Waarom kinderen??

02-06-2012 08:47 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Als ik zo hier de topics lees van verschillende TO's over hun kinderen en de problemen die er mee gemoeid gaan dan bekruipt me weer dat gevoel.. Wat ben ik blij dat ik geen kinderen heb!!!

Maar dan probeer ik weer te nuanceren en te denken aan alle redenen om wel kinderen te nemen... En dan kom ik eigenlijk niet zo ver tot mijn schrik.. Ik bedoel ik kan zo wel 50 redenen opnoemen om het niet te doen uiteenlopend van de wereld waarin ze terecht komen tot aan aangeboren afwijkingen, loverboys enz enz

Maar om wel kinderen te nemen dus, ze zeggen altijd, " je krijgt er zoveel voor terug" maar wat dan??

Aan alle moeders hier, wat zijn de redenen om wel kinderen te nemen?? En zijn er ook moeders die als ze het terug konden draaien geen kinderen zouden nemen en waarom dan?

Het is geen oprui topic maar ben oprecht geïnteresseerd. Mijn vriendin en ik zijn nu op de leeftijd dat je er over na gaat denken maar worden vaak alleen maar bevestigd in het niet nemen van kinderen, lees dat schreeuwende kind in de buurtsuper, vrienden die niet meer komen vanwege de kids of in ieder geval beperkt zijn, en het feit dat je je eigen leven echt kwijt bent...

En natuurlijk de topics die je hier leest..;)

Dus moeders en vaders laat je horen!!
tulpje21 wrote on 02 June 2012 @ 11:04:

[...]

Echt? Maar dat je op het forum leest over slechte ouder-kind relaties, dat is toch 'logisch'? Het forum is daar toch voor? Als jij zo'n goede band hebt met je ouders, waarom zou je daar dan over schrijven op het forum? Of als je zo'n goede relatie hebt met je man, dan schrijf je daar over het algemeen toch ook niet over? Ik ken persoonlijk 1 meisje die geen contact meer wil met haar ouders, maar verder zie ik alleen maar gewoon normale/goede relaties tussen ouders en hun kinderen hoor. Natuurlijk zullen er vast heel veel verstoorde relaties zijn, maar om nu te zeggen dat het uitzonderlijk is om wel een goede band/relatie te hebben... kan mij er niks bij voorstellen.
Wat opvallend is, is dat ik dus juist wel erg veel verstoorde ouder-kind-relaties zie. En mijn ervaring is dat het wel uitzonderlijk is om een goede band te hebben. Het is vaak maar schijn.Anyhoo, daar heb je het verschil in beleving al, context en achtergrond zijn zo bepalend daarin...
*dubbel*
helene31 schreef op 02 juni 2012 @ 10:59:

[...]

Ben jij pedagoog of psycholoog, dat je dat kan beoordelen? Anders denk ik namelijk met een kinderloze te maken te hebben. Die zijn toch altijd overtuigd van hun gelijk en superioriteit.

Je vindt het waarschijnlijk niet erg dat ik hier even van moet kotsen? :puke:

Wat een dom en kortzichtig gezwets zeg.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb lang getwijfeld en kwam pas op wat latere leeftijd mijn vriend tegen. Toen hij het me vroeg moest ik er echt even over nadenken. Ik had ook nooit zoveel met kinderen. Toen besloot ik ervoor te gaan en dat is tot nu toe allesbehalve makkelijk geweest. 15 weken plat liggen en 6 weken ziekenhuis tijdens zwangerschap en zoontje heeft een hele ernstige en gecompliceerde hartafwijking en een genetische afwijking. Ligt al vanaf zijn geboorte in het ziekenhuis, heeft al 3 hartoperaties gehad waarvan 2 open hartoperaties, totaal 6,5 week IC en 5,5 week slapend aan de beademing. Hij is nu 16 weken en we mogen hopelijk over 2/3 weken naar huis. Dan gaan we onderzoeken wat hij nog meer heeft als gevolg van het syndroom. Hij loopt door alle toestanden achter in ontwikkeling en begint nu sinds 2 weken te lachen. Als je me nu vraagt 'Is het allemaal waard geweest' zeg ik volmondig JA. Als hij naar me lacht is er niks mooiers in de wereld en ik wil hem voor geen goud missen! Maar dit kan je denk ik niet begrijpen als je dit soort onvoorwaardelijke liefde voor een kind nooit hebt gevoeld omdat je ze nog niet hebt.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat Elinjoo op deze discussie zou reageren...:-)
tsss schreef op 02 juni 2012 @ 10:13:

Waarom geen kinderen?

Behalve angst...
Oh, nog minstens 101 andere redenen hoor. Maar de belangrijkste is dat ik nooit de behoefte heb gehad om me voort te planten. En dat is net zo'n egoistische overweging als wél kinderen willen ;-)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
boannan wrote on 02 June 2012 @ 11:17:

Ik heb lang getwijfeld en kwam pas op wat latere leeftijd mijn vriend tegen. Toen hij het me vroeg moest ik er echt even over nadenken. Ik had ook nooit zoveel met kinderen. Toen besloot ik ervoor te gaan en dat is tot nu toe allesbehalve makkelijk geweest. 15 weken plat liggen en 6 weken ziekenhuis tijdens zwangerschap en zoontje heeft een hele ernstige en gecompliceerde hartafwijking en een genetische afwijking. Ligt al vanaf zijn geboorte in het ziekenhuis, heeft al 3 hartoperaties gehad waarvan 2 open hartoperaties, totaal 6,5 week IC en 5,5 week slapend aan de beademing. Hij is nu 16 weken en we mogen hopelijk over 2/3 weken naar huis. Dan gaan we onderzoeken wat hij nog meer heeft als gevolg van het syndroom. Hij loopt door alle toestanden achter in ontwikkeling en begint nu sinds 2 weken te lachen. Als je me nu vraagt 'Is het allemaal waard geweest' zeg ik volmondig JA. Als hij naar me lacht is er niks mooiers in de wereld en ik wil hem voor geen goud missen! Maar dit kan je denk ik niet begrijpen als je dit soort onvoorwaardelijke liefde voor een kind nooit hebt gevoeld omdat je ze nog niet hebt.

Ik kan het niet voelen zoals een moeder dat voelt, maar ik kan me daar wel heel veel bij voorstellen. Sterker nog, ik kan me daar niets anders dan dat bij voorstellen.

Veel sterkte trouwens met je (duidelijk bikkel van een) kleintje! :hug:
Die eerste momenten na de bevalling zal ik ook nooit vergeten, hoe mijn kindjes me aan keken, met grote ogen vol vertrouwen: jij bent mijn mama en samen kunnen we alles aan. Krijg er nog steeds kippenvel van.

Mag ik even kotsen.................
[quote]boannan schreef op 02 juni 2012 @ 11:17:

Ik heb lang getwijfeld en kwam pas op wat latere leeftijd mijn vriend tegen. Toen hij het me vroeg moest ik er echt even over nadenken. Ik had ook nooit zoveel met kinderen. Toen besloot ik ervoor te gaan en dat is tot nu toe allesbehalve makkelijk geweest. 15 weken plat liggen en 6 weken ziekenhuis tijdens zwangerschap en zoontje heeft een hele ernstige en gecompliceerde hartafwijking en een genetische afwijking. Ligt al vanaf zijn geboorte in het ziekenhuis, heeft al 3 hartoperaties gehad waarvan 2 open hartoperaties, totaal 6,5 week IC en 5,5 week slapend aan de beademing. Hij is nu 16 weken en we mogen hopelijk over 2/3 weken naar huis. Dan gaan we onderzoeken wat hij nog meer heeft als gevolg van het syndroom. Hij loopt door alle toestanden achter in ontwikkeling en begint nu sinds 2 weken te lachen. Als je me nu vraagt 'Is het allemaal waard geweest' zeg ik volmondig JA. Als hij naar me lacht is er niks mooiers in de wereld en ik wil hem voor geen goud missen! Maar dit kan je denk ik niet begrijpen als je dit soort onvoorwaardelijke liefde voor een kind nooit hebt gevoeld omdat je ze nog niet hebt.[/quote

:hug:
himalaya wrote on 02 June 2012 @ 11:19:

[...]

Oh, nog minstens 101 andere redenen hoor. Maar de belangrijkste is dat ik nooit de behoefte heb gehad om me voort te planten. En dat is net zo'n egoistische overweging als wél kinderen willen ;-)
Ik heb het wel even gehad, maar dat werd niet ingegeven door een woest stel rammelende eierstokken en er was ook geen haast bij geboden. Dat laatste zorgde er wel voor dat ik me hoe langer hoe meer begon af te vragen wat ik zo'n kindje nu te bieden had, wat de wereld het kind te bieden had, dat het kind zelf nooit de keuze zou kunnen maken om ter wereld te willen komen :-P , wat ik zelf nog recht wilde breien in mijn leven en wat ik nog wilde doen en zien, dat er alleen al in dit rijke land vol mogelijkheden al zoveel zwaar verwaarloosde kinderen rondlopen die onmogelijk de individuele aandacht kunnen krijgen die ze nodig hebben en nog twintigduizend andere redenen. Misschien dat het in een ander leven anders was gelopen, maar ik ben tevreden met mijn bewuste keuze uiteindelijk om kinderen niet op te eten... ;-)
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik dus de zwangerschap, de bevalling en de kraamtijd verschrikkelijk vond/vind.

Ik ben nu zwanger van de tweede en weet dat ik hier echt even doorheen moet.

Daarna word het heerlijk! En terugdraaien? Nooit! Mijn hemel, mijn kleine meisje moeten missen zou ik echt niet aan moeten denken!

En het intense soort gevoel van geluk en liefde wat ik voor haar voel is zo geweldig, als de beste trip die je ooit hebt gehad (bij wijze van spreken dan he;-))

Zusenzoo; die discussie herinner ik me nog goed inderdaad! Grappig he: never judge a man until you walked 1 minute in his shoes......
Ik denk dat het kiezen om te gaan proberen een kind te krijgen veelal zonder al te veell rationele overwegingen gebeurd. Men kiest het of niet.

Het moment dat je de ouder wordt van een baby stap je zoals ik het achteraf zie voor altijd door de schuifdeuren naar een andere kamer. De deuren die zich achter je sluiten gaan dan ook niet meer open.. In de achtergelaten kamer kom je nooit meer terug want wat er ook gebeurt , je bent en blijft de vader/moeder van een kind.

De kamer waar je in stapt kan niet vooraf worden uit gelegd want die ken je gewoon niet. Geadopteerd of via de natuurlijke weg het is denk ik voor iedereen zo.

Eigenlijk hetzelfde dat je een voor het eerst zwangere vrouw gaat uitleggen hoe een bevalling gaat. Dat valt niet uit te leggen en wordt pas begrepen als ze zijn bevallen en dan nog heeft ieder haar eigen verhaal.

Kiezen om kinderen te krijgen is volgens mij voor veel mensen een keuze die wellicht voor het eerst doet beseffen dat ze geen controle hebben (en gaan krijgen ) waar ze voor kiezen. Ik vond het om die reden ook een heel spannende keuze.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En nog even over de verhalen op het forum.

Voor sommige personen werkt het forum als een soort therapie. Je kunt anoniem tegen onbekenden je verhaal kwijt.

Als het goed met je gaat ga je ook niet naar een psychiater.
Leergierig schreef op 02 juni 2012 @ 11:17:

Ik had eigenlijk wel verwacht dat Elinjoo op deze discussie zou reageren...:-)
Nee hoor, de topictitel is: waarom kinderen?;-)
Ach en TO, je kunt wel denken te kiezen maar eigenlijk heb je niks te kiezen het kan zo maar zijn dat er niks te kiezen valt :lampje:
Anthonius, even een vraagje, schrijven jij en je vriendin samen op deze account?
-no-nick- schreef op 02 juni 2012 @ 11:37:

Ach en TO, je kunt wel denken te kiezen maar eigenlijk heb je niks te kiezen het kan zo maar zijn dat er niks te kiezen valt :lampje:
Dat dus, en laten we hopen dat het niet geldt voor TO.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
peecee schreef op 02 juni 2012 @ 11:23:

Die eerste momenten na de bevalling zal ik ook nooit vergeten, hoe mijn kindjes me aan keken, met grote ogen vol vertrouwen: jij bent mijn mama en samen kunnen we alles aan. Krijg er nog steeds kippenvel van.

Mag ik even kotsen.................
haha ja vind het wel heel lief gezegd, en heb zojuist nog even mijn foto's bekeken van net na de bevalling (:D) maar ikzelf had in ieder geval niet echt zo letterlijk dat gevoel. Ik vond het wel een heel mooi moment, dat wel natuurlijk. En kan aan dochter ook niet echt zien dat ze met grote ogen vol vertrouwen aankeek :) Maar nogmaals, vind het wel heel lief gezegd hoor.
tsss schreef op 02 juni 2012 @ 10:13:

Waarom geen kinderen?

Behalve angst...
Je kunt ze ook gewoon niet leuk vinden. Ik dus niet.
Hier heb je een teiltje

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRzuCtPvW75s-UJXS71bRL-VXWXVzi3XrPuPvL3v8baT2WjqQjiig
Ligeia schreef op 02 juni 2012 @ 11:04:

[...]

Weet ik dat ook weer! :-d

En waarop baseer jij je kennis van 'kinderlozen'? (Wat overigens klinkt alsof je een been mist, stomme term.) Doe jij nu niet precies hetzelfde?...
Je hebt gelijk, veel te kort door de bocht van mij. Excuses aan de kindvrijen.
helene31 wrote on 02 June 2012 @ 12:02:

[...]

Je hebt gelijk, veel te kort door de bocht van mij. Excuses aan de kindvrijen.

Och, uiteindelijk zoeven we allemaal wel eens te kort door de bocht.

Klinkt dat al beter trouwens? Kindvrij? Wel zomerser! Doet een beetje denken aan Wieckse 0,0%! Sort-of-pun intended... X-D
Anthonius: ik heb een vriendin die haar kind haar "gevangenis" noemt, dus ja er zijn zeker vrouwen die spijt hebben. Echter zijn er maar weinig vrouwen die dat zullen toegeven. Als je al het zweverige gelul hier zou geloven, waarom zijn er dan steeds meer mensen die kiezen voor een leven zonder kinderen? Omdat je er zo veel voor terugkrijgt? Ik betwijfel dat echt, maar geen hond die dat toe zal geven.
"quote: tulpje21 schreef op 02 juni 2012 @ 10:48 :

[...]

Je spreekt veel mensen die spijt hebben van hun kinderen? Ik heb nog nooit iemand gesproken die dat zei. Ach, Ooijen is een kinder- én ouderhater."

Heel flauw, en lekker volwassen. Maar goed ik heb vriendinnen die spijt hebben van de keuze. Ik denk dat ze dat tegenover mij wel kunnen zeggen, dan tegen een vriendin met kind. Die zijn nogal oordelend over dit onderwerp. Alsof het zaligmakend is on een kind te hebben.
@helen31: ik ben een vrouw!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven