Waarom is dit storend gedrag?
woensdag 20 november 2019 om 16:42
Vandaag moest ik met mijn 14 jarige puberzoon bij zijn mentor op gesprek. Want, zo stond in de mail,:”veranderingen van gedrag zijn noodzakelijk”
Nu komt dit natuurlijk voor mij niet als verrassing en weet ik dat mijn zoon geen brave leerling is maar het eerste punt van de mentor verbaasde mij wel.
(Punt 2, 3 en 4 waren: popiejopie gedrag, gebrek aan concentratie en vaak de discussie aangaan waar hij soms gewoon zijn mond moet houden. Alle drie heel herkenbaar en daar spreek ik hem zeker ook op aan)
Maar goed de mentor begon dus met iets anders. Vorige week waren er een aantal klassen op excursie geweest naar Amsterdam. Aan het einde van de dag loopt mijn zoon dus naar zijn mentor, geeft hem een hand en zegt: “bedankt voor deze dag, het was erg gezellig”
Nu ken ik mijn zoon en ik weet dat hij dit echt meent en dat het niet sarcastisch is ofzo. Sterker nog: ik heb hem zo opgevoed.
Maar de mentor vond dit dus veel te overdreven. En “een docent die naast mij stond ook”
Nou ja ik nam het in deze wel voor mijn zoon op omdat ik weet dat dit oprecht goed bedoeld is. De mentor gaf wel meteen aan dat hij dat dan verkeerd had opgevat maar ik vind het zo raar dat hij het in eerste instantie dus negatief opgevat wordt. Toen ik dat zei antwoordde hij met:”ja maar echt niemand doet dat, echt in al die jaren heeft nog geen enkele leerling dat gedaan dus ik vind dat overdreven”
Ja misschien is het ook wel overdreven (als 80 leerlingen dat zouden doen wordt hij daar misschien ook wel gek van) maar ben ik nou gek dat ik het ook gewoon netjes/aardig vind?
Nu komt dit natuurlijk voor mij niet als verrassing en weet ik dat mijn zoon geen brave leerling is maar het eerste punt van de mentor verbaasde mij wel.
(Punt 2, 3 en 4 waren: popiejopie gedrag, gebrek aan concentratie en vaak de discussie aangaan waar hij soms gewoon zijn mond moet houden. Alle drie heel herkenbaar en daar spreek ik hem zeker ook op aan)
Maar goed de mentor begon dus met iets anders. Vorige week waren er een aantal klassen op excursie geweest naar Amsterdam. Aan het einde van de dag loopt mijn zoon dus naar zijn mentor, geeft hem een hand en zegt: “bedankt voor deze dag, het was erg gezellig”
Nu ken ik mijn zoon en ik weet dat hij dit echt meent en dat het niet sarcastisch is ofzo. Sterker nog: ik heb hem zo opgevoed.
Maar de mentor vond dit dus veel te overdreven. En “een docent die naast mij stond ook”
Nou ja ik nam het in deze wel voor mijn zoon op omdat ik weet dat dit oprecht goed bedoeld is. De mentor gaf wel meteen aan dat hij dat dan verkeerd had opgevat maar ik vind het zo raar dat hij het in eerste instantie dus negatief opgevat wordt. Toen ik dat zei antwoordde hij met:”ja maar echt niemand doet dat, echt in al die jaren heeft nog geen enkele leerling dat gedaan dus ik vind dat overdreven”
Ja misschien is het ook wel overdreven (als 80 leerlingen dat zouden doen wordt hij daar misschien ook wel gek van) maar ben ik nou gek dat ik het ook gewoon netjes/aardig vind?

woensdag 20 november 2019 om 18:10
Dus voor punt 1 (bedanken) nam je het voor je zoon op. En bij punten 2 t/m 4,
kom je dan voor de leraar op? Hoe ging dat in het gesprek met de leraar en hoe praat je daar dan nu over met je zoon?
Grappig, ik geef sportles en nu ik daarover nadenk: er zijn altijd mensen die aan het einde bedanken. Of alleen groeten. Nooit bij stilgestaan.
kom je dan voor de leraar op? Hoe ging dat in het gesprek met de leraar en hoe praat je daar dan nu over met je zoon?
Grappig, ik geef sportles en nu ik daarover nadenk: er zijn altijd mensen die aan het einde bedanken. Of alleen groeten. Nooit bij stilgestaan.

woensdag 20 november 2019 om 18:12
O gelukkig gaan ze bij de school van mijn kinderen normaal met elkaar om en niet op z'n Beatrijs'

woensdag 20 november 2019 om 18:13
En de hand te schudden; wellicht wat clownesk gedrag voor een puber in een groep. TO verteld namelijk niets over de context van de rest van het gesprek en waarom het ernstig genoeg was om op school te moeten komen. Dat onderwerp wordt zorgvuldig vermeden en nu mogen wij speculeren over het ene 'positieve' wat haar kind heeft gedaan. Apart...waarom schrijf je niet wat er nu echt speelt en licht je alleen dit er uit????

woensdag 20 november 2019 om 18:14
Wat Malinois zegt: je focust je nu op dit punt en vindt dat onterecht, dus de rest klopt ook niet.
Je was er niet bij. Ik had zo'n incident niet genoemd in een gesprek met een ouder, maar er is een categorie kinderen die een normaal gesproken oprecht gebaar heel zuigerig en naar kan maken. Geen idee of dat voor jouw zoon geldt, maar dat je op school moet komen is wel een indicatie dat het niet goed gaat.
En dat is niet leuk, dat begrijp ik.
Je was er niet bij. Ik had zo'n incident niet genoemd in een gesprek met een ouder, maar er is een categorie kinderen die een normaal gesproken oprecht gebaar heel zuigerig en naar kan maken. Geen idee of dat voor jouw zoon geldt, maar dat je op school moet komen is wel een indicatie dat het niet goed gaat.
En dat is niet leuk, dat begrijp ik.

woensdag 20 november 2019 om 18:15
Het-groepje schreef: ↑20-11-2019 17:50Ik ben echt zo blij met mijn werk, die grote mbo lobbessen bedanken je letterlijk voor alles. Met u en mevrouw.
On topic: nee ik deel je mening dat dit niet in dit gesprek had thuisgehoord, tenzij als positief. Wat raar en sneu dat je je daaraan kan storen. En dat niemand dan tegen zo'n docent in de docentenkamer zegt: nou piet, dat is toch juist leuk!
Eens.

woensdag 20 november 2019 om 18:16
Anyco schreef: ↑20-11-2019 17:54Waren er maar meer leerkrachten zoals jij. Meen ik oprecht.
Je zou bij onze "grens opzoekende en daar dan overheen gaan puber" goed in de smaak vallen.
En daardoor zou hij zich in jouw les al anders gedragen.
Maar sommige leerkrachten zijn gewoon niet capabel om met pubers te werken.
Dat merkte ik in mijn eigen schooltijd en die van mijn kinderen.
Ook eens.

Dat schrijft TO toch al??EmmadePemma schreef: ↑20-11-2019 18:05Was dit het enige waarvoor je op school moest komen of is er meer aan de hand?
Het feit dat je op school moeten komen ivm gedrag is vaak nadat er bv een leerlingbespreking is geweest of problemen door meerdere docenten is aangegeven. Dan gaat de mentor hierover in gesprek. Dan is het dus niet eenmalig storend gedrag maar iets wat al langer speelt en vaak storend en slecht corrigeerbaar is.EmmadePemma schreef: ↑20-11-2019 18:13En de hand te schudden; wellicht wat clownesk gedrag voor een puber in een groep. TO verteld namelijk niets over de context van de rest van het gesprek en waarom het ernstig genoeg was om op school te moeten komen. Dat onderwerp wordt zorgvuldig vermeden en nu mogen wij speculeren over het ene 'positieve' wat haar kind heeft gedaan. Apart...waarom schrijf je niet wat er nu echt speelt en licht je alleen dit er uit????
Ik kan me goed voorstellen dat zoon de hele dat het storende gedrag van punt 2, 3 en 4 heeft vertoond en dan aan het eind nog even punt 1 doet en dat dat niet goed viel bij de docenten.
woensdag 20 november 2019 om 18:17
Ik had eens een leerling die volgens zijn moeder een sterk rechtvaardigheidsgevoel had. Vreemd genoeg kwam dat oh zo sterke rechtvaardigheidsgevoel alleen naar boven als het in zijn voordeel speelde.
Zijn klasgenoten laten opdraaien voor iets waar hij geen zin in had en de vervangleerkracht pesten? Dat kon volgens zijn enorm ontwikkelde moreel kompas dan blijkbaar wel.
Het punt is dat je niet zeker weet hoe je zoon zich toen gedragen heeft. Het is goed mogelijk dat de docent gelijk heeft. Het is erg vermoeiend als een leerling loopt te klieren en dan ook nog eens na een uitstap sarcastisch lijkt te doen. Dat komt echt over alsof je in je gezicht wordt uitgelachen. Eens een grapje maken, kan geen kwaad en is zelfs heel leuk - maar in de situatie die de docent beschrijft, is het niet meer prettig werken. En eerlijk? Als er dan een moeder "Is niet zo, ik ken mijn zoon!" zegt, denk ik wel eens: "Geen wonder dat je zoon denkt dat hij lekker vervelend kan doen."
Je mag je zoon gerust verdedigen als hij dit goed bedoelde, maar je moest eens weten hoe vaak leerkrachten te horen krijgen dat dochterlief of zoonlief niets heeft gedaan, terwijl het wél zo is. Op die manier worden leerlingen niet meer verantwoordelijk gehouden voor hun gedrag en dan kan er zeker geen positieve evolutie plaatsvinden. Je zoon moet maar eens nadenken over de gevolgen van negatief gedrag: uiteindelijk denkt niemand nog dat je oprecht bent. Dat heb je aan jezelf te danken. De al dan niet sarcastische opmerking is zo te horen slechts een deel van de vaststellingen waar de leerkrachten zich aan storen, dus heeft je zoon wel degelijk werkpunten. Ik heb niet alles gelezen in dit topic, maar ik zou het er zeker eens over hebben met je zoon. Steun zijn leerkrachten en spoor hem aan om werk te maken van zijn attitude.

Het punt is dat je niet zeker weet hoe je zoon zich toen gedragen heeft. Het is goed mogelijk dat de docent gelijk heeft. Het is erg vermoeiend als een leerling loopt te klieren en dan ook nog eens na een uitstap sarcastisch lijkt te doen. Dat komt echt over alsof je in je gezicht wordt uitgelachen. Eens een grapje maken, kan geen kwaad en is zelfs heel leuk - maar in de situatie die de docent beschrijft, is het niet meer prettig werken. En eerlijk? Als er dan een moeder "Is niet zo, ik ken mijn zoon!" zegt, denk ik wel eens: "Geen wonder dat je zoon denkt dat hij lekker vervelend kan doen."
Je mag je zoon gerust verdedigen als hij dit goed bedoelde, maar je moest eens weten hoe vaak leerkrachten te horen krijgen dat dochterlief of zoonlief niets heeft gedaan, terwijl het wél zo is. Op die manier worden leerlingen niet meer verantwoordelijk gehouden voor hun gedrag en dan kan er zeker geen positieve evolutie plaatsvinden. Je zoon moet maar eens nadenken over de gevolgen van negatief gedrag: uiteindelijk denkt niemand nog dat je oprecht bent. Dat heb je aan jezelf te danken. De al dan niet sarcastische opmerking is zo te horen slechts een deel van de vaststellingen waar de leerkrachten zich aan storen, dus heeft je zoon wel degelijk werkpunten. Ik heb niet alles gelezen in dit topic, maar ik zou het er zeker eens over hebben met je zoon. Steun zijn leerkrachten en spoor hem aan om werk te maken van zijn attitude.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
woensdag 20 november 2019 om 18:17

woensdag 20 november 2019 om 18:19
EmmadePemma schreef: ↑20-11-2019 18:13En de hand te schudden; wellicht wat clownesk gedrag voor een puber in een groep. TO verteld namelijk niets over de context van de rest van het gesprek en waarom het ernstig genoeg was om op school te moeten komen. Dat onderwerp wordt zorgvuldig vermeden en nu mogen wij speculeren over het ene 'positieve' wat haar kind heeft gedaan. Apart...waarom schrijf je niet wat er nu echt speelt en licht je alleen dit er uit????
Heb je dr Phil aanstaan?
woensdag 20 november 2019 om 18:20
De vraag in zijn geheel past niet in de topic titel maar ik hoop dat het wel zo is overgekomen is in de op. Want zoals jij het zegt bedoel ik het wel.puck-en-hans schreef: ↑20-11-2019 17:39Jouw vraag is: waarom is dit storend gedrag?
Ik denk dat de vraag zou moeten zijn: waarom wordt dit gedrag door de betreffende leraren als storend ervaren? Dat zal vast te maken hebben met het overige (klier) gedrag van je zoon.
Wat ik belangrijker vind: wat vind je zoon ervan? Snapt hij waarom de mentor het schijnbaar anders heeft opgevat als dat hij bedoelde? Snapt hij dat dat te maken heeft met zijn overige gedragingen?
Naar mijn zoon toe heb ik gezegd wat de meesten hier ook zeggen. Een soort “actie is reactie”
Maar juist omdat hij altijd wel eerlijk en oprecht is snapt hij het niet zo. Hij zegt alleen maar:”nou dat doe ik dus ook nooit meer” en dat vind ik jammer.
De mentor had ook kunnen zeggen:”joh je kan best wel vervelend zijn af en toe en je bent niet de makkelijkste maar dat je mij dan bedankt na afloop van zo’n dag dat waardeer ik dan weer in je”
Nu was het zo negatief terwijl het niet negatief was van mijn zoon
woensdag 20 november 2019 om 18:22
Jij wel? Zijn moeder schrijft over zijn strijd tegen plastic, ..etc en dat hij nerds erbij haakt maar zij hoeft niet op school te komen voor gesprek omdat haar zoon Ghandi is......tenzij dat de zorg is: dat hij zichzelf te veel wegcijferd???
anoniem_378550 wijzigde dit bericht op 20-11-2019 18:24
52.36% gewijzigd

Het was ook één van de vier punten, dat zegt TO toch zelf?
En dat zoon zich soms onhebbelijk gedraagt betekent niet dat hij ook onhebbelijk is en nooit meer iets goed of goed bedoeld kan doen.

maze schreef: ↑20-11-2019 18:20De vraag in zijn geheel past niet in de topic titel maar ik hoop dat het wel zo is overgekomen is in de op. Want zoals jij het zegt bedoel ik het wel.
Naar mijn zoon toe heb ik gezegd wat de meesten hier ook zeggen. Een soort “actie is reactie”
Maar juist omdat hij altijd wel eerlijk en oprecht is snapt hij het niet zo. Hij zegt alleen maar:”nou dat doe ik dus ook nooit meer” en dat vind ik jammer.
De mentor had ook kunnen zeggen:”joh je kan best wel vervelend zijn af en toe en je bent niet de makkelijkste maar dat je mij dan bedankt na afloop van zo’n dag dat waardeer ik dan weer in je”
Nu was het zo negatief terwijl het niet negatief was van mijn zoon
Maar moest je nou vanwege gedrag zoon op school komen of was dit gewoon de rapportbespreking?

woensdag 20 november 2019 om 18:24
De mentor had zoveel kunnen doen, hij had ook op bamischijven kunnen trakteren, heeft hij ook niet gedaan. Feit is dat hij blijkbaar twijfelde aan de oprechtheid van je zoon. Dat kan ook best zijn omdat hij een zure mopperleraar is, die bestaan gewoon.
Wanneer je zoon de komende weken op zijn tong bij wanneer hij eigenlijk iets brutaals wil zeggen, wordt zijn hand de volgende keer gewaardeerd. En als dat niet zo is, zijn het stomme leraren.
Wanneer je zoon de komende weken op zijn tong bij wanneer hij eigenlijk iets brutaals wil zeggen, wordt zijn hand de volgende keer gewaardeerd. En als dat niet zo is, zijn het stomme leraren.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 20-11-2019 18:25
6.60% gewijzigd
woensdag 20 november 2019 om 18:25
Zo jij bent slecht in begrijpend lezen, knap hoorAnyco schreef: ↑20-11-2019 18:04To schrijft meteen al dat zij de laatste is die zegt "dat doet die van mij niet", beschrijft wat haar zoon wel doet wat als "vervelend" kan worden gezien.
Maar jij weet natuurlijk dat TO liegt en haar kind is gewoon een rotjong. En daar blijf je over doormekkeren want jij hebt gelijk.
woensdag 20 november 2019 om 18:28
Dat handen schudden is wel enigszins theatraal maar ik sluit ook niet uit dat de leraar last heeft van het horn-effect (sorry voor de dr. Phil theorie).
'The horn effect, closely related to the halo effect, is a form of cognitive bias that causes one's perception of another to be unduly influenced by a single negative trait.'
'The horn effect, closely related to the halo effect, is a form of cognitive bias that causes one's perception of another to be unduly influenced by a single negative trait.'

woensdag 20 november 2019 om 18:35
SallySpectra* schreef: ↑20-11-2019 18:22Het was ook één van de vier punten, dat zegt TO toch zelf?
En dat zoon zich soms onhebbelijk gedraagt betekent niet dat hij ook onhebbelijk is en nooit meer iets goed of goed bedoeld kan doen.
Dit!
Ik probeer professioneel elk incident als opzichzelfstaand incident te benaderen. Helaas heb je met een enkel kind soms zoveel incidenten en incidentjes in een korte tijd dat dat niet meer lukt. Docenten zijn ook maar mensen, belangrijk dus om als docent ook steeds ook naar je eigen aandeel te kijken.
Verder zou ik hier als ouder dan mijn schouders over ophalen. Aan zoon uitleggen dat zijn overige gedrag de docent misschien op het verkeerde been heeft gezet. Zoon aansporen om zijn gedrag wat aan te passen.
woensdag 20 november 2019 om 18:36
Zitten hier geen voetbaljongensmoeders ? Ik weet al jaren niet beter dan dat die gassies werkelijk iedereen een hand geven : elkaar, de trainerT, evt ouders, voor en na een training, bij wedstrijden.... En dan zou het in dit geval ineens overdreven zijn ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

woensdag 20 november 2019 om 18:37
Ja, omdat hij zag dat dit bij moeder niet aankwam en dat hij de context, bijvoorbeeld; weer de zoveelste vorm van aandachttrekkerij, niet uit kon leggen. Dus dan maar laten zitten en je op de andere punten richten.
Dat de andere docent niet vond dat docent 1 zich aanstelde zegt op zich ook wel wat. Anders had die zich daarover wel wat meer op de vlakte gehouden.
Dus ja, het is naar dat hij in dit geval niet het voordeel van de twijfel kreeg. Maar dat heeft een langere voorgeschiedenis.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 20-11-2019 18:40
29.03% gewijzigd