Vuurwerk
dinsdag 31 december 2019 om 15:01
Mogen jullie kinderen vuurwerk afsteken en zo ja, vanaf hoe laat? Kinderen in de buurt waren om 9.00 uur vanmorgen al bezig. Van ons mogen ze pas, op de officiële tijd, om 18.00 uur. Geen zin in een boete, laat staan een taakstraf via bureau Halt. Echt aardig vinden de kinderen ons hier niet door, wij blijven bij ons besluit, maar vraag mij wel af hoe dit bij anderen gaat.

dinsdag 31 december 2019 om 16:00
Hier gaat het het hele jaar door, rond 20 uur de jongere jeugd en rond 22 u altijd een enorme knal ergens.
Nu is het helemaal feest. Voordeel: niet dat gemekker over gevoelige zieltjes van dieren want die weten niet beter hier.
Niemand maakt zich er druk om, er is een hele groep mensen van de 'toch leuk voor ze'. Onbegrijpelijk vind ik.
Politie vindt het ook geen prioriteit.
Afgelopen dagen is het geknal alom.
Omdat jongste van 6 al licht vuurwerk met diverse andere gezinnen heeft afgestoken alsof dat iets heel normaals is (wij waren nogal in shock maar blijkbaar is dat leuk en normaal) bij de lidl maar wat gekocht voor vanavond.
Je wil hem ook niet buitensluiten en we zien deze mensen straks ook.
En we wonen nu dus in een best nette hoek maar om ons heen wel twee beruchte buurten.
Nu is het helemaal feest. Voordeel: niet dat gemekker over gevoelige zieltjes van dieren want die weten niet beter hier.
Niemand maakt zich er druk om, er is een hele groep mensen van de 'toch leuk voor ze'. Onbegrijpelijk vind ik.
Politie vindt het ook geen prioriteit.
Afgelopen dagen is het geknal alom.
Omdat jongste van 6 al licht vuurwerk met diverse andere gezinnen heeft afgestoken alsof dat iets heel normaals is (wij waren nogal in shock maar blijkbaar is dat leuk en normaal) bij de lidl maar wat gekocht voor vanavond.
Je wil hem ook niet buitensluiten en we zien deze mensen straks ook.
En we wonen nu dus in een best nette hoek maar om ons heen wel twee beruchte buurten.
dinsdag 31 december 2019 om 16:04
Welnee. Dat doen ze voor de puberjochies die ze afsteken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

dinsdag 31 december 2019 om 16:06
Ik hoop dat ze er straks ook geen moer om geven. Dan mogen ze sowieso hun eigen zakgeld spenderen in plaats van dat wij het kopen. Wij zijn zelf geen vuurwerkliefhebbers. Categorie 2 kopen wij al helemaal niet.
Ben wat ambivalent over helemaal niet mogen tot 12, ook wel omdat ze hier nog maar een jaar of wat wonen en er nog bij moeten horen (klein dorp). Gelukkig over het algemeen valt het hier reuze mee met vuurwerk, ik kan hier gewoon over straat op oudjaarsdag en dat kon ik de afgelopen 40 (!) jaar in de grotere plaatsen waar ik eerdere woonde, níet. Alleen in het parkje staat de oudere jeugd met de harde knallen, verder niet (al vind ik daar ook het mijne van).
Ben wat ambivalent over helemaal niet mogen tot 12, ook wel omdat ze hier nog maar een jaar of wat wonen en er nog bij moeten horen (klein dorp). Gelukkig over het algemeen valt het hier reuze mee met vuurwerk, ik kan hier gewoon over straat op oudjaarsdag en dat kon ik de afgelopen 40 (!) jaar in de grotere plaatsen waar ik eerdere woonde, níet. Alleen in het parkje staat de oudere jeugd met de harde knallen, verder niet (al vind ik daar ook het mijne van).
dinsdag 31 december 2019 om 16:10
dinsdag 31 december 2019 om 16:10
dinsdag 31 december 2019 om 16:21
dinsdag 31 december 2019 om 16:30
En na oudejaarsnacht zoeken ze naar vuurwerk dat nog niet is afgegaan en een tweede kans verdient.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-12-2019 16:10Mijn zoons vonden het vroeger echt het hoogtepunt van het jaar. Daar zijn ze overheen gegroeid en kopen niks meer. Maar toen het nog mocht, op oudjaarsdag, liepen ze ook de hele dag buiten.
dinsdag 31 december 2019 om 16:30
https://www.ad.nl/binnenland/weggegooid ... ~afb1ee0f/
Deventer is al afgelast.
Deventer is al afgelast.
dinsdag 31 december 2019 om 16:31
dinsdag 31 december 2019 om 16:32
Maar in Dld verkopen ze óók gewoon Cat F1 hoor. Duits vuurwerk is niet synoniem aan illegaal vuurwerk. Het is er alleen stukken goedkoper, als ik mijn timeline moet geloven.

dinsdag 31 december 2019 om 16:40
Hier ook heftige discussie tussen mij, oudste zoon en man. Compromis is dat hij vanaf 16 uur met zijn vrienden los mocht. Zelf vind ik vanaf 18 uur netter, maar ik ga niet tot het uiterste om mijn gelijk te krijgen.
Ik haat vuurwerk, vanuit de grond van mijn hart, maar helaas vinden mijn zoons het helemaal geweldig. Ik hoop dat het een tijdelijke bevlieging is en doe soms mijn best om met oudste zoon mee te praten over thunderkings en dat soort ongein (ik heb zelfs wat youtube-video's bekeken om mee te kunnen praten).
Ik zal blij zijn als het 1 januari is en er geen nare dingen gebeurd zijn (ik ben echt totaal geen beschermende moeder, maar zolang ik mij kan herinneren ben ik doodsbang voor vuurwerk).
Ik haat vuurwerk, vanuit de grond van mijn hart, maar helaas vinden mijn zoons het helemaal geweldig. Ik hoop dat het een tijdelijke bevlieging is en doe soms mijn best om met oudste zoon mee te praten over thunderkings en dat soort ongein (ik heb zelfs wat youtube-video's bekeken om mee te kunnen praten).
Ik zal blij zijn als het 1 januari is en er geen nare dingen gebeurd zijn (ik ben echt totaal geen beschermende moeder, maar zolang ik mij kan herinneren ben ik doodsbang voor vuurwerk).
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 31-12-2019 16:41
12.46% gewijzigd

dinsdag 31 december 2019 om 16:41
In hun eigen ‘nest’ mag dat niet, dus verkassen ze naar een andere wijk. Het gajes dat hier rondloopt en op dieren en kinderen gooit, komt van twee wijken verder. Je haalt ze er zo uit aan hun ‘uniform’ (van die leggingjoggings met hoog water voor jongens, dekbedjas met bontkraag en heuptasje gekruist over het torso). En in de eigen wijk zijn er geen carports om in lichterlaaie proberen te zetten of krijgen ze een slag voor hun bek als ze vuurwerk gooien op de chihuahua of boxer/pitbull/Staffordshire/Rottweilermix van de buuv.

dinsdag 31 december 2019 om 16:44
Je weet dus niks. Altijd grappig dat onnozele geroep dat het niet mag en dan niet weten dat categorie 1 vuurwerk gewoon mag en ook kan knallen

Maar hee, het is altijd lekkerder te roepen dat andere mensen hun kinderen zo slecht opvoeden en zo Tokkie zijn.

dinsdag 31 december 2019 om 16:51
2. Vuurwerk kopen in het buitenland. Is dat altijd illegaal?
Nee, in theorie mag je op de Nederlandse verkoopdagen ook vuurwerk uit het buitenland halen. Voorwaarde is wel dat het voldoet aan de eisen van onze wet en dat je het, en dat maakt het ingewikkeld, vooraf meldt bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Als particulier is dat een lastig verhaal.
Alle categorieën:
https://www.destentor.nl/zwolle/vuurwer ... 163249915/
dinsdag 31 december 2019 om 16:54
Wat is kindervuurwerk of categorie 1 vuurwerk precies?
Categorie F1-vuurwerk wordt ook wel kindervuurwerk of fop-en-schertsvuurwerk genoemd.
Je mag categorie F1-vuurwerk kopen vanaf 12 jaar. Dit vuurwerk is het hele jaar door verkrijgbaar en mag je ook het hele jaar door afsteken (maar geen overlast mee veroorzaken of vernielingen mee plegen).
https://www.huismanvuurwerk.nl/cat.1-vuurwerk
Categorie F1-vuurwerk wordt ook wel kindervuurwerk of fop-en-schertsvuurwerk genoemd.
Je mag categorie F1-vuurwerk kopen vanaf 12 jaar. Dit vuurwerk is het hele jaar door verkrijgbaar en mag je ook het hele jaar door afsteken (maar geen overlast mee veroorzaken of vernielingen mee plegen).
https://www.huismanvuurwerk.nl/cat.1-vuurwerk
dinsdag 31 december 2019 om 17:00
Hier al dagen lang de hele dag door knalletjes. Ik vind dat wel gezellig altijd,vroeger vond ik vuurwerk afsteken ook heerlijk.
Om 12 uur is het vaak een ander verhaal. Dan komen de grote bommen opeens uit de kelders en is het af en toe alsof de wereld vergaat. Ik hou er wel van, maar ik snap dat mensen daar helemaal genoeg van hebben.
Een vuurwerkverbod zal dat echter niet oplossen, want dat echt harde vuurwerk is al verboden. En dat verbod ehh, ja, dat werkt prima nietwaar?
Om 12 uur is het vaak een ander verhaal. Dan komen de grote bommen opeens uit de kelders en is het af en toe alsof de wereld vergaat. Ik hou er wel van, maar ik snap dat mensen daar helemaal genoeg van hebben.
Een vuurwerkverbod zal dat echter niet oplossen, want dat echt harde vuurwerk is al verboden. En dat verbod ehh, ja, dat werkt prima nietwaar?
dinsdag 31 december 2019 om 17:01
Zojuist even naar de buurtborrel geweest. De wind staat dit jaar gunstig (we wonen aan de rand van het dorp) maar in de straat was wel kruitdamp te ruiken, dus zijn alle ramen hier nu ook dicht.
De jeugd is blijkbaar verderop aan het knallen.
Van mij mag het verboden worden. Lawaai maken kunnen ze ook met ratels en pannendeksels.
https://www.internet-toys.com/m/186809- ... gL4KPD_BwE#
De jeugd is blijkbaar verderop aan het knallen.
Van mij mag het verboden worden. Lawaai maken kunnen ze ook met ratels en pannendeksels.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

dinsdag 31 december 2019 om 17:02
lemoos2 schreef: ↑31-12-2019 16:41In hun eigen ‘nest’ mag dat niet, dus verkassen ze naar een andere wijk. Het gajes dat hier rondloopt en op dieren en kinderen gooit, komt van twee wijken verder. Je haalt ze er zo uit aan hun ‘uniform’ (van die leggingjoggings met hoog water voor jongens, dekbedjas met bontkraag en heuptasje gekruist over het torso). En in de eigen wijk zijn er geen carports om in lichterlaaie proberen te zetten of krijgen ze een slag voor hun bek als ze vuurwerk gooien op de chihuahua of boxer/pitbull/Staffordshire/Rottweilermix van de buuv.

dinsdag 31 december 2019 om 17:02
Snoesje666 schreef: ↑31-12-2019 17:01
Leuk voor de Jostiband.
dinsdag 31 december 2019 om 17:03
Echt, ...sommige mensen zijn niet helemaal van deze wereld.Snoesje666 schreef: ↑31-12-2019 17:01.