Verwacht ik te veel van PSZ?

26-01-2022 16:22 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (bijna) 34 weken zwanger en flink hormonaal als het om ons kind gaat (de eerste dus). De beschermende hormonen doen het goed zeg maar. Dus voordat ik hier iemand over ga spreken wil ik even weten of ik nou te veel verwacht of dat dit normaal is.

Kind is net twee en gestart bij de PSZ. Vorige week kennismaken, deze week voor het echt. Groep van 16 kinderen. Bij binnenkomst zijn er al zo'n 11, maar slechts één leidster. Pas een half uur na de start zijn er drie leidsters. Hoofd-leidster (hoe heet zo iemand?) kent naam van ons kind niet en vangt kind ook niet op (als in "Hee Frits, wat leuk dat je vandaag bij ons komt. Dit is Herman en hij speelt met de dieren. Wil jij ook met de dieren spelen?" - ik verwacht natuurlijk niet dat hij helemaal 1:1 begeleidt wordt gedurende de ochtend. Daar is geen tijd voor en dat snap ik prima). Bij ophalen even kort iets over prima gegeten en gedronken, maar verder niks. Niks ingevuld in ouderportaal.

En ik... ik voel me hier ongemakkelijk bij. Ik kom uit een onderwijsfamilie (zowel PO als VO) en ik ken ook van mijn familieleden anders. Handje geven als je binnenkomt en zo.

Verwacht ik te veel, of is dit niet oké?
Mbo-ers kunnen prima sparren hoor. Mijn dochter wordt er zelfs om de haverklap voor gevraagd, door echte gestudeerde gedragsdeskundigen en zo. Die haar oordeel wel op prijs stellen zeg maar. Ik word echt een beetje narrig van die rare toevoeging over mbo-ers, merk ik.

Maar los daarvan: ik kan me je zorgen best voorstellen in dit geval. Al heeft dat dan met opleiding niks te maken.
anoniem_405281 wijzigde dit bericht op 26-01-2022 18:24
33.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 18:20
Mbo-ers kunnen prima sparren hoor. Mijn dochter wordt er zelfs om de haverklap voor gevraagd, door echte gestudeerde gedragsdeskundigen en zo. Die haar oordeel wel op prijs stellen zeg maar.

Maar met de persoon die wij nu kennen had ik dat niet en ik heb dat in mijn comment heel vervelend verkeerd uitgedrukt. Ik ken MBOers die mijn werk ook fantastisch doen en ik vind het allemaal prima.
Pergamon schreef:
26-01-2022 18:23
Maar met de persoon die wij nu kennen had ik dat niet en ik heb dat in mijn comment heel vervelend verkeerd uitgedrukt. Ik ken MBOers die mijn werk ook fantastisch doen en ik vind het allemaal prima.
Dat kan. En dan zou ik gewoon een andere psz gaan zoeken. Of helemaal geen psz, dat kan ook nog. Want bij iemand die nog geeneens het fatsoen heeft om even in de mail op te zoeken hoe dat nieuwe kindje ook weer heet zou ik mijn kind ook niet graag achterlaten.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 18:26
Dat kan. En dan zou ik gewoon een andere psz gaan zoeken. Of helemaal geen psz, dat kan ook nog. Want bij iemand die nog geeneens het fatsoen heeft om even in de mail op te zoeken hoe dat nieuwe kindje ook weer heet zou ik mijn kind ook niet graag achterlaten.


Ik kijk het nog even aan, maar dit is inderdaad een mogelijkheid. Benieuwd hoe het de volgende keer gaat.
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:52
Ik hoop het echt!!Het zou zo leuk zijn als hij vast een vriendje kan maken waar hij straks ook mee in de klas komt. (Een mens mag dromen)

En dan gaat dat vriendje, of je zoon, vier maanden eerder naar school en dan zijn ze elkaar ineens helemaal vergeten.

Hoeft niet, kan wel.

Verder vind ik je verwachtingen niet onrealistisch bij zo'n eerste paar keer.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 26-01-2022 18:37
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen bal verstand van de PSZ, maar ik vroeg me af wat je man, die speciaal nog langer is gebleven, dan zelf heeft gedaan.

Heeft hij de leidster niet aan de staart getrokken en gezegd: Dit is Keesje. Kijk Keesje, dit is juf Janneke. Keesje, als je naar de WC moet of iets wilt vragen kun je dat aan Juf Janneke doen.
Juf Janneke, Keesje lust geen bananen en houdt van spelen met treintjes. Hebben jullie hier treintjes, en met welke kindertjes zou hij nu gezellig kunnen gaan spelen?

Of zoiets?
óu sont les neiges d'antan

Afgezien van het feit dat een begroeting wel te verwachten was geweest (bespreek dit de volgende keer): net twee jaar vind ik zelf best nog wel jong voor een psz. En dan ook nog een moeder die zwanger is en een baby op komst, dus veel veranderingen thuis.

Kennismaken met andere kinderen is fijn, maar met twee jaar nog niet van levensbelang. Het is ook prima om later te beginnen: echt samenspelen en vrienden maken komt doorgaans meer bij 3-jarigen kijken (was mijn ervaring).

Ik zou mij dus niet blindstaren op het sociale verhaal. Als je een jaar of een half jaar later start is het ook prima. Mijn kinderen zijn met 2.5 en 3 jaar gestart en 2.5 jaar vond ik zelf aan de vroege kant als ik terugkijk, 3 jaar verliep soepeler.
merano schreef:
26-01-2022 18:36
Ik heb geen bal verstand van de PSZ, maar ik vroeg me af wat je man, die speciaal nog langer is gebleven, dan zelf heeft gedaan.

Heeft hij de leidster niet aan de staart getrokken en gezegd: Dit is Keesje. Kijk Keesje, dit is juf Janneke. Keesje, als je naar de WC moet of iets wilt vragen kun je dat aan Juf Janneke doen.
Juf Janneke, Keesje lust geen bananen en houdt van spelen met treintjes. Hebben jullie hier treintjes, en met welke kindertjes zou hij nu gezellig kunnen gaan spelen?

Of zoiets?
Dat zou ik ook niet meteen hebben gedaan hoor. Ik denk dat ik eerder een beetje verbijsterd zou zijn geweest.
Alecta schreef:
26-01-2022 18:37
Afgezien van het feit dat een begroeting wel te verwachten was geweest (bespreek dit de volgende keer): net twee jaar vind ik zelf best nog wel jong voor een psz. En dan ook nog een moeder die zwanger is en een baby op komst, dus veel veranderingen thuis.

Kennismaken met andere kinderen is fijn, maar met twee jaar nog niet van levensbelang. Het is ook prima om later te beginnen: echt samenspelen en vrienden maken komt doorgaans meer bij 3-jarigen kijken (was mijn ervaring).

Ik zou mij dus niet blindstaren op het sociale verhaal. Als je een jaar of een half jaar later start is het ook prima. Mijn kinderen zijn met 2.5 en 3 jaar gestart en 2.5 jaar vond ik zelf aan de vroege kant als ik terugkijk, 3 jaar verliep soepeler.
Maar dit hele verhaal heeft toch geen reet te maken met het feit dat die juf zich heeft gedragen als een hork?
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 18:41
Dat zou ik ook niet meteen hebben gedaan hoor. Ik denk dat ik eerder een beetje verbijsterd zou zijn geweest.
Ik neem aan dat je als ouder ook weer niet gewoon wegloopt bij leidsters, die de naam van je kind niet kennen.
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 18:43
Maar dit hele verhaal heeft toch geen reet te maken met het feit dat die juf zich heeft gedragen als een hork?
Dat beweer ik toch niet?

TO gaf aan dat ze best moeite had met haar kind (ook nog met medische problemen) naar de pzs te sturen. Maar dat ze het vooral deden voor de sociale contacten.

Vandaar mijn nuancering. Als je een gastouder hebt die meer dan fantastisch is, zou ik hem daar voorlopig lekker laten. Scheelt ook een hoop stress.
Alecta schreef:
26-01-2022 18:46
Dat beweer ik toch niet?

TO gaf aan dat ze best moeite had met haar kind (ook nog met medische problemen) naar de pzs te sturen. Maar dat ze het vooral deden voor de sociale contacten.

Vandaar mijn nuancering. Als je een gastouder hebt die meer dan fantastisch is, zou ik hem daar voorlopig lekker laten. Scheelt ook een hoop stress.
Oh maar dat ben ik met je eens hoor. Ik schreef het zelf ook al: geen psz is ook een optie. Het is niet verplicht of zo.

Mijn dochter zat op een antroposofische psz en daar heeft ze het soms nog over, zo fantastisch vond ze het daar. Mijn zoon daarentegen vond er geen bal aan, aan die hele psz niet (was trouwens wel een andere dan die van mijn dochter). Nou die heb ik er fluks weer af gehaald hoor, een peuter moet niet voor zijn verdriet op een speelzaal zitten.
Alecta schreef:
26-01-2022 18:44
Ik neem aan dat je als ouder ook weer niet gewoon wegloopt bij leidsters, die de naam van je kind niet kennen.
Nou dat zou ik in mijn verbijstering zo maar kunnen doen :lol:

En dan zou ik me thuis al die mooie replies bedenken die jij net schreef :facepalm:
anoniem_405281 wijzigde dit bericht op 26-01-2022 18:59
14.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit ook niet erg betrokken klinken. Mijn ervaringen met de psz zijn gelukkig anders. Kind werd netjes begroet en er werd een gesprekje gehouden met mij en kind. Kind vond het wat spannend en werd voorzichtig overgenomen door de leidster. Leidster gaf aan dat ze zou bellen als het niet ging en hij veel moeite zou hebben. Ook stelde ze voor dat ik hem iets eerder op zou komen halen, zodat hij niet eerst andere ouders zou zien. Dat vinden ze in het begin soms lastig en dan willen ze ook naar mama/papa. Ik werd op een gegeven moment gebeld dat hij even had moeten wennen, maar dat hij daarna heerlijk was gaan spelen. Alleen was hij nu erg moe en begon het zat te raken. De leidster wilde even overleggen en stelde voor om hem vast op te halen, zodat het een positieve ervaring bleef. Uiteindelijk hebben we de eerste periode opgebouwd, omdat hij in het begin echt moest wennen aan alle indrukken. Hij was ook echt op na zo’n ochtend. Maar juist doordat ze zo betrokken waren en eerlijk belde, voelde het wel vertrouwd en goed. Dit is natuurlijk al lang geleden, ik kan me voorstellen dat het in deze corona periode allemaal anders kan zijn met brengen en halen, maar betrokkenheid en mijzelf en kind geruststellen, dat zou ik nog wel verwachten. Dat lijkt mij het minste wat je mag verwachten.
Een ouderportaal hadden ze toen nog niet, maar elke dag toch even een korte overdracht hoe het is gegaan en wat ze hebben gedaan en specifiek over wat hij had gedaan. Ik kreeg wel het idee dat ze hem hadden gezien ook al was de overdracht kort. Ik vind dat je dat ook echt wel mag verwachten.
Ook hadden ze er naar mijn idee voldoende kennis van de ontwikkeling van peuters en was er zeker ruimte om te sparren. Maar misschien heb ik geluk gehad. Uiteindelijk valt of staat het net als op de basisschool toch met degenen die voor de groep staan. En dat kan waarschijnlijk net als bij leerkrachten erg verschillen.
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 18:53
Nou dat zou ik in mijn verbijstering zo maar kunnen doen :lol:
Miischien ook wel hoor. Ik probeer mij gewoon even te visualiseren hoe zoiets gaat. Je loopt met je kind naar binnen en je wordt gewoon genegeerd bij binnenkomst? Of een leidster neemt je kind over zonder hem bij de naam aan te spreken?

En een samenvatting van hoe het ging vind ik wel het minste wat je kunt verwachten na een eerste dag, maar dan vraag je zelf toch even hoe het is verlopen?
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
26-01-2022 18:36
Ik heb geen bal verstand van de PSZ, maar ik vroeg me af wat je man, die speciaal nog langer is gebleven, dan zelf heeft gedaan.

Heeft hij de leidster niet aan de staart getrokken en gezegd: Dit is Keesje. Kijk Keesje, dit is juf Janneke. Keesje, als je naar de WC moet of iets wilt vragen kun je dat aan Juf Janneke doen.
Juf Janneke, Keesje lust geen bananen en houdt van spelen met treintjes. Hebben jullie hier treintjes, en met welke kindertjes zou hij nu gezellig kunnen gaan spelen?

Of zoiets?

Aan partner werd gevraagd hoe kind "ook alweer heette". Partner heeft verbaasd naam gegeven en dacht "wacht even, dit is gek".

Vanwege medisch (denk in trant van epi-pen, dus laat ik dat even aanhouden als voorbeeld), heeft tas gepakt en laten zien waar epi-pen zit (al meerdere keren doorgegeven door ons). Partner ervoer het alsof ze niet op de hoogte waren van epi-pen, heeft extra uitleg gegeven. Is gebleven om kind te laten spelen en even te kijken hoe en wat. Daarna vertrokken.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 18:51
Oh maar dat ben ik met je eens hoor. Ik schreef het zelf ook al: geen psz is ook een optie. Het is niet verplicht of zo.

Mijn dochter zat op een antroposofische psz en daar heeft ze het soms nog over, zo fantastisch vond ze het daar. Mijn zoon daarentegen vond er geen bal aan, aan die hele psz niet (was trouwens wel een andere dan die van mijn dochter). Nou die heb ik er fluks weer af gehaald hoor, een peuter moet niet voor zijn verdriet op een speelzaal zitten.


We kozen hiervoor met idee kind een plezier te doen. Als blijkt dat dat niet is, dan stopt het snel weer.
Pergamon schreef:
26-01-2022 19:00
Aan partner werd gevraagd hoe kind "ook alweer heette". Partner heeft verbaasd naam gegeven en dacht "wacht even, dit is gek".

Vanwege medisch (denk in trant van epi-pen, dus laat ik dat even aanhouden als voorbeeld), heeft tas gepakt en laten zien waar epi-pen zit (al meerdere keren doorgegeven door ons). Partner ervoer het alsof ze niet op de hoogte waren van epi-pen, heeft extra uitleg gegeven. Is gebleven om kind te laten spelen en even te kijken hoe en wat. Daarna vertrokken.
Nou ik zou daar meteen weer wieberen hoor.

En je hoeft je partner niks kwalijk te nemen, ik zou ook flabbergasted zijn.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
26-01-2022 18:46
Dat beweer ik toch niet?

TO gaf aan dat ze best moeite had met haar kind (ook nog met medische problemen) naar de pzs te sturen. Maar dat ze het vooral deden voor de sociale contacten.

Vandaar mijn nuancering. Als je een gastouder hebt die meer dan fantastisch is, zou ik hem daar voorlopig lekker laten. Scheelt ook een hoop stress.

Opvang bij gastouder gaat ook door. Dit was bedoeld 'voor de leuk'. Inner circle die kind goed kennen waren / zijn overtuigd dat kind zo'n ochtend psz hartstikke leuk zou vinden.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 19:02
Nou ik zou daar meteen weer wieberen hoor.

En je hoeft je partner niks kwalijk te nemen, ik zou ook flabbergasted zijn.

Ik neem mijn partner ook niks kwalijk, we staan met dit soort zaken altijd goed op één lijn
Pergamon schreef:
26-01-2022 19:02
Opvang bij gastouder gaat ook door. Dit was bedoeld 'voor de leuk'. Inner circle die kind goed kennen waren / zijn overtuigd dat kind zo'n ochtend psz hartstikke leuk zou vinden.
In deze kun je uitstekend je eigen gevoel volgen. Als jullie hem nu nog te jong vinden (hij is ook gewoon nog erg jong), dan is over een half jaar of over een jaar starten natuurlijk ook helemaal prima. Tenzij jullie het gevoel hebben dat jullie kind echt iets tekort komt, maar die indruk heb ik niet.

Voordeel: als ze iets ouder zijn kunnen ze ook veel beter verwoorden wat ze van iets vinden. Ik vond dat tenminste een voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
26-01-2022 19:07
In deze kun je uitstekend je eigen gevoel volgen. Als jullie hem nu nog te jong vinden (hij is ook gewoon nog erg jong), dan is over een half jaar of over een jaar starten natuurlijk ook helemaal prima. Tenzij jullie het gevoel hebben dat jullie kind echt iets tekort komt, maar die indruk heb ik niet.

Voordeel: als ze iets ouder zijn kunnen ze ook veel beter verwoorden wat ze van iets vinden. Ik vond dat tenminste een voordeel.


Ik vind hem niet te jong, ik twijfel aan de begeleiding. Ik had hem nooit laten starten als ik dacht dat hij het niet nu al ontzettend leuk zou vinden. Het is een leergierige knul die graag met andere kindjes is en "samen" (voor zover dat kan op deze leeftijd) dingen doet en onderneemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had kind instant opgepakt en terug mee naar huis genomen.

Hoe vaak begint er een nieuw kind?
Toch niet letterlijk élke week?

Hoe vaak begint er een nieuw kind mét medische bagage?
Al helemaal niet elke week.


Als je dan én niet weet dat Basje nieuw is, Basje zijn naam niet eens kent én ondanks verschillende keren al aangeven 0 weet over Basje zijn medische achtergrond wil ik er echt niet op betrouwen dat ze bij een medisch noodgeval in staat zijn om effectief goed te kunnen handelen.

Want hun planning en zelfs maar niet "goeiemorgen Bas" laat iets anders zien.

Ze hebben héél stevige steken laten vallen.
En ik gok dat ik hen dus niet meer zou betrouwen.
Al helemaal als er bij 't ophalen ook nauwelijks een woord uitkomt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Zou het nog een keer een kans geven, mocht het volgende keer weer zo gaan dan is het toch heel simpel en blijft hij lekker thuis totdat hij naar school toe gaat.

Een van de punten die ik erg belangrijk vind wanneer een kind naar een opvang, peuterspeelzaal, school gaat, is dat de ontvangst de eerste keer goed gaat en dat er net wat meer aandacht is voor het nieuwe kind en zeker dat de naam van mijn kind goed onthouden word (of het moet een hele ingewikkelde naam zijn, dan begrijp ik het)

En dat ouderportaal, vind ik wel een dingetje hoor, dat het bij baby’s goed bijgehouden word dat vind ik fijn en dat je eind van de dag kunt zien wat hij gedronken en gegeten heeft en hoeveel hij geslapen heeft (want dat mist nog weleens bij de overdracht wanneer je kind ophaalt) maar verder, heb je het toch eigenlijk niet nodig?
Met mijn oudste hadden we geen ouderportaal en werd het ouderwets met briefjes gedaan, met de jongste hebben we het wel, maar vind het nou niet een bepaalde toevoeging hebben.
Pergamon schreef:
26-01-2022 19:12
Ik vind hem niet te jong, ik twijfel aan de begeleiding. Ik had hem nooit laten starten als ik dacht dat hij het niet nu al ontzettend leuk zou vinden. Het is een leergierige knul die graag met andere kindjes is en "samen" (voor zover dat kan op deze leeftijd) dingen doet en onderneemt.
In dat geval zou ik een een gesprek aanvragen en aangeven dat je (terecht) twijfelt aan de medische begeleiding. Dat soort dingen horen gewoon bekend te zijn bij de leidsters. Punt.
Dat een leidster een naam even vergeet, daar zou ik niet zo zwaar aan tillen. Dat ze niet lijken te weten van vooraf goed besproken medische issues: dat vind ik wel kwalijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven