Zindelijkheid peuter op kdv

19-02-2020 08:34 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Wij zijn sinds een paar dagen begonnen om onze peuter zindelijk te maken en dit gaat eigenlijk heel goed.
Nu mijn dilemma: ze gaat 3 dagen per week naar de opvang. Wij brachten haar gisteren dus bij de opvang en daar zeiden ze: eigenlijk mogen ze pas zonder luier komen als het thuis al een paar weken goed gaat. We hebben veel kinderen en geen tijd om haar elke keer naar de wc te brengen. (Dit is letterlijk zo gezegd). Het resultaat: ze heeft 1x in haar broek geplast en ze hebben haar direct een luier om gedaan.

Nu vroeg ik me af: is dit normaal dat de opvang dat zo doet? Hoe gaat dit bij andere opvangorganisaties?
Dubbeljus schreef:
19-02-2020 10:42
Ik betaal bijna 1000,- euro PER MAAND. Mag ik even eisen stellen?

Wij eisen niks raars hoor, alleen wel de 2 vaste gezichten bij baby’s zoals in de wet staat, wel in ons ritme van thuis voeden en slapen bij de kleintjes, wel elke dag naar buiten en wel meedoen met zindelijk maken, zoals allemaal in het eigen beleid staat van de kinderopvang waar wij een zakelijk contract mee hebben afgesloten. Lijkt mij niet veel gevraagd.

Als het management het eigen beloofde beleid niet waar kan maken omdat dat werkdruk oplevert, dan moet het management meer personeel inhuren.
Als je rust dat het management de eigen beloftes waar maakt, vind ik niet dat je iets raars eist, dat verwacht ik als ouder namelijk ook.

Maar als je verwacht dat de leidsters jouw kind dat nog niet zindelijk is en meerdere ongelukjes per dag heeft zonder luier laten lopen omdat ongelukjes nu eenmaal horen bij zindelijkheidstraining, dan moet je je kind maar lekker thuis houden en m zelf verschonen.

Mijn kind gaat thuis wel op de wc, maar draagt nog wel een luierbroekje. Op het kdv gaat ze soms naar de wc, en soms niet. Ik zou haar echt niet zonder overleg zonder luier brengen en ook accepteren dat ze haar weer een luier om doen als het in die eerste dagen mis gaat. Als ze al 3 weken volledig zindelijk zou zijn is dat een ander verhaal.
forumfossiel schreef:
19-02-2020 10:55
Maar als je verwacht dat de leidsters jouw kind dat nog niet zindelijk is en meerdere ongelukjes per dag heeft zonder luier laten lopen omdat ongelukjes nu eenmaal horen bij zindelijkheidstraining, dan moet je je kind maar lekker thuis houden en m zelf verschonen.
Dat is de situatie niet. De situatie is dat het kdv van DNK geen aandeel wil hebben in het zindelijkheidsproces, waarna ze zich afvraagt of dit redelijk is.
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 10:59
10.74% gewijzigd
Eze schreef:
19-02-2020 10:50

TO, wil je kind zelf ook zindelijk worden of ligt het initiatief helemaal bij jullie? Die van mij riepen op een dag dat ze geen luier meer om wilden, en daar volgden ze het kind in. Voor die tijd namen ze ze wel al regelmatig mee naar de wc. Ik weet eigenlijk niet wat ze gedaan zouden hebben als ik een kind zonder luier zou hebben afgeleverd dat zelf die luier nog wel best vond.
Weer eens met jullie hoor. Ik betaal meer dan €1000 per maand en vind daarom toch ook wel dat enige medewerking erg gewenst zou zijn, maar goed.

Ze ging al wel heel regelmatig op het potje en plaste en poepte daar dan ook regelmatig op. Wil altijd met ons mee naar de wc, onze billen afvegen, doortrekken, ook handen wassen etc etc. Wij, of eigenlijk mijn vriend, besloot dus aantal dagen terug cold turkey die luier eens af te doen en te kijken wat er gebeurde.
Nou dat ging dus 3x mis, en later op de dag zei ze ineens: mama, ik wil even plassen. Dus wij hebben doorgezet, die luier afgelaten en dat ging toen een paar dagen goed (als in 0x ongelukjes) Daarom onze keus om haar zonder luier naar de opvang te brengen.
forumfossiel schreef:
Als je rust dat het management de eigen beloftes waar maakt, vind ik niet dat je iets raars eist, dat verwacht ik als ouder namelijk ook.

Mijn kind gaat thuis wel op de wc, maar draagt nog wel een luierbroekje. Op het kdv gaat ze soms naar de wc, en soms niet. Ik zou haar echt niet zonder overleg zonder luier brengen en ook accepteren dat ze haar weer een luier om doen als het in die eerste dagen mis gaat. Als ze al 3 weken volledig zindelijk zou zijn is dat een ander verhaal.
Dat verwacht ik ook helemaal niet... :confused:
forumfossiel schreef:

Maar wie zegt dat? TO heeft het niet over meerdere ongelukjes per dag?

Hoeft ook helemaal niet, onze beide kinderen hebben hooguit 1 of 2 ongelukje in totaal gehad na een week tijdens een vakantie trainen. Toen brachten we ze ook onaangekondigd na de vakantie op het kdv van “hij is zindelijk geworden tijdens de vakantie, hij heeft geen luier meer om”. Er werd alleen maar gezegd hoe ontzettend leuk dat was en dat hij nu fijn met de wc rondes mee kon.

En als nou was gebleken dat hij daar dan wél ongelukjes zou hebben dan ga je overleggen. Maar niet bij voorbaat in de weerstand gaan zoals het kdv van TO doet.
dnk schreef:
19-02-2020 09:18
Eens. Hier had ik het gisteren met mijn vriend over. Zo van: zindelijk worden hoort er toch bij? Hoezo is daar dan geen tijd voor?
Heel terecht hoor.
Als het goed is, is die periode met ongelukjes ook maar kort. Het is niet zoals bij een baby bij wie je maandenlang heel veel tijd bezig bent met bijvoorbeeld voeden, het hoort er net zo goed bij als dat voeden.
dnk schreef:
19-02-2020 10:57
Ze ging al wel heel regelmatig op het potje en plaste en poepte daar dan ook regelmatig op. Wil altijd met ons mee naar de wc, onze billen afvegen, doortrekken, ook handen wassen etc etc. Wij, of eigenlijk mijn vriend, besloot dus aantal dagen terug cold turkey die luier eens af te doen en te kijken wat er gebeurde.
Nou dat ging dus 3x mis, en later op de dag zei ze ineens: mama, ik wil even plassen. Dus wij hebben doorgezet, die luier afgelaten en dat ging toen een paar dagen goed (als in 0x ongelukjes) Daarom onze keus om haar zonder luier naar de opvang te brengen.
Maar op het kdv ging het dus wel mis.
Joh, kijk het gewoon thuis een of twee weken aan. Als ze geen ongelukjes meer heeft: weer zonder luier naar het kdv.

Overigens zeg je dat een luierbroekje als luier voelt. Maar het idee van zindelijk zijn is juist dat je kind aangeeft dat hij/zij moet plassen. Dan zou het niet uit moeten maken of ze een onderbroek of luierbroekje draagt. Beiden moet je omlaag trekken om te plassen.
Ik ben blij dat mijn kind dan niet op opvang bij RavenclawLady zit. Hier afgesproken dat peuter bij 3 ongelukjes weer luier aan kreeg. En dit ook zo met peuter gecommuniceerd. Dat is maar 1 of 2 keer gebeurd. Meestal waren ongelukjes gevolg van net te laat bij de wc of leidster die te laat deur naar Toiletruimte open deed (klink naar wc-ruimte staat omhoog en peuter krijgt die nog niet open). Ze kleden hem dan met liefde even om. Inmiddels al maanden overdag zindelijk en sinds twee weken ook slapen zonder luier.

Voorbereiden was geen sprake van want op zaterdag wilde hij geen luier meer aan en op maandag gewoon kdv dag. Ze kennen peuter goed genoeg om te weten dat hij iets ook weigert als hij het in zijn hoofd heeft.

Mijn baby met spuitluiers tot zijn nek moet vaker omgekleed worden.
Mijn dochter was 2 toen ze naar de peuterspeelzaal ging en na het handen wassen en fruithapje was er voor de hele groep een rondje wc. Ook de kinderen die nog volledig in de luiers zaten, zaten keurig in het rijtje. De luier/het luierbroekje werd gecontroleerd en de handjes opnieuw gewassen. De grotere peuters gingen naar de wc. Dochter wilde al snel ook groot zijn en toen ben ik haar luierbroekjes aan gaan geven. Deed ze op de psz een poging op de wc dan kreeg ze een sticker op de hand. Bij de eerste keer dat het dan ook lukte, werd er een kaartje gemaakt met het kind om mee te geven aan thuis. Van kijk eens wat ik kan! Thuis ben ik op dezelfde tijden/ritme als op de psz gaan stimuleren. Dat wil niet zeggen dat het dan gelijk 100% was maar wel dat ze dus mee ging in het ritme van de wc.

Uiteindelijk heb ik na een aantal keren dat het daar goed ging en ze thuis een week geen ongelukjes had gehad, de luierbroekjes weggelaten. De eerste keer dat ze in een onderbroek droog bleef op de psz heeft ze ook nog een kadootje gekregen. Ze waren er dus juist heel actief mee en dat werkte goed. Mijn dochter was met ruim 2,5 overdag droog en met net 3 ook 's nachts.
Ik heb trouwens nog maanden een tas meegegeven met reservekleding en luierbroekje. En heel soms was de kleding nodig, vooral als het ritme op de psz even net wat anders was door een verjaardag of ander feestje. Het luierbroekje werd niet gebruikt.
Rosalind schreef:
19-02-2020 11:06
Maar op het kdv ging het dus wel mis.
Joh, kijk het gewoon thuis een of twee weken aan. Als ze geen ongelukjes meer heeft: weer zonder luier naar het kdv.

Overigens zeg je dat een luierbroekje als luier voelt. Maar het idee van zindelijk zijn is juist dat je kind aangeeft dat hij/zij moet plassen. Dan zou het niet uit moeten maken of ze een onderbroek of luierbroekje draagt. Beiden moet je omlaag trekken om te plassen.
Maar dat leer je makkelijker door te ervaren dat je nat wordt als je niet reageert op een prikkel, en die daardoor gaat herkennen als ‘moeten plassen’. Met een luierbroekje werkt dat niet lekker. Door die hele goede luiers van tegenwoordig worden kinderen echt later zindelijk dan de vorige generatie.
Due-scimmie schreef:
19-02-2020 11:12
Ik ben blij dat mijn kind dan niet op opvang bij RavenclawLady zit. Hier afgesproken dat peuter bij 3 ongelukjes weer luier aan kreeg. En dit ook zo met peuter gecommuniceerd. Dat is maar 1 of 2 keer gebeurd. Meestal waren ongelukjes gevolg van net te laat bij de wc of leidster die te laat deur naar Toiletruimte open deed (klink naar wc-ruimte staat omhoog en peuter krijgt die nog niet open). Ze kleden hem dan met liefde even om. Inmiddels al maanden overdag zindelijk en sinds twee weken ook slapen zonder luier.

Voorbereiden was geen sprake van want op zaterdag wilde hij geen luier meer aan en op maandag gewoon kdv dag. Ze kennen peuter goed genoeg om te weten dat hij iets ook weigert als hij het in zijn hoofd heeft.

Mijn baby met spuitluiers tot zijn nek moet vaker omgekleed worden.
Precies!
RavenclawLady schreef:
19-02-2020 09:04
Duidelijk dat de meesten van jullie nog nooit in een kdv hebben gewerkt.
Jullie denken echt dat er tijd is om 5 kids 2a3x per dag compleet te verschonen?
Want to kind is echt niet de enige op die groep.
Meestal ben je met zn tween als leidsters. Vaak zat alleen.
Als ouder accepteer je dan toch ook niet dat de leidster nooit op de groep is bij de rest want tja, de hele tijd verschonen.

Op de wc zetten op vaste tijden met luier is een stuk minder werk.

En voor het kind is het ook naar dat ze zovaak in de broek doen. Daar wordt het zelfvertrouwen ook niet beter van.
In jouw geval schreef je 4 kinderen waarvan 2 baby’s. Een ander schrijft 8 kinderen allen in peuterleeftijd. Lijkt mij eerlijk gezegd echt een verschil.

Tuurlijk is het aanpoten, echter samenwerken in deze lijkt mij verstandig.
Een lijn, en overleg zoals jij aankaart ook belangrijk.

Ik vraag mij af af zoiets bij contract bepaald is wanneer een kind ergens terecht komt?
De ene organisatie doet het wel, de ander niet. Of is dat afhankelijk van de leiders binnen 1 organisatie?
Ik werk zelf op een kdv met verticale groepen. Als ouders aangeven dat een kind met zindelijkheid bezig is, gaan wij daar ook mee bezig. Als ze nog een luierbroekje aanhebben en het nog niet zelf aangeven laten we ze elk verschoonmoment even op de wc zitten. Mochten ze tussendoor aangeven dat ze moeten plassen, lopen we met ze mee en mogen ze het proberen.
Mochten ze zonder luier komen en ze geven nog niks aan, sturen we ze met regelmaat en op de vaste momenten naar de wc. Na 3 of 4 ongelukjes doen we soms een luier om, afhankelijk van de stapel reserve kleding.

We hebben soms ook ouders die vragen of wij met zindelijkheidstraining willen beginnen terwijl ze er thuis niks aan doen. Dat ga ik dus niet doen :nooo:
RavenclawLady schreef:
19-02-2020 09:07
Wat is niet zo vaak?
Ik had een ouder die vond dat kind elk uur moest gaan. Dat was echt veels te vaak.

Hier 3 vaste momenten: na het fruit.
Na het brood en smiddags zo rond 15.00/15.30.
Voor de meesten is dat echt genoeg.
En natuurlijk tussendoor als ze aangeven dat ze moeten.
Maatwerk is gepast.
De kind- leidster ratio voor babies is maximaal 3 babies. Voor 2-3 jarigen is dat 6 kinderen per leidster. Op de babygroep is dus meer tijd voor verschonen dan op een peutergroep.

Overigens zijn kinderen met diarree of die overgeven hier dan weer niet welkom op de opvang. Die zijn ziek en moeten worden opgehaald.
RavenclawLady schreef:
19-02-2020 09:24
Een peuter zonder luier willen brengen komt niet op 1 dag aan natuurlijk. Dat kun je gewoon van te voren met de leidsters overleggen. Dat ga je niet opeens zelf doen als het kind nog niet eens zindelijk is

De rest is lekkere stierenstront die je uit je duim zuigt. Ik meen nergens dat mijn werkgemak pioriteit heeft. Ik vind wel dat je dit soort dingen overlegd.
Ik zie het ook niet als een hindernis. Ik zie wel verdrietig peuters omdat ze weer in de broek hebben geplast.
Veel erger dan een luier.
Dat kinderen verdrietig zijn van een natte broek is denk ik net hoe je er zelf mee om gaat. Ik zie dat bijna nooit. Als er een ongelukje gebeurd is zeggen we gewoon: kan gebeuren! Geeft niks.

Wij hebben groepen van 12 kinderen met 2 leidsters en maken er tijd voor. Niet altijd ideaal, maar het hoort erbij.
Hier heeft het kdv zoon zindelijk gemaakt:) wij hebben er niets aan gedaan.
mupke80 schreef:
19-02-2020 12:05
We hebben soms ook ouders die vragen of wij met zindelijkheidstraining willen beginnen terwijl ze er thuis niks aan doen. Dat ga ik dus niet doen :nooo:

Precies, dat is net zo min wenselijk en net zo contraproductief als het omgekeerde.
Bij start basisschool gebeuren ook wel eens ongelukjes, ondanks thuis zindelijk. De aandacht voor spelen maakt dat wc even mindere prioriteit heeft van kind. In een klas met 25 kinderen onzindelijke kinderen weigeren begrijp ik. Dat is voor een leerkracht niet te doen.

Overigens werkt het groepsproces wel vaak zo dat een ongelukje een niet-happy gevoel oplevert. Want, kind is vuil en anderen zien dat.

Toch is samenwerken in deze echt het best en het snelst.

Overigens zou ik ook best aannemen van een leider dat het vermoeden er is dat kind er nog niet klaar voor is. Ik ken geen hordes kinderen en kan niet vergelijken.
Echter wanneer kind thuis zindelijk is en leider vanwege “gemakzucht” de medewerking “wegzucht” zou ik me behoorlijk ongehoord en niet serieus genomen voelen. En ik ben echt geen klagende of eisende ouder.
Rosalind schreef:
19-02-2020 11:06
Maar sommige kinderen weten gewoon dat het een luier is en dat hun broek dan niet nat wordt en met een luier hoef je niet naar de WC dus waarom zou je lopen? Hij trapte daar gewoon niet in
Pandax schreef:
19-02-2020 12:36
Precies, dat is net zo min wenselijk en net zo contraproductief als het omgekeerde.
Ook terecht mupke dat jij niet de hele training gaat doen, het moet juist een samenwerkingsverband zijn zodat er duidelijkheid en continuïteit is.
Ik ben pm'er op een peutergroep geweest en wij gingen daar echt wel mee aan de gang. 16 peuters op 2 leidsters, maar gewoon bezig met de kinderen die zindelijk zijn aan het worden.
Ik heb op meerdere plekken gewerkt en er werd overal geadviseerd om gewoon de luier uit te doen. Genoeg reservekleding mee en we zien wel hoe het gaat. Soms wel na 2 of 3 ongelukjes de luier aan, lag helemaal aan kind en situatie.
Zou het echt raar vinden als kdv hier niet in mee zou gaan.
mupke80 schreef:
19-02-2020 12:05
Nee dit zou ik ook niet doen als ik jou was. Vind dat ook niet de taak van het kdv.

Maar zoals ik hier al vaker lees is het dus vrij uitzonderlijk dat het kdv gewoon zegt: sorry we hebben geen tijd. Twijfel al de hele dag of ik morgen eens met hun hoofdkantoor ga bellen om te vragen wat hun beleid hier nou precies in is. Al voel ik me dan wel meteen echt zo’n zeikerd, maar goed.

Overigens was dochter vandaag even bij mijn moeder en ook daar gaf zij zelf steeds aan dat ze moest plassen en poepen, dus geloof dat het allemaal we goed gaat komen.
Ik snap je behoefte om het hoofdkantoor hier over te bellen, maar ik zou je echt aanraden om het op de eerstvolgende kdv dag te bespreken met de leidster die er is. Of dat nu dezelfde is als de vorige keer, of een ander. Als je dan weer het gevoel krijgt dat ze niet willen meebewegen en meedenken, zou ik wel gaan bellen.
Ik denk dat je meer vertrouwen krijgt in elkaar op die manier en je kunt zien of het een momentopname was (iedereen komt tegelijk binnen, zieke collega, whatever) of dat je daarin echt niet op een lijn zin, waaruit je dan weer verdere stappen kunt zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven