Zindelijkheid peuter op kdv
woensdag 19 februari 2020 om 08:34
Goedemorgen!
Wij zijn sinds een paar dagen begonnen om onze peuter zindelijk te maken en dit gaat eigenlijk heel goed.
Nu mijn dilemma: ze gaat 3 dagen per week naar de opvang. Wij brachten haar gisteren dus bij de opvang en daar zeiden ze: eigenlijk mogen ze pas zonder luier komen als het thuis al een paar weken goed gaat. We hebben veel kinderen en geen tijd om haar elke keer naar de wc te brengen. (Dit is letterlijk zo gezegd). Het resultaat: ze heeft 1x in haar broek geplast en ze hebben haar direct een luier om gedaan.
Nu vroeg ik me af: is dit normaal dat de opvang dat zo doet? Hoe gaat dit bij andere opvangorganisaties?
Wij zijn sinds een paar dagen begonnen om onze peuter zindelijk te maken en dit gaat eigenlijk heel goed.
Nu mijn dilemma: ze gaat 3 dagen per week naar de opvang. Wij brachten haar gisteren dus bij de opvang en daar zeiden ze: eigenlijk mogen ze pas zonder luier komen als het thuis al een paar weken goed gaat. We hebben veel kinderen en geen tijd om haar elke keer naar de wc te brengen. (Dit is letterlijk zo gezegd). Het resultaat: ze heeft 1x in haar broek geplast en ze hebben haar direct een luier om gedaan.
Nu vroeg ik me af: is dit normaal dat de opvang dat zo doet? Hoe gaat dit bij andere opvangorganisaties?
woensdag 19 februari 2020 om 09:33
RavenclawLady schreef: ↑19-02-2020 09:24Een peuter zonder luier willen brengen komt niet op 1 dag aan natuurlijk. Dat kun je gewoon van te voren met de leidsters overleggen. Dat ga je niet opeens zelf doen als het kind nog niet eens zindelijk is
De rest is lekkere stierenstront die je uit je duim zuigt. Ik meen nergens dat mijn werkgemak pioriteit heeft. Ik vind wel dat je dit soort dingen overlegd.
Ik zie het ook niet als een hindernis. Ik zie wel verdrietig peuters omdat ze weer in de broek hebben geplast.
Veel erger dan een luier.
Je stelde zojuist dat je geen tijd hebt om te verschonen omdat je vaak alleen (!) op een groep staat. Je draait dat argument nu naar peuters die verdrietig zijn omdat ze in hun broek hebben geplast en stelt dat dat erger is dan een luier. Zindelijk worden gaat echter gepaard met ongelukjes. Fouten zijn inherent aan het leren van iets nieuws, ze zijn niet iets om te vermijden.
Als jij vaak alleen op een groep staat en daardoor niet meer in de gelegenheid bent je werk normaal uit te voeren, is dàt het probleem. Dat probleem moet je oplossen met je leidinggevenden, niet afwentelen op de groep en de ouders waarmee je werkt. En uiteraard bepalen ouders 'opeens zelf' wanneer hun kind kan proberen zonder luier te lopen, daar zijn ze ouder voor.
woensdag 19 februari 2020 om 09:34
Mijn zoon besloot 's ochtends dat hij geen luier meer aan wilde en groot genoeg was voor een onderbroek. Daarvoor werd elke poging door hem steeds geweigerd dus nu hij aangaf er zelf klaar voor te zijn wilde ik het ijzer smeden als het heet is. Het was toevallig een KDV dag dus hem zonder luier naar het KDV gebracht en leidsters waren heel enthousiast en vinden het niet meer dan logisch dat zij daar gewoon in meegaan gelukkig. Zoon krijgt alleen voor het slapen nog een luier en als hij een luier heeft laat hij alles gewoon gaan maar zonder luier ging het echt al heel snel prima. Op het KDV wel een luier en thuis niet was echt te verwarrend en geen optie geweest. Hij is niet verdrietig als het een enkele keer misgaat, dat is ook hoe je er mee omgaat en dat is gelukkig op het KDV hetzelfde als thuis. " klein ongelukje, kan gebeuren, droge broek en door.."RavenclawLady schreef: ↑19-02-2020 09:24Een peuter zonder luier willen brengen komt niet op 1 dag aan natuurlijk. Dat kun je gewoon van te voren met de leidsters overleggen. Dat ga je niet opeens zelf doen als het kind nog niet eens zindelijk is
De rest is lekkere stierenstront die je uit je duim zuigt. Ik meen nergens dat mijn werkgemak pioriteit heeft. Ik vind wel dat je dit soort dingen overlegd.
Ik zie het ook niet als een hindernis. Ik zie wel verdrietig peuters omdat ze weer in de broek hebben geplast.
Veel erger dan een luier.
Ik zou het echt heel raar vinden als men dat als KDV weigert en niet als hun taak ziet, dat hoort er gewoon bij in mijn ogen en ben blij dat dat bij ons op het KDV dus ook zo is. Net als het slapen zonder speen, periodes van moeilijker eten etc. etc.

woensdag 19 februari 2020 om 09:38
Lieveling schreef: ↑19-02-2020 09:34Mijn zoon besloot 's ochtends dat hij geen luier meer aan wilde en groot genoeg was voor een onderbroek. Daarvoor werd elke poging door hem steeds geweigerd dus nu hij aangaf er zelf klaar voor te zijn wilde ik het ijzer smeden als het heet is. Het was toevallig een KDV dag dus hem zonder luier naar het KDV gebracht en leidsters waren heel enthousiast en vinden het niet meer dan logisch dat zij daar gewoon in meegaan gelukkig. Zoon krijgt alleen voor het slapen nog een luier en als hij een luier heeft laat hij alles gewoon gaan maar zonder luier ging het echt al heel snel prima. Op het KDV wel een luier en thuis niet was echt te verwarrend en geen optie geweest. Hij is niet verdrietig als het een enkele keer misgaat, dat is ook hoe je er mee omgaat en dat is gelukkig op het KDV hetzelfde als thuis. " klein ongelukje, kan gebeuren, droge broek en door.."
Ik zou het echt heel raar vinden als men dat als KDV weigert en niet als hun taak ziet, dat hoort er gewoon bij in mijn ogen en ben blij dat dat bij ons op het KDV dus ook zo is. Net als het slapen zonder speen, periodes van moeilijker eten etc. etc.
Het hoort ook niet per se bij hun taak. Het echt zindelijk 'maken'.
Overleg en kijk of ze de mankracht hebben. Hebben ze dat gaan ze bij normale verzoeken heus wel mee. Echt niet dat ze dan zomaar nee gaan roepen.
Maar wat als hij die dag 5x in zijn broek had geplast, dan hadden ze dat met je overlegd en aangegeven dat ze dat niet nog 3 weken gaan doen met hem. En een ander plan bedacht.
Het gaat bijna overal echt om overleg, of ze genoeg mankracht hebben en of de vraag realistisch is. Is kind echt zo goed als zindelijk, is kind er aan toe, kan het even plas ophouden of laat het nog alles lopen. Ect.
Er kan heus wel veel op een KVD.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 09:40
7.51% gewijzigd
woensdag 19 februari 2020 om 09:40
Dochter was al een paar weken ECHT zindelijk thuis voordat we haar zonder luier naar het kdv brachten. Niet na drie dagen oefenen thuis
Ze kreeg dan gewoon een luierbroekje aan (een grote meisjes broekje) en ging gewoon mee met de toiletrondes. Meeste ongelukjes waren overigens alsnog op het kdv, omdat ze dan afgeleid was door het spelen.
Ze kreeg dan gewoon een luierbroekje aan (een grote meisjes broekje) en ging gewoon mee met de toiletrondes. Meeste ongelukjes waren overigens alsnog op het kdv, omdat ze dan afgeleid was door het spelen.

woensdag 19 februari 2020 om 09:40

woensdag 19 februari 2020 om 09:41
Ik werk niet op kdv maar een vriendin wel. De werkdruk komt zeker wel voor een deel door de ouders! Met alle eisen die ze stellen!!!Pandax schreef: ↑19-02-2020 09:33Je stelde zojuist dat je geen tijd hebt om te verschonen omdat je vaak alleen (!) op een groep staat. Je draait dat argument nu naar peuters die verdrietig zijn omdat ze in hun broek hebben geplast en stelt dat dat erger is dan een luier. Zindelijk worden gaat echter gepaard met ongelukjes. Fouten zijn inherent aan het leren van iets nieuws, ze zijn niet iets om te vermijden.
Als jij vaak alleen op een groep staat en daardoor niet meer in de gelegenheid bent je werk normaal uit te voeren, is dàt het probleem. Dat probleem moet je oplossen met je leidinggevenden, niet afwentelen op de groep en de ouders waarmee je werkt. En uiteraard bepalen ouders 'opeens zelf' wanneer hun kind kan proberen zonder luier te lopen, daar zijn ze ouder voor.
woensdag 19 februari 2020 om 09:44
Ik sta altijd alleen schreef ik al eerder. Ik ben nl gastouder. En op een gewoon kdv sta je ook vaak alleen. Ligt aan je kind aantal. En dan heb je idd geen tijd om een kind zovaak te verschonen.Pandax schreef: ↑19-02-2020 09:33Je stelde zojuist dat je geen tijd hebt om te verschonen omdat je vaak alleen (!) op een groep staat. Je draait dat argument nu naar peuters die verdrietig zijn omdat ze in hun broek hebben geplast en stelt dat dat erger is dan een luier. Zindelijk worden gaat echter gepaard met ongelukjes. Fouten zijn inherent aan het leren van iets nieuws, ze zijn niet iets om te vermijden.
Is dat echt zo moeilijk om te bedenken?
Een ongelukje is niet 3x in je broek plassen per dag. Een ongelukje gebeurd af en toe. Dat hoort er ook bij. Als je kind meerdaags in de broek doet is het gewoon niet zindelijk. Dat is gewoon zielig voor zo'n kind, die heeft daar echt last van.
En nee dat bepalen ouders niet. Daar zijn regels voor. Daarom is het ook mijn opvang/het kdv. Zulke dingen overleg je.
Ouders denken steeds vaker dat zij maar alles bepalen. Zo werkt dat niet. Je overlegd dingen. Op school bepaal jij als ouder ook niet alles en dan is dat normaal. Maar een kdv moet zich maar aanpassen?
Je kind is niet het enige kind in de opvang.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
woensdag 19 februari 2020 om 09:47
Dit idd.Luci_Morgenster schreef: ↑19-02-2020 09:38Het hoort ook niet per se bij hun taak. Het echt zindelijk 'maken'.
Overleg en kijk of ze de mankracht hebben. Hebben ze dat gaan ze bij normale verzoeken heus wel mee. Echt niet dat ze dan zomaar nee gaan roepen.
Maar wat als hij die dag 5x in zijn broek had geplast, dan hadden ze dat met je overlegd en aangegeven dat ze dat niet nog 3 weken gaan doen met hem. En een ander plan bedacht.
Het gaat bijna overal echt om overleg, of ze genoeg mankracht hebben en of de vraag realistisch is. Is kind echt zo goed als zindelijk, is kind er aan toe, kan het even plas ophouden of laat het nog alles lopen. Ect.
Er kan echt wel veel maar overleg.
Communiceer met elkaar.
Ouders die eisen zijn momenteel een van de grootste redenen waarom veel van mijn collega's stoppen.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw

woensdag 19 februari 2020 om 09:49
Precies.RavenclawLady schreef: ↑19-02-2020 09:44Ik sta altijd alleen schreef ik al eerder. Ik ben nl gastouder. En op een gewoon kdv sta je ook vaak alleen. Ligt aan je kind aantal. En dan heb je idd geen tijd om een kind zovaak te verschonen.
Een ongelukje is niet 3x in je broek plassen per dag. Een ongelukje gebeurd af en toe. Dat hoort er ook bij. Als je kind meerdaags in de broek doet is het gewoon niet zindelijk. Dat is gewoon zielig voor zo'n kind, die heeft daar echt last van.
En nee dat bepalen ouders niet. Daar zijn regels voor. Daarom is het ook mijn opvang/het kdv. Zulke dingen overleg je.
Ouders denken steeds vaker dat zij maar alles bepalen. Zo werkt dat niet. Je overlegd dingen. Op school bepaal jij als ouder ook niet alles en dan is dat normaal. Maar een kdv moet zich maar aanpassen?
woensdag 19 februari 2020 om 09:51
Gelukkig kan er inderdaad veel op ons KDV maar ik lees hier bij To en Ravenclawlady echt minder mogelijkheden. Maar ja, ik vind dat meehelpen bij het zindelijk worden wel hoort bij je taak als peuterleidster. Als je kind 5 ongelukjes per dag heeft is het inderdaad nog niet klaar om zonder luier te lopen maar dat is niet wat TO zegt, daar mogen ze bij voorbaat al niet komen zonder luier als het thuis niet al weken goed gaat. Mijn kind, en ik ken er meerderen, gaan niet naar de WC met oefenbroekjes " want hij heeft toch een luier om", in een onderbroek geen probleem en gaat het max 1 x per dag fout maar meestal gaat het gewoon de hele dag goed. En ook bij ons hebben ze de max van 16 peuters op 2 begeleidsters, minder mankracht is wettelijk verboden dus dat zou niet moeten kunnen. Een beetje kinderdagverblijf is er ook op ingericht en heeft wc-tjes op kleine afstand van de groep.Luci_Morgenster schreef: ↑19-02-2020 09:38Het hoort ook niet per se bij hun taak. Het echt zindelijk 'maken'.
woensdag 19 februari 2020 om 09:54
Niet alles gelezen, maar na 1 ongelukje het al opgeven vind ik een beetje zeikerig van die leidsters. Een beetje meehelpen als hij daar 3x per week is lijkt me niet meer dan normaal, anders wordt het zindelijk maken heel lastig denk ik. Bij elke dag meerdere keren in zijn broek plassen en/of poepen snap ik het, maar nu hebben ze er gewoon geen zin in.
Misschien een luierbroekje aantrekken en gewoon naar de wc als hij moet? Daar kunnen ze toch wel aan meewerken?
Misschien een luierbroekje aantrekken en gewoon naar de wc als hij moet? Daar kunnen ze toch wel aan meewerken?
woensdag 19 februari 2020 om 09:56
RavenclawLady schreef: ↑19-02-2020 09:44Ik sta altijd alleen schreef ik al eerder. Ik ben nl gastouder. En op een gewoon kdv sta je ook vaak alleen. Ligt aan je kind aantal. En dan heb je idd geen tijd om een kind zovaak te verschonen.
Ouders denken inderdaad dat zij de bepalende factor zijn in de opvoeding van hun kinderen, dat zíjn ze namelijk ook. Jij bent iemand die zij uitkiezen en betalen om daar een rol in te spelen. Jij kunt enkel regels stellen bij de gratie van het akkoord van de ouders. Uiteraard is overleg en afstemming noodzakelijk, maar normale ontwikkelingsfasen weigeren te faciliteren omdat je dat niet uitkomt, is niet okee. Zindelijk worden is geen onredelijke ouder-eis. Als jij als individu of als organisatie deze fases als een onredelijke eis van ouders gaat zien dien je iets te veranderen in de organisatie van je werk.

woensdag 19 februari 2020 om 10:00
Lieveling schreef: ↑19-02-2020 09:51Gelukkig kan er inderdaad veel op ons KDV maar ik lees hier bij To en Ravenclawlady echt minder mogelijkheden. Maar ja, ik vind dat meehelpen bij het zindelijk worden wel hoort bij je taak als peuterleidster. Als je kind 5 ongelukjes per dag heeft is het inderdaad nog niet klaar om zonder luier te lopen maar dat is niet wat TO zegt, daar mogen ze bij voorbaat al niet komen zonder luier als het thuis niet al weken goed gaat. Mijn kind, en ik ken er meerderen, gaan niet naar de WC met oefenbroekjes " want hij heeft toch een luier om", in een onderbroek geen probleem en gaat het max 1 x per dag fout maar meestal gaat het gewoon de hele dag goed. En ook bij ons hebben ze de max van 16 peuters op 2 begeleidsters, minder mankracht is wettelijk verboden dus dat zou niet moeten kunnen. Een beetje kinderdagverblijf is er ook op ingericht en heeft wc-tjes op kleine afstand van de groep.
Peuterleidster? Huh?
En nee het hoort niet bij hun taak. Dat jij dat vind maakt het niet zo he?
Ja, ze kunnen ondersteunen en vaak ook echt geen probleem mits kind ook echt toe is aan zindelijk zijn/worden.
Maar als kind niet klaar is of nog verre van echt zindelijkheid ( dus meerder natte broeken op een dag) lijkt het me logisch dat een KVD of PSZ ( waar jij het blijkbaar over hebt) aangeeft dat ze daar niet aan mee doen.
Overleg dus.
En als echt maar om 1 ongelukje gaat. Ja dat is raar. Daar zou ik wel even overleg over willen.
Maar denken dat een KVD altijd je meegaat in alle zindelijkheidstrainingverzoeken. Nee.

woensdag 19 februari 2020 om 10:04
woensdag 19 februari 2020 om 10:12
Peuterleidster, leidster van de peutergroep, pedagogisch medewerker hoe je het ook wil noemen, ze noemen zichtzelf bij ons peuterjuf. Ik had het over een KDV maar voor een PSZ geldt exact hetzelfde. Je werkt met peuters, die worden nu eenmaal zindelijk en dat heeft een langere periode nodig, dus dat hoort bij je werk. Gelukkig vind onze organisatie met heel veel KDV's en PSZ's dat ook
En zoals hierboven al gezegd gaat het niet om meerdere keren per dag. Ik had ook al gezegd dat het dan logisch is als het kind er nog niet aan toe is. Maar in dit topic gaat het over 1 ongelukje dat het verder al goed gaat en daar wordt heel stellig gezegd dat een kind pas mag komen als het al weken zindelijk is. Dat vind ik bizar.
En zoals hierboven al gezegd gaat het niet om meerdere keren per dag. Ik had ook al gezegd dat het dan logisch is als het kind er nog niet aan toe is. Maar in dit topic gaat het over 1 ongelukje dat het verder al goed gaat en daar wordt heel stellig gezegd dat een kind pas mag komen als het al weken zindelijk is. Dat vind ik bizar.
woensdag 19 februari 2020 om 10:18
Wow, als ik dit allemaal lees ben ik heel blij met ons kdv. En nee er staat bij ons niet maar 1 leidster op de groep. Alleen van 7-7.30 en van 17.30-18.30 als de groep echt klein is (kleiner dan 6 kindjes). Verder staan er gewoon de hele dag 2 leidsters op 16 kindjes (2-4). En er is een heel deel van het jaar ook nog een stagiair op de groep op diverse dagen.
Er zitten twee groepen (peuters en 2-4) geschakeld aan elkaar met de deur open, tussen de groepen in zijn de wc-tjes en verschoonruimte. Die ruime is gewoon open. Voor elk kindje dat begint met zindelijk worden hebben ze een poep- en plasdiploma waarop stickers worden geplakt. Dus die zien het wel als hun taak om mee te helpen.
Er zitten twee groepen (peuters en 2-4) geschakeld aan elkaar met de deur open, tussen de groepen in zijn de wc-tjes en verschoonruimte. Die ruime is gewoon open. Voor elk kindje dat begint met zindelijk worden hebben ze een poep- en plasdiploma waarop stickers worden geplakt. Dus die zien het wel als hun taak om mee te helpen.

woensdag 19 februari 2020 om 10:23
Het kdv heeft veel meer ervaring met zindelijk wordende peuters dan ik. Als zij aangeven dat een kind dat thuis een paar dagen zonder luier kan, bij hen vaak nog teveel ongelukjes heeft, dan wil ik dat best geloven, en mijn kind nog een luierbroekje aan doen.
(Net als dat mijn kinderen al veel eerder thuis geen middagslaapje meer deden terwijl ze dat op het kdv nog wel nodig hadden, kan ik me voorstellen dat als je druk aan het spelen bent in een groep je als peuter minder snel merkt dat je moet dan wanneer je thuis alleen bent.)
Ik snap ook prima dat op het kdv geen tijd is om een kind meerdere keren per dag droge kleding aan te trekken, en dat ze dan een kind weer een luier aan doen. Opmijn kdv gaan de kinderen met een luierbroekje aan mee met alle wc rondes en als ze aangeven dat ze moeten, worden ze ook op de wc gezet.
Als een kind dat al een poosje zindelijk is, na 1 ongelukje weer een luier aan krijgt zou ik dat ook raar vinden, maar als het thuis net 2 dagen goed is gegaan vind ik het niet zo raar dat ze dan kind lover nog niet zonder luier hebben.
En als je vind dat je als ouder vooral zelf wilt bepalen hoe en wat, dan moet je je kind niet naar een kdv sturen maar zelf thuisblijven en voor je kind zorgen.
(Net als dat mijn kinderen al veel eerder thuis geen middagslaapje meer deden terwijl ze dat op het kdv nog wel nodig hadden, kan ik me voorstellen dat als je druk aan het spelen bent in een groep je als peuter minder snel merkt dat je moet dan wanneer je thuis alleen bent.)
Ik snap ook prima dat op het kdv geen tijd is om een kind meerdere keren per dag droge kleding aan te trekken, en dat ze dan een kind weer een luier aan doen. Opmijn kdv gaan de kinderen met een luierbroekje aan mee met alle wc rondes en als ze aangeven dat ze moeten, worden ze ook op de wc gezet.
Als een kind dat al een poosje zindelijk is, na 1 ongelukje weer een luier aan krijgt zou ik dat ook raar vinden, maar als het thuis net 2 dagen goed is gegaan vind ik het niet zo raar dat ze dan kind lover nog niet zonder luier hebben.
En als je vind dat je als ouder vooral zelf wilt bepalen hoe en wat, dan moet je je kind niet naar een kdv sturen maar zelf thuisblijven en voor je kind zorgen.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 10:28
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
10.62% gewijzigd
woensdag 19 februari 2020 om 10:24
Wij hebben zoon ook na een lang weekend (vier dagen) zonder luier gebracht, verteld dat we geoefend hadden en dat hij al twee dagen zonder ongelukjes naar de wc ging. de leidsters ondersteunden het en waren enthousiast. extra kleren mee gegeven, nog 2x een ongelukje (vervelend, maar niet erg, hup weer spelen, zoals wij dat ook deden). Wel gezegd dat als het niet goed gaat, ze hem maar weer een luier aan moesten doen.
We zijn wel al een half jaar voordien begonnen met onderbroekjes en hemdjes ipv. rompers, maar dat was meer omdat zoon zichzelf wilde uitkleden voor het slapen gaan en hij kon zelf zijn romper niet uittrekken.
Ik zou ook verwachten dat dit bij je werk hoort als peuterleidster, jammer dat het KDV zo onderbezet is dat ze dit niet kunnen ondersteunen....
We zijn wel al een half jaar voordien begonnen met onderbroekjes en hemdjes ipv. rompers, maar dat was meer omdat zoon zichzelf wilde uitkleden voor het slapen gaan en hij kon zelf zijn romper niet uittrekken.
Ik zou ook verwachten dat dit bij je werk hoort als peuterleidster, jammer dat het KDV zo onderbezet is dat ze dit niet kunnen ondersteunen....
I could go into detail...but I won't.
woensdag 19 februari 2020 om 10:26
Bij de gratie van het akkoord?Pandax schreef: ↑19-02-2020 09:56Ouders denken inderdaad dat zij de bepalende factor zijn in de opvoeding van hun kinderen, dat zíjn ze namelijk ook. Jij bent iemand die zij uitkiezen en betalen om daar een rol in te spelen. Jij kunt enkel regels stellen bij de gratie van het akkoord van de ouders. Uiteraard is overleg en afstemming noodzakelijk, maar normale ontwikkelingsfasen weigeren te faciliteren omdat je dat niet uitkomt, is niet okee. Zindelijk worden is geen onredelijke ouder-eis. Als jij als individu of als organisatie deze fases als een onredelijke eis van ouders gaat zien dien je iets te veranderen in de organisatie van je werk.
Ouders kiezen voor mij en hebben maar akkoord te gaan met mijn regels. Niet andersom.
Zij hebben een bepalende factor in de opvoeding ja, maar niet in de opvangregels.
Net als je dat als ouder niet op school hebt. Werkt precies hetzelfde. In overleg kan veel.
Jij leest duidelijk niet goed wat ik schrijf. Ik ben wel klaar met je.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
woensdag 19 februari 2020 om 10:33
Pandax schreef: ↑19-02-2020 09:12Ik zie allerlei beroepsgroepen die de werkdruk die ze ervaren door een verkeerde organisatie van dat werk afwentelen op de groep waarmee ze werken, in plaats van op de partij die verantwoordelijk is voor die werkdruk. Het vetgedrukte is het probleem in je werk, niet kinderen die zindelijk worden. De oplossing ligt dan ook bij het aanspreken van de verantwoordelijke voor vetgedrukte, niet in het vermijden van werkinhoud die tijd kost.

Zo mee eens. Als je alleen op een groep staat met 8 peuters en er is geeneens een wc bij het lokaal dan ga je naar je manager toe en geef je aan dat je zo niet goed kan werken! Eventueel samen met collega’s. Of je gaat solliciteren bij een van de vele kinderdagverblijven die om je staan te springen in deze tijden en waar het wél op orde is. Die zijn er namelijk ook.
Hier groepen van 12 met 2 of 3 leidsters erop, wc’s wel in het lokaal en het zindelijk maken wordt als vanzelf meegenomen, is nooit een probleem. Genoeg wc-rondes, goed overleg en altijd rust op de groep. Kan gewoon hoor, met de juiste managers, juiste faciliteiten en ervaren collega’s.
Een deel ligt bij de ouders als het op kdv’s aankomt, informeer beter vooraf en wees wat kritischer op waar je je kind heen brengt.
woensdag 19 februari 2020 om 10:42
Ik betaal bijna 1000,- euro PER MAAND. Mag ik even eisen stellen?
Wij eisen niks raars hoor, alleen wel de 2 vaste gezichten bij baby’s zoals in de wet staat, wel in ons ritme van thuis voeden en slapen bij de kleintjes, wel elke dag naar buiten en wel meedoen met zindelijk maken, zoals allemaal in het eigen beleid staat van de kinderopvang waar wij een zakelijk contract mee hebben afgesloten. Lijkt mij niet veel gevraagd.
Als het management het eigen beloofde beleid niet waar kan maken omdat dat werkdruk oplevert, dan moet het management meer personeel inhuren.
woensdag 19 februari 2020 om 10:46
RavenclawLady schreef: ↑19-02-2020 09:44Ik sta altijd alleen schreef ik al eerder. Ik ben nl gastouder. En op een gewoon kdv sta je ook vaak alleen. Ligt aan je kind aantal. En dan heb je idd geen tijd om een kind zovaak te verschonen.
Ah, zie hier waarom we onze kinderen niet naar een gastouder brengen. Alle professionaliteit ontbreekt en je vergeet even dat kinderopvang een private sector is waar de ouders je gewoon een uurtarief betalen. Dat is heel wat anders dan school. Hele aparte manier van redeneren die je hebt ontwikkelt. Maar er zijn vast ouders die het allemaal best vinden, daarom bestaan er ook nog steeds zoveel ondermaatse kinderopvangen.
woensdag 19 februari 2020 om 10:50
Op zich dan wel weer fijn dat je er lekker duidelijk in bent.RavenclawLady schreef: ↑19-02-2020 10:26Bij de gratie van het akkoord?
Ouders kiezen voor mij en hebben maar akkoord te gaan met mijn regels. Niet andersom.
Zij hebben een bepalende factor in de opvoeding ja, maar niet in de opvangregels.
Net als je dat als ouder niet op school hebt. Werkt precies hetzelfde. In overleg kan veel.
Jij leest duidelijk niet goed wat ik schrijf. Ik ben wel klaar met je.
Als dat je houding is, zou ik mijn kind nooit of te nimmer bij je achterlaten. Wat een absurde instelling.
TO, wil je kind zelf ook zindelijk worden of ligt het initiatief helemaal bij jullie? Die van mij riepen op een dag dat ze geen luier meer om wilden, en daar volgden ze het kind in. Voor die tijd namen ze ze wel al regelmatig mee naar de wc. Ik weet eigenlijk niet wat ze gedaan zouden hebben als ik een kind zonder luier zou hebben afgeleverd dat zelf die luier nog wel best vond.
woensdag 19 februari 2020 om 10:51
Eens hoor. In mijn naaste omgeving werken ook mensen op een kdv en als ik wel eens hoor hoe dat er daar dan aan toe gaat, dan is het soms bijzonder dat ze überhaupt tijd hebben om die kinderen eten te geven. Zeer slechte zaak overigens.Dubbeljus schreef: ↑19-02-2020 10:33![]()
![]()
Zo mee eens. Als je alleen op een groep staat met 8 peuters en er is geeneens een wc bij het lokaal dan ga je naar je manager toe en geef je aan dat je zo niet goed kan werken! Eventueel samen met collega’s. Of je gaat solliciteren bij een van de vele kinderdagverblijven die om je staan te springen in deze tijden en waar het wél op orde is. Die zijn er namelijk ook.
Hier groepen van 12 met 2 of 3 leidsters erop, wc’s wel in het lokaal en het zindelijk maken wordt als vanzelf meegenomen, is nooit een probleem. Genoeg wc-rondes, goed overleg en altijd rust op de groep. Kan gewoon hoor, met de juiste managers, juiste faciliteiten en ervaren collega’s.
Een deel ligt bij de ouders als het op kdv’s aankomt, informeer beter vooraf en wees wat kritischer op waar je je kind heen brengt.
Merk dat ik het zelf wel een beetje lastig vind. Ergens begrijp im zeker dat ze geen tijd hebben om mijn kind “zindelijk te maken” en dat is ook niet onze insteek he. Echter verwacht ik aan de andere kant wel enige medewerking omdat wij daar nu mee bezig zijn. Op het moment dat ik dan te horen krijg: daar hebben we geen tijd voor, dan vraag ik me wel echt oprecht af: hoezo niet? Dit hoort er toch ook bij?
Wanneer ik haar een luierbroekje aan doe, is dat voor haar gewoon een luier en zal dat niet heel veel anders voelen dan een normale luier. Overigens denk ik bijna zeker te weten dat mijn kind er niks van heeft wanneer zij regelmatig in haar broek plast. Wij zeggen gewoon: oh dat geeft niks, volgende keer alleen even zeggen als je moet plassen. Overigens ging het de afgelopen dagen thuis heel goed, zonder ongelukjes. Alleen de eerste ochtend heeft zij nog af en toe in haar broek geplast.