Wanneer ben je moeder?

13-05-2012 11:29 69 berichten
Vanwege moederdag schoot deze vraag me afgelopen week te binnen. Het blijft me bezig houden (vanuit eigen verdriet).

Wanneer ben je moeder? Mijn eerste gedachte was zoals bij de meeste anderen waarschijnlijk: als je een kind hebt! Logisch.

En je hoeft het kind niet zelf gedragen te hebben om de titel 'moeder' te verdienen. Want ook adoptiemoeders en pleegmoeders zijn moeders.

Wederom logisch. En ik zag net een forummer die haar zoontje níet meer bij zich heeft. Toch is zij moeder. Dus lijkt nu de definitie: als je een kind verzorgt of verzorgd hebt.

Maar hoe zit het dan met vrouwen die een kindje baren wat in de baarmoeder overleden is, of net na de geboorte overlijdt? Zij voelen zich dan meestal toch ook moeder? Maar dan een moeder zonder kind.

En de moeders in spé die een miskraam of abortus hebben ondergaan? Waar ligt dus de grens voor het 'moeder' zijn?

Het blijft een beetje rondspoken in mijn hoofd...
Zelf had ik na twee miskramen niet het gevoel 'moeder' te zijn. Maar ik kan me voorstellen als het later in de zwangerschap is, je dat anders ervaart.
Ik denk dat je moeder bent als je je echt moeder voelt en dat hoeft dan niet eens van je eigen kind te zijn. Soms zitten die gevoelens heel diep en kan je er niet omheen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij ben je moeder als je zwanger geweest bent van een kindje wat levensvatbaar zou zijn geweest.

He wat klinkt dat hard.

Zwaar onderwerp Molly.

Toevoeging: en adoptie moeders en pleegmoeders en iedereen die voor een kind zorgt.
beetje bizarre vraag.

Dat is per individu anders...
Idd goeie vraag.

Ik denk een ieder die een kind heeft of heeft gehad, verzorgd heeft.

Ook pleegmoeders, adoptie moeders. Je hoeft een kind niet gedragen te hebben om moeder te zijn.

Ook als een kindje overlijdt in de baarmoeder/dood ter wereld komt ben je hier moeder van.

Ik vind een miskraam moeilijk, denk het wel. je hebt het kindje gedragen en er van gehouden.

Abortus vind ik zelf niet, je hebt dan in mijn ogen namelijk de keus gemaakt om juist geen moeder te worden. Maar nu ben ik sowieso tegen abortus. Maar dat is edn ander discussie.

Lastig eigenlijk wel de defintie van moeder zijn. Ben benieuwd hoe anderen het omschrijven.
Er zijn overigens ook moeders die kinderen hebben gebaard dus, die zich helemaal geen moeder voelen, dat kan ook nog.
Je bent moeder als je je moeder voelt.
quote:Suze02 schreef op 13 mei 2012 @ 11:38:

Je bent moeder als je je moeder voelt.Mooi!
Die titel moet ook wel een beetje verdienen vind ik. Moeder zijn heeft volgens mij niet zo zeer met het baren van een kind te maken maar wel met een gevoel voor het kind en evt verzorging. Maar idd ook als je moeder bent van een kindje dat niet meer op aarde is ben je natuurlijk moeder. Het was tenslotte niet jouw keuze als moeder dat je kindje er niet meer is. Hierbij dus een hele dikke knuffel voor de moeders wier kind(jes) er niet meer zijn.
Scamp ik geloof niet dat jij weet waar je het over hebt als je zoiets schrijft. Klinkt niet hard, dat is het. En niet realistisch ook.

Ik denk niet dat er een omschrijving is die de hele lading van het moeder zijn en voelen (twee aparte dingen) volledig dekt.
..
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Molly, wat goed dat je deze vraag hier stelt. Ik liep net met mijn hond in het park op dezefde vraag te kauwen.

Ik had uiterlijk vandaag van mijn kindje moeten bevallen, als ik niet eind september een miskraam had gehad. Officieel ben ik dus geen moeder, denk ik. Maar soms denk ik ook: op een bepaald niveau ben ik altijd al moeder geweest. Of ik nou ooit een levend kindje krijg of niet. Ik vind het heerlijk om te moederen. Om een kindje vast te houden, in te stoppen, eten te geven en samen dingen te doen.

Nou ja, ik kan het niet helemaal uitleggen.
Zwaar onderwerp misschien, maar wel één die speelt als je erbij stilstaat. Dat blijkt weer.

Ik vind het geen bizarre vraag, het is een levensvraag, filosoferen, overpeinzen. En overpeinzingen zijn in mijn ogen nooit bizar. Je groeit ervan. Maar goed....

Het lijkt dus, naast de genoemde redenen, vooral te zitten in het gevoel. Moeder Theresa, daar moest ik nu ineens aan denken. Of zo'n vrouw zonder kinderen die altijd iedereen over de vloer krijgt van buurt-/probleemkinderen.

Bij abortus maak je die keuze inderdaad, maar of dat dan wel of niet maakt of je moeder bent... ik weet het niet. Dan zou de definitie zijn: als je het kind wenst (al dan niet al geboren), dan ben je moeder.

Maar zoals ook gezegd: sommigen baren het wel, maar daar is het kind niet bij gewenst. Hebben die vrouwen de titel moeder dan?

Ik vind het een mooi woord: MOEDER. Dat ziet er kleurrijk uit, een rood woord, het roept iets warms op. Dat komt vast vanuit mijn eigen referentiekader, maar ik wilde het toch even schrijven.

Tegelijk roept het iets verdrietigs op...
🌹amen!
Molly, hoe zit dat bij jou?
Hamerhaai, wat jij zegt klinkt mooi. Moeder zijn is iets biologisch, mama zijn is.... tja, het klinkt gewoon lief. En jij bent moeder... en toch ook mama vind ik.

Yezka, ook voor jou een Wat jij schreef gaf me tranen in de ogen. Dat jij altijd al moeder bent geweest, ook zonder nog een kind te hebben.
quote:hamerhaai schreef op 13 mei 2012 @ 11:44:

Mijn zoontje is na een perfecte zwangerschap van 41 weken levensloos ter wereld gekomen.

Ik zeg altijd dat ik moeder ben. Maar geen mama. Moeder is iets biologisch, ik ben zwanger geweest en heb een kind gebaard. Mama is een titel die je in mijn ogen moet verdienen. Dat word je door er voor je kind te zijn en er voor te zorgen. Dit kan een biologisch kind zijn, maar ook een adoptie- of stiefkind.Hier sluit ik mij bij aan, en sterkte nog Hamerhaai
quote:Suze02 schreef op 13 mei 2012 @ 11:38:

Je bent moeder als je je moeder voelt.

Dit dus. Het maakt niet uit of je het kind gedragen hebt of dat je er voor zorgt. Ook ben je moeder als je kindje er om de ene of andere reden niet bij je is.

voor iedereen die het vandaag moeilijk hebben.
De zon gaat op en de zon gaat onder - Japans gezegde
Ik denk dat je moeder kan zijn zonder dat je een mama bent, maar denk ook dat je een mama kan zijn zonder dat je ooit de kans hebt gekregen om te moederen.
quote:hamerhaai schreef op 13 mei 2012 @ 11:44:

Mijn zoontje is na een perfecte zwangerschap van 41 weken levensloos ter wereld gekomen.

Ik zeg altijd dat ik moeder ben. Maar geen mama. Moeder is iets biologisch, ik ben zwanger geweest en heb een kind gebaard. Mama is een titel die je in mijn ogen moet verdienen. Dat word je door er voor je kind te zijn en er voor te zorgen. Dit kan een biologisch kind zijn, maar ook een adoptie- of stiefkind.
De zon gaat op en de zon gaat onder - Japans gezegde
Yezka, hoe het bij mij zit: ik weet dus niet wat ik voel.

Ik zei gisteren aan de telefoon tegen mijn moeder dat ik eigenlijk ook wel een beetje moeder ben, maar dat daar niemand aan denkt. Ze kon daar niet mee omgaan en begint dan maar wat te lachen en probeerde het gesprek te laten eindigen. Ik bleef erover doorgaan, waarna ze zei: 'Ja, je bent een beetje moeder van je huisdieren.' Ik zei dat ze heus wel wist dat ik daar niet op doelde.

Ik vind wel dat ik het verdien om moeder te zijn. Er is geen zichtbaar kind, er is wel iets wat ik begraven heb. Voor mij is dat een hartje (een zieltje), dus ergens toch een kind... En tegelijk is het toch weer anders dan bij andere 'moeders'. En zo draait het in mijn hoofd maar door.
quote:ambrosia9 schreef op 13 mei 2012 @ 11:44:

Scamp ik geloof niet dat jij weet waar je het over hebt als je zoiets schrijft. Klinkt niet hard, dat is het. En niet realistisch ook.

Ik denk niet dat er een omschrijving is die de hele lading van het moeder zijn en voelen (twee aparte dingen) volledig dekt.

Ik bedoel het goed hoor, geloof me.

Zag je mijn 2e bericht ook?

Ik heb zelf meer dan 5 jaar in de medische molen gezeten dus ik weet inderdaad niet waar ik over praat. Sorry hoor.
Toch vind ik het anders bij stiefkinderen en pleegkinderen. Je kunt er heel veel van houden, je kunt er ook moederlijke gevoelens voor hebben maar je bent niet de moeder,zeker niet als ze al een moeder hebben.
Heb jij ook een miskraam gehad, Molly?

(of doelde je op iets anders?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven