Wanhopig door puber
donderdag 29 mei 2025 om 14:00
Hoe doen anderen dit?
Mijn 14 jarige puber heeft een depressie. We lopen nu zo'n anderhalf jaar met hem bij de GGZ en, hoewel we als ouders wel handvatten krijgen, veranderd er weinig. Hij wil niet praten, hij had antidepressiva (met effect!), maar is daarmee gestopt. Hij heeft inmiddels zijn dag / nachtritme omgedraaid en gaat niet meer naar school. Hij kan heel lief zijn, maar ook ontzettend boos en agressief. Ik probeer vooral met hem in contact te blijven, maar heb constant het gevoel op mijn tenen te moeten lopen om uitbarstingen te voorkomen. Hij gaat steeds weer over mijn grenzen en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om perspectief te blijven zien. Wanneer houdt dit eens op? Ik hoor graag ervaringen van anderen.
Mijn 14 jarige puber heeft een depressie. We lopen nu zo'n anderhalf jaar met hem bij de GGZ en, hoewel we als ouders wel handvatten krijgen, veranderd er weinig. Hij wil niet praten, hij had antidepressiva (met effect!), maar is daarmee gestopt. Hij heeft inmiddels zijn dag / nachtritme omgedraaid en gaat niet meer naar school. Hij kan heel lief zijn, maar ook ontzettend boos en agressief. Ik probeer vooral met hem in contact te blijven, maar heb constant het gevoel op mijn tenen te moeten lopen om uitbarstingen te voorkomen. Hij gaat steeds weer over mijn grenzen en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om perspectief te blijven zien. Wanneer houdt dit eens op? Ik hoor graag ervaringen van anderen.
No but yeah but no but yeah but no but yeah but, Oh my god that is so unfair!
donderdag 29 mei 2025 om 17:12
donderdag 29 mei 2025 om 17:12
Dank voor de tip! Neurodiversiteit denk ik zeker aan, school trauma zou zomaar kunnen. Hij vertelt zo weinig. Ik weet wel dat dat bij pubers hoort, maar het is zo moeilijk aansluiten en begripvol te blijven._horizon_ schreef: ↑29-05-2025 16:12Op facebook is een groep speciaal voor ouders van thuiszitters uit het VO. Daar ga je herkenning vinden.
Verder: Is er misschien sprake van neurodiversiteit? Hoogbegaafdheid? Schooltrauma? Er is een schat aan informatie om je in deze thema’s in te lezen, en dat gaat je echt verder helpen.
donderdag 29 mei 2025 om 17:14
Beide. Ik heb zelf zo'n 20 jaar in de GGZ gewerkt, kan het wel een beetje inschatten. Hoewel het als moeder heel moeilijk blijkt mij kennis in de praktijk tw brengen.
vickyp2 wijzigde dit bericht op 29-05-2025 17:16
0.72% gewijzigd
donderdag 29 mei 2025 om 17:15
Lief! Ik kan mijn verhaal wel kwijt, maar ik wil het ook niet altijd hierover hebben. Ik ben er al zoveel mee bezig.
donderdag 29 mei 2025 om 17:21
Hoewel ik niemand deze situatie gun, vind ik jullie berichten en ervaringen zo fijn om te lezen. Het is soms zo'n eenzaam proces, met zoveel verwachtingen van anderen. Wellicht projecteer ik dat op mezelf en is het omdat ik zelf het gevoel heb tekort te schieten.
donderdag 29 mei 2025 om 17:21
donderdag 29 mei 2025 om 17:24
donderdag 29 mei 2025 om 17:26
En gewoon een keertje brengen, met de auto, tot op de stoep, of zelfs binnen (dan wel zonder auto

Die van mij weigerde echt alle hulp, dat vond ik echt heel ingewikkeld.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 29 mei 2025 om 17:30
Haha! Dat doe ik met alle liefde, ik krijg hem alleen zin bed niet uit...
donderdag 29 mei 2025 om 17:30
donderdag 29 mei 2025 om 17:35
Dus je gaat het enige waar iemand plezier uithaalt uit zijn leven bannen en denkt dat dit op een of andere manier ervoor zorgt dat dit geen negatieve, maar zelfs positieve gevolgen heeft?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-05-2025 19:57
Reden: Quote verwijderd
60.99% gewijzigd
donderdag 29 mei 2025 om 17:35
Mijne deed het ook niet hoor. Gewoon niet. En school dacht geloof ik dat ik een vijftienjarige aan zijn lange haren mee kon slepen naar de therapeut en dat dan alles bij toverslag goed zou komen. Dat laatste vond ik eigenlijk nog veel lastiger dan het feit dat zoon niet wilde, want toen ik zelf die leeftijd had en er ook niet zo best voor stond wilde ik ook geen hulp dus dat zoon niet wilde kon ik me nog wel indenken.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
donderdag 29 mei 2025 om 17:38
[...]Sneeuwsipje schreef: ↑29-05-2025 17:35Dus je gaat het enige waar iemand plezier uithaalt uit zijn leven bannen en denkt dat dit op een of andere manier ervoor zorgt dat dit geen negatieve, maar zelfs positieve gevolgen heeft?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-05-2025 19:58
Reden: Gevaarlijke adviezen
Reden: Gevaarlijke adviezen
35.49% gewijzigd
donderdag 29 mei 2025 om 17:41
Ik ben met je eens dat het niet helpt, ik ga echter niet deze strijd met hem voeren. Ik heb het een keer geprobeerd en de stekker uit zijn ps getrokken. Dat eindigde in een fysieke worsteling, waar we beide met blauwe plekken uitkwamen. Ik schaam me dood daarvoor en het heeft alleen maar schade toegebracht.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-05-2025 19:58
27.56% gewijzigd
donderdag 29 mei 2025 om 17:46
VickyP2 schreef: ↑29-05-2025 17:41Ik ben met je eens dat het niet helpt, ik ga echter niet deze strijd met hem voeren. Ik heb het een keer geprobeerd en de stekker uit zijn ps getrokken. Dat eindigde in een fysieke worsteling, waar we beide met blauwe plekken uitkwamen. Ik schaam me dood daarvoor en het heeft alleen maar schade toegebracht.

donderdag 29 mei 2025 om 17:46
Daarbij heeft bij mij de hulpverlening enorm geholpen. Die bevestigden dat ik het goed deed en dat het echt heel zwaar was met mijn kind.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
donderdag 29 mei 2025 om 17:48
Hier word ik zo agressief van.
Bewegen, de oplossing voor alles.
Enig idee wat een depressie is?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-05-2025 19:59
69.91% gewijzigd
Hannah Arendt
Hannah Arendt
donderdag 29 mei 2025 om 17:50
Nee, het hielp bij jouw kind.
Kijk toch uit met dit soort 'adviezen'. Wat voor jou en jouw kind werkt zegt helemaal niets over wat bij een ander werkt.
Bij een depressie is gamen soms gewoon het enige wat nog lukt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-05-2025 20:04
44.69% gewijzigd
Hannah Arendt
Hannah Arendt
donderdag 29 mei 2025 om 17:50
Hou jij jouw oplossing bij jezelf.Zalmsnipers schreef: ↑29-05-2025 17:50Ga jij lekker ergens anders agressief doen en lees niet selectief.
Hannah Arendt
Hannah Arendt

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in