Zindelijkheid peuter op kdv

19-02-2020 08:34 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Wij zijn sinds een paar dagen begonnen om onze peuter zindelijk te maken en dit gaat eigenlijk heel goed.
Nu mijn dilemma: ze gaat 3 dagen per week naar de opvang. Wij brachten haar gisteren dus bij de opvang en daar zeiden ze: eigenlijk mogen ze pas zonder luier komen als het thuis al een paar weken goed gaat. We hebben veel kinderen en geen tijd om haar elke keer naar de wc te brengen. (Dit is letterlijk zo gezegd). Het resultaat: ze heeft 1x in haar broek geplast en ze hebben haar direct een luier om gedaan.

Nu vroeg ik me af: is dit normaal dat de opvang dat zo doet? Hoe gaat dit bij andere opvangorganisaties?
mupke80 schreef:
19-02-2020 12:05

We hebben soms ook ouders die vragen of wij met zindelijkheidstraining willen beginnen terwijl ze er thuis niks aan doen. Dat ga ik dus niet doen :nooo:
Nee dat snap ik wel. Al moet ik zeggen dat bij ons de leidster van het kdv juist zelf zei het te willen gaan proberen bij onze peuter, omdat er interesse was voor de wc tijdens het verschoonmoment. Op dat moment waren wij er thuis nog niet echt mee bezig. Het bleek toen ook nog net niet te lukken, want peuter had een paar ongelukjes per dag ivm door druk aan het spelen, steeds net te laat bij de wc... Toen luierbroekjes aan en een paar weken later opnieuw geprobeerd (thuis én op kdv) en toen lukte het wel. Alleen het poepen duurde nog wat langer. Daarvoor waren de luierbroekjes gelukkig ook dé oplossing, want plassen deed peuter ook met luierbroekje aan keurig op de wc.

Al merkte ik trouwens ook wel verschil tussen de leidsters. Voor het poepen op de wc kreeg peuter (net als thuis) een sticker van de ene leidster, terwijl de andere leidster dan zei dat peuter daar inmiddels wel te oud voor werd...
Meneer-Uil schreef:
19-02-2020 20:33
Ik snap je behoefte om het hoofdkantoor hier over te bellen, maar ik zou je echt aanraden om het op de eerstvolgende kdv dag te bespreken met de leidster die er is. Of dat nu dezelfde is als de vorige keer, of een ander. Als je dan weer het gevoel krijgt dat ze niet willen meebewegen en meedenken, zou ik wel gaan bellen.
Ik denk dat je meer vertrouwen krijgt in elkaar op die manier en je kunt zien of het een momentopname was (iedereen komt tegelijk binnen, zieke collega, whatever) of dat je daarin echt niet op een lijn zin, waaruit je dan weer verdere stappen kunt zetten.
Ik denk dat je hierin gelijk hebt. Ik wacht dan alleen even af tot volgende week. Vandaag is laatste kdv dag deze week en dan kunnen we het as weekend nog even aankijken.

Ik wéét dat dit helaas geen moment opname was. Mijn dochter zit hier nu ruim twee jaar en er zijn helaas al vaker rare dingen voorgevallen.
We hebben meerdere keren overwogen om dochter naar een andere organisatie te brengen, echter is er hier in de regio dus nergens plek. We hadden laatste echt een hele leuke locatie gevonden, flexibel en alles helemaal top maar echt letterlijk onbetaalbaar. Ik weet dat dochter het wel naar haar zin heeft en dat is uiteindelijk de overweging geweest om haar hier te laten. Dat hun werkwijze alleen niet helemaal onze werkwijze is, is inmiddels wel duidelijk.
Hier gaat dochter naar de PSZ toe, tijdens de intake gaven ze duidelijk aan dat ze het graag wilden weten als we aan de gang gingen met zindelijk worden en dat hun dan mee zouden helpen.

Dochter besloot net voor het einde van de zomervakantie zindelijk te worden en op een enkel ongelukje na op de PSZ ging dat super, bij het ophalen vertelden ze altijd netjes dat Dochter een ongelukje had gehad en dat ze daarom andere kleren aan had.Nat spul keurig in een plastic tasje in haar rugzakje.

Ik hoor ze ook regelmatig verslag uit brengen naar andere ouders van peuters die zindelijk worden.

Alles gaat en ging in goed overleg, heel fijn!
Wat naar dat je keus zo beperkt is. Als wisselen van kdv geen optie is, zou ik toch kijken of het je iets kan doen aan de manier van handelen van het kdv, via een gesprek met de leiding of via bijvoorbeeld de oudercommissie. Sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven