Waarom is dit storend gedrag?
woensdag 20 november 2019 om 16:42
Vandaag moest ik met mijn 14 jarige puberzoon bij zijn mentor op gesprek. Want, zo stond in de mail,:”veranderingen van gedrag zijn noodzakelijk”
Nu komt dit natuurlijk voor mij niet als verrassing en weet ik dat mijn zoon geen brave leerling is maar het eerste punt van de mentor verbaasde mij wel.
(Punt 2, 3 en 4 waren: popiejopie gedrag, gebrek aan concentratie en vaak de discussie aangaan waar hij soms gewoon zijn mond moet houden. Alle drie heel herkenbaar en daar spreek ik hem zeker ook op aan)
Maar goed de mentor begon dus met iets anders. Vorige week waren er een aantal klassen op excursie geweest naar Amsterdam. Aan het einde van de dag loopt mijn zoon dus naar zijn mentor, geeft hem een hand en zegt: “bedankt voor deze dag, het was erg gezellig”
Nu ken ik mijn zoon en ik weet dat hij dit echt meent en dat het niet sarcastisch is ofzo. Sterker nog: ik heb hem zo opgevoed.
Maar de mentor vond dit dus veel te overdreven. En “een docent die naast mij stond ook”
Nou ja ik nam het in deze wel voor mijn zoon op omdat ik weet dat dit oprecht goed bedoeld is. De mentor gaf wel meteen aan dat hij dat dan verkeerd had opgevat maar ik vind het zo raar dat hij het in eerste instantie dus negatief opgevat wordt. Toen ik dat zei antwoordde hij met:”ja maar echt niemand doet dat, echt in al die jaren heeft nog geen enkele leerling dat gedaan dus ik vind dat overdreven”
Ja misschien is het ook wel overdreven (als 80 leerlingen dat zouden doen wordt hij daar misschien ook wel gek van) maar ben ik nou gek dat ik het ook gewoon netjes/aardig vind?
Nu komt dit natuurlijk voor mij niet als verrassing en weet ik dat mijn zoon geen brave leerling is maar het eerste punt van de mentor verbaasde mij wel.
(Punt 2, 3 en 4 waren: popiejopie gedrag, gebrek aan concentratie en vaak de discussie aangaan waar hij soms gewoon zijn mond moet houden. Alle drie heel herkenbaar en daar spreek ik hem zeker ook op aan)
Maar goed de mentor begon dus met iets anders. Vorige week waren er een aantal klassen op excursie geweest naar Amsterdam. Aan het einde van de dag loopt mijn zoon dus naar zijn mentor, geeft hem een hand en zegt: “bedankt voor deze dag, het was erg gezellig”
Nu ken ik mijn zoon en ik weet dat hij dit echt meent en dat het niet sarcastisch is ofzo. Sterker nog: ik heb hem zo opgevoed.
Maar de mentor vond dit dus veel te overdreven. En “een docent die naast mij stond ook”
Nou ja ik nam het in deze wel voor mijn zoon op omdat ik weet dat dit oprecht goed bedoeld is. De mentor gaf wel meteen aan dat hij dat dan verkeerd had opgevat maar ik vind het zo raar dat hij het in eerste instantie dus negatief opgevat wordt. Toen ik dat zei antwoordde hij met:”ja maar echt niemand doet dat, echt in al die jaren heeft nog geen enkele leerling dat gedaan dus ik vind dat overdreven”
Ja misschien is het ook wel overdreven (als 80 leerlingen dat zouden doen wordt hij daar misschien ook wel gek van) maar ben ik nou gek dat ik het ook gewoon netjes/aardig vind?
woensdag 20 november 2019 om 18:38
Hij is niet altijd eerlijk en oprecht anders zou je niet voor de andere punten op school moeten komen.maze schreef: ↑20-11-2019 18:20De vraag in zijn geheel past niet in de topic titel maar ik hoop dat het wel zo is overgekomen is in de op. Want zoals jij het zegt bedoel ik het wel.
Naar mijn zoon toe heb ik gezegd wat de meesten hier ook zeggen. Een soort “actie is reactie”
Maar juist omdat hij altijd wel eerlijk en oprecht is snapt hij het niet zo. Hij zegt alleen maar:”nou dat doe ik dus ook nooit meer” en dat vind ik jammer.
De mentor had ook kunnen zeggen:”joh je kan best wel vervelend zijn af en toe en je bent niet de makkelijkste maar dat je mij dan bedankt na afloop van zo’n dag dat waardeer ik dan weer in je”
Nu was het zo negatief terwijl het niet negatief was van mijn zoon
Misschien is hij bij jou wel eerlijk en oprecht maar op school gaat hij blijkbaar regelmatig zijn boekje te buiten.

woensdag 20 november 2019 om 18:43
Nee, hij moet het ándere gedrag nooit meer doen, dan komt het vanzelf goed met zijn goedbedoelde acties.
woensdag 20 november 2019 om 18:44
Wanneer je het altijd doet niet...maar zomaar opeens na een periode vol oppositioneel gedrag.????blijfgewoonbianca schreef: ↑20-11-2019 18:36Zitten hier geen voetbaljongensmoeders ? Ik weet al jaren niet beter dan dat die gassies werkelijk iedereen een hand geven : elkaar, de trainerT, evt ouders, voor en na een training, bij wedstrijden.... En dan zou het in dit geval ineens overdreven zijn ?

woensdag 20 november 2019 om 18:50
Het is maar net hoe je ze wil zien. Soms zijn het klootzakjes, en vaak bedoelen ze het goed maar zijn ze sociaal onhandig. Willen ze iets aardigs zeggen, maar komt dat door hun gene wat rottig uit hun mond.
Luister vooral naar wat ze zeggen en help ze met hoe ze het het beste kunnen zeggen.

woensdag 20 november 2019 om 18:52

woensdag 20 november 2019 om 18:54
Ik zou niet zonder twijfel altijd 100% geloven in dat "ik ken mijn zoon". Je kent hem namelijk niet in de setting van school, in een groep, in het contact met docenten, etc.
Een voorbeeld wat ik een aantal maanden geleden meemaakte; ik betrapte een leerling tijdens het maken van een schoolexamen (dus vrij officieel allemaal) op spieken; als in echt met een groot a4 half onder tafel het werk maken. Ik stuur de leerling in kwestie dus direct langs de afdelingsleider om uit te leggen wat er is gebeurd en ik stuur de afdelingsleider alvast een email erover. Eerst word ik door de leerling uitgescholden voor "kankerdocent", en een dag later hoor ik dat de ouders in kwestie achter mijn rug om contact hebben gezocht met de afdelingsleider omdat ik "machtsmisbruik pleeg en de leerling zich niet meer veilig voelt in mijn lessen". Ofwel; leerling heeft thuis een totaal ander/fictief verhaal opgehangen.
Echt, ik vind werken met pubers fantastisch en heb ook echt veel geduld met ze, maar ik geloof ook dat ouders lang niet alles weten. Veel ouders zullen heus een goed beeld hebben van wat hun kind uitspookt, maar je kan nou eenmaal niet alles weten/overal bij zijn. En dat geeft niet; maar geef docenten soms ook het voordeel van de twijfel. Zij willen ook het beste voor je kind (en een werkbaar klimaat met nog 30 anderen in de klas want die zijn net zo belangrijk)/
Een voorbeeld wat ik een aantal maanden geleden meemaakte; ik betrapte een leerling tijdens het maken van een schoolexamen (dus vrij officieel allemaal) op spieken; als in echt met een groot a4 half onder tafel het werk maken. Ik stuur de leerling in kwestie dus direct langs de afdelingsleider om uit te leggen wat er is gebeurd en ik stuur de afdelingsleider alvast een email erover. Eerst word ik door de leerling uitgescholden voor "kankerdocent", en een dag later hoor ik dat de ouders in kwestie achter mijn rug om contact hebben gezocht met de afdelingsleider omdat ik "machtsmisbruik pleeg en de leerling zich niet meer veilig voelt in mijn lessen". Ofwel; leerling heeft thuis een totaal ander/fictief verhaal opgehangen.
Echt, ik vind werken met pubers fantastisch en heb ook echt veel geduld met ze, maar ik geloof ook dat ouders lang niet alles weten. Veel ouders zullen heus een goed beeld hebben van wat hun kind uitspookt, maar je kan nou eenmaal niet alles weten/overal bij zijn. En dat geeft niet; maar geef docenten soms ook het voordeel van de twijfel. Zij willen ook het beste voor je kind (en een werkbaar klimaat met nog 30 anderen in de klas want die zijn net zo belangrijk)/

woensdag 20 november 2019 om 18:59
Zeker, maar ga er als ouder niet blind vanuit dat je precies weet hoe je kind zich gedraagt buiten jouw zicht.Andersom schreef: ↑20-11-2019 18:50Het is maar net hoe je ze wil zien. Soms zijn het klootzakjes, en vaak bedoelen ze het goed maar zijn ze sociaal onhandig. Willen ze iets aardigs zeggen, maar komt dat door hun gene wat rottig uit hun mond.
Luister vooral naar wat ze zeggen en help ze met hoe ze het het beste kunnen zeggen.

woensdag 20 november 2019 om 18:59
Precies.
Ik was ook een vervelende puber, ik was wel altijd superbeleefd, maar ik wist toch het bloed onder de nagels vandaan te halen bij leraren. En ik wist echt dondersgoed wat ik deed en hoe ik reactie kon uitlokken zonder overdreven te provoceren. Pubers zijn echt niet achterlijk en weten best wel wat ze doen. Ook al zegt zoon nu niet te begrijpen waarom het vandaag zo verkeerd viel. “Ik deed helemaal niks” is ook een veelgehoorde uitspraak op middelbare scholen.
woensdag 20 november 2019 om 19:10
Niet alles gelezen, toch even reactie:
Ik werk zelf in het onderwijs en vind de uitspraak van de mentor heel vreemd. Ja, zo’n zinnetje kan wat provocerend en sarcastisch overkomen van een normaalgesproken wat irritant aanwezige puberjongen, maar ik snap absoluut niet waarom je dát zou aankaarten in een gesprek met de ouders. Had hij bij de andere punten over het gedrag wel betere voorbeelden?
Hierbij zou ik zeggen: ene oor in, andere weer uit. Focus op waar hij zijn gedrag echt in moet verbeteren en zie de opmerking van de mentor maar als een minstens zo onhandige opmerking als hoe die van je zoon is overgekomen.
Voorbeeld van timetraveler vind ik absoluut van een hele andere orde.
Ik werk zelf in het onderwijs en vind de uitspraak van de mentor heel vreemd. Ja, zo’n zinnetje kan wat provocerend en sarcastisch overkomen van een normaalgesproken wat irritant aanwezige puberjongen, maar ik snap absoluut niet waarom je dát zou aankaarten in een gesprek met de ouders. Had hij bij de andere punten over het gedrag wel betere voorbeelden?
Hierbij zou ik zeggen: ene oor in, andere weer uit. Focus op waar hij zijn gedrag echt in moet verbeteren en zie de opmerking van de mentor maar als een minstens zo onhandige opmerking als hoe die van je zoon is overgekomen.

woensdag 20 november 2019 om 19:12
Ik denk dat ‘ie daar ook meteen spijt van had en het daarom maar liet varen. Niet concreet genoeg.Minik schreef: ↑20-11-2019 19:10Niet alles gelezen, toch even reactie:
woensdag 20 november 2019 om 19:17
Je hoeft je niet te verantwoorden toch?MinkeDeWit schreef: ↑20-11-2019 16:57Ik haalde mijn dochter eens op na een excursie (van 6 tot 23 uur, vandaar het ophalen), en was juist verrast dat bijna iedereen de docenten afzonderlijk bedankte en de hand schudde. Geen idee of dat juist gebruikelijk is.

De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

woensdag 20 november 2019 om 19:26
Zoiets heb ik ook eens met een leerling gehad. Sindsdien meld ik dat ik hem op fraude heb betrapt, neem het fraudemiddel in en laat de leerling het werk afmaken. Dan mag de schoolleiding bepalen wat er gebeurt.Timetraveler schreef: ↑20-11-2019 18:54Ik zou niet zonder twijfel altijd 100% geloven in dat "ik ken mijn zoon". Je kent hem namelijk niet in de setting van school, in een groep, in het contact met docenten, etc.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

woensdag 20 november 2019 om 19:26
Hormonen geen excuses voor iets? Heb je enig idee wat hormonen met iemand kunnen doen?????the_Wicked_Witch schreef: ↑20-11-2019 17:48Zoals ik hormonen geen excuus vind voor een zwangere, zo vind ik dat ook niet voor een puber.
Hij zal echt wat aan zijn houding moeten gaan doen. En natuurlijk zijn (bijna) alle pubers in meer of mindere mate dwars maar als jullie positieve benadering niet werkt zul je toch wat anders moeten verzinnen.

woensdag 20 november 2019 om 20:13
Jazeker. Twee keer zwanger met bijbehorende depressie, nu in de overgang weer én ik heb twee pubers in huis.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 20-11-2019 21:48
0.18% gewijzigd

woensdag 20 november 2019 om 21:25
Jammer dat het zo wordt opgevat, zelf zou ik het juist heel leuk gevonden hebben.
Ik denk dat leraren vinden dat dit gedrag niet bij zijn leeftijd past, vaak zijn het juist oudere mensen die een hand geven en bedanken.
Los van dit, goed dat je het voor je zoon hebt opgenomen. Wees blij dat je een leuke popiejopie zoon hebt die ook nog een communicatief vaardig is. Velen vatten het op als negatief maar dat is het helemaal niet. Beter dan een ongelukkig kind dat gepest wordt en zich niet durft te uitten. Tel je zegeningen.
Ik denk dat leraren vinden dat dit gedrag niet bij zijn leeftijd past, vaak zijn het juist oudere mensen die een hand geven en bedanken.
Los van dit, goed dat je het voor je zoon hebt opgenomen. Wees blij dat je een leuke popiejopie zoon hebt die ook nog een communicatief vaardig is. Velen vatten het op als negatief maar dat is het helemaal niet. Beter dan een ongelukkig kind dat gepest wordt en zich niet durft te uitten. Tel je zegeningen.