zakgeld 7 jarige
zaterdag 7 juli 2012 om 00:05
Mijn 6 jarige zoontje heb ik zakgeld beloofd v.a. zijn 7e verjaardag. Maar...wat is een reeel bedrag? Een vriendinnetje krijgt 5 (!) euro p.w., vind ik wel heel veel, zat zelf eerder te denken aan 50 cent per week...We wonen in een rijtjeshuis in vinex wijk in de randstad, verdienen samen ong 1 1/2 keer modaal. Redelijk 'normaal' dus allemaal. Wat geven jullie aan een 7 jarige?
zaterdag 7 juli 2012 om 00:12
mijn kids kregen zakgeld vanaf dat ze naar de basisschool gingen. Mijn zoon van 6 krijgt 50 cent, mijn dochter van 9 krijgt 1 euro, mijn dochter van 14 krijgt 60 euro per maand, maar dat is incl kleedgeld (minus abbo telefoon, die betalen wij en minus schoenen en jassen)
wij zijn ook jantje anderhalf keer modaal btw.
Ik denk dat 50 cent heel prima is om mee te beginnen.
wij zijn ook jantje anderhalf keer modaal btw.
Ik denk dat 50 cent heel prima is om mee te beginnen.
zaterdag 7 juli 2012 om 00:20
Hier begonnen wij met 6 jaar en 5,- pw. Daarvan was 1,- om te snoepen, 2,50 in de spaarpot en 1,50 in de portemonee voor als we weggingen. Dochter hield totaal niet van haar eigen geld uitgeven dus die spaarde er lustig op los. Daardoor kon ze met verjaardagen of moederdag altijd een kadootje kopen van haar eigen geld of als ze iets heel erg mooi vond het zelf kopen. Ben met de jongste van plan precies hetzelfde te doen.
zaterdag 7 juli 2012 om 00:42
1 euro p.w. beter dan? Waar gaat het Nibud vanuit dan? Moeten die kinderen daadwerkelijk dat geld reserveren voor bepaalde dingen of mogen ze die 1,40 vrijelijk besteden? Die van mij komt echt niks tekort hoor...en als ie bijv wat wil kopen voor moederdag of mijn verjaardag zorg ik altijd dat ie er met mijn vriend of moeder erop uit gaat en zeg ik hem ook dat ie dat niet van zn eigen geld hoeft te betalen. En dat hoeft ie nog steeds niet te doen als ie zakgeld krijgt!
Hoe deden mijn ouders dit vroeger?!
Hoe deden mijn ouders dit vroeger?!
zaterdag 7 juli 2012 om 00:46
quote:missthing80 schreef op 07 juli 2012 @ 00:42:
1 euro p.w. beter dan? Waar gaat het Nibud vanuit dan? Moeten die kinderen daadwerkelijk dat geld reserveren voor bepaalde dingen of mogen ze die 1,40 vrijelijk besteden? Die van mij komt echt niks tekort hoor...en als ie bijv wat wil kopen voor moederdag of mijn verjaardag zorg ik altijd dat ie er met mijn vriend of moeder erop uit gaat en zeg ik hem ook dat ie dat niet van zn eigen geld hoeft te betalen. En dat hoeft ie nog steeds niet te doen als ie zakgeld krijgt!
Hoe deden mijn ouders dit vroeger?!Daar gaat het toch ook niet om? het gaat er toch om dat ze de waarde van geld leren kennen en dat op ook op is en dat als je geen snoep/ijs koopt dat je dan wel dat mooie spel of dat cadeau voor moederdag kan kopen.
Hoe deden mijn ouders dit vroeger?!Daar gaat het toch ook niet om? het gaat er toch om dat ze de waarde van geld leren kennen en dat op ook op is en dat als je geen snoep/ijs koopt dat je dan wel dat mooie spel of dat cadeau voor moederdag kan kopen.
zaterdag 7 juli 2012 om 00:47
quote:borderwalk schreef op 07 juli 2012 @ 00:46:
[...]
Daar gaat het toch ook niet om? het gaat er toch om dat ze de waarde van geld leren kennen en dat op ook op is en dat als je geen snoep/ijs koopt dat je dan wel dat mooie spel of dat cadeau voor moederdag kan kopen.Eens
[...]
Daar gaat het toch ook niet om? het gaat er toch om dat ze de waarde van geld leren kennen en dat op ook op is en dat als je geen snoep/ijs koopt dat je dan wel dat mooie spel of dat cadeau voor moederdag kan kopen.Eens
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
zaterdag 7 juli 2012 om 00:52
Ik weet trouwens niet meer hoeveel ik kreeg, wel dat ik een verschrikkelijke krent was en het liefst alles spaarde. Dat als ik wat toegestopt kreeg van Oma voor de kermis, ik alleen ging touwtjetrekken (altijd prijs) en naar de snoepkraam voor een zuurstok (doe je lekker lang mee) en dat ik dan de rest weer in mijn spaarpot deed. Ik kocht dan wel weer altijd trots zelf cadeaus voor vader/moederdag en verjaardagen
zaterdag 7 juli 2012 om 01:04
@Borderwalk: Je hebt gelijk hoor, maar het is meer dat er hier werd gevraagd wat ie dan allemaal zou moeten kopen van zn zakgeld, tot aan cadeautjes voor vriendjes aan toe...dat is dus niet het geval! Ik bedoel dus meer dat hij het zakgeld niet daadwerkelijk nodig heeft met de uitspraak dat hij niets tekort komt.
zaterdag 7 juli 2012 om 05:33
quote:Daar gaat het toch ook niet om? het gaat er toch om dat ze de waarde van geld leren kennen
Ik heb daar zó niks mee hè, piepjonge kinderen 'de waarde van geld leren kennen'. Ik doe niet aan zakgeld maar geef mijn kinderen (4) geld zoals het uitkomt. Meestal als ze erom vragen om iets lekkers te kopen, of iets leuks, of iets van kleren, whatever.
Mijn twee oudsten zijn nu op een leeftijd dat ze 'de waarde van geld' zouden moeten kennen en dat is inmiddels ook zo. Ze gaan er voorbeeldig mee om. Gewoon zélf geleerd zonder jarenlang wekelijks gemier met een paar kleffe centjes uit mama's beurs in de klamme knuist, en het tellen van stuivers en dubbeltjes (sorry, ik hou er niet van).
Ik heb daar zó niks mee hè, piepjonge kinderen 'de waarde van geld leren kennen'. Ik doe niet aan zakgeld maar geef mijn kinderen (4) geld zoals het uitkomt. Meestal als ze erom vragen om iets lekkers te kopen, of iets leuks, of iets van kleren, whatever.
Mijn twee oudsten zijn nu op een leeftijd dat ze 'de waarde van geld' zouden moeten kennen en dat is inmiddels ook zo. Ze gaan er voorbeeldig mee om. Gewoon zélf geleerd zonder jarenlang wekelijks gemier met een paar kleffe centjes uit mama's beurs in de klamme knuist, en het tellen van stuivers en dubbeltjes (sorry, ik hou er niet van).
zaterdag 7 juli 2012 om 06:32
quote:Twinkle1001 schreef op 07 juli 2012 @ 05:33:
[...]
Helemaal mee eens!
Zakgeld vind ik meer iets vanaf de tijd dat ze naar de brugklas toe gaan.
Ze leren ook wel de waarde van het geld kennen wanneer ze vanaf een jaar of 14/15 een bijbaantje gaan nemen, en voor die tijd hun verjaardagscentje in de spaarpot te doen om voor iets leuks te sparen
[...]
Helemaal mee eens!
Zakgeld vind ik meer iets vanaf de tijd dat ze naar de brugklas toe gaan.
Ze leren ook wel de waarde van het geld kennen wanneer ze vanaf een jaar of 14/15 een bijbaantje gaan nemen, en voor die tijd hun verjaardagscentje in de spaarpot te doen om voor iets leuks te sparen
zaterdag 7 juli 2012 om 07:29
Te weinig is ook niet handig, dan kunnen ze nooit de waarde van geld goed inschatten. Ze moeten met 0,50 cent wel heel lang sparen voor bijvoorbeeld een spelletje van ¤ 20 euro, voor een kind van 6 is dat zo lang, dat dit volgens mij niet meer motiveert.
Die van mij krijgen 5 euro per week en worden handiger door nu ook bijvoorbeeld geld bij elkaar te leggen als ze iets groters samen willen kopen.
Die van mij krijgen 5 euro per week en worden handiger door nu ook bijvoorbeeld geld bij elkaar te leggen als ze iets groters samen willen kopen.
zaterdag 7 juli 2012 om 08:17
ik heb altijd een euro per levensjaar gehanteerd per maand, met andere woorden een kind van zes zes euro per maand, een kind van 7 zeven euro per maand etc. Wat ze er mee doen mogen ze zelf weten, ook snoep kopen dus maar dat doen ze eigenlijk zelden, meestal wordt er gespaard voor iets.
Cadeautjes e.d. voor vriendjes betaal ik tot ze oud genoeg zijn om een baantje te zoeken. Systeem ook in pubertijd gehanteerd, alleen kwam er dan telefoonabbo en kleedgeld bij. Daarnaast kon/kan er bij mij altijd geld verdiend worden met klusjes. De jongste wil overigens nog geen kleedgeld. Strikt zakelijke beslissing, want die heeft goed in de gaten dat regelmatig mij de stad inlokken veel meer oplevert .
Cadeautjes e.d. voor vriendjes betaal ik tot ze oud genoeg zijn om een baantje te zoeken. Systeem ook in pubertijd gehanteerd, alleen kwam er dan telefoonabbo en kleedgeld bij. Daarnaast kon/kan er bij mij altijd geld verdiend worden met klusjes. De jongste wil overigens nog geen kleedgeld. Strikt zakelijke beslissing, want die heeft goed in de gaten dat regelmatig mij de stad inlokken veel meer oplevert .
zaterdag 7 juli 2012 om 08:27
quote:De jongste wil overigens nog geen kleedgeld. Strikt zakelijke beslissing, want die heeft goed in de gaten dat regelmatig mij de stad inlokken veel meer oplevert
Om die reden heb ik ook nooit voor kleedgeld gekozen
Ik mocht op 'n gegeven moment (14 jaar ofzo?) kiezen tussen kleedgeld van 'n x-bedrag of af en toe met m'n ouders gaan shoppen. Ik had ook allang door dat dat laatste veel meer opleverde!
Om die reden heb ik ook nooit voor kleedgeld gekozen
Ik mocht op 'n gegeven moment (14 jaar ofzo?) kiezen tussen kleedgeld van 'n x-bedrag of af en toe met m'n ouders gaan shoppen. Ik had ook allang door dat dat laatste veel meer opleverde!