Waarom is dit storend gedrag?
woensdag 20 november 2019 om 16:42
Vandaag moest ik met mijn 14 jarige puberzoon bij zijn mentor op gesprek. Want, zo stond in de mail,:”veranderingen van gedrag zijn noodzakelijk”
Nu komt dit natuurlijk voor mij niet als verrassing en weet ik dat mijn zoon geen brave leerling is maar het eerste punt van de mentor verbaasde mij wel.
(Punt 2, 3 en 4 waren: popiejopie gedrag, gebrek aan concentratie en vaak de discussie aangaan waar hij soms gewoon zijn mond moet houden. Alle drie heel herkenbaar en daar spreek ik hem zeker ook op aan)
Maar goed de mentor begon dus met iets anders. Vorige week waren er een aantal klassen op excursie geweest naar Amsterdam. Aan het einde van de dag loopt mijn zoon dus naar zijn mentor, geeft hem een hand en zegt: “bedankt voor deze dag, het was erg gezellig”
Nu ken ik mijn zoon en ik weet dat hij dit echt meent en dat het niet sarcastisch is ofzo. Sterker nog: ik heb hem zo opgevoed.
Maar de mentor vond dit dus veel te overdreven. En “een docent die naast mij stond ook”
Nou ja ik nam het in deze wel voor mijn zoon op omdat ik weet dat dit oprecht goed bedoeld is. De mentor gaf wel meteen aan dat hij dat dan verkeerd had opgevat maar ik vind het zo raar dat hij het in eerste instantie dus negatief opgevat wordt. Toen ik dat zei antwoordde hij met:”ja maar echt niemand doet dat, echt in al die jaren heeft nog geen enkele leerling dat gedaan dus ik vind dat overdreven”
Ja misschien is het ook wel overdreven (als 80 leerlingen dat zouden doen wordt hij daar misschien ook wel gek van) maar ben ik nou gek dat ik het ook gewoon netjes/aardig vind?
Nu komt dit natuurlijk voor mij niet als verrassing en weet ik dat mijn zoon geen brave leerling is maar het eerste punt van de mentor verbaasde mij wel.
(Punt 2, 3 en 4 waren: popiejopie gedrag, gebrek aan concentratie en vaak de discussie aangaan waar hij soms gewoon zijn mond moet houden. Alle drie heel herkenbaar en daar spreek ik hem zeker ook op aan)
Maar goed de mentor begon dus met iets anders. Vorige week waren er een aantal klassen op excursie geweest naar Amsterdam. Aan het einde van de dag loopt mijn zoon dus naar zijn mentor, geeft hem een hand en zegt: “bedankt voor deze dag, het was erg gezellig”
Nu ken ik mijn zoon en ik weet dat hij dit echt meent en dat het niet sarcastisch is ofzo. Sterker nog: ik heb hem zo opgevoed.
Maar de mentor vond dit dus veel te overdreven. En “een docent die naast mij stond ook”
Nou ja ik nam het in deze wel voor mijn zoon op omdat ik weet dat dit oprecht goed bedoeld is. De mentor gaf wel meteen aan dat hij dat dan verkeerd had opgevat maar ik vind het zo raar dat hij het in eerste instantie dus negatief opgevat wordt. Toen ik dat zei antwoordde hij met:”ja maar echt niemand doet dat, echt in al die jaren heeft nog geen enkele leerling dat gedaan dus ik vind dat overdreven”
Ja misschien is het ook wel overdreven (als 80 leerlingen dat zouden doen wordt hij daar misschien ook wel gek van) maar ben ik nou gek dat ik het ook gewoon netjes/aardig vind?

woensdag 20 november 2019 om 17:33
woensdag 20 november 2019 om 17:35
Dat geloof ik echt niet.lilalinda schreef: ↑20-11-2019 17:32een aanname van mij
Wat zou kunnen zijn gebeurd
Zoon loopt weg bij zijn vrienden en zegt tegen ze: Ik ga die sukkel van AK ff bedanken, krijg ik volgende keer tenminste een 6,5
Hij bedankt (het enige stukje in het verhaal dat hij toegeeft)
Komt terug bij zijn vrienden, en zegt "gefixed". (Kan er zelfs nog gore hand/zuigbewegingen bij maken).
Het is gewoon een beetje een wijsneus.
woensdag 20 november 2019 om 17:37
Ja? Iemand bedanken is hetzelfde als aan iemand vragen hoe het gaat?

woensdag 20 november 2019 om 17:38
Jep, sluit mij hier helemaal bij aan. Hij is veel vervelend en dan ineens geeft hij wel zonder sarcasme een hand? Moeilijk te geloven..Gatinmijnsok schreef: ↑20-11-2019 16:52Tja, dat is het resultaat van zijn gedrag. Zijn gedrag is zo geweest dat het vertrouwen weg is. Zo ernstig dat als hij oprecht is dat niet vertrouwd wordt. Dat kan je nog aan je zoon meegeven. Je gedrag heeft consequenties voor hoe mensen naar je kijken.

woensdag 20 november 2019 om 17:38
Dan vind ik het ook stom. Had het wel begrepen als hij de hele dag weer de grenzen had opgezocht. Dan heb ik als docent zijnde na zo’n dag ook echt geen zin meer om te figureren in een one-man show ‘kijk mij nou eens lekker haar het bloed onder d’r nagels vandaan trekken’. Maar goed, dan zeg je alsnog in zo’n one-man show (gespeeld) enthousiast ‘Joh Pietje, graag gedaan! Zeg, nu je nog helemaal in de sfeer zit, help je mij even met de bus te controleren op zooi?’ en neem je ‘m bij de lurven mee die bus in met vuilniszak en blik en veger.maze schreef: ↑20-11-2019 16:49Ik was er oprecht een beetje naar van toen ik weer naar huis liep. Dit is juist gedrag wat ik graag zie bij mijn zoon. Hij heeft zich ook erg netjes gedragen doe dag zei de mentor. Als hij de dag zou verstieren door onacceptabel gedrag en dan daarna zou bedanken zou ik dat ook niet waarderen maar dat was dus ook niet zo
Dat zou ik nooit in een oudergesprek aandragen, zo’n voorbeeld. Gewoon de zaken die steeds opnieuw een probleem vormen: door uitleg roepen, niet om kunnen gaan met uitgestelde aandacht, niet aanspreekbaar zijn op eigen handelen (weglopen, met deuren smijten, schelden). Geen verhalen in de zin van ‘En hij keek heel brutaal’ of ‘En ze zei het op zo’n toontje’.
woensdag 20 november 2019 om 17:39
Jouw vraag is: waarom is dit storend gedrag?
Ik denk dat de vraag zou moeten zijn: waarom wordt dit gedrag door de betreffende leraren als storend ervaren? Dat zal vast te maken hebben met het overige (klier) gedrag van je zoon.
Wat ik belangrijker vind: wat vind je zoon ervan? Snapt hij waarom de mentor het schijnbaar anders heeft opgevat als dat hij bedoelde? Snapt hij dat dat te maken heeft met zijn overige gedragingen?
Ik denk dat de vraag zou moeten zijn: waarom wordt dit gedrag door de betreffende leraren als storend ervaren? Dat zal vast te maken hebben met het overige (klier) gedrag van je zoon.
Wat ik belangrijker vind: wat vind je zoon ervan? Snapt hij waarom de mentor het schijnbaar anders heeft opgevat als dat hij bedoelde? Snapt hij dat dat te maken heeft met zijn overige gedragingen?
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Nee niet goed te praten. Wel verduidelijken want ik ken mijn zoonMadeliefjees schreef: ↑20-11-2019 17:26Je loopt hier gewoon het gedrag van je zoon goed te praten. "Dat doet mijn kind niet". Ze zijn hem al langer zat, dus dan wordt een positieve actie van hem ook verkeerd opgevat.
Als stille verlegen kees dit had gedaan, hadden ze geglimlacht.

woensdag 20 november 2019 om 17:44

woensdag 20 november 2019 om 17:48
Zoals ik hormonen geen excuus vind voor een zwangere, zo vind ik dat ook niet voor een puber.
Hij zal echt wat aan zijn houding moeten gaan doen. En natuurlijk zijn (bijna) alle pubers in meer of mindere mate dwars maar als jullie positieve benadering niet werkt zul je toch wat anders moeten verzinnen.

woensdag 20 november 2019 om 17:50
Ik ben echt zo blij met mijn werk, die grote mbo lobbessen bedanken je letterlijk voor alles. Met u en mevrouw.
On topic: nee ik deel je mening dat dit niet in dit gesprek had thuisgehoord, tenzij als positief. Wat raar en sneu dat je je daaraan kan storen. En dat niemand dan tegen zo'n docent in de docentenkamer zegt: nou piet, dat is toch juist leuk!

woensdag 20 november 2019 om 17:54
lemoos2 schreef: ↑20-11-2019 17:38Dan vind ik het ook stom. Had het wel begrepen als hij de hele dag weer de grenzen had opgezocht. Dan heb ik als docent zijnde na zo’n dag ook echt geen zin meer om te figureren in een one-man show ‘kijk mij nou eens lekker haar het bloed onder d’r nagels vandaan trekken’. Maar goed, dan zeg je alsnog in zo’n one-man show (gespeeld) enthousiast ‘Joh Pietje, graag gedaan! Zeg, nu je nog helemaal in de sfeer zit, help je mij even met de bus te controleren op zooi?’ en neem je ‘m bij de lurven mee die bus in met vuilniszak en blik en veger.
Dat zou ik nooit in een oudergesprek aandragen, zo’n voorbeeld. Gewoon de zaken die steeds opnieuw een probleem vormen: door uitleg roepen, niet om kunnen gaan met uitgestelde aandacht, niet aanspreekbaar zijn op eigen handelen (weglopen, met deuren smijten, schelden). Geen verhalen in de zin van ‘En hij keek heel brutaal’ of ‘En ze zei het op zo’n toontje’.
Waren er maar meer leerkrachten zoals jij. Meen ik oprecht.
Je zou bij onze "grens opzoekende en daar dan overheen gaan puber" goed in de smaak vallen.
En daardoor zou hij zich in jouw les al anders gedragen.
Maar sommige leerkrachten zijn gewoon niet capabel om met pubers te werken.
Dat merkte ik in mijn eigen schooltijd en die van mijn kinderen.

woensdag 20 november 2019 om 17:55
Ik vind het gek dat als je op school wordt uitgenodigd omdat je kind storend gedrag vertoont en je zelf weet dat hij inderdaad echt vervelend kan zijn, je je evengoed beledigd voelt omdat zijn eenzame, naar jouw inschatting oprechte, gebaar niet wordt begrepen door de mensen die zich het meeste aan hem storen.

woensdag 20 november 2019 om 17:57
Jij pikt er nu 1 ding uit, van de 4 zaken die besproken zijn. Die andere drie zaken maken dat dit punt ook relevant is. Jij focust je nu volledig hier op terwijl je daarmee voorbij gaat aan het feti dat je niet voor niets wordt uitgenodigd voor het gedrag van je zoon. Dat doe je af als hormonaal pubergedrag, en dit punt telt ook al niet. Ik snap de frustratie van die leraar wel. Eigenwijs etterbakje met een grote mond en een moeder die het goedpraat.
Een 14 jarige die altijd beleefd en spontaan is kan een leraar bedanken, jouw zoon heeft ervoor gezorgd dat leraren in zijn bijzijn op hun hoede zijn. Dat doet ie helemaal zelf. Dat je benoemt dat hij die dag niets verknald heeft is al opmerkelijk, alsof dat een uitzondering is. Ik zou me meer focussen op de grote lijn van het gesprek dan geëmmer over broodtrommeltjes en een handje schudden.
Een 14 jarige die altijd beleefd en spontaan is kan een leraar bedanken, jouw zoon heeft ervoor gezorgd dat leraren in zijn bijzijn op hun hoede zijn. Dat doet ie helemaal zelf. Dat je benoemt dat hij die dag niets verknald heeft is al opmerkelijk, alsof dat een uitzondering is. Ik zou me meer focussen op de grote lijn van het gesprek dan geëmmer over broodtrommeltjes en een handje schudden.

woensdag 20 november 2019 om 17:59
Nog even samenvattend:
Je moet op school komen vanwege het gedrag van je zoon! Hoe bizar is dat?!?!
Ik heb koters in de zelfde leeftijd en als ik gebeld wordt dat ik op school moet komen vanwege hun gedrag is het láátste wat ik ga doen één punt van de docent uitvergroten.
Dan heeft de koter in kwestie hier een levensgroot probleem.
Je moet op school komen vanwege het gedrag van je zoon! Hoe bizar is dat?!?!
Ik heb koters in de zelfde leeftijd en als ik gebeld wordt dat ik op school moet komen vanwege hun gedrag is het láátste wat ik ga doen één punt van de docent uitvergroten.
Dan heeft de koter in kwestie hier een levensgroot probleem.

woensdag 20 november 2019 om 17:59
Madeliefjees schreef: ↑20-11-2019 17:12Het is ook overdreven, na een dag les bedank je de leraar toch ook niet? Snap best dat de mentor dit negatief opvatte. Japie loopt weer populair te doen.
Iets speciaals is altijd een goed moment om dank je wel te zeggen. Iets normaals trouwens ook.
Na elke dansles bedankten wij de docent bijvoorbeeld. Ruim vijfendertig jaar gedanst en elke week vaste prik.
Leerlingen bedanken mij soms ook voor de fijne of leuke les. Of de bijzondere aandacht, het is maar net hoe ze dat geleerd hebben.

woensdag 20 november 2019 om 18:04
To schrijft meteen al dat zij de laatste is die zegt "dat doet die van mij niet", beschrijft wat haar zoon wel doet wat als "vervelend" kan worden gezien.
Maar jij weet natuurlijk dat TO liegt en haar kind is gewoon een rotjong. En daar blijf je over doormekkeren want jij hebt gelijk.
woensdag 20 november 2019 om 18:05
Tja de mening van docenten is soms gewoon zo. Je kind heeft in hun ogen een vlekje. Meestal liggen docent en kind elkaar dan gewoon niet, net als in het echte leven. Alleen is er nu een machtsverhouding waardoor je dit soort gedoe krijgt, dat alles aan het kind ligt.
Ik zou mijn schouders opgehaald hebben en kind adviseren om hetzelfde te doen.
Ik zou mijn schouders opgehaald hebben en kind adviseren om hetzelfde te doen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....