Verwacht ik te veel van PSZ?

26-01-2022 16:22 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (bijna) 34 weken zwanger en flink hormonaal als het om ons kind gaat (de eerste dus). De beschermende hormonen doen het goed zeg maar. Dus voordat ik hier iemand over ga spreken wil ik even weten of ik nou te veel verwacht of dat dit normaal is.

Kind is net twee en gestart bij de PSZ. Vorige week kennismaken, deze week voor het echt. Groep van 16 kinderen. Bij binnenkomst zijn er al zo'n 11, maar slechts één leidster. Pas een half uur na de start zijn er drie leidsters. Hoofd-leidster (hoe heet zo iemand?) kent naam van ons kind niet en vangt kind ook niet op (als in "Hee Frits, wat leuk dat je vandaag bij ons komt. Dit is Herman en hij speelt met de dieren. Wil jij ook met de dieren spelen?" - ik verwacht natuurlijk niet dat hij helemaal 1:1 begeleidt wordt gedurende de ochtend. Daar is geen tijd voor en dat snap ik prima). Bij ophalen even kort iets over prima gegeten en gedronken, maar verder niks. Niks ingevuld in ouderportaal.

En ik... ik voel me hier ongemakkelijk bij. Ik kom uit een onderwijsfamilie (zowel PO als VO) en ik ken ook van mijn familieleden anders. Handje geven als je binnenkomt en zo.

Verwacht ik te veel, of is dit niet oké?
Alle reacties Link kopieren
Arretjescake schreef:
26-01-2022 16:53
Mwah. Ik snap jouw gevoel. Ik heb echter zelf ook in de KDV gewerkt en regelmatig op een PSZ ingevallen. Het komt dan inderdaad voor dat je ‘s ochtends, in je pauze en aan het einde van de dag met een flink aantal kinderen zit in je eentje. Ik stond op een babygroep en had bijvoorbeeld ‘s ochtends 8 baby’s tot mijn eerste collega kwam versterken. Dat “mag” een bepaalde tijd per dag en valt buiten de kind-ratio regeling.

Als ik inviel op een PSZ kende ik de kinderen ook niet dus wist ik ook niet altijd of een kind nieuw of niet was.

Een fatsoenlijk praatje vind ik echter niet meer dan normaal. Gewoon even kort hoi zeggen, je naam en hem/haar begeleiden naar een start/speelactiviteit.

Ik zou het dus nog even een keer aankijken en kijken hoe je het dan aantreft. Anders een ander zoeken.

Dank je wel!! Dan weet ik ook een beetje wat normaal is :)
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:54
Dank je wel!! Dan weet ik ook een beetje wat normaal is :)
Mocht het wel weer voorkomen en je houdt er geen goed gevoel aan over, dan zou ik open het gesprek aangaan. En stiekem alvast oriënteren op een andere PSZ.
Ik vind het ook wel erg mager. Idd even aankijken. Maar ik ben vanuit de psz niet gewend om iedere keer een overdracht te krijgen. Wel vanuit het kdv. Maar voor de eerste paar keer dat je kind er is vind ik het normaal dat er wordt verteld hoe het ging. En dat ze weten dat je kind komt en hoe hij/zij heet.

Enne, MBO 4 is een heel normaal niveau hoor, sorry maar daarin vind ik je wel echt denigrerend klinken….
Alle reacties Link kopieren
Arretjescake schreef:
26-01-2022 16:56
Mocht het wel weer voorkomen en je houdt er geen goed gevoel aan over, dan zou ik open het gesprek aangaan. En stiekem alvast oriënteren op een andere PSZ.

Ik weet al welke het dan wordt ;-) Daar gaat zijn Grote Vriendin namelijk ook mogelijk heen. Daar had ik sowieso al naar zitten kijken, maar verder weg en geen enkel kindje daar gaat naar de school waar hij heen gaat. Dus toch gekozen voor deze.
Alle reacties Link kopieren
Je kan aankomende keer ook even vragen hoe ze dit normaal gesproken doen en aangeven dat je graag hoort hoe het gaat. Ik kreeg bij mijn zoon ook geen overdracht de eerste dag (4 maanden), bleek dat het portaal onbereikbaar was die dag.

Ik zou gewoon vragen hoe het gegaan is.
Alle reacties Link kopieren
NicciF schreef:
26-01-2022 16:57
Ik vind het ook wel erg mager. Idd even aankijken. Maar ik ben vanuit de psz niet gewend om iedere keer een overdracht te krijgen. Wel vanuit het kdv. Maar voor de eerste paar keer dat je kind er is vind ik het normaal dat er wordt verteld hoe het ging. En dat ze weten dat je kind komt en hoe hij/zij heet.

Enne, MBO 4 is een heel normaal niveau hoor, sorry maar daarin vind ik je wel echt denigrerend klinken….

Daar ben ik me heel erg van bewust en ik bedoel het absoluut niet laatdunkend. Ik heb 10000x liever een MBO-3 er die mijn kind wél goed ontvangt dan een WOer die mijn kind links laat liggen.

Alleen, we zitten qua gezondheid ook met een aantal zaken en bij de intake vond ik ze daarin echt beperkt qua kennis (terwijl ik dat wel had verwacht). Idem qua taalontwikkeling. Dat ik dingen zei en dat daar niet op werd ingegaan. Terwijl ik daarin ook teveel kan verwachten, omdat ik dat op mijn werk wél van mensen verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat je kind naar psz gaat als er al opvang is met gastouder? Ik heb zelf niet toegevoegde waarde gezien van psz en vooral omdat het halve dagen zijn en onpraktisch met werken.
Ik heb ervaring met 2 peuterspeelzalen. 1 zoals jij beschrijft en 1 waar veel meer persoonlijke aandacht en tijd voor de kinderen is. Mijn zoontje kwam altijd huilend terug va de 1e en heeft het nu ontzettend naar zijn zin op de 2e. Beide peuterspeelzalen zijn vast aan een basisschool.

Jammer van je mbo opmerking...
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:50
Dit is onze eerste ervaring. De gastouder kregen we via-via getipt en als er ooit een gouden standbeeld voor gastouders gemaakt wordt dan moet zij daarvoor model staan. Vanwege veel familieleden in het PO en VO hoor ik ook de verhalen over de 'opdringerige ouders' met onrealistische verwachtingen. Ik probeer dat vooral niet te zijn nu, maar wel mijn eigen grenzen te bewaken. Plus, en ik hoop echt dat ik nu niet als een arrogante trut overkom, ook in de gaten houden dat dit een MBO4-beroep is en dat ik inhoudelijk niet kan verwachten wat ik van mijn collega's op werk kan verwachten (wij zijn beide WO geschoold. Ik werk met o.a. directeuren van opleidingen binnen het hoger onderwijs).

Je kan prima verwachten dat leidsters je kind verwelkomen en dat ze oog hebben voor het feit dat het voor hem en voor jullie het eerste contact is, dat zijn vrij basale intermenselijke vaardigheden die niet heel sterk afhankelijk zijn van opleidingsniveau.

Verder zou ik de verhalen van opdringerige ouders met onrealistische verwachtingen parkeren. Juist die verhalen hebben mij gehinderd voor mijn kind op te komen, waardoor ze jarenlang is gepest en geen passend onderwijs kreeg. Ik wilde immers niet de ouder zijn die haar sneeuwvlokje als belangrijk zag. Overigens vraag ik me af of ouders daadwerkelijk zo opdringerig zijn, maar goed, dat is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je gevoel, ik heb zelf in de kinderopvang gewerkt en er gebeurden allerlei dingen waar ik zelf echt niet mee was weggekomen (niet dat ik dat had gewild).
Echt waar is je beroepseer, denk ik weleens.
Maargoed, kind vond het er fantastisch want er was leuk speelgoed en er waren andere kinderen, en toen hij eenmaal mee ging eten was dat ook allemaal geweldig.
Dus kijk even hoe je kind reageert.
Dan snap ik het wel weer. Maar ik denk dat dat meer aan de persoon ligt dan aan het opleidingsniveau. Ik heb dat ook weleens met hoog opgeleide mensen.

Het is ook lastig, je vertrouwt je kind aan mensen toe die je niet kent. En dan ook nog eens 34 weken zwanger, helpt ook niet mee haha!
anoniem_65f95e5263069 wijzigde dit bericht op 26-01-2022 17:29
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
26-01-2022 17:01
Wat is de reden dat je kind naar psz gaat als er al opvang is met gastouder? Ik heb zelf niet toegevoegde waarde gezien van psz en vooral omdat het halve dagen zijn en onpraktisch met werken.

Knip
pergamon wijzigde dit bericht op 27-01-2022 17:20
50.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nog een zijstraat: kan het zijn dat nu de vaste leidster(s) niet aanwezig was/waren vanwege de coronagolf? Bij de opvang van mijn kinderen staan momenteel invallers op alle groepen (kdv/psz/BSO), en soms zelfs alleen maar invallers. Die weten misschien niet eens dat jouw kind nieuw is, en hebben in mijn ervaring ook minder tijd/rust om een verslagen te tikken.

Wel eens met jou dat dit wel erg weinig feedback is hoor. Nog een weekje aankijken en het gesprek aangaan, zou ik doen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-01-2022 17:03
Je kan prima verwachten dat leidsters je kind verwelkomen en dat ze oog hebben voor het feit dat het voor hem en voor jullie het eerste contact is, dat zijn vrij basale intermenselijke vaardigheden die niet heel sterk afhankelijk zijn van opleidingsniveau.

Verder zou ik de verhalen van opdringerige ouders met onrealistische verwachtingen parkeren. Juist die verhalen hebben mij gehinderd voor mijn kind op te komen, waardoor ze jarenlang is gepest en geen passend onderwijs kreeg. Ik wilde immers niet de ouder zijn die haar sneeuwvlokje als belangrijk zag. Overigens vraag ik me af of ouders daadwerkelijk zo opdringerig zijn, maar goed, dat is een andere discussie.

Oh, dat ontvangen staat hélemaal los van opleidingsniveau. Echt hoor, liever iemand zonder opleiding met een fijne persoonlijkheid die lief is voor mijn kind. Maar we zitten dus ook met wat randzaken waar ik wel bepaalde inhoudelijke achtergrond bij had gehoopt / verwacht (niet op het niveau van ontwikkelingsachterstanden, maar wat medische dingen waar ik wel van verwacht dat ze goed kunnen handelen).

In mijn eigen werk (hoger onderwijs) heb ik wel die opdringerige ouders. Alleen daar kan ik zeggen dat ze geen belanghebbende zijn en is het gesprek afgelopen ;-)
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:52
Ik hoop het echt!!Het zou zo leuk zijn als hij vast een vriendje kan maken waar hij straks ook mee in de klas komt. (Een mens mag dromen)
Ik help het je hopen :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het nog een aankijken. Op dit moment is het echt crisis wat personeel betreft, vanwege corona. Op veel plekken mag je blij zijn dat er iemand staat. Maar geef het aan.
Alle reacties Link kopieren
NicciF schreef:
26-01-2022 17:04
Dan snap ik het wel weer. Maar ik denk dat dat meer aan de persoon ligt dan aan het opleidingsniveau. Ik heb dat ook weleens met hoog opgeleide mensen.

Het is ook lastig, je vertrouwd je kind aan mensen toe die je niet kent. En dan ook nog eens 34 weken zwanger, helpt ook niet mee haha!


Dat kan inderdaad ook heel goed. Ik laat 'm nog niet vertrouwd achter daar. Volgende week maar even aankijken.
Alle reacties Link kopieren
Tunamelt schreef:
26-01-2022 17:05
Nog een zijstraat: kan het zijn dat nu de vaste leidster(s) niet aanwezig was/waren vanwege de coronagolf? Bij de opvang van mijn kinderen staan momenteel invallers op alle groepen (kdv/psz/BSO), en soms zelfs alleen maar invallers. Die weten misschien niet eens dat jouw kind nieuw is, en hebben in mijn ervaring ook minder tijd/rust om een verslagen te tikken.

Wel eens met jou dat dit wel erg weinig feedback is hoor. Nog een weekje aankijken en het gesprek aangaan, zou ik doen.

Dit was een vaste leidster!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:29
Ik had verwacht dat ze zijn naam zouden kennen en hem even zouden groeten bij binnenkomst. Ik verwacht niet zo'n uitgebreide overdracht als bij ons (FANTASTISCHE) gastouder, maar bij een eerste dag wel iets meer dan 'hij heeft gegeten en gedronken' bij het ophalen. In het ouderportaal een gezamenlijk stukje van "De groep Bruine Beren heeft vandaag gezongen over boten en heerlijk gegeten van de fruitschaal" en omdat het een eerste dag is iets persoonlijks ala "Frits heeft heerlijk gespeeld in de poppenhoek samen met Joke. Frits had geen interesse in het voorlezen, maar de keuken was een groot succes en hij hielp goed mee met opruimen".

Misschien was Frits heel passief en niet echt aanwezig. En was er niet meer te vertellen.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
26-01-2022 17:12
Misschien was Frits heel passief en niet echt aanwezig. En was er niet meer te vertellen.

Dan had ik dat ook graag geweten.
Pergamon schreef:
26-01-2022 17:11
Dit was een vaste leidster!
Dan vind ik het wel een stuk bijzonderder. Als er bij ons een nieuw kind op de groep kwam dan waren we ons daar echt wel bewust van. Je wilt immers gewoon voor een (warm) welkom zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Het kdv van mijn jongste is wat rommeliger dan het kdv van mijn oudste. Krijg wel een overdracht maar kreeg zelfs een keer een overdracht over het verkeerde kind :nut: maar ze zijn wel ontzettend lief voor hem en dat is het belangrijkst. Mijn jongste is nogal een knuffelbeer en die zit vaak aan het eind van de dag bij een leidster op schoot die hem dan heel zachtjes over z’n lijfje kroelt, heeeerlijk vindt ie dat.

Dat maakt dan wel weer goed dat de overdrachten altijd wat chaotischer verlopen. ‘s Ochtends maar 1 op de groep ben ik wel gewend trouwens. Dat was/is bij beide kdv’s zo. Als er dan een incident is is er wel 1 ‘vliegende kiep’ in het gebouw die op die groep kan invallen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:50
Vanwege veel familieleden in het PO en VO hoor ik ook de verhalen over de 'opdringerige ouders' met onrealistische verwachtingen. Ik probeer dat vooral niet te zijn nu, maar wel mijn eigen grenzen te bewaken.
Probeer deze maar heel snel los te laten! Ik wil/wilde dat vooral ook niet zijn, die pushende vervelende ouder.

En ja er zit vast verschil tussen die ouder die elke ochtend en middag tijd nodig heeft van de juf. Maar dat dit beeld speelt is vele malen schadelijker.

Een leerkracht heeft veel minder zicht op je kind, hartstikke logisch. Jij kent je kind door en door, en kinderen laten daarnaast vaak andere dingen thuis zien dan in de klas.
Mijn oudste is snel afgeleid en mega onzeker, werd erg onderschat en als ik maar eerder aan de bel had getrokken was wat ellende bespaard gebleven. Maar ja je wilt niet die ene zeur ouder zijn.. Gelukkig snel van geleerd en nu (ook voor mijn andere kind) goed contact met de juf en ze zijn juist heel erg blij met ons beeld en onze observaties.

Zegt wat mij betreft dus ook echt heel veel over houding school/ leerkrachten hoe ze hierin staan.
Alle reacties Link kopieren
Arretjescake schreef:
26-01-2022 17:13
Dan vind ik het wel een stuk bijzonderder. Als er bij ons een nieuw kind op de groep kwam dan waren we ons daar echt wel bewust van. Je wilt immers gewoon voor een (warm) welkom zorgen.

Gezien zijn medische situatie had ik hem nooit bij tijdelijke inval achtergelaten een eerste keer. Als blijkt dat dat wel is gebeurd dat gaat er direct een klacht naar het hoofdkantoor trouwens. Ik ga het even checken. Maar afgaande op beschrijving van mijn partner was het de vaste leidster.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
26-01-2022 17:15
Het kdv van mijn jongste is wat rommeliger dan het kdv van mijn oudste. Krijg wel een overdracht maar kreeg zelfs een keer een overdracht over het verkeerde kind :nut: maar ze zijn wel ontzettend lief voor hem en dat is het belangrijkst. Mijn jongste is nogal een knuffelbeer en die zit vaak aan het eind van de dag bij een leidster op schoot die hem dan heel zachtjes over z’n lijfje kroelt, heeeerlijk vindt ie dat.

Dat maakt dan wel weer goed dat de overdrachten altijd wat chaotischer verlopen. ‘s Ochtends maar 1 op de groep ben ik wel gewend trouwens. Dat was/is bij beide kdv’s zo. Als er dan een incident is is er wel 1 ‘vliegende kiep’ in het gebouw die op die groep kan invallen.

Oke, dus 1 op de groep is normaal. Dat is goed om te weten. Had het graag bij de kennismaking gehoord, maar prima. Ik hoop dat ze lief voor hem zijn, dat weet ik nu niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven