Vuurwerk
dinsdag 31 december 2019 om 15:01
Mogen jullie kinderen vuurwerk afsteken en zo ja, vanaf hoe laat? Kinderen in de buurt waren om 9.00 uur vanmorgen al bezig. Van ons mogen ze pas, op de officiële tijd, om 18.00 uur. Geen zin in een boete, laat staan een taakstraf via bureau Halt. Echt aardig vinden de kinderen ons hier niet door, wij blijven bij ons besluit, maar vraag mij wel af hoe dit bij anderen gaat.
dinsdag 31 december 2019 om 15:03
Nou zo te horen hier al dagen trekken al die klotejong en hun ouders zich er niks van aan. Of de ouders weten het niet, willen het niet zien of het interesseert ze geen reet.
Net vonden ze het leuk om een knaller in een prullenbak langs het fietspad te gooien terwijl ik en andere mensen daar net langs fietsen.
Net vonden ze het leuk om een knaller in een prullenbak langs het fietspad te gooien terwijl ik en andere mensen daar net langs fietsen.

dinsdag 31 december 2019 om 15:06
Mijn hond is doodsbang en mijn zoon vindt vuurwerk daardoor kut. Heel fijn dat ik me geen zorgen hoef te maken voor zijn vingers en ogen.
Ik vind het super dat jullie tot 18.00 de rem er op houden; de hond moet er straks echt nog een keer uit, en dat is qua stress enorm risicovol; gauw in de auto met de radio hard aan via rustige wegen naar een ver bos rijden waar het geknal in de verte klinkt.
Vorig jaar toen ze een pup was, is er toch nog ineens vuurwerk op straat gegooid toen we op 20 meter afstand liepen en daar is ze echt 2 dagen van in paniek geweest.
Na 18.00 vinden we het echt spannend; ze zal nog een keer moeten plassen, en rond 12:00 zitten we met zijn allen in de slaapkamer de hond een paar uur steun te geven; vorig jaar heb ik haar rond 2:00 uiteindelijk stijf tegen me aan gedrukt gehouden onder de dekens terwijl er iedere paar minuten weer een hele grote schrikreactie door haar lijf schoot waar ze van wilde opspringen om te checken wat het gevaar was (ook zonder knallen). Pas na een hele tijd gaf ze zich over en liet ze het eindelijk aan mij over om de wacht te houden.
Ik vind het super dat jullie tot 18.00 de rem er op houden; de hond moet er straks echt nog een keer uit, en dat is qua stress enorm risicovol; gauw in de auto met de radio hard aan via rustige wegen naar een ver bos rijden waar het geknal in de verte klinkt.
Vorig jaar toen ze een pup was, is er toch nog ineens vuurwerk op straat gegooid toen we op 20 meter afstand liepen en daar is ze echt 2 dagen van in paniek geweest.
Na 18.00 vinden we het echt spannend; ze zal nog een keer moeten plassen, en rond 12:00 zitten we met zijn allen in de slaapkamer de hond een paar uur steun te geven; vorig jaar heb ik haar rond 2:00 uiteindelijk stijf tegen me aan gedrukt gehouden onder de dekens terwijl er iedere paar minuten weer een hele grote schrikreactie door haar lijf schoot waar ze van wilde opspringen om te checken wat het gevaar was (ook zonder knallen). Pas na een hele tijd gaf ze zich over en liet ze het eindelijk aan mij over om de wacht te houden.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 31-12-2019 15:13
43.17% gewijzigd
dinsdag 31 december 2019 om 15:09
Ahhh, wat sneu. Hier 1 hond in de buurt en ik heb hem vandaag nog niet gezien, denk 'logeren' ergens. Sowieso gaan ze om 18.00 uur ook niet uren door. Waarschijnlijk hooguit uurtje en daarna pas om 0.00 uur samen met de mannen.blijmetmij schreef: ↑31-12-2019 15:06Mijn hond is doodsbang en mijn zoon vindt vuurwerk daardoor kut. Heel fijn dat ik me geen zorgen hoef te maken voor zijn vingers en ogen.
Na 18.00 vinden we het echt spannend...

dinsdag 31 december 2019 om 15:13
Hier wordt behoorlijk geknald. Gisteren zat een meisje van een jaar of 5 al vuurwerk af te steken
. Ouders zaten binnen.
Hier is kind zo geschrokken van het knalvuurwerk dat ze met fiets omviel. Niet best.
Het het idee dat ouders het toestaan omdat de jeugd wel heerlijk buiten is, zonder telefoon of tablet.
Maar het gaat flink tekeer. Op zich vind ik oudjaarsdag gezellig qua vuurwerk, maar stel geen regels op als je ze niet handhaaft.
Hier is kind zo geschrokken van het knalvuurwerk dat ze met fiets omviel. Niet best.
Het het idee dat ouders het toestaan omdat de jeugd wel heerlijk buiten is, zonder telefoon of tablet.
Maar het gaat flink tekeer. Op zich vind ik oudjaarsdag gezellig qua vuurwerk, maar stel geen regels op als je ze niet handhaaft.
dinsdag 31 december 2019 om 15:13

dinsdag 31 december 2019 om 15:16
Waren er maar meer ouders die kinderen leren zich aan de regels te houden. Hier in de buurt zijn ouders ook vrij laks zo te horen. Maarja wel lekker makkelijk want dan hebben ze geen last van hun kind, dat de buurt er wel last van heeft boeit niet.
Hier was een kind al heel vroeg bezig waardoor ik wakker geknald werd.. fijn!
Hier was een kind al heel vroeg bezig waardoor ik wakker geknald werd.. fijn!
dinsdag 31 december 2019 om 15:19
Pas vanaf 12 jaar, met ouderlijk toezicht om middernacht. En verder gewoon NIET.
Wij waren daar behoorlijk streng in. Vonden vriendjes van kinderen héél stom.
Nu zijn ze bijna volwassen en talen ze er verder niet naar.
Ik kan niet bij alles zeggen, dát doen mijn kinderen niet, maar hier ben ik zeker van.
Zelf altijd minimaal vuurwerk gehad maar de afgelopen 2 jaar niet meer.
Van mij hoeft dat geknal ook niet.
Wij waren daar behoorlijk streng in. Vonden vriendjes van kinderen héél stom.
Nu zijn ze bijna volwassen en talen ze er verder niet naar.
Ik kan niet bij alles zeggen, dát doen mijn kinderen niet, maar hier ben ik zeker van.
Zelf altijd minimaal vuurwerk gehad maar de afgelopen 2 jaar niet meer.
Van mij hoeft dat geknal ook niet.
lientje69 wijzigde dit bericht op 31-12-2019 15:33
0.36% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

dinsdag 31 december 2019 om 15:19
dinsdag 31 december 2019 om 15:21
Zoon (inmiddels 17 jaar) heeft gelukkig nooit naar vuurwerk getaald. De knalerwtjes waren nog wel leuk, en de rest van het kinderpakket konden we aan de buurmeisjes geven.
Twee jaar gedaan op de basisschool, je wilt je kind niet uitsluiten, en daarna nooit meer een cent aan uitgegeven.
Twee jaar gedaan op de basisschool, je wilt je kind niet uitsluiten, en daarna nooit meer een cent aan uitgegeven.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

dinsdag 31 december 2019 om 15:23
Sanne_A schreef: ↑31-12-2019 15:13Zoon is 9 en mag het van mij ook niet voor 18u. Gelukkig zijn vriendjes ook niet, dat scheelt.
In de buurt helaas een heleboel kinderen die het wel doen, al een paar dagen. Met hun ouders erbij inderdaad.
En dan reacties in de buurtapp als iemand er iets van zegt, om te huilen.
Weet jij zo wat voor vuurwerk het is dan wat die kinderen afsteken?

dinsdag 31 december 2019 om 15:35
Ik heb het gisteren en vanmorgen alleen in een villawijk gehoord inderdaad toen ik daar doorheen fietste. Bij ons in de wijk (mix koop en sociale huur) helemaal niets tot na een uur of 15.00.
dinsdag 31 december 2019 om 15:36
Lastig genoeg mag categorie 1 vuurwerk gewoon wel al, het hele jaar door zelfs. Dan heb je het wel over knalerwten en sterretjes, maar ook grondbloemen etc vallen daar onder. Officieel vanaf dat ze 12 zijn, maar dat is een zwaar hellend vlak, heb ook ik als moeder van een net tienjarige gemerkt....
Ik probeer ze te begeleiden in verantwoord gebruik. Alleen categorie 1 komt er (en pas sinds dit jaar) in. Er mag geen overlast zijn en de rotzooi ruimen ze op. Ze hebben vandaag na de middag wat afgestoken en straks als het donker is mag de rest, omdat ze tot nu toe nog niet wakker konden/wilden worden om twaalf uur.
Ik probeer ze te begeleiden in verantwoord gebruik. Alleen categorie 1 komt er (en pas sinds dit jaar) in. Er mag geen overlast zijn en de rotzooi ruimen ze op. Ze hebben vandaag na de middag wat afgestoken en straks als het donker is mag de rest, omdat ze tot nu toe nog niet wakker konden/wilden worden om twaalf uur.

dinsdag 31 december 2019 om 15:41
Hier zijn ze sowieso nog te jong, maar met de nieuwe regels gok ik dat ze best al in de ochtend mogen. Categorie 1 mag tenslotte het hele jaar, en categorie 2 mag pas verkocht worden aan 16+.
Dus ik gok, basisschoolleeftijd komt hier enkel categorie 1 in huis voor de kinderen, en mogen ze dus 'gewoon' overdag afsteken.
Super sneu wel voor alle dieren, ik snap dat het niet fijn is. Het zou mooi zijn als er tijdzones waren waarop het even rustig is.
Dus tussen half 11 en 11 niet, zodat het laatste rondje nog rustig gelopen kan worden.
Sterkte voor de beestjes en heel veel plezier voor de lucht versierders.
Dus ik gok, basisschoolleeftijd komt hier enkel categorie 1 in huis voor de kinderen, en mogen ze dus 'gewoon' overdag afsteken.
Super sneu wel voor alle dieren, ik snap dat het niet fijn is. Het zou mooi zijn als er tijdzones waren waarop het even rustig is.
Dus tussen half 11 en 11 niet, zodat het laatste rondje nog rustig gelopen kan worden.
Sterkte voor de beestjes en heel veel plezier voor de lucht versierders.
dinsdag 31 december 2019 om 15:47
Echt niet dat mijn negenjarige vuurwerk mag afsteken. Gelukkig taalt ze daar ook niet naar, ze vindt het zielig voor de dieren en dom geknal, zoals ze zo subtiel weet te verwoorden. De dertienjarige vindt er ook niet veel aan, maar die zou zich zomaar nog kunnen laten overhalen door vriendjes of vriendinnetjes.

dinsdag 31 december 2019 om 15:59
Mijn jongste zoon is 8 en vind vuurwerk erg interessant. Bij de ah F1 vuurwerk gekocht en daar heeft hij de knalerwtjes en trektouwtjes al van op gemaakt. Bij ons in de tuin dan. De grond bloemen mag hij niet aansteken en hebben we er gisteravond 2 van afgestoken.
Ook hebben we F2 vuurwerk maar misschien dat we er daar vanavond na 18u iets van af steken maar eerder niet.
Mijn 2 andere zoons zijn 14 en 18 en vinden vuurwerk niks aan.
Ook hebben we F2 vuurwerk maar misschien dat we er daar vanavond na 18u iets van af steken maar eerder niet.
Mijn 2 andere zoons zijn 14 en 18 en vinden vuurwerk niks aan.