haar naar een oplossing. Zij wil geen zeurmoeder, jij wil niet achter je kind aan lopen. Dus er moet ergens een win-win te vinden zijn.
Neem haar oplossingen serieus, probeer haar heel serieus te nemen. Dan neemt ze jou waarschijnlijk ook iets serieuzer.
En verder, blijven ademhalen en driedubbel genieten van de wel leuke momenten ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik als puber wel gevoelig zou zijn geweest voor woorden als: je zou me ontzettend helpen als je de was tijdig in de badkamer zou leggen. Dus echt de nadruk erop leggen dat jijzelf dat zou waarderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
sparoodislekker schreef:
28-10-2020 20:19
De kat gaat niet per se dood als hij een uur later eet dan normaal. Maar ik snap je punt.

Nee, dat snap ik, maar in mijn gezin probeerde ik de kinderen te laten ervaren wat er gebeurt als je de aan jou opgedragen taak niet doet, door het zelf dan ook niet te doen.

Dus wel eten koken en dan moet er iemand in de laatste minuut nog tafeldekken, de kinderen maken elkaar dan wel duidelijk dat het niet handig was. Kind dat geen geraspte kaas haalde voor op de spaghetti kreeg broertje en zus over zich heen. Kind dat vergat de was op te hangen vond voor die avond een klamme handdoek aan zijn kamerdeur. (Als ik de hele was niet wil opvouwen hang ik vaak voor iedereen een handdoek aan zijn deurknop voor diezelfde avond.) Etc.

Dingen die voor mij een halszaak zijn/waren vraag ik dus meestal niet, kan ik ook niet teleurgesteld worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven