Zoontje (3jr) wil meisje zijn
zondag 12 april 2020 om 19:52
Hoihoi! Ik weet het de titel klinkt een beetje heftig en voor ik begin wil ik even zeggen dat ik er zeker nog niet te zwaar aan til en het ook lekker rustig aankijk maar het zit me toch niet helemaal lekker en wil vooral weten hoe ik er het beste mee om kan gaan.
Zoontje is al zeker een jaar veel bezig met meisjes dingen. Hij is geen typische jongen die houd van ruige dingen. Hij heeft echt een afkeur van zn piemel, wil het liefst een jurk dragen (en dan niet alleen verkleden maar liever een jurk als een broek), zn lievelingskleur is roze en hij wil het liefst ook alles in het roze , hij wil lang haar, praat met een hoog stemmetje (want dat doen meisjes) en zegt nu sinds een paar maanden dat hij later een meisje wil zijn. Als het echt zo zou zijn, dan is het zo. En hoewel ik het zeker even een schok zou vinden zou ik hem nooit afkeuren en altijd laten zijn wie hij wil zijn. Maar goed hij is 3 jaar ! Wellicht is dit een fase ? Herkent iemand dit ? Ik zou zo graag eens praten met iemand die dit herkent. Maar ik weet ook niet goed hoe erop t reageren. Moet ik er niks op zeggen, moet ik er wel wat op zeggen en zo ja wat dan. Moet ik bijvoorbeeld een jurkje aan willen of lang haar gewoon laten begaan of niet in mee gaan. Ik vind dit echt heel lastig. Graag jullie hulp:)
Zoontje is al zeker een jaar veel bezig met meisjes dingen. Hij is geen typische jongen die houd van ruige dingen. Hij heeft echt een afkeur van zn piemel, wil het liefst een jurk dragen (en dan niet alleen verkleden maar liever een jurk als een broek), zn lievelingskleur is roze en hij wil het liefst ook alles in het roze , hij wil lang haar, praat met een hoog stemmetje (want dat doen meisjes) en zegt nu sinds een paar maanden dat hij later een meisje wil zijn. Als het echt zo zou zijn, dan is het zo. En hoewel ik het zeker even een schok zou vinden zou ik hem nooit afkeuren en altijd laten zijn wie hij wil zijn. Maar goed hij is 3 jaar ! Wellicht is dit een fase ? Herkent iemand dit ? Ik zou zo graag eens praten met iemand die dit herkent. Maar ik weet ook niet goed hoe erop t reageren. Moet ik er niks op zeggen, moet ik er wel wat op zeggen en zo ja wat dan. Moet ik bijvoorbeeld een jurkje aan willen of lang haar gewoon laten begaan of niet in mee gaan. Ik vind dit echt heel lastig. Graag jullie hulp:)
anoniem_387360 wijzigde dit bericht op 12-04-2020 20:07
8.21% gewijzigd

zondag 12 april 2020 om 19:56
Dat jurken en roze alleen voor meisjes zijn is echt cultureel bepaald en heeft niks te maken met wat er tussen je benen zit.
Mijn zoontje had ook een fase dat hij Elsa wilde zijn, want die jurk (zat in de verkleedkist en droeg hij soms dagelijks) was zo mooi. Hebben we nooit wat van gezegd of gevonden. Hij heeft ook altijd graag met poppen gespeeld. Helemaal prima.
Fase is ook weer voorbij gegaan.
Mijn zoontje had ook een fase dat hij Elsa wilde zijn, want die jurk (zat in de verkleedkist en droeg hij soms dagelijks) was zo mooi. Hebben we nooit wat van gezegd of gevonden. Hij heeft ook altijd graag met poppen gespeeld. Helemaal prima.
Fase is ook weer voorbij gegaan.

zondag 12 april 2020 om 19:59
Ik zou in ieder geval stoppen met waarde oordelen als kleinzierig omdat hij geen 'echt' jongentje is. Wat wij als meisje dingen en jongens dingen hebben benoemd is ook maar door de maatschappij bedacht. Waarom zou een jongen roze niet mooi mogen vinden of poppen niet leuk. Ik zou het laten gaan, zeker thuis en er verder geen stempel opdrukken.
Er valt op deze leeftijd niet zo veel over te zeggen hoe het zich in de toekomst ontwikkelt. Ik ken zat kinderen die bij het eigen geslacht zijn gebleven maar die bijv als meisje meer sportief en tomboy zijn.
Er valt op deze leeftijd niet zo veel over te zeggen hoe het zich in de toekomst ontwikkelt. Ik ken zat kinderen die bij het eigen geslacht zijn gebleven maar die bijv als meisje meer sportief en tomboy zijn.
viva-amber wijzigde dit bericht op 12-04-2020 20:00
0.45% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 12 april 2020 om 20:02
Wat een ontzettend misselijke reactie dit. Je gaat compleet voorbij aan waar dit topic over gaat. Namelijk dat ik uit liefde voor mijn zoon het juiste wil doen voor hem in deze situatie. Als je niks waardevols hebt toe te voegen zeg dan niks.
Overigens gaat het bij hem dus wat verder als verkleedjurken aantrekken en met poppen spelen. Vandaar dus de vraag.

zondag 12 april 2020 om 20:03
Snap dat het lastig is maar forceren heeft geen zin gewoon toelaten en meestal is het dan gewoon een ‘fase’ die overwaait. Als je kind maar gelukkig is, ze zijn aan het ontdekken.
Ik wilde vroeger toen ik klein was ook een jongetje zijn, vertelde mensen dat ik een jongen was, kreeg kleding van de jongens afdeling, actionmannen ipv barbiepoppen, roze was note done net als make up. En wilde alleen ‘jongensdingen’ doen. Skateboarden, oorlogje spelen enz. Dus was echt wel heftig haha. Mijn moeder was er altijd heel makkelijk in, en wist dat het wel zou overwaaien. Mijn oma wat minder.
Vervolgens reed ik met mijn 16e in een jurkje op een knalroze scooter, helemaal ‘goed gekomen. ‘
Ik wilde vroeger toen ik klein was ook een jongetje zijn, vertelde mensen dat ik een jongen was, kreeg kleding van de jongens afdeling, actionmannen ipv barbiepoppen, roze was note done net als make up. En wilde alleen ‘jongensdingen’ doen. Skateboarden, oorlogje spelen enz. Dus was echt wel heftig haha. Mijn moeder was er altijd heel makkelijk in, en wist dat het wel zou overwaaien. Mijn oma wat minder.
Vervolgens reed ik met mijn 16e in een jurkje op een knalroze scooter, helemaal ‘goed gekomen. ‘
anoniem_6460e00226769 wijzigde dit bericht op 12-04-2020 20:08
8.21% gewijzigd
zondag 12 april 2020 om 20:04
Door alleen op deze reactie te reageren draag jij zelf bij aan het beeld van reltopicMamavan2schatjesss schreef: ↑12-04-2020 20:02Wat een ontzettend misselijke reactie dit. Je gaat compleet voorbij aan waar dit topic over gaat. Namelijk dat ik uit liefde voor mijn zoon het juiste wil doen voor hem in deze situatie. Als je niks waardevols hebt toe te voegen zeg dan niks.
Overigens gaat het bij hem dus wat verder als verkleedjurken aantrekken en met poppen spelen. Vandaar dus de vraag.
zondag 12 april 2020 om 20:05
Ook goeie avond.Mamavan2schatjesss schreef: ↑12-04-2020 20:02Wat een ontzettend misselijke reactie dit. Je gaat compleet voorbij aan waar dit topic over gaat. Namelijk dat ik uit liefde voor mijn zoon het juiste wil doen voor hem in deze situatie. Als je niks waardevols hebt toe te voegen zeg dan niks.
Hoe bedoel je "met een gestrekt been er in gaan"
zondag 12 april 2020 om 20:05
Ik wilde vroeger ook een jongen zijn. Nog best lang....tot een jaar of 8.
Ik hield zo niet van jurken en rokken en voetbalde liever met de buurjongen of klom in bomen en werd vies.
Ik vond meisje ingewikkeld, mijn moeder inclusief.
Inmiddels ben ik heel tevreden als vrouw, hartstikke zwanger en al. Al draag ik nog steeds geen jurken.
Kortom: het komt zoals het komt. Hij is nog zo klein. Alles ligt nog open.
Ik hield zo niet van jurken en rokken en voetbalde liever met de buurjongen of klom in bomen en werd vies.
Inmiddels ben ik heel tevreden als vrouw, hartstikke zwanger en al. Al draag ik nog steeds geen jurken.
zondag 12 april 2020 om 20:06
Denk vooral niet dat dit komt doordat jij iets niet goed doet. Je zoontje is ook aan het ontdekken wie hij is in de wereld dat gaat wellicht niet op een manier die logisch is voor een volwassene.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 12 april 2020 om 20:07
Ik stoor me ook nogal aan sommige van je omschrijvingen hoor. Mijn bonk van een zoontje, die dol is op zijn piemel en op ruw spel, is tig keer vaker ziek en huilt in een week vaker dan mijn dochter in haar hele leven heeft gedaan.Mamavan2schatjesss schreef: ↑12-04-2020 20:02Wat een ontzettend misselijke reactie dit. Je gaat compleet voorbij aan waar dit topic over gaat. Namelijk dat ik uit liefde voor mijn zoon het juiste wil doen voor hem in deze situatie. Als je niks waardevols hebt toe te voegen zeg dan niks.
Laat hem/haar gewoon zijn wie hij/zij is.
zondag 12 april 2020 om 20:08
Bedankt voor je reactiehallohoihey567 schreef: ↑12-04-2020 19:58Wat een super moeder ben je dat je je er zo in verdiept en het zo accepteert![]()
Geen tips helaas, ik kreeg het van 1 van mijn broers/zussen te horen op hun 20ste, niet al met 3.![]()

zondag 12 april 2020 om 20:10
Daar heb je zeker gelijk in! Ik bedoelde het meer om aan te duiden dat hij dus geen typische jongen is zoals we maatschappelijk gewend zijn. Overigens geeft dit voor mij absoluut niet ! Het is voor mij meer de vraag hoe ik ermee om moet gaan. Het gaat wat verder dan een verkleedjurk aan willen zeg maar. Ik wil het graag goed doen voor hem maar ook weer niet overstimuleren want het kan ook goed een fase zijnviva-amber schreef: ↑12-04-2020 19:59Ik zou in ieder geval stoppen met waarde oordelen als kleinzierig omdat hij geen 'echt' jongentje is. Wat wij als meisje dingen en jongens dingen hebben benoemd is ook maar door de maatschappij bedacht. Waarom zou een jongen roze niet mooi mogen vinden of poppen niet leuk. Ik zou het laten gaan, zeker thuis en er verder geen stempel opdrukken.

zondag 12 april 2020 om 20:10
Wat ik heb begrepen is dat van alle kinderen die dit roepen, de meeste zodra ze in de puberteit komen zich toch het beste voelen bij hun eigen geslacht.
Maar goed behandel hem gewoon neutraal. Niet alleen meisjes huilen snel, en roze en lang haar voor meisjes is inderdaad gewoon aangeleerd gedrag. Mijn zoontje is redelijk stereotype wat betreft "jongens" dingen maar wilde toen hij drie was ook heel graag een roze rok en die heb ik toen voor hem gekocht. Ik zou hem in ieder geval niet beperken in de dingen die hij leuk vind. En als dit nog een tijdje blijft aanhouden en hij echt een afkeur voor zijn piemel blijft houden zou ik toch wel advies bij een professional gaan vrage, hoe je daar het beste mee om kunt gaan.
Maar goed behandel hem gewoon neutraal. Niet alleen meisjes huilen snel, en roze en lang haar voor meisjes is inderdaad gewoon aangeleerd gedrag. Mijn zoontje is redelijk stereotype wat betreft "jongens" dingen maar wilde toen hij drie was ook heel graag een roze rok en die heb ik toen voor hem gekocht. Ik zou hem in ieder geval niet beperken in de dingen die hij leuk vind. En als dit nog een tijdje blijft aanhouden en hij echt een afkeur voor zijn piemel blijft houden zou ik toch wel advies bij een professional gaan vrage, hoe je daar het beste mee om kunt gaan.

zondag 12 april 2020 om 20:13
Dit. Het lijkt me nog erg vroeg om hier conclusies uit te trekken. Mijn zoon heeft zo toen hij 2,5 a 3 jaar was ook een tijdje regelmatig geroepen dat hij een meisje was. Daar hebben we niet specifiek op een bepaalde manier op gereageerd. Opeens was dat ook weer over.viva-amber schreef: ↑12-04-2020 20:06Denk vooral niet dat dit komt doordat jij iets niet goed doet. Je zoontje is ook aan het ontdekken wie hij is in de wereld dat gaat wellicht niet op een manier die logisch is voor een volwassene.
Blijf gewoon voor je kind zorgen zoals je al deed. Je kunt dit niet echt beïnvloeden. Als je kind transgender blijkt, kun je niets meer doen dan steunen. Is dat niet zo, dan zijn je overpeinzingen voor niets geweest. Laat het voor nu gewoon een tijdje los.
Wil hij persé een jurk aan? Ik zou hem dat laten doen.
zondag 12 april 2020 om 20:13
Flowert123 schreef: ↑12-04-2020 20:03Snap dat het lastig is maar forceren heeft geen zin gewoon toelaten en meestal is het dan gewoon een ‘fase’ die overwaait. Als je kind maar gelukkig is, ze zijn aan het ontdekken.
Vervolgens reed ik met mijn 16e in een jurkje op een knalroze scooter, helemaal ‘goed gekomen. ‘![]()
Bedankt voor je reactie ! Lekker go with the flow dus. Vind het zo lastig soms hoe te reageren. Zit zelf wellicht beetje vastgeroest ook in hoe het 'hoort' (is er hard ingestampt thuis) maar wil dus ook zeker het voor mijn eigen kinderen anders doen

zondag 12 april 2020 om 20:16
Exact onze dochter.Flowert123 schreef: ↑12-04-2020 20:03Snap dat het lastig is maar forceren heeft geen zin gewoon toelaten en meestal is het dan gewoon een ‘fase’ die overwaait. Als je kind maar gelukkig is, ze zijn aan het ontdekken.
Vervolgens reed ik met mijn 16e in een jurkje op een knalroze scooter, helemaal ‘goed gekomen. ‘![]()
Was ook precies zoals zoals in de op, maar dan andersom. Ze wilde niet een jongen zijn trouwens, maar ze was er een. Klaar.
Ik heb haar wel uitgelegd wat een jongen is en een meisje, maar dat kwam niet zo aan. Ze ging ook staand plassen enzo.
En nu is het opeens rokjes en nagellak en make up en mamma’s hakken aan en ‘ik wil op ballet’. Ik herken mijn eigen kind niet meer terug.
zondag 12 april 2020 om 20:16
Bedankt voor je reactie ! Vind het toch wel fijn te horen dat anderen er ook ervaring mee hebben of hebben gehad. Ik wil het vooral graag goed doen voor hemapestaartje30 schreef: ↑12-04-2020 20:05Ik wilde vroeger ook een jongen zijn. Nog best lang....tot een jaar of 8.

zondag 12 april 2020 om 20:18
Ik snap wel dat je het lastig vindt om er goed op te reageren. Je wil hem serieus nemen, maar je wil hem ook niet per ongeluk iets 'aanpraten' en er volledig in meegaan terwijl het maar een fase is. Ik denk dat de tijd leert of dit bij jouw zoon een fase is of niet.
Bij mijn werk heb ik wel eens te maken met kinderen die een jongen/meisje willen zijn terwijl ze dat qua sekse niet zijn, maar die kinderen zijn 12+ dus die weten het vaak al redelijk zeker en zitten dan vaak al in een bepaald traject. Helaas geen ervaring met jongere kinderen.
Zelf zou ik het CB om advies vragen (maar wij hebben een top CB, niet iedereen is tevreden over hun 'consternatie bureau' haha), of misschien een kinder coach met ervaring die tips heeft wat je kunt zeggen of doen om je zoon niet tekort te doen maar het ook niet zwaarder te maken dan het is.
Bij mijn werk heb ik wel eens te maken met kinderen die een jongen/meisje willen zijn terwijl ze dat qua sekse niet zijn, maar die kinderen zijn 12+ dus die weten het vaak al redelijk zeker en zitten dan vaak al in een bepaald traject. Helaas geen ervaring met jongere kinderen.
Zelf zou ik het CB om advies vragen (maar wij hebben een top CB, niet iedereen is tevreden over hun 'consternatie bureau' haha), of misschien een kinder coach met ervaring die tips heeft wat je kunt zeggen of doen om je zoon niet tekort te doen maar het ook niet zwaarder te maken dan het is.