Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
14-11-2019 13:49
[...]
absoluut niet
excuses zijn op zijn plaats!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-11-2019 16:00
Reden: Quote verwijderd
64.29% gewijzigd
Lotus90 schreef:
[...]
O laat ook maar, waar maak ik mij druk over.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-11-2019 16:26
Reden: Quote verwijderd
63.91% gewijzigd
NYC schreef:
14-11-2019 14:09
TO, is het bij jou zo (net als bij mij heb ik het idee) dat het vooral jouw partner is die hier een belangrijke stempel op drukt? Ik ben zelf ook nog heel erg aan het passen en meten hier thuis want een en ander is zonder overleg gebeurd (en gekocht). Ik vind het ook lastig wat ik hiermee moet maar denk dat ik - net als jij - hierover beter moet gaan communiceren hoe je het volgend jaar aanpakt?

Mwah, mijn man niet zo echt hoor. Het is vooral de familie. Het is namelijk een lange lange traditie en het "Maar we doen het al jaaaaaaren zo!"
Ook bij mijn opa en oma en mijn ouders, maar ook wel bij mijn schoonouders.
Mijn oma vooral is nogal echt de matriarch van de familie en hangt héél erg aan traditie's en verandering is niet haar sterkste punt.
Ik kan je nu al vertellen wat we met Kerst daar eten en drinken en ik welke volgorde, dat is de afgelopen 37 jaar dat ik er ben nog nooit verandert.
Ach ja, het heeft ook voordelen en heel de familie is bij elkaar en ik heb er de mooiste en leukste herinneringen van, ik hou van Kerst!

Bij mijn schoonouders is het iets minder, maar ook mijn schoonmoeder is wel een "Zo hebben we het altijd gedaan dus zo doen we het" type.
Maar Kerst is voor ons geen issue, het is meer de spanning van Sinterklaas en dat all die dingen bij elkaar (vieringen, intocht, op school) wat veel is nu.
Ja, ik vind Sinterklaas echt een leuk feest. Zaterdag komt de Sint met de Pieten langs ons huis en nodig ik wat vrienden en hun kinderen uit, zodat we kunnen zwaaien en daarna lekker warm naar binnen. Dan maak ik ook wat lekkers en versier ik het huis. Verder vieren we het voor 5 december met de schoonfamilie, dan komt de sint langs met wat Pieten en ook dat is altijd gezellig. Sinterklaasjournaal komen we helaas niet onderuit, want dat wordt op school gekeken, maar er is vooralsnog geen stress bij de kinderen.
Dus ja, ik vind het heel leuk.
Als kind vond ik sinterklaas leuk.
Als puber ging ik 2 jaar mee op de stoomboot als Piet met een vrij drukke intocht en dat was dikke pret, totdat we aan wal gingen.

Oudere kinderen en ouders die de kleintjes verdrongen voor een handje pepernoten.
Veel kleine kinderen die hartstikke gestresst waren omdat hun ouders alles op alles zetten om ze een 'leuke ervaring' te bezorgen, en daarbij geen ruimte lieten voor eigen beleving.
LEUK HE, KIJK DAT IS PIET, LEUK HE ZEG MAAR HALLOOOOO PIET! LEUK HE GEEF MAAR EEN HANDJE LEUK HE! :nut:

Als ouder vond ik de schoenkadootjes leuk.
De pakjesavonden met de familie waren chaotisch en hebberig.
Weinig traditie, weinig verhaal, alleen de cadeautjes waren belangrijk.
lilalinda schreef:
14-11-2019 14:10
absoluut niet
excuses zijn op zijn plaats!
Oké, dat was dan een verkeerde inschatting van mijn kant. Mijn excuses.
Die blije snoetjes, ik kan er geen genoeg van krijgen :heart: Wij volgen geen Sinterklaasjournaal dus hier is het rustig op dat gebied. Wel kijken we zaterdag de intocht en zetten ze die avond hun schoentje (en doen we max 2x p/w).
Dan een keertje naar het huis van Sinterklaas en komt hij op school. Tussendoor knutselen, pepernootjes snoepen en veel sinterklaasliedjes zingen en luisteren.
Geen last van drukke kinderen en ze slapen prima in deze tijd. 🙂
Ik vind het Sinterklaasjournaal dit jaar trouwens opvallend lieflijk. Helemaal niet bijdragen aan stress en onnodige spanning. Echt gewoon leuk!
LAgirl82 schreef:
Ja, wij vinden Kerst veel leuker en specialer. En het gaat niet zozeer om de cadeautjes, wel om de spanning ect.
Als ze niet meer geloven in Sinterklaas dan doen we alleen nog cadeau's met Kerst.
Ik vind Kerst ook heel speciaal. Dat is ook de reden waarom wij traditioneel cadeaus geven met Sinterklaas en niet met Kerst: het cadeau van Kerst ligt in de kribbe.
Betty_Slocombe schreef:
14-11-2019 18:19
Ik vind Kerst ook heel speciaal. Dat is ook de reden waarom wij traditioneel cadeaus geven met Sinterklaas en niet met Kerst: het cadeau van Kerst ligt in de kribbe.

Dat is typisch Nederlands; geen cadeau's geven met Kerst.
Maar bij Kerst horen natuurlijk wél cadeau's, ook traditioneel gezien.
Als je christen bent toch ook, mij is altijd gezegd (op de bible belt in Amerika) "met Kerst geef je cadeau's omdat God ons het grootste cadeau gaf, en ook omdat de wijzen cadeau's mee brachten voor Jezus.
Dus ja, ik denk dat ieder er zijn invulling aan geeft, wij geven juist veel cadeau's met Kerst, anderen weer niet. Wat maakt het uit?
LAgirl82 schreef:
14-11-2019 18:23
Dat is typisch Nederlands; geen cadeau's geven met Kerst.
Maar bij Kerst horen natuurlijk wél cadeau's, ook traditioneel gezien.
Als je christen bent toch ook, mij is altijd gezegd (op de bible belt in Amerika) "met Kerst geef je cadeau's omdat God ons het grootste cadeau gaf, en ook omdat de wijzen cadeau's mee brachten voor Jezus.
Dus ja, ik denk dat ieder er zijn invulling aan geeft, wij geven juist veel cadeau's met Kerst, anderen weer niet. Wat maakt het uit?
Geen biet, maar de manier waarop jij het nu viert is niet de enige manier en als je klaar bent met jouw manier omdat die niet werkt zijn er nog voldoende andere opties. Dat wilde ik maar zeggen. Het klinkt nu alsof je lijdt onder de weelde ("en dan alweer cadeaus"), maar je kunt daar natuurlijk gewoon mee stoppen.
Toen onze zoon nog geloofde had ik heel veel contract met sinterklaas rond 5 december. Heel handig.

Oh sinterklaas, wilt u de cadeautjes buiten op de mat leggen? Onze zoon vindt het idee dat er iemand in ons huis komt heel eng. No problem.

Oh zwarte/roetveeg piet, kun je me verklappen dat alle pakjes wel op tijd zullen zijn? We zullen het niet doorvertellen... No problem.

Oh sinterklaas, u slaat ons huisje toch niet over? No problem.

Ik verzon het waar hij bij stond. En ik had er zelf veel schik van.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Betty_Slocombe schreef:
14-11-2019 18:43
Geen biet, maar de manier waarop jij het nu viert is niet de enige manier en als je klaar bent met jouw manier omdat die niet werkt zijn er nog voldoende andere opties. Dat wilde ik maar zeggen. Het klinkt nu alsof je lijdt onder de weelde ("en dan alweer cadeaus"), maar je kunt daar natuurlijk gewoon mee stoppen.

Nee, natuurlijk niet! Iedereen mag het vieren (of niet vieren) op z'n eigen manier.
Maar Kerst is (tenminste op dit moment) geen probleem voor onze kinderen of voor ons. En de Kerstman doen we niet aan, dat is alleen iets wat ze in films zien.
Volgens onze middelste komt de Kerstman alleen in Amerika omdat hier in Nederland Sinterklaas komt en die kan niet naar Amerika want dat is te ver met de stoomboot, dan moet hij het vliegtuig nemen en dat past niet.
Tja, als zij het zegt he... ;)
LAgirl82 schreef:
14-11-2019 19:17
Volgens onze middelste komt de Kerstman alleen in Amerika omdat hier in Nederland Sinterklaas komt
wat ook altijd precies de reden was, dat in Nederland kinderen geen kadootjes kregen met kerst, wij hadden Sinterklaas al
het is pas sinds enkele jaren, dat ook met kerst uitgepakt wordt
lilalinda schreef:
14-11-2019 19:20
wat ook altijd precies de reden was, dat in Nederland kinderen geen kadootjes kregen met kerst, wij hadden Sinterklaas al
het is pas sinds enkele jaren, dat ook met kerst uitgepakt wordt
Hoe komt dat? Toegenomen welvaart? Minder affiniteit met Sinterklaas en de bedoeling dat dat afgebouwd zal gaan worden tzt?
Ik herken het ook wel dat het steeds vaker dubbel wordt gedaan (en dan ook nog allebei de keren bij schoonouders en ouders)

Thuis deden we alleen sinterklaas, tijdens tiener- en studententijd wel een paar keer lootjes trekken, sintspel etc en toen leerde ik mijn vrouw kennen. Die was gewend tot aan de periode dat haar zusje geloofde sinterklaas te vieren en daarna altijd kerst. 1x dus.

Toen kwamen onze kinderen en wilde ik graag pakjesavond en zij kadootjes onder de boom als gezinstraditie. Maar kerst bij haar ouders bleef ook bestaan. En sinds dit jaar willen die dus ook sinterklaas.
NYC schreef:
14-11-2019 20:13
Maar kerst bij haar ouders bleef ook bestaan. En sinds dit jaar willen die dus ook sinterklaas.
Dat vind ik echt vreemd: wat hebben die nou te willen? Ze hebben hun tijd toch gehad vroeger? Leuk als je ergens bij wordt uitgenodigd, maar je gaat toch niet zelf afdwingen dat je kind en kleinkinderen het met jou moeten gaan vieren?
NYC schreef:
Hoe komt dat? Toegenomen welvaart? Minder affiniteit met Sinterklaas en de bedoeling dat dat afgebouwd zal gaan worden tzt?
Ik herken het ook wel dat het steeds vaker dubbel wordt gedaan (en dan ook nog allebei de keren bij schoonouders en ouders)

Veramerikanisering?
Ik :heart: Sinterklaas en heb de pest aan al het gedoe er omheen.

Mag dat ook?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
NYC schreef:

Bij ons is dat altijd geweest zolang ik me kan herinneren. Sinterklaas was alleen voor de kleine kinderen die er nog in geloofde. Daarna werd daar helemaal niks meer aan gedaan.
Kerst was/is cadeautjestijd.
Maar nu moet ik wel zeggen dat mijn roots niet Nederlands zijn, maar in een ander west-Europees land liggen. Dat speelt vast ook mee.
LAgirl82 schreef:
14-11-2019 20:48
Bij ons is dat altijd geweest zolang ik me kan herinneren. Sinterklaas was alleen voor de kleine kinderen die er nog in geloofde. Daarna werd daar helemaal niks meer aan gedaan.
Kerst was/is cadeautjestijd.
Maar nu moet ik wel zeggen dat mijn roots niet Nederlands zijn, maar in een ander west-Europees land liggen. Dat speelt vast ook mee.
Wij vierden ook kerst, ik heb Britse roots
Maar was de enige in de klas
(O) (O)

Geen: He Who Must Not Be Named ?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Quincy2 schreef:
14-11-2019 20:29
Dat vind ik echt vreemd: wat hebben die nou te willen? Ze hebben hun tijd toch gehad vroeger? Leuk als je ergens bij wordt uitgenodigd, maar je gaat toch niet zelf afdwingen dat je kind en kleinkinderen het met jou moeten gaan vieren?
Ja, ik vind het ook overbodig. Misschien omdat ze gehoopt hadden dat ze uitgenodigd zouden worden? Het gaat trouwens ook verder dan 'op bezoek bij oma en dan 1 pakje krijgen', het moet echt een extra soort pakjesavond worden. En ik was juist zo blij dat die traditie bij hen al sinds 1994 ofzo niet meer bestond. Had hem ook niet voelen aankomen.
Quincy2 schreef:
14-11-2019 20:29
Ja, ik vind het ook overbodig. Misschien omdat ze gehoopt hadden dat ze uitgenodigd zouden worden? Het gaat trouwens ook verder dan 'op bezoek bij oma en dan 1 pakje krijgen', het moet echt een extra soort pakjesavond worden. En ik was juist zo blij dat die traditie bij hen al sinds 1994 ofzo niet meer bestond. Had hem ook niet voelen aankomen.
Ja, ellende. En als het voorbij is krijg je de kerst-ellende. Zelfs peuters moeten al een kerstdiner op de peuterspeelzaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven