Zindelijkheid peuter op kdv

19-02-2020 08:34 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Wij zijn sinds een paar dagen begonnen om onze peuter zindelijk te maken en dit gaat eigenlijk heel goed.
Nu mijn dilemma: ze gaat 3 dagen per week naar de opvang. Wij brachten haar gisteren dus bij de opvang en daar zeiden ze: eigenlijk mogen ze pas zonder luier komen als het thuis al een paar weken goed gaat. We hebben veel kinderen en geen tijd om haar elke keer naar de wc te brengen. (Dit is letterlijk zo gezegd). Het resultaat: ze heeft 1x in haar broek geplast en ze hebben haar direct een luier om gedaan.

Nu vroeg ik me af: is dit normaal dat de opvang dat zo doet? Hoe gaat dit bij andere opvangorganisaties?
Alle reacties Link kopieren
Geen tijd om haar naar de wc te brengen maar wel om een schone luier om te doen?

Maar goed, op zich snap ik het wel, ze zijn zindelijk of niet. Die van jou nog niet dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Goeiemorgen!

Wat jammer dat het KDV er zo mee om gaat. Bij ons Kdv werd de zindelijkheidstraining ook meteen opgepakt toen we aangaven dat we hier mee begonnen waren. Het hangt misschien ook af van de groepssoort? Mijn zoontje zit in een 2-4 groep, dus veel kinderen die zindelijk aan het worden zijn. Ze hebben hier ook vaste plasmomenten en de kinderen die zindelijk aan het worden zijn worden dan meten meegenomen in deze momenten. Door de goede samenwerking was mijn zoontje snel zindelijk.
Hier juist een heel behulpzaam kdv: stimuleren om naar de wc te gaan (ook toen dat thuis nog niet echt wilde) door inderdaad op de vaste plasmomenten alle kinderen zoveel mogelijk naar de wc te laten gaan. Het was ook geen probleem om zonder luier te komen.
Na twee/drie ongelukjes op een dag hebben ze hem een keer een luier om gedaan maar dat vond ik ook begrijpelijk. Andere dagen regelmatig een setje vieze kleding mee naar huis gekregen, maar dan had peuter geen luier om. En sowieso betrokken juffen die meedenken over wat werkt per kind, door de dag heen regelmatig even vroegen of peuter moest plassen etc.

Klinkt niet als een heel fijne plek, hebben ze door de dag heen wel genoeg aandacht voor de peuters?
Alle reacties Link kopieren
Op de opvang van mijn kinderen doen ze na 2 ongelukjes ook wel weer een luier aan maar nemen ze dan evengoed mee naar de wc. Ik snap het wel..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze dochter pas zonder luier naar het kdv gebracht toen het thuis (en bijvoorbeeld bij een dagje dierentuin) enkele weken goed ging. Dat hoefde niet van het kdv maar vonden wij fijner voor haar en voor de leidsters. Ze had zelfs toen bij het kdv af en toe nog een ongelukje (als ze heel druk aan het spelen was met andere kindjes ging het soms mis) en kreeg dan na 1 ongelukje een luier aan.

Ze stimuleerde wel om naar de wc te gaan, ook met een luier om.
hd84 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 08:57
8.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nouja zeg wat een onzin van het kdv.
Ze kunnen het op zijn minst toch proberen. Vaste momenten naar toilet brengen? 2-3x daags en verder peuter laten aangeven? Afspraak bij 3e vieze broek een luier om?
Jij zorgt voor schone kleding en plastic zakje voor vieze was.
Hier was dochter thuis eerder zindelijk dan bij de opvang. Net als thuis even doorzetten. Nu komt ze meestal droog thuis.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was dat totaal niet. Dochter was thuis nog niet/nauwelijks bezig met de wc. Op haar kdv-dag had ze 2 keer aangegeven naar de wc te moeten. Vervolgens heeft de leidster gevraagd of we haar de keer erna zonder luier wilde brengen met extra droge kleertjes voor de zekerheid.

Het is bij ons wel zo dat ouders soms het kind zonder luier brengen en het kdv het beeld heeft dat kind er niet aan toe is. Na twee ongelukjes doen ze dan de luier aan als het kind tussendoor niet wel naar de wc gaat. Maar dat vind ik wel heel logo’s h.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk denk ik dat kind sneller zindelijk is als je overal 1 lijn trekt. En niet thuis zonder luier en bij de opvang met.
Alle reacties Link kopieren
In mijn opvang doe ik het idd net zo. Ik ben alleen en heb er 4 incl 2 baby's.
Op een kdv hebben ze er veel meer. Stel je voor dat alle kinderen die dus nog niet zindelijk zijn (want dat is ze nl nog niet helemaal) zonder luier zouden komen en 2 a 3 keer compleet verschoond moeten worden wegens plassen (en poepen).
Dat is geen doen. Kost teveel tijd die van de aandacht van anderen/de leuke dingen af gaat.
Zoveel kinderen is al keihard aanpoten.

Een beetje begrip mag best. Eigenlijk is het al heel wat dat ze zonder luier mag komen (anders kon ze immers niet in de broek plassen).

Uiteraard laat ik ze wel op gepaste tijden naar de wc gaan. De opmerking van geen tijd om haar steeds naar de wc te brengen is raar. Er zullen vast ook andere kinderen bezig zijn met zindelijk worden. Maar de luier(liefst broekje) blijft wel aan tot ze zelf naar de wc gaan en niet meer in de broek doen. Uiteraard is een ongelukje een keer geen probleem. Maar niet elke dag, dan ben je nog niet zindelijk.

Heb je voor je haar zonder luier bracht niet eerst overlegd hoe dit gaat? Want zonder overleg hup zo brengen omdat je met trainen bezig bent is niet erg netjes, waarschijnlijk daarom ook de reactie. Dat zijn dingen die je overlegd en op elkaar afstemd.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk begrijp ik het ergens ook wel hoor alleen mijn eerste gedachte was: hoe moet ik haar nou zindelijk krijgen als ze bij het kdv niet echt mee werken?

Dochter zit ook op een 2-4 groep en wordt inderdaad meegenomen op de vaste wc momenten, maar dat is niet zo vaak per dag.

@hanka, nee er zijn helaas meerdere dingen waardoor wij niet super tevreden zijn, echter is er nergens anders bij ons in de buurt plek O_o
Ik snap het ook wel. Ik werk op een voorschool en daar zeggen we ook: thuis bezig met zindelijkheid? Doe een luierbroekje aan en dan zetten wij ze wel tijdens de verschoonrondes op de wc en natuurlijk ook als het kind het zelf aangeeft. Gaat het thuis helemaal goed, dan mogen ze zonder luier komen. Na het tweede ongelukje doen wij weer een luier om. Bij ons komen de peuters van half 9 tot 12 uur.
Het is echt wel pittig hoor, per 8 peuters mag er 1 leidster op de groep staan. Veel locaties hebben de wc's niet in het lokaal. Dan kun je echt geen 8 peuters om de zoveel tijd op de wc zetten wil je ook nog andere activiteiten doen, hoe graag je ook zou willen!
Alle reacties Link kopieren
Ons kdv was een verlengstuk van thuis. Toen zoon thuis bezig was met zindelijk worden, was hij dat ook op het kdv. Soms ging het goed, soms ging het mis. Op het kdv werkten ze met stickerkaarten voor de kinderen die zindelijk aan het worden waren, dat deden we zelf niet, maar het beet ook niet. Ik denk dat het zo zou moeten zijn: op de grote dingen zorg je met een kdv voor één lijn, de precieze invulling daarvan kan per situatie verschillend zijn. Als het kdv op die grote dingen zou afwijken omdat dat teveel moeite zou kosten, zou ik daar een goed gesprek over voeren met de leidsters en de directie.
Alle reacties Link kopieren
Tja overleggen is natuurlijk niet verkeerd.maar ik snap je zeker hoor to. Je dochter is 3. Even doorzetten kan vaak helpen. Ik geloof er echt in dat een lijn trekken qua zindelijkheid bevorderlijk werkt. Toch gek thuis bij mama geen luier op kdv wel. Mijn dochter dacht dan meteen lekker makkelijk ik ga weer ik de luier plassen. Kon ik iedere keer opnieuw beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk dat de meesten van jullie nog nooit in een kdv hebben gewerkt.
Jullie denken echt dat er tijd is om 5 kids 2a3x per dag compleet te verschonen?
Want to kind is echt niet de enige op die groep.
Meestal ben je met zn tween als leidsters. Vaak zat alleen.
Als ouder accepteer je dan toch ook niet dat de leidster nooit op de groep is bij de rest want tja, de hele tijd verschonen.

Op de wc zetten op vaste tijden met luier is een stuk minder werk.

En voor het kind is het ook naar dat ze zovaak in de broek doen. Daar wordt het zelfvertrouwen ook niet beter van.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
dnk schreef:
19-02-2020 09:00
Tuurlijk begrijp ik het ergens ook wel hoor alleen mijn eerste gedachte was: hoe moet ik haar nou zindelijk krijgen als ze bij het kdv niet echt mee werken?

Dochter zit ook op een 2-4 groep en wordt inderdaad meegenomen op de vaste wc momenten, maar dat is niet zo vaak per dag.

@hanka, nee er zijn helaas meerdere dingen waardoor wij niet super tevreden zijn, echter is er nergens anders bij ons in de buurt plek O_o
Wat is niet zo vaak?
Ik had een ouder die vond dat kind elk uur moest gaan. Dat was echt veels te vaak.

Hier 3 vaste momenten: na het fruit.
Na het brood en smiddags zo rond 15.00/15.30.
Voor de meesten is dat echt genoeg.
En natuurlijk tussendoor als ze aangeven dat ze moeten.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
19-02-2020 08:59
Heb je voor je haar zonder luier bracht niet eerst overlegd hoe dit gaat? Want zonder overleg hup zo brengen omdat je met trainen bezig bent is niet erg netjes, waarschijnlijk daarom ook de reactie. Dat zijn dingen die je overlegd en op elkaar afstemd.

Wat een vreemde interpretatie van fatsoen. Een kind dat zindelijk aan het worden is, kondigt dat meestal niet vooraf aan. Ik vind het niet erg fatsoenlijk dat je meent dat jouw werkgemak prioriteit heeft boven de biologische ontwikkeling van kinderen. Zindelijk worden van peuters is onderdeel van je werk, geen hindernis die genomen moet worden zonder dat jij daar last van hebt. Als je al deze normale onderdelen van een peuterleven gaat zien als werkverstorend, in plaats van als een inherent onderdeel van je werk, dan is er in de organisatie van dat werk iets niet goed.
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
19-02-2020 09:04
Duidelijk dat de meesten van jullie nog nooit in een kdv hebben gewerkt.
Jullie denken echt dat er tijd is om 5 kids 2a3x per dag compleet te verschonen?
Want to kind is echt niet de enige op die groep.
Meestal ben je met zn tween als leidsters. Vaak zat alleen.
Als ouder accepteer je dan toch ook niet dat de leidster nooit op de groep is bij de rest want tja, de hele tijd verschonen.

Op de wc zetten op vaste tijden met luier is een stuk minder werk.



En voor het kind is het ook naar dat ze zovaak in de broek doen. Daar wordt het zelfvertrouwen ook niet beter van.
Dat lijkt mij ook geen doen nee.
Bij mijn dochter was deze fase 3 dagen. Daarna soms 1 nat broekje meestal droog. Tja al mijn kind 2 weken lange alle broeken nat plast op het kdv snap ik echt wel dat ze weer een luier om doet. Later weer proberen. Maar goed overleggen lijkt mij niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
19-02-2020 09:04
Duidelijk dat de meesten van jullie nog nooit in een kdv hebben gewerkt.
Jullie denken echt dat er tijd is om 5 kids 2a3x per dag compleet te verschonen?
Want to kind is echt niet de enige op die groep.
Meestal ben je met zn tween als leidsters. Vaak zat alleen.
Als ouder accepteer je dan toch ook niet dat de leidster nooit op de groep is bij de rest want tja, de hele tijd verschonen.

Op de wc zetten op vaste tijden met luier is een stuk minder werk.

En voor het kind is het ook naar dat ze zovaak in de broek doen. Daar wordt het zelfvertrouwen ook niet beter van.

Ik zie allerlei beroepsgroepen die de werkdruk die ze ervaren door een verkeerde organisatie van dat werk afwentelen op de groep waarmee ze werken, in plaats van op de partij die verantwoordelijk is voor die werkdruk. Het vetgedrukte is het probleem in je werk, niet kinderen die zindelijk worden. De oplossing ligt dan ook bij het aanspreken van de verantwoordelijke voor vetgedrukte, niet in het vermijden van werkinhoud die tijd kost.
Alle reacties Link kopieren
@ravenclawlady, ik heb inderdaad nooit op een kdv gewerkt en daarom vraag ik het hier.
Ik lees heel wisselende reacties, van kdv trekt 1 lijn met thuis tot inderdaad wachten tot het thuis goed gaat.

Ik had misschien ergens gehoopt dat het kdv wat meer moeite zou doen, maar ik begrijp zeker dat ze daar eigenlijk geen tijd voor hebben. Ik heb het inderdaad niet overlegd/gevraagd, dat had ik misschien wel moeten doen.

Waar ik alleen bang voor ben is dat het voor haar heel verwarrend is. Gisteren haalde ik haar op en het eerste wat ze zei was; mama, ik plas in mijn legging. Nou ja nee dus, want ze had een luier om. Vervolgens thuis wilde ze die luier niet meer af. Uiteindelijk uit gekregen en ze geeft zelf goed aan dat ze moet plassen.

Maar goed we gaan het thuis proberen, het kdv komt later wel.
Alle reacties Link kopieren
@dnk heel begrijpelijk had dochter ook. Die verwarring wel/geen luier. Ik hoop dat je er samen met kdv uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-02-2020 09:08
Wat een vreemde interpretatie van fatsoen. Een kind dat zindelijk aan het worden is, kondigt dat meestal niet vooraf aan. Ik vind het niet erg fatsoenlijk dat je meent dat jouw werkgemak prioriteit heeft boven de biologische ontwikkeling van kinderen. Zindelijk worden van peuters is onderdeel van je werk, geen hindernis die genomen moet worden zonder dat jij daar last van hebt. Als je al deze normale onderdelen van een peuterleven gaat zien als werkverstorend, in plaats van als een inherent onderdeel van je werk, dan is er in de organisatie van dat werk iets niet goed.
Eens. Hier had ik het gisteren met mijn vriend over. Zo van: zindelijk worden hoort er toch bij? Hoezo is daar dan geen tijd voor?
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-02-2020 09:08
Wat een vreemde interpretatie van fatsoen. Een kind dat zindelijk aan het worden is, kondigt dat meestal niet vooraf aan. Ik vind het niet erg fatsoenlijk dat je meent dat jouw werkgemak prioriteit heeft boven de biologische ontwikkeling van kinderen. Zindelijk worden van peuters is onderdeel van je werk, geen hindernis die genomen moet worden zonder dat jij daar last van hebt. Als je al deze normale onderdelen van een peuterleven gaat zien als werkverstorend, in plaats van als een inherent onderdeel van je werk, dan is er in de organisatie van dat werk iets niet goed.
Een peuter zonder luier willen brengen komt niet op 1 dag aan natuurlijk. Dat kun je gewoon van te voren met de leidsters overleggen. Dat ga je niet opeens zelf doen als het kind nog niet eens zindelijk is

De rest is lekkere stierenstront die je uit je duim zuigt. Ik meen nergens dat mijn werkgemak pioriteit heeft. Ik vind wel dat je dit soort dingen overlegd.
Ik zie het ook niet als een hindernis. Ik zie wel verdrietig peuters omdat ze weer in de broek hebben geplast.
Veel erger dan een luier.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
dnk schreef:
19-02-2020 09:18
Eens. Hier had ik het gisteren met mijn vriend over. Zo van: zindelijk worden hoort er toch bij? Hoezo is daar dan geen tijd voor?
Er is natuurlijk wel tijd (of dat zou er moeten zijn) voor zindelijk worden. Maar niet voor zoveel peuters steeds verschonen.

Dat thuis geen luier en op kdv wel kun je een kind gewoon uitleggen. Thuis zullen ook andere regels gelden als op kdv. Dit is eigenlijk net zoiets. En als ze op kdv goed naar de wc gaat mag ze zonder luier erheen. Dat snappen de meesten peuters wel.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
RavenclawLady schreef:
19-02-2020 09:24
Een peuter zonder luier willen brengen komt niet op 1 dag aan natuurlijk. Dat kun je gewoon van te voren met de leidsters overleggen. Dat ga je niet opeens zelf doen als het kind nog niet eens zindelijk is

De rest is lekkere stierenstront die je uit je duim zuigt. Ik meen nergens dat mijn werkgemak pioriteit heeft. Ik vind wel dat je dit soort dingen overlegd.
Ik zie het ook niet als een hindernis. Ik zie wel verdrietig peuters omdat ze weer in de broek hebben geplast.
Veel erger dan een luier.
Eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven