Wat is dat toch met vaders jongetjes en 'meisjesdingen'??

05-12-2008 10:22 361 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet belangrijk ofzo hoor dit topic, toch vind ik het wel grappig om eens aan te halen.

Dit weekend hadden wij met wat vrienden sinterklaasfeest en hadden een vriendin en ik 'meisjesdingen' gekocht voor onze zoontjes van bijna 2 jaar.

Lees: vriendin's kind een keukentje

mijn kind een boodschappenmandje met boodschapjes

Tja het is allemaal te achterhalen hoor

Mijn zoon is gek op boodschappen doen en die van mijn vriendin op 'koken'

Nou....de reacties onder de vaders en de andere kindloze mannen

waren niet echt grappig meer, 1 werd zelfs erg pissig en beweerde dat de jongetjes op deze manier soft gemaakt werden en zelf een grote kans op het worden van een mega-homo!

ja, so what?! Nou zeg dat maar niet tegen een man met zoon hoor....of een man in het gemiddelde

(ik moet nu weg maar ben straks weer terug, ben erg benieuwd of meer mannen er last van hebben)
Ik ben het met bovenstaande eens dat de opvoeding de overhand zal krijgen.

Ik ben er wel van overtuigd dat het spelen met poppen en keukentjes e.d. bij jongetjes écht geen homo van ze zullen maken.
Inderdaad is geloof ik wel bewezen dat er in de oertijd geen autootjes bestonden Maar een voorkeur voor mechanische bewegingen zal toen al wel bestaan hebben. Zal wel een voordeel zijn geweest bij de jacht, en bij de ontwikkeling van wapens en gereedschap.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
quote:parel27 schreef op 05 december 2008 @ 13:12:

[...]

Wat heeft parelman dan volgens jou gezegd dat niet grappig is?

want ik lees hier geen citeerde uitspraken hoor.Uit de OP:

waren niet echt grappig meer, 1 werd zelfs erg pissig en beweerde dat de jongetjes op deze manier soft gemaakt werden en zelf een grote kans op het worden van een mega-homo!

Geen letterlijke uitspraken, maar dit stukje uit de OP. Maar ik lees dat jij het ook niet echt grappig vind.

En verder begreep ik dat jouw man niet bepaald positief tegenover homo's staat, omdat hij o.a. bij de Mariniers nogal is beinvloed door dat macho cultuurtje dat anti-homo is. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd.

Maar het feit dat iemand denkt dat het spelen met meisjesspeelgoed van invloed is op de seksuele geaardheid van het kind, vind ik een vreemd denkbeeld.

Verder heb ik geen idee over hoe of wie je man is, want ik ken hem niet.

Maar ik vind het wel vreemd dat jij voor je kinderen kreeg niet wist hoe hij over homoseksualiteit denkt. Zijn jullie in die tijd nooit een homo tegengekomen? Heeft hij er nooit een opmerking over gemaakt?
quote:Dejavu schreef op 05 december 2008 @ 13:20:

[...]

Jij zegt dus dat het vooral door de maatschappij komt waarin jongens opgroeien. Het onderzoek dat ik aanhaal, geeft echter aan dat de mannelijke voorkeur voor mannelijk gedrag aangeboren is. Ik denk ook wel dat dit minder zal worden in de loop van de tijd, maar alleen doordat door opvoeding ratio de overhand krijgt over emotie. Ik denk dat mannen van nature de voorkeur blijven houden voor mannelijk gedrag en dat ook in hun zoons zullen stimuleren.

ik was gisteren bij een lezing van dr. Dick Swaab, DE hersenonderzoeker van nederland (en ik denk ook wel wereldwijd) op dit gebied.

Wat is nou gebleken:

Homos hebben andere hersenen.

Dat is een controverse geweest destijds, homos wilden niet dat hun identiteit gezien werd als een hersenziekte en relifundis waren van mening dat homoseksualiteit aangeleerd was en dus ook weer af te leren.

Dr. Swaab stelt dat seksuele orientatie een persoonskenmerk is, die zichtbaar is in de hersenen. Net zoals een drukke, of juist een kalme persoonlijkheid. Hij distantieert zich van de suggestie dat aantonen van geaardheid in de hersenstructuur iets te maken heeft met 'ziekte'.

Daaruit volgt dat opvoeding en omgeving NUL effect hebben op de geaardheid. Als jouw computer geprogrammeerd is om alleen zwarte letters te tonen op het scherm, kan je de buitenkant blauw verven maar het zal niet doorwerken naar de letters op het scherm.

Mannen en vrouwen hebben ook wezenlijk andere hersens, ook daar ligt het gedrag vast. 'mannelijk' gedrag zal door vaders wel worden gestimuleerd, maar je kan een jongen niet 'vrouwelijk' maken door hem als een meisje op te voeden.
En eens met Parel dat spelen met meisjesspeelgoed geen homo's van jongetjes maken, homo-zijn is aangeboren. Maar ik kan me wel voorstellen dat mannen zich eerder dan vrouwen zorgen zullen maken over jongetjes die met meisjesspeelgoed spelen en dat ook zullen proberen te ontmoedigen. Testosteron richt mannen nu eenmaal op jongensspeelgoed. Als een jongetje meisjesspeelgoed wil, maakt hem dat in de ogen van volwassen mannen geen 'echte' man zoals zijzelf.
quote:Zwieber schreef op 05 december 2008 @ 13:23:

[...]

Maar mannelijk gedrag in de oertijd was toch echt niet met auto's spelen....ik denk niet dat dit instinct is. Maar ik heb ook geen wetenschappelijk onderzoek hierin gedaan (alsjeblieft niet zeg, een proefschrift moeten schrijven is al genoeg!)

'mannelijk' gedrag is wel voorgeprogrammeerd. met autoos spelen niet, maar pasgeboren babies zijn in de uren na de geboorte getest en wat bleek:

miesjes keken meer en langer naar gezichten, en jongens keken meer en langer naar een mobile, als beide objecten tegelijk getoond werden. Van indoctrinatie door opvoeding kan dan nog geen sprake zijn.
quote:Dejavu schreef op 05 december 2008 @ 13:26:

Inderdaad is geloof ik wel bewezen dat er in de oertijd geen autootjes bestonden Maar een voorkeur voor mechanische bewegingen zal toen al wel bestaan hebben. Zal wel een voordeel zijn geweest bij de jacht, en bij de ontwikkeling van wapens en gereedschap.Zal ook wel handig zijn geweest bij het koken en villen. Ik ben nog niet overtuigd hoor.
Eens ook met RosieRo dus.
quote:RosieRo schreef op 05 december 2008 @ 13:31:

[...]

'mannelijk' gedrag is wel voorgeprogrammeerd. met autoos spelen niet, maar pasgeboren babies zijn in de uren na de geboorte getest en wat bleek:

miesjes keken meer en langer naar gezichten, en jongens keken meer en langer naar een mobile, als beide objecten tegelijk getoond werden. Van indoctrinatie door opvoeding kan dan nog geen sprake zijn.Ergo: jongens zijn muziekaler
quote:LunaBlue schreef op 05 december 2008 @ 13:27:

[...]

Uit de OP:

Geen letterlijke uitspraken, maar dit stukje uit de OP. Maar ik lees dat jij het ook niet echt grappig vind.

En verder begreep ik dat jouw man niet bepaald positief tegenover homo's staat, omdat hij o.a. bij de Mariniers nogal is beinvloed door dat macho cultuurtje dat anti-homo is. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd.

Maar het feit dat iemand denkt dat het spelen met meisjesspeelgoed van invloed is op de seksuele geaardheid van het kind, vind ik een vreemd denkbeeld.

Maar ik vind het wel vreemd dat jij voor je kinderen kreeg niet wist hoe hij over homoseksualiteit denkt. Zijn jullie in die tijd nooit een homo tegengekomen? Heeft hij er nooit een opmerking over gemaakt?

Dit is m.i. een fijne correcte samenvatting van het geheel.

Dat homofilie aangeboren is is gelukkig al enige decennia wetenschappelijk bekend. De gedachte dat roze speelgoed je kind roze kan maken is er dus een die al minimaal 20 jaar achterhaald is.

Bij mijn partnerkeuze heb ik totnogtoe onbewust wel een bepaalde standaard gehanteerd qua kennis waardoor ik ervan uit ga dat mijn partners tot heden altijd op de hoogte geweest zijn van bovenstaand feit.

Volgens mij is dit soort achterhaalde denkwijzen wel degelijk onderdeel van het totaalpakket dat je bewust van elkaar accepteert bij het beginnen van een relatie. Blijkbaar vond TO dat het spannender was om elkaar nog niet door-en-door te leren kennen voordat ze aan een gezin begon. Dat kan natuurlijk, en dat is ieders vrije keuze. Wel houdt dit het risico in dat na een tijdje blijkt dat hij er eigenaardige of achterhaalde denkbeelden op na houdt. Is het ondertussen wel al mooi de vader van je kinderen.

Ik zou het anders doen, maar zal het niet veroordelen.

TO, houd je ons ook op de hoogte van de volgende verrassingen? Weet je zijn politieke voorkeur al?
Ha Zwieber, een kritische wetenschapper. Misschien dat het aangehaalde artikel je kan overtuigen (zie link in eerdere post). Ik moet zelf ook nodig aan het werk, me richten op de kredietcrisis. Ook interessant, maar wel wat minder levendig dan deze discussie.
quote:LunaBlue schreef op 05 december 2008 @ 13:27:

[...]

Uit de OP:

(nog even en dan moet ik er echt vandoor)

Ik vínd die opmerkingen ook niet leuk, daarom werd het die avond ook zo aangehaald.

Ja, ik heb wel eens 'opmerkingen' gehoord tussen de vrienden zelf

maar heb het altijd afgedaan als machogedrag.

Er werd overigens nooit iets gezegd waarvan ik vond dat het echt te ver ging maar ok dan ben je er niet mee bezig want je het er niet mee te maken in de zin van het ouderschap.

Wij hebben 1 bevriend stel dat een homokoppel is en die voelen zich hier niet ongemakkelijk tussen.

Het is dus niet iets raars, vies of whatever maar in de ogen van heteromannen lijkt het iets te zijn wat gewoon níet kan ofzo.

Ze accepteren het, maar toch ergens ook weer niet.

Zo wordt 'soft' gedrag bij een paar vrienden in een lollige bui afgedaan als 'hee joh...homo!' (slaat dus nergens op)

Nu blijkt meisjesachtig speelgoed opeens ook een prikkel te zijn

voor homofilie en dat vind ik raar.

Mijn zoontje is een erg gevoelig mannetje en soms worden daar grapjes over gemaakt en vind ik dat heel naar.

Ik kan me indenken dat je als ouders van een bi of homosexueel kind veel moeite hebt met zulke opmerkingen.

Want waarom kan een kind in de maatschappij niet zichzelf zijn?

Dus ook mijn grote vraag:

Waarom krijgen mannen de kriebels van meisjesgedrag bij jongetjes en denken vrouwen daar veel minder zwaar over??
Hm Parel, lees mijn posts nog eens?
Mannelijk of vrouwelijk gedrag zegt nog niets over de geaardheid. Er zijn vrouwen die het prachtig vinden om aan auto's te sleutelen, die zijn niet direct allemaal lesbies. En er zijn vast homo's die met een roze handtasje rondlopen, maar er zijn ook veel homo's die juist houden van zogenaamde mannelijke dingen.

De connectie dat alle homo's zich vrouwlijk gedragen, of van vrouwendingen houden is een vooroordeel dat je vaak tegenkomt. Daarmee zijn we weer terug bij het onderwerp, dat er blijkbaar mensen zijn die denken dat jongetjes die met meisjesspeelgoed spelen wel eens homo kunnen worden/zijn.
Parel, als je het antwoord echt zo graag wilt weten, waarom vraag je het niet aan je man dan?
Soms willen mensen zo graag tolerant denken, dat het bijna intolerant is naar mensen die anders denken. Iedereen recht op zijn eigen denkbeelden, zolang het niemand schaadt.

Ik zou het vreselijk vinden als mijn zoon homo werd. Ja. Shoot me. Zou ik dan niet meer van hem houden? Geen sprake van, ik hou altijd van hem. Zou ik hem dan afstoten? Natuurlijk niet. Zou ik zijn vriend het huis weigeren? Uiteraard niet. Zou ik het accepteren? Ja, absoluut, maar er blij mee zijn zal even duren.

Ik zit er net zo in als vele mannen. Mijn zoon mag met een buggy spelen, keukentje ook vrij onschuldig. Maar ik ga niet uit mezelf barbies kopen met roze jurkjes uit tolerantie.

Politiek incorrect? Wellicht. Maar dit is hoe ik er over denk en ga dat niet wijzigen omdat het maatschappelijk gewenst is.

Ik heb niets tegen homo's, ik heb wel moeite met homosexualiteit, maar als mensen gelukkig zijn, wie ben ik? Maar er totaal geen moeite mee hebben? Dan zou ik liegen.
quote:parel27 schreef op 05 december 2008 @ 13:41:

[...]

Dus ook mijn grote vraag:

Waarom krijgen mannen de kriebels van meisjesgedrag bij jongetjes en denken vrouwen daar veel minder zwaar over??

Nogmaals: onthoud je van dergelijke algemeniseringen. Beperk je met dit soort opmerkingen aub tot de feiten en spreek over je eigen man.

Dan nu naar eer en geweten mijn beste antwoord op je vraag:

Waarom jouw man kriebels krijgt van meisjesgedrag van jongetjes, en jij daar veel minder zwaar over denkt ligt volgens mij aan het feit dat je man niet voldoende geinformeerd is over de aangeboren natuur van homosexualiteit en aan het feit dat hij vanuit zijn opvoeding wellicht de boodschap heeft meegekregen dat homosexualiteit niet helemaal gewenst is. Blijkbaar ben jij gelukkig beter geïnformeerd, of op zijn minst ruimdenkender dan dat.
quote:Dejavu schreef op 05 december 2008 @ 13:42:

Hm Parel, lees mijn posts nog eens?Van jou was het me al heel duidelijk hoor
Blijkbaar ben jij gelukkig beter geïnformeerd, of op zijn minst ruimdenkender dan dat.

Dat weet ik wel zeker, maar het feit dat mijn vriend daar anders over denkt maar hem nog geen slechte vader.
Interessante opmerking Luna Blue, daar heb ik niet zomaar een weerwoord op. Misschien komt het omdat mensen graag generaliseren en anderen in hokjes plaatsen (wel zo overzichtelijk): een man die van mannen houdt, is in dat opzicht een vrouw en zal dan ook wel vrouwelijk gedrag vertonen en dus van meisjesspeelgoed houden? Zoiets?
quote:parel27 schreef op 05 december 2008 @ 13:50:

Blijkbaar ben jij gelukkig beter geïnformeerd, of op zijn minst ruimdenkender dan dat.

Dat weet ik wel zeker, maar het feit dat mijn vriend daar anders over denkt maar hem nog geen slechte vader.Dat zou ik dus ook nooit beweren.
quote:domnaiefmutsje schreef op 05 december 2008 @ 13:46:

Soms willen mensen zo graag tolerant denken, dat het bijna intolerant is naar mensen die anders denken. Iedereen recht op zijn eigen denkbeelden, zolang het niemand schaadt.

Ik zou het vreselijk vinden als mijn zoon homo werd. Ja. Shoot me. Zou ik dan niet meer van hem houden? Geen sprake van, ik hou altijd van hem. Zou ik hem dan afstoten? Natuurlijk niet. Zou ik zijn vriend het huis weigeren? Uiteraard niet. Zou ik het accepteren? Ja, absoluut, maar er blij mee zijn zal even duren.

Ik zit er net zo in als vele mannen. Mijn zoon mag met een buggy spelen, keukentje ook vrij onschuldig. Maar ik ga niet uit mezelf barbies kopen met roze jurkjes uit tolerantie.

Politiek incorrect? Wellicht. Maar dit is hoe ik er over denk en ga dat niet wijzigen omdat het maatschappelijk gewenst is.

Ik heb niets tegen homo's, ik heb wel moeite met homosexualiteit, maar als mensen gelukkig zijn, wie ben ik? Maar er totaal geen moeite mee hebben? Dan zou ik liegen.

Homo wordt je niet, dat ben je. Net zo als je wel of geen hetero bent. (lees Costellos post nog eens)

De tweede opmerking begrijp ik niet. Niets tegen homo's, wel tegen homoseksualiteit?

En waarom zou je het zo erg vinden als je zoon homo is?
quote:domnaiefmutsje schreef op 05 december 2008 @ 13:46:

nee, vooral niet tolerant zijn tegen je eigen kind..stel je voor!

hoezo heb je moeite met homoseksualiteit? Dat is net zoiets als moeite hebben met blauwe ogen, of met een donkere huid.
Wat een leuk topic. Mijn zoon (4 jaar) loopt op knalroze slofjes in de klas. Hij laat z'n haar groeien en heeft af en toe een staartje (liefst twee), hij draagt nagellak en heeft een prachtige prinsessenparaplu uitgekozen.

Maar nu komt het... hij is verder een echte jongen. Een wildebras, en dol op drummen, gereedschap en bouwen. Ook slooft hij zich gigantisch uit als er een meisje in de buurt is. Geen homo waarschijnlijk. Jammer. Vooral mijn moeder heeft 't daar moeilijk mee, want die vindt dat elke familie recht heeft op z'n eigen homo. Omdat ze doorgaans zo dol zijn op hun moedertje en hun oma ofzo.

PS Roze slofjes en paraplu heeft-ie van papa gekregen
mijn buurjongen wilde graag toen ie klein was een barbiepop voor zn verjaardag. en later ook een keukentje en speelgoed-stofzuiger. en die heeft ie ook gewoon gekregen hoor. en nu 15 jaar later.. hij heeft een vriendin. dus heeft helemaal niets met homosexualiteit te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven