Zelf douchen

donderdag 11 oktober 2018 om 19:58
Vorige week was ik even bezig en zei oudste kind wel vast te gaan douchen. Ging natuurlijk prima (is 8 jaar). Kind van 7 wilde daarna ook zelf (lang haar) en ook dat ging goed, zelfs met haren uitspoelen. Sindsdien doen ze het iedere avond zelf.
Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf
Heb er gewoon nooit aan gedacht. Jongste is 5 en heeft nog steeds een soort doucheangst, dus als ik haar gedoucht had deed ik de rest er meteen achteraan.
Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken
) en hoe oud lieten jullie je kind(eren) zelf douchen?
Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf

Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken

zaterdag 13 oktober 2018 om 21:22
Jeetje als ik dit lees. Ik stond s morgens op. Mijn vader was al weg, mijn moeder kwam bed niet uit. Ik smeerde zelf mijn brood, kleedde mijzelf aan en zorgde zelf dat ik op tijd op school was. (25 min onderweg)
Dat was op 7 jarige leeftijd. Tot mijn 11e, toen gingen we verhuizen en was het 5 minuten van school. Maar de rest bleef hetzelfde. Ook op middelbare natuurlijk.
Dat was op 7 jarige leeftijd. Tot mijn 11e, toen gingen we verhuizen en was het 5 minuten van school. Maar de rest bleef hetzelfde. Ook op middelbare natuurlijk.

zaterdag 13 oktober 2018 om 21:41
*Labalade* schreef: ↑13-10-2018 20:31Helaas... ook jongens met kort haar moeten gewoon hun haar elke dag goed wassen en uitspoelen. Al was het maar vanwege alle zand in het haar (bij voetballen moet je uiteraard met je hoofd snoekduiken naar de grond), of risico op luizen, of alle gel die je echt echt niet op de kussens wil hebben...
Eeh, ja, dat allemaal doet/heeft mijn dochter ook.
Maar dat zand bijvoorbeeld moet dan dus uit een enórme dikke bos lang haar worden gewassen en dat gaat toch een stuk lastiger dan bij een kort jongenskoppie. Mijn neefjes’ haren heb ik binnen een minuut gewassen. Bij mijn dochter ben ik zo 5/10 minuten bezig (afhankelijk van viezigheid, knopen etc). Dat was ik daarom dus ook echt niet elke dag (en voor luizen helpt wassen sowieso niet)

zaterdag 13 oktober 2018 om 21:44
Echt niet waar, integendeel zelfs.*Labalade* schreef: ↑13-10-2018 20:31Helaas... ook jongens met kort haar moeten gewoon hun haar elke dag goed wassen en uitspoelen. Al was het maar vanwege alle zand in het haar (bij voetballen moet je uiteraard met je hoofd snoekduiken naar de grond), of risico op luizen, of alle gel die je echt echt niet op de kussens wil hebben...
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:55
Oké dochter help ik nog wel met haar en lichaam wassen, maar vaak zet ik dr in de douchecabine en ga dan zelf nog wat spullen pakken of opruimen en ga dan bij dr kijken. Ze is 19 maanden, nu denk ik toch uhm misschien toch beetje jong.
Moet zeggen dat ze zoiezo wel erg zelfredzaam is. Sinds een week gaat ze ook zelf op de trip trap zitten voor het eten. Wij zijn zelf ook wel met gericht op zelfstandigheid/redzaamheid.

Moet zeggen dat ze zoiezo wel erg zelfredzaam is. Sinds een week gaat ze ook zelf op de trip trap zitten voor het eten. Wij zijn zelf ook wel met gericht op zelfstandigheid/redzaamheid.
zaterdag 13 oktober 2018 om 22:11
Kleinewasjes schreef: ↑13-10-2018 21:55Oké dochter help ik nog wel met haar en lichaam wassen, maar vaak zet ik dr in de douchecabine en ga dan zelf nog wat spullen pakken of opruimen en ga dan bij dr kijken. Ze is 19 maanden, nu denk ik toch uhm misschien toch beetje jong.![]()

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

zaterdag 13 oktober 2018 om 22:13

zaterdag 13 oktober 2018 om 22:15
Dit is niet waar toch? Weet je hoe gevaarlijk het is om een dreumes alleen te laten in de badkamer met stromend water?Kleinewasjes schreef: ↑13-10-2018 21:55Oké dochter help ik nog wel met haar en lichaam wassen, maar vaak zet ik dr in de douchecabine en ga dan zelf nog wat spullen pakken of opruimen en ga dan bij dr kijken. Ze is 19 maanden, nu denk ik toch uhm misschien toch beetje jong.![]()
zaterdag 13 oktober 2018 om 22:25
Waarom dan wel? In de douche cabine waar het water meteen wegloopt en de mengkraan te hoog voor haar is om bij te kunnen. Daarbij is het niet zo dat ik op een andere verdieping ben.

zaterdag 13 oktober 2018 om 22:30
Water loopt niet weg en kind valt? Kinderen kunnen verdrinken in een heel klein laagje water en dan hoor je niks.Kleinewasjes schreef: ↑13-10-2018 22:25Waarom dan wel? In de douche cabine waar het water meteen wegloopt en de mengkraan te hoog voor haar is om bij te kunnen. Daarbij is het niet zo dat ik op een andere verdieping ben.
Ik kan het nu even niet vinden, maar er is een filmpje over. Kleine kinderen geven zich over ipv zichzelf te redden.
zaterdag 13 oktober 2018 om 22:38
Bedankt voor je toelichting en het filmpje hoef je niet op te zoeken. Ik hoor het wel als mijn kind valt. Ik kan zelf deze situatie of andere situaties wel inschatten en beoordelen welke risico's er zijn.

zondag 14 oktober 2018 om 09:44
Kleinewasjes......zie het niet als kritiek. Wel als tip. Want het klopt echt..........het is echt gevaarlijker dan je vermoed.
Zelfredzaamheid is mooi, echter zorg ervoor dat je niet een keer net wat langer het zicht vergeet, bijvoorbeeld omdat telefoon gaat deurbel gaat etc.
En wat mij betreft helemaal niet alleen laten met water op die leeftijd, en lange tijd daarna ook overigens.
Zelfredzaamheid is mooi, echter zorg ervoor dat je niet een keer net wat langer het zicht vergeet, bijvoorbeeld omdat telefoon gaat deurbel gaat etc.
En wat mij betreft helemaal niet alleen laten met water op die leeftijd, en lange tijd daarna ook overigens.

zondag 14 oktober 2018 om 10:04
Klopt hoor, dat ben ik met je eens. Maar goed, ik denk dat het ook wel een beetje per kind verschilt wat het zelf aankan ^^hokus_pokus schreef: ↑13-10-2018 21:41Eeh, ja, dat allemaal doet/heeft mijn dochter ook.
Maar dat zand bijvoorbeeld moet dan dus uit een enórme dikke bos lang haar worden gewassen en dat gaat toch een stuk lastiger dan bij een kort jongenskoppie. Mijn neefjes’ haren heb ik binnen een minuut gewassen. Bij mijn dochter ben ik zo 5/10 minuten bezig (afhankelijk van viezigheid, knopen etc). Dat was ik daarom dus ook echt niet elke dag (en voor luizen helpt wassen sowieso niet)

zondag 14 oktober 2018 om 10:09
lisah75 schreef: ↑13-10-2018 21:22Jeetje als ik dit lees. Ik stond s morgens op. Mijn vader was al weg, mijn moeder kwam bed niet uit. Ik smeerde zelf mijn brood, kleedde mijzelf aan en zorgde zelf dat ik op tijd op school was. (25 min onderweg)
Dat lijkt me dan weer een geval van verwaarlozing en is zeker niet standaard. Wat heftig.

zondag 14 oktober 2018 om 10:23
Eens met wat Troeteltje zegt. Stelregel is; zo ‘hoog’ als het neusje is, zo diep is het laagje water waarin een dreumes kan verdrinken.Ttroeteltje schreef: ↑14-10-2018 09:44Kleinewasjes......zie het niet als kritiek. Wel als tip. Want het klopt echt..........het is echt gevaarlijker dan je vermoed.
Misschien helpt mijn ervaring: mijn kind was net 2 en zat in bad, ik was in de badkamer maar stond wel heel even met mijn rug naar hem toe om wat handdoeken op het rek te hangen. Ineens hoorde ik een Boink, ik draai me om en kind lag bloedend in bad: hij had in de twee tellen dat ik omgedraaid was, geprobeerd om via de schuine kant uit bad te klimmen (en ja, er lagen antislip-matten in het bad). Gelukkig kon ik hem er meteen uitvissen. We zaten die avond op de EHBO om peuter te laten hechten en ter observatie ivm mogelijk water inademen. Ik kan je verzekeren, het was een horrorbeeld dat lang op mijn netvlies heeft gestaan... Ik moet er niet aan denken dat ik ergens anders dan in de badkamer was geweest... Pas echt heel erg op met kleine kinderen in bad of douche! En laat ze echt nooit nooit alleen achter

zondag 14 oktober 2018 om 10:27
Zelfs mijn 6-jarige vindt het nog steeds een heel leuk spelletje om de douche te ‘verstoppen’ met washandjes etc en zo een ‘douchebadje’ te makenKleinewasjes schreef: ↑13-10-2018 22:25Waarom dan wel? In de douche cabine waar het water meteen wegloopt en de mengkraan te hoog voor haar is om bij te kunnen. Daarbij is het niet zo dat ik op een andere verdieping ben.

maandag 15 oktober 2018 om 07:31
Dat ligt ook aan het type afvoer. Wij hebben een afvoergoot. Ruim een meter breed, tegen de achterwand van de douche aan. Knap kind die dat volledig weet af te sluiten. Als het wel lukt, en de douche stroomt vol is het randje bij de deur bij ons hooguit 0,5 cm. Dan stroomt het water al de douche in.Ttroeteltje schreef: ↑14-10-2018 13:11En billetjes of voetjes of verpakking doucheschuim kunnen waterafvoer belemmeren waardoor er heel snel een laagje water blijft liggen.
Labalade, wat eng! Dat zul je nooit vergeten.
Overigens, met 19 maanden stonden ze hier niet alleen onder de douche. Ze vonden het veel te leuk om in bad te gaan.
Iemand anders zij dat kinderen zich overgeven als ze onder water komen. Dat ben ik niet eens. Mijn jongste zat met een maand of 9 een keer in bad en ik zat er gewoon naast. Hij maakte een rare beweging en kwam kopje onder. Voordat ik hem grijpen kon zat hij zelf al weer rechtop, ongedeerd, alleen een beetje geschrokken. Als hem dat niet gelukt was had ik hem uiteraard geholpen.

maandag 15 oktober 2018 om 10:42
Loedermoeder hier.. peuter van net 2 badderd hier ook zonder hulp. Hij heeft ons gekopieerd qua wassen en wast zijn haartjes (+ conditioner)/plooien/naden/voeten om die vervolgens af te spoelen. Dan gaat de kookwekker af (anders komt ie er nooit uit) en klimt hij uit de tub en zet de kraan uit. Dan droogt ie zich af, ik droog zijn naadjes nog af en dan trekken we zijn kleren aan.
Ik vouw ondertussen de was op in de badkamer of doe wat anders. We laten hem niet alleen.
Ik vouw ondertussen de was op in de badkamer of doe wat anders. We laten hem niet alleen.
maandag 15 oktober 2018 om 11:18
Oei, ik dacht even dat ik zo'n beetje de enige was hier.Ttroeteltje schreef: ↑11-10-2018 20:19Je zet ook mij aan het denken hoor. Kind is net 7. Kind hier nog steeds samen douchen. Broodtrommel school en tas vul ik met etenswaar en drinken. Sporttas vul ik met sportkleding. Opruimen doe ik......bed opmaken laat ik kind sinds kort zelf doen. Dat wil zeggen deken rechtzetten en knuffels beetje stallen. Ik doe het nadien tot in de puntjes. Kleding klaarleggen doe ik. Ontbijt en lunch kind regel ik in, ook als ik afwezig ben en partner thuis. Etc.
Evenzo voor partner.
Mijn tweeling is 7 jaar en ik was hun haren (alhoewel ze het ook zelf kunnen) en droog hen af, kleed hen zelfs vaak aan (alhoewel ze het ook zelf kunnen)... Zelf douchen wordt overigens wel een bende

Maar ze gaan het steeds meer zelf doen... dekken de tafel, ruimen op, geven de kat eten... ik vind ook dat ze steeds meer zelf moeten doen ("je moet goed voor jezelf zorgen, zelf denken wat je mee wilt nemen als we weggaan, zelf drinken pakken als je dorst hebt, enzovoort).
Ze helpen wel met tafel dekkken en afruimen. Soms ook met koken (vinden ze leuk). Stofzuigen vind ik echt veel te ver gaan voor een 7-jarige (maar wie ben ik...)
Partner heb ik niet, maar 'vroeguh' hoefde die ook niet veel te doen.... (en ja, ik ben een man)
maandag 15 oktober 2018 om 12:48
Die van ons was een jaar of zeven-acht, toen ze een flesje olie van mij gebruikte (factor 20) omdat ze dacht dat ze daar mooi bruin van zou worden. Alles was vettig. De tegels, de wastafels, de kranen, spiegel, radiator..... Tjonge wat een zooi.daddy_gijs schreef: ↑15-10-2018 11:18
Ze helpen wel met tafel dekkken en afruimen. Soms ook met koken (vinden ze leuk). Stofzuigen vind ik echt veel te ver gaan voor een 7-jarige (maar wie ben ik...)
Dat heeft ze zelf mogen poetsen. En dat bleek ze verrassend goed gewoon te kunnen.
Sindsdien heeft ze in vakanties regelmatig de badkamer gedaan voor wat extra zakgeld en nu ze volwassen is, is het haar taak hier in huis. Maar ja, dat begon dus al met zeven.
Dus ik vind stofzuigen niet teveel gevraagd voor een zevenjarige, mits dat niet elke dag moet én dan ook nog alle stoelen en tafels aan de kant moeten. Maar even de stofzuiger pakken omdat je zelf een zooi maakte van hagelslag-op-de-keukenvloer vind ik echt helemaal prima.
Mijn buurvrouw heeft drie kinderen die ze in vakanties alledrie elke dag een uur laat meehelpen. Gewoon zo van; we zetten de keukenwekker en als dat uur om is kunnen we naar speeltuin/dierentuin/zwembad/strand. Meestal voornamelijk het opruimen van hun eigen zooi, maar toch.
Je woont niet alleen, maakt het niet alleen vies, dus waarom zou je het dan wel alleen opruimen?
Maar goed, wie ben ik

De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 15 oktober 2018 om 13:13
Haha, ik moet opeens aan mijn dochter van 4 denken dit weekend. Ik dacht: laat ik haar eens haar kussensloop en dekbed afhalen. Komt ze halverwege de gang op: jongens! Ik moet hier ook álles alleen doen, kom eens helpen!Ceylon schreef: ↑15-10-2018 12:48Die van ons was een jaar of zeven-acht, toen ze een flesje olie van mij gebruikte (factor 20) omdat ze dacht dat ze daar mooi bruin van zou worden. Alles was vettig. De tegels, de wastafels, de kranen, spiegel, radiator..... Tjonge wat een zooi.
Dat heeft ze zelf mogen poetsen. En dat bleek ze verrassend goed gewoon te kunnen.
Sindsdien heeft ze in vakanties regelmatig de badkamer gedaan voor wat extra zakgeld en nu ze volwassen is, is het haar taak hier in huis. Maar ja, dat begon dus al met zeven.
Dus ik vind stofzuigen niet teveel gevraagd voor een zevenjarige, mits dat niet elke dag moet én dan ook nog alle stoelen en tafels aan de kant moeten. Maar even de stofzuiger pakken omdat je zelf een zooi maakte van hagelslag-op-de-keukenvloer vind ik echt helemaal prima.
Mijn buurvrouw heeft drie kinderen die ze in vakanties alledrie elke dag een uur laat meehelpen. Gewoon zo van; we zetten de keukenwekker en als dat uur om is kunnen we naar speeltuin/dierentuin/zwembad/strand. Meestal voornamelijk het opruimen van hun eigen zooi, maar toch.
Je woont niet alleen, maakt het niet alleen vies, dus waarom zou je het dan wel alleen opruimen?
Maar goed, wie ben ik.
maandag 15 oktober 2018 om 13:13
Tja, de rotzooi opruimen die je veroorzaakt hebt, is een ander verhaal. Dat moeten ze bij mij ook: beker drinken omgegooit -> zelf opruimen met een doekje (meerdere keren terug naar de keuken om doektje uit te spoelen). Gestrooid met hagelslag of popcorn, zelf opruimen (eventueel met stofzuiger).
Maar dat vind ik wat anders dan de woonkamer stofzuigen (vooral veel vuil in de hoekjes). Dat valt bij mij in de categorie: "laat een kind vooral even kind zijn...". Ze moeten in hun leven nog heel veel huishoudelijke klusjes doen, dat hoeven ze van mij nu nog niet (hoefde ik vroeger ook niet). Maar wie ben ik

maandag 15 oktober 2018 om 13:19
Ceylon, wat ben je een tof mens! Leuk om je te lezen hoor!
Overigens, daddy-gijs, prima wat jij doet. Lijkt me reuze druk, 2 van die leeftijd. Echter ook hier, jij ondersteunt en ze werken zelf mee.
Ik beken........drinkbeker omver, bord op de grond........ik schiet meteen in schoonmaakscenario. Komt door mijn eigen stress dan, die ik ervaar.
Ik zal mijn leven beteren, ik beloof het jullie!
Overigens, daddy-gijs, prima wat jij doet. Lijkt me reuze druk, 2 van die leeftijd. Echter ook hier, jij ondersteunt en ze werken zelf mee.
Ik beken........drinkbeker omver, bord op de grond........ik schiet meteen in schoonmaakscenario. Komt door mijn eigen stress dan, die ik ervaar.
Ik zal mijn leven beteren, ik beloof het jullie!