Verwacht ik te veel van PSZ?

26-01-2022 16:22 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (bijna) 34 weken zwanger en flink hormonaal als het om ons kind gaat (de eerste dus). De beschermende hormonen doen het goed zeg maar. Dus voordat ik hier iemand over ga spreken wil ik even weten of ik nou te veel verwacht of dat dit normaal is.

Kind is net twee en gestart bij de PSZ. Vorige week kennismaken, deze week voor het echt. Groep van 16 kinderen. Bij binnenkomst zijn er al zo'n 11, maar slechts één leidster. Pas een half uur na de start zijn er drie leidsters. Hoofd-leidster (hoe heet zo iemand?) kent naam van ons kind niet en vangt kind ook niet op (als in "Hee Frits, wat leuk dat je vandaag bij ons komt. Dit is Herman en hij speelt met de dieren. Wil jij ook met de dieren spelen?" - ik verwacht natuurlijk niet dat hij helemaal 1:1 begeleidt wordt gedurende de ochtend. Daar is geen tijd voor en dat snap ik prima). Bij ophalen even kort iets over prima gegeten en gedronken, maar verder niks. Niks ingevuld in ouderportaal.

En ik... ik voel me hier ongemakkelijk bij. Ik kom uit een onderwijsfamilie (zowel PO als VO) en ik ken ook van mijn familieleden anders. Handje geven als je binnenkomt en zo.

Verwacht ik te veel, of is dit niet oké?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:50
Dit is onze eerste ervaring. De gastouder kregen we via-via getipt en als er ooit een gouden standbeeld voor gastouders gemaakt wordt dan moet zij daarvoor model staan. Vanwege veel familieleden in het PO en VO hoor ik ook de verhalen over de 'opdringerige ouders' met onrealistische verwachtingen. Ik probeer dat vooral niet te zijn nu, maar wel mijn eigen grenzen te bewaken. Plus, en ik hoop echt dat ik nu niet als een arrogante trut overkom, ook in de gaten houden dat dit een MBO4-beroep is en dat ik inhoudelijk niet kan verwachten wat ik van mijn collega's op werk kan verwachten (wij zijn beide WO geschoold. Ik werk met o.a. directeuren van opleidingen binnen het hoger onderwijs).

Best wel.

Ik werk met mijn MBO ook met directeuren dus wat is je punt?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
XBarbabella schreef:
26-01-2022 17:15
Probeer deze maar heel snel los te laten! Ik wil/wilde dat vooral ook niet zijn, die pushende vervelende ouder.

En ja er zit vast verschil tussen die ouder die elke ochtend en middag tijd nodig heeft van de juf. Maar dat dit beeld speelt is vele malen schadelijker.

Een leerkracht heeft veel minder zicht op je kind, hartstikke logisch. Jij kent je kind door en door, en kinderen laten daarnaast vaak andere dingen thuis zien dan in de klas.
Mijn oudste is snel afgeleid en mega onzeker, werd erg onderschat en als ik maar eerder aan de bel had getrokken was wat ellende bespaard gebleven. Maar ja je wilt niet die ene zeur ouder zijn.. Gelukkig snel van geleerd en nu (ook voor mijn andere kind) goed contact met de juf en ze zijn juist heel erg blij met ons beeld en onze observaties.

Zegt wat mij betreft dus ook echt heel veel over houding school/ leerkrachten hoe ze hierin staan.


Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 17:13
Dan had ik dat ook graag geweten.

Je kan ook vragen toch?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
26-01-2022 17:19
Je kan ook vragen toch?

Via ouderportaal gedaan, geen reactie ontvangen vooralsnog.
Alle reacties Link kopieren
In mijn ervaring (N-=1!) is er echt een duidelijk verschil tussen KDV en PSZ, waarbij ik de laatste écht in t nadeel vind.
Minder pedagogische kennis/ervaring en (daardoor) ook een veel beperktere overdracht.
Ik snap goed je argument in aanvulling op de gastouder maar dan zou ik de combi maken met het KDV!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 17:20
Via ouderportaal gedaan, geen reactie ontvangen vooralsnog.

Uhm.. toen je Frits ging ophalen? Of je man?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
smorre schreef:
26-01-2022 17:23
In mijn ervaring (N-=1!) is er echt een duidelijk verschil tussen KDV en PSZ, waarbij ik de laatste écht in t nadeel vind.
Minder pedagogische kennis/ervaring en (daardoor) ook een veel beperktere overdracht.
Ik snap goed je argument in aanvulling op de gastouder maar dan zou ik de combi maken met het KDV!

Grappig, ik had dat juist andersom verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 17:16
Gezien zijn medische situatie had ik hem nooit bij tijdelijke inval achtergelaten een eerste keer. Als blijkt dat dat wel is gebeurd dat gaat er direct een klacht naar het hoofdkantoor trouwens. Ik ga het even checken. Maar afgaande op beschrijving van mijn partner was het de vaste leidster.
Ik ken je situatie niet en je hoeft ook geen details te geven, maar als de medische situatie zó niet standaard is, is hij dan wel op z’n plek bij een gewoon kdv?
Verder ben ik gewend dat je inderdaad de eerste keer even fatsoenlijk ontvangen wordt en dat ze de kindjes bij naam kennen. Een ouderportaal oid ken ik niet. Bij het ophalen werden evt bijzonderheden gedeeld en anders was het ‘geen bericht = goed bericht’.
Qua opmerking over taalontwikkeling;
Bij ons was het zo dat er 2x per jaar een logopedist op de groep was die elk kind observeerde en daarvan kreeg je dan een verslag. Aan de hand daarvan is ons kind bij logopedie terecht gekomen.
Dus ze zijn daar vast ook wel mee bezig, maar misschien net niet op het moment dat jij er over begon.

Ik zou het nog even aankijken en anders het gesprek aangaan. Zou eerst willen weten wat voor redenen er achter zitten, voordat je besluit kind daar weg te halen.
Pergamon schreef:
26-01-2022 17:25
Grappig, ik had dat juist andersom verwacht.
Is ook mijn ervaring. Ik vind het kdv vele malen professioneler en kundig. Bij de psz kreeg ik een hobbygevoel :-$
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
26-01-2022 17:23
Uhm.. toen je Frits ging ophalen? Of je man?

Partner bij het ophalen. Ik daarna in ouderportaal
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
26-01-2022 17:27
the
Verder ben ik gewend dat je inderdaad de eerste keer even fatsoenlijk ontvangen wordt en dat ze de kindjes bij naam kennen. Een ouderportaal oid ken ik niet. Bij het ophalen werden evt bijzonderheden gedeeld en anders was het ‘geen bericht = goed bericht’.
Qua opmerking over taalontwikkeling;
Bij ons was het zo dat er 2x per jaar een logopedist op de groep was die elk kind observeerde en daarvan kreeg je dan een verslag. Aan de hand daarvan is ons kind bij logopedie terecht gekomen.
Dus ze zijn daar vast ook wel mee bezig, maar misschien net niet op het moment dat jij er over begon.

Ik zou het nog even aankijken en anders het gesprek aangaan. Zou eerst willen weten wat voor redenen er achter zitten, voordat je besluit kind daar weg te halen.

Ja zeker! Hij kan bepaalde dingen nu niet, daar werken we aan en gaat vooruit. Maar wel goed dat te weten en juist te begeleiden. Niks ingewikkelds.
Alle reacties Link kopieren
NicciF schreef:
26-01-2022 17:31
Is ook mijn ervaring. Ik vind het kdv vele malen professioneler en kundig. Bij de psz kreeg ik een hobbygevoel :-$

Dat hobbygevoel heb ik ook. Ga het nog eens serieus bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste vind ik je opmerkingen over opleidingsniveau en sociaal functioneren te achterlijk voor woorden.

Maar dat ter zijde.

Ik vindt het normaal dat een PM’er je kind begroet en welkom heet. Vooral als het de eerste keer is. Is dat niet gebeurt, dan had ik daar ter plekke wat van gezegd. Dan hoef je er achteraf niet over na te denken, dan pak je meteen aan wat je dwars zit. Bijv; beste PM’er, ik zie dat je het druk hebt alleen, maar dit is Frits, het is zijn eerste dag, ik zou het fijn vinden als je hem onder je hoede zou willen nemen. En dan zou ik haar meteen attenderen op het medische stukje van Frits. Je had er ook bij kunnen zeggen, ik vindt het ook spannend wat dit is ook nieuw voor mij.

Dat een PM’er niks tot weinig overdraagt, daar kun je ook meteen op reageren. Waarom zou je afwachten?

Ik vind het stukje van jou mbt meteen een klacht indienen als hij bij een invaller is geweest wel erg kort door de bocht. Dat kan nou eenmaal gebeuren in een KDV met de huidige bezetting en de covid epidemie. Ik vind dat jij de PMer daar aan had moeten herinneren.

Ik heb zelf ook ‘medische’ kinderen en ik heb die uitleg tot in den treure herhaald overal. Er bestaan trouwens ook medische KDV’s waar verpleegkundigen werken.

Ik vindt stukjes schrijven niet zo belangrijk, ik heb liever dat als ze al met weinig personeel staan ze zich op de ontwikkeling van de kinderen gaan richten. Want schrijven kost ook tijd, tijd die ze niet met kinderen bezig zijn.

En ik las dat je daar over geïnformeerd had willen worden, over de personele bezetting, je had ook je huiswerk kunnen doen en kunnen lezen wat de kindratio is volgens de verplichte richtlijnen van de GGD. Dat wil zeggen hoeveel PM’ers er op een bepaald aantal kinderen mogen staan.

Dus doe je mond daar gewoon open.

Normaal ben ik niet zo bot, maar ik vind het altijd erg jammer als mensen gaan generaliseren.
initiumnovum wijzigde dit bericht op 26-01-2022 17:43
Reden: Toevoegen
2.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:50
Dit is onze eerste ervaring. De gastouder kregen we via-via getipt en als er ooit een gouden standbeeld voor gastouders gemaakt wordt dan moet zij daarvoor model staan. Vanwege veel familieleden in het PO en VO hoor ik ook de verhalen over de 'opdringerige ouders' met onrealistische verwachtingen. Ik probeer dat vooral niet te zijn nu, maar wel mijn eigen grenzen te bewaken. Plus, en ik hoop echt dat ik nu niet als een arrogante trut overkom, ook in de gaten houden dat dit een MBO4-beroep is en dat ik inhoudelijk niet kan verwachten wat ik van mijn collega's op werk kan verwachten (wij zijn beide WO geschoold. Ik werk met o.a. directeuren van opleidingen binnen het hoger onderwijs).
Mislukt.
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om ze even te bellen? Het lijkt mij vervelend om met dat gevoel te blijven zitten. Je kunt het bij jezelf houden en aangeven dat je niet goed weet hoe de overdracht gewoonlijk is bij hun, maar dat je het anders gewend bent. Misschien was het een chaotische ochtend die anders dan anders was en gaat het de volgende keer veel warmer. Vervelende situatie, TO!
Alle reacties Link kopieren
Maar je hebt dit dus allemaal uit de tweede hand, want je hebt kind niet weggebracht en niet opgehaald, of lees ik nou niet goed?
Alle reacties Link kopieren
Silverlining schreef:
26-01-2022 17:42
Is het een idee om ze even te bellen? Het lijkt mij vervelend om met dat gevoel te blijven zitten. Je kunt het bij jezelf houden en aangeven dat je niet goed weet hoe de overdracht gewoonlijk is bij hun, maar dat je het anders gewend bent. Misschien was het een chaotische ochtend die anders dan anders was en gaat het de volgende keer veel warmer. Vervelende situatie, TO!

Nee hoor, ik ga het volgende week even aankijken. Er spelen nu meerdere dingen naast elkaar natuurlijk. Allereerst is het gewoon spannend, mijn eigen hormonen en ik heb het zelf niet gezien. Ik vertrouw overigens parter 1000% hoor, dus dat is het niet. Maar hij, normaal toch echt de nuchtere van ons twee, zit het ook niet lekker. Hij is zelfs langer gebleven om kind in ochtend goed over te dragen. Dus ik ga volgende keer en dan gaan we samen bespreken. Dan eerst aangeven bij de leidsters als het ons niet bevalt en van daar uit verder.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan nu eten dus reageer even niet
Alle reacties Link kopieren
initiumnovum schreef:
26-01-2022 17:40
Ten eerste vind ik je opmerkingen over opleidingsniveau en sociaal functioneren te achterlijk voor woorden.

Maar dat ter zijde.

Ik vindt het normaal dat een PM’er je kind begroet en welkom heet. Vooral als het de eerste keer is. Is dat niet gebeurt, dan had ik daar ter plekke wat van gezegd. Dan hoef je er achteraf niet over na te denken, dan pak je meteen aan wat je dwars zit. Bijv; beste PM’er, ik zie dat je het druk hebt alleen, maar dit is Frits, het is zijn eerste dag, ik zou het fijn vinden als je hem onder je hoede zou willen nemen. En dan zou ik haar meteen attenderen op het medische stukje van Frits. Je had er ook bij kunnen zeggen, ik vindt het ook spannend wat dit is ook nieuw voor mij.

Dat een PM’er niks tot weinig overdraagt, daar kun je ook meteen op reageren. Waarom zou je afwachten?

Ik vind het stukje van jou mbt meteen een klacht indienen als hij bij een invaller is geweest wel erg kort door de bocht. Dat kan nou eenmaal gebeuren in een KDV met de huidige bezetting en de covid epidemie. Ik vind dat jij de PMer daar aan had moeten herinneren.

Ik heb zelf ook ‘medische’ kinderen en ik heb die uitleg tot in den treure herhaald overal. Er bestaan trouwens ook medische KDV’s waar verpleegkundigen werken.

Ik vindt stukjes schrijven niet zo belangrijk, ik heb liever dat als ze al met weinig personeel staan ze zich op de ontwikkeling van de kinderen gaan richten. Want schrijven kost ook tijd, tijd die ze niet met kinderen bezig zijn.

En ik las dat je daar over geïnformeerd had willen worden, over de personele bezetting, je had ook je huiswerk kunnen doen en kunnen lezen wat de kindratio is volgens de verplichte richtlijnen van de GGD. Dat wil zeggen hoeveel PM’ers er op een bepaald aantal kinderen mogen staan.

Dus doe je mond daar gewoon open.

Normaal ben ik niet zo bot, maar ik vind het altijd erg jammer als mensen gaan generaliseren.
Helemaal eens met deze post.
Daarnaast is het in deze tijd echt wel een dingetje met bezetting/inval.
En dan nog, als.het een vaste kracht was, wat je nu niet eens zeker weet. Dan had je meteen het gesprek aan kunnen gaan, ookbij het ophalen.

Je kunt vallen over het handenschudden maar volgens mij wordt nog steeds het handenschutten nog steeds erg afgeraden...... dat is gewoon een dingetje van deze tijd.

Je geeft zelf aan dat je een "medisch" kindje hebt. Juust in dat geval had je zelf even van te voren het hesprek mieten aan gaan en bij hetvophalen het gesprek kunnen aangaan.

Een klacht indienen vind ik echt een stap te ver, zeker omdat je aan heel veel dingen zelf had kunnen doen en alsnog eerst zelf het gesprek aan kan gaan.
Daarnaast is de PSZ heel anders dan een KDV.een PSZ is voornamelijk ter voorbereiding op de basisschool. Ja daar zitten idd heel veel kindjes op een groep, op de basisschool nog eens 2x zoveel met maar 1 juf.

Ik vind dat je een beetje overdrijft maar als je je er niet goed bij voelt ga dan gewoon het gesprek aan.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon. Mijn kinderen zijn ouder.
Ik ben bijna bejaard.
Mijn zoon ging ook naar een psz. Met dezelfde reden als jouw kindje.

Bij ons begon het altijd met een leidster zichtbaar op een stoel bij de deur.
Even een handje aan het kindje.

Ik was daar heel blij mee.
Het gaf mij het gevoel dat mijn kind gezien was. Ik ging met een vertrouwt gevoel weg.

Daarna een andere psz.

Daar was veel minder rust en duidelijkheid. Ik vond het minder prettig.
Ik zal wel mosterd wezen hoor, maar ik vind je in deze niet overdreven hormonaal.
Of ik ben zelf hormonaal, dat kan natuurlijk ook want overgang :mrgreen:
Maar het minste wat je toch mag verwachten is dat zo'n juf de naam van een nieuw kindje weet en dat ze hem even begroet.
Alle reacties Link kopieren
initiumnovum schreef:
26-01-2022 17:40
Ten eerste vind ik je opmerkingen over opleidingsniveau en sociaal functioneren te achterlijk voor woorden.

Maar dat ter zijde.

[...]Bijv; beste PM’er, ik zie dat je het druk hebt alleen, maar dit is Frits, het is zijn eerste dag, ik zou het fijn vinden als je hem onder je hoede zou willen nemen.

Als je een leidster moet vertellen hoe ze haar werk moet doen omdat ze het anders niet kan, vind ik die opmerking over het opleidingsniveau opeens juist vrij begrijpelijk.
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:50
Dit is onze eerste ervaring. De gastouder kregen we via-via getipt en als er ooit een gouden standbeeld voor gastouders gemaakt wordt dan moet zij daarvoor model staan. Vanwege veel familieleden in het PO en VO hoor ik ook de verhalen over de 'opdringerige ouders' met onrealistische verwachtingen. Ik probeer dat vooral niet te zijn nu, maar wel mijn eigen grenzen te bewaken. Plus, en ik hoop echt dat ik nu niet als een arrogante trut overkom, ook in de gaten houden dat dit een MBO4-beroep is en dat ik inhoudelijk niet kan verwachten wat ik van mijn collega's op werk kan verwachten (wij zijn beide WO geschoold. Ik werk met o.a. directeuren van opleidingen binnen het hoger onderwijs).
Dat hoeft ook niet he. Van een PSZ-juf hoef je geen academisch geleuter te verwachten, al is het alleen maar omdat ze daar niet voor is ingehuurd, maar van een beetje wellevendheid is nog nooit iemand gestorven. Zelfs mensen met alleen basisonderwijs niet. Ik snap ook niet zo goed dat je dit er nu ineens bij haalt.

Onderwijsdirecteuren kunnen trouwens echt enorme horken zijn, daar kan ik je nog wel wat staaltjes van vertellen als je dat graag wilt.
anoniem_405281 wijzigde dit bericht op 26-01-2022 18:12
5.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NicciF schreef:
26-01-2022 17:31
Is ook mijn ervaring. Ik vind het kdv vele malen professioneler en kundig. Bij de psz kreeg ik een hobbygevoel :-$
Hier was het andersom. Oudste en jongste hebben alleen op de psz gezeten, middelste op kdv en psz. Op de psz werden veel meer activiteiten georganiseerd en voorbereid op de basisschool, ook kregen ze daar uitdagende werkjes, omdat ze dat aankonden.

En ontopic: Je mag zeker verwachten dat je kind de eerste ochtend opgevangen wordt en op weg geholpen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 18:11
Dat hoeft ook niet he. Van een PSZ-juf hoef je geen academisch geleuter te verwachten, al is het alleen maar omdat ze daar niet voor is ingehuurd, maar van een beetje wellevendheid is nog nooit iemand gestorven. Zelfs mensen met alleen basisonderwijs niet. Ik snap ook niet zo goed dat je dit er nu ineens bij haalt.

Onderwijsdirecteuren kunnen trouwens echt enorme horken zijn, daar kan ik je nog wel wat staaltjes van vertellen als je dat graag wilt.


Ik heb me heel erg verkeerd uitgedrukt.

Ik zoek nog steeds naar de juiste woorden om te zeggen wat ik bedoel.

Ik verwacht iemand die veel weet van kinderen in die leeftijdsgroep en hoe daar mee om te gaan en welke problemen er kunnen spelen. En bijv basis EHBO zaken, als ik daar naar verwijs. Een soort sparringspartner (zonder dat ik verwacht dat iemand uitgebreid mijn kind gaat observeren - ik snap best dat dit niet aan de orde is). Iemand die in 'controle' is van de functie die wordt beoefenend.

Het zal me echt mijn reet roesten welke opleiding iemand heeft, als ze maar leuk zijn voor mijn kind en capabel zijn in hun handelen.

Ik mis nu het gevoel dat iemand capabel is en met mij in gesprek kunnen gaan over het begeleiden van mijn kind.

Dat van die horken klopt helemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven