Zwaar gehandicapt kindje afstaan?

02-08-2012 13:54 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je bevalt van een kindje, waar je de afgelopen 9 maanden van dacht dat er niks mis mee was. Echter blijkt dit kind na een tijdje zwaar geestelijk gehandicapt te zijn, met naast een zeer laag IQ ook nog autisme en andere problemen. Zou je het kindje dan houden? Of is het, voor jou, de mogelijkheid dat je het af staat (en kan dit eigenlijk in dit land?)

Gisteren kwam in een ander topic de documentaire Jeroen jeroen ter sprake en ik herinner me nog dat ik daar vol afgrijzen naar keek. Het lijkt me zo heftig als je je eigen leven moet opgeven om te zorgen voor zo'n kindje. Ik zeg je eerlijk: ik kan dat niet.

Een kindje met een fysieke handicap, of een kindje met het Down Syndroom dat niet al te zwaar gehandicapt is trek ik nog wel. Maar als het zo zwaar en meervoudig gehandicapt is als die Jeroen... ik kan dat gewoon niet.

Wat vinden jullie?
Joh, laat EN gaan, die heeft d'r relletje gehad.
quote:andersnogiets schreef op 02 augustus 2012 @ 19:48:

Phoe, wat een heftig topic.

Eerst een voor iedereen die het nodig heeft

Kuiken ik hoop dat jij je genen nooit doorgeeft.

Elninjo, als ik het goed heb, meen ik ooit gelezen te hebben dat jij toch wel van een paar mensen houdt. Je ouders, een beste vriendin. Wat als zij ooit iets gaan mankeren. Je ouders bijv. Laat je ze dan afmaken (om in jouw termen te praten) omdat ze hulpbehoevend zijn. Pis/stront ruimen is best een gedoe.

Ik vind dit een goed punt.

En misschien realiseert EN zich niet dat deze mensen, inclusief zij zelf, toch ook kind geweest zijn.

Soms denk ik wel eens dat het ook mogelijk zou moeten zijn om een ban voor een bepaalde pijler te kunnen krijgen.

Ik heb je al eens eerder gevraagd Elninjoo, waarom reageer jij toch steeds op topics op de kinderpijler, terwijl je zo'n afkeer van kinderen hebt. Daar zou je toch helemaal niet moeten willen zijn?

Je mening wordt er niet op prijs gesteld, je zaait vaak onrust, je gooit altijd olie op het vuur of strooit zout in wonden.

Wat heb je daar voor lol aan?

Ik snap het niet, totdat je me het uitlegt.

Dat heb je tot nu toe nog niet gedaan, ik heb het je wel al een paar keer eerder gevraagd.
Jongens we hebben het over mensen of net nou kinderen, gehandicapt of niet, broers, zussen ouders of vriendinnen zijn, het zijn mensen en geen beesten
quote:mamajs schreef op 02 augustus 2012 @ 19:58:

Jongens we hebben het over mensen of net nou kinderen, gehandicapt of niet, broers, zussen ouders of vriendinnen zijn, het zijn mensen en geen beestenDat zeker!
leuke documentaire : "Elninjo Elninjo "...

Elninjo doe eens niet !

Elninjo , nee ,je mag dat niet slopen !
quote:gunstig schreef op 02 augustus 2012 @ 20:00:

leuke documentaire : "Elninjo Elninjo "...

Elninjo doe eens niet !

Elninjo , nee ,je mag dat niet slopen !Waar? Op Kindernet??
quote:Perel schreef op 02 augustus 2012 @ 20:03:

[...]

Waar? Op Kindernet??lijkt me wel he
@perel

Jij bent een warm persoon met een heftig verhaal,

ook bij mij loopt er een traan over mijn wang en dat is niet erg.

Je gevoel hoe jij dat beschrijft is wel recht uit je hart en dat raakt mij.(ook niet erg)Wat moet dat moeilijk zijn geweest en soms nog.

Maar jij bent wel een sterk persoon.

Ik vind dat jij dit mooi beschrijft.
Heb nog niet verder gelezen maar je hebt zelf geen kinderen zeker TO?

Ik zou het voor geen goud afstaan, mijn kind, daar moeten anderen vanaf blijven.
kuikentje

Zal het mijn moeder eens vragen. Die heeft naast mij nog een zoon die een aantal jaar geleden zwaar gehandicapt is geworden. Tja wat doe je dan? Beetje laat voor adoptie he?

Hij woont nu bij mijn moeder in huis. enige andere optie was vegeteren in een verpleeghuis.
quote:Perel schreef op 02 augustus 2012 @ 19:57:

[...]

Ik vind dit een goed punt.

En misschien realiseert EN zich niet dat deze mensen, inclusief zij zelf, toch ook kind geweest zijn.

Soms denk ik wel eens dat het ook mogelijk zou moeten zijn om een ban voor een bepaalde pijler te kunnen krijgen.

Ik heb je al eens eerder gevraagd Elninjoo, waarom reageer jij toch steeds op topics op de kinderpijler, terwijl je zo'n afkeer van kinderen hebt. Daar zou je toch helemaal niet moeten willen zijn?

Je mening wordt er niet op prijs gesteld, je zaait vaak onrust, je gooit altijd olie op het vuur of strooit zout in wonden.

Wat heb je daar voor lol aan?

Ik snap het niet, totdat je me het uitlegt.

Dat heb je tot nu toe nog niet gedaan, ik heb het je wel al een paar keer eerder gevraagd.De boot gemist? Niet blij kunnen zijn voor anderen? Jalouzie? Teleurstelling? Kortzichtigeid? Frustratie?
quote:Perel schreef op 02 augustus 2012 @ 19:41:

Ja, zo ging dat in die tijd.

Als ik iets in een ziekenhuis moet, zal ik niet kiezen dát bewuste ziekenhuis.

Laatst was ik op een begraafplaats waar ze een speciaal veldje hebben ter nagedachtenis aan kindjes zoals dat van mij. Je kan daar iets neerzetten. Ik heb er over nagedacht, maar ik vind het nu, 20 jaar na dato, niet meer zo passend.

Als het er al geweest was destijds, had ik het misschien wel gedaan.

Maar het liedje van Gordon van 'kon ik maar even bij je zijn', dat in de tijd van mijn zwangerschap, op het moment dat ik wist dat het niet goed was, veel werd gedraaid, doet me altijd wel iets als ik het nog hoor. In die tijd leken de woorden speciaal voor mij te zijn.

Heb nu ook wel natte ogen, inmiddels.Hoezo niet passend? Als het er speciaal is voor kindjes zoals de jouwe (en hun ouders natuurlijk) lijkt het me juist erg passend. Ik bedoel, als je nog steeds met zo veel liefde aan je verloren kindje denkt is het toch juist fijn als je alsnog een plekje voor haar kunt hebben? Laat je niet opnaaien door die horken van twintig jaar geleden joh, en doe wat je hart je ingeeft.
quote:andersnogiets schreef op 02 augustus 2012 @ 20:11:

[...]

De boot gemist? Niet blij kunnen zijn voor anderen? Jalouzie? Teleurstelling? Kortzichtigeid? Frustratie?

Ja en dat reageer je niet af op een kinderpijler,EN weet dat er moeders zijn die daarop niet zitten te wachten.

Wat geeft je menig dan nog voor meerwaarde? Als je weet dat het pijn doet.
quote:panadol schreef op 02 augustus 2012 @ 20:14:

[...]

Ja en dat reageer je niet af op een kinderpijler,EN weet dat er moeders zijn die daarop niet zitten te wachten.

Wat geeft je menig dan nog voor meerwaarde? Als je weet dat het pijn doet.Niks geen meerwaarde. Ontzettend zielig om met opzet te kwetsen.
Perel, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik als moeder van een meervoudig gehandicapt kind heb met stijgende verbazing dit topic gelezen.

Al dat gelul over kinderen die gedoodt zouden moeten worden omdat ze ze ernstig gehandicapt zijn, tjongejonge. Of afgestaan, werkelijk wie bedenkt zoiets?

Die van mij zit terwijl ik dit schrijf tegenover me aan tafel, hij heeft dikke pret en wijst dingen aan in een reclamefolder. Nee, hij heeft geen iPod, hij kan niet praten, niet lezen/schrijven, zelfs niet lopen, en oh ja, hij is ook niet zindelijk.

Maar wat een brok vrolijkheid, en wat een puur kind, levend in het hier en nu, hij kent geen achterbaksheid.

En dan kan ik wel vertellen dat ik ook niet had gedacht het aan te kunnen, maar natuurlijk kan ik het aan, het is mijn kind!

Hoeveel ik van hem geleerd heb, dat sommige dingen zijn zoals ze zijn, dat je sommige dingen te accepteren hebt, en dat als je dat kunt, je er veel andere dingen voor terugkrijgt.

Er zijn zoveel dingen die hij niet kan en ik wel, maar dat geldt andersom dus ook en er zijn dus ook dingen die ik van hem kan leren, en hoewel ik het natuurlijk niet zelf had gekozen als ik de kans had gehad heb ik me er bij neergelegd en zien we er hier de lol inmiddels wel van in.

Ik kan dat allemaal wel opschrijven, maar voor de TO en een andere enkeling hier is dat echt parels voor de zwijnen.

Waarom zou ik proberen zoiets uit te leggen aan mensen die hun mening al klaar hebben.

Ik heb mijn/ons leven weer opgepakt, en ik ben er niet minder van geworden.

Als je kind goed in zijn vel zit, zit je dat als ouder ook.

TO, alsjeblieft zorg dat je nooit zwanger raakt!

Dan hoef je ook niet over dergelijke dingen na te denken, want als je dergelijke stompzinnige topics bedenkt en het nog meent ook, tja, ik heb er eigenlijk geen woorden voor.
quote:_newwoman_ schreef op 02 augustus 2012 @ 20:19:

Perel, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik als moeder van een meervoudig gehandicapt kind heb met stijgende verbazing dit topic gelezen.

Al dat gelul over kinderen die gedoodt zouden moeten worden omdat ze ze ernstig gehandicapt zijn, tjongejonge. Of afgestaan, werkelijk wie bedenkt zoiets?

Die van mij zit terwijl ik dit schrijf tegenover me aan tafel, hij heeft dikke pret en wijst dingen aan in een reclamefolder. Nee, hij heeft geen iPod, hij kan niet praten, niet lezen/schrijven, zelfs niet lopen, en oh ja, hij is ook niet zindelijk.

Maar wat een brok vrolijkheid, en wat een puur kind, levend in het hier en nu, hij kent geen achterbaksheid.

En dan kan ik wel vertellen dat ik ook niet had gedacht het aan te kunnen, maar natuurlijk kan ik het aan, het is mijn kind!

Hoeveel ik van hem geleerd heb, dat sommige dingen zijn zoals ze zijn, dat je sommige dingen te accepteren hebt, en dat als je dat kunt, je er veel andere dingen voor terugkrijgt.

Er zijn zoveel dingen die hij niet kan en ik wel, maar dat geldt andersom dus ook en er zijn dus ook dingen die ik van hem kan leren, en hoewel ik het natuurlijk niet zelf had gekozen als ik de kans had gehad heb ik me er bij neergelegd en zien we er hier de lol inmiddels wel van in.

Ik kan dat allemaal wel opschrijven, maar voor de TO en enkele anderen hier is dat echt parels voor de zwijnen.

Waarom zou ik proberen zoiets uit te leggen aan mensen die hun mening al klaar hebben.

Ik heb mijn/ons leven weer opgepakt, en ik ben er niet minder van geworden.

Als je kind goed in zijn vel zit, zit je dat als ouder ook.

TO, alsjeblieft zorg dat je nooit zwanger raakt!

Dan hoef je ook niet over dergelijke dingen na te denken, want als je dergerlijke stompzinnige topics bedenkt en het nog meent ook, tja, ik heb er eigenlijk geen woorden voor.

Prachtig... Hier spreekt een moederhart.
quote:_newwoman_ schreef op 02 augustus 2012 @ 20:19:

Er zijn zoveel dingen die hij niet kan en ik wel, maar dat geldt andersom dus ook en er zijn dus ook dingen die ik van hem kan leren

precies !

in de golfsport is men trots op zn "handicap",

en dat is niet zomaar !!
Elninjoo, uit de grond van mijn hart hoop ik dat karma bestaat, dat is echt wat ik je gun.

Je hebt niets met kinderen, oud oud prehistorisch nieuws. Prima om je mening te uiten, maar het mag best op een respectvolle manier. Ik hoop al een aantal jaar dat je nep bent, lijkt me erg sneu om zo door het leven te gaan. Zo, heerlijk, ook even mijn mening ongenuanceerd geuit.
"Trots zijn" op een handicap vind ik wel weer zoiets, net als 'trots zijn' dat je niet gehandicapt bent of geen gehandicapt kind hebt. Het is gewoon zoals het is.

Ieder mens, wat voor capaciteiten dan ook, mag trots zijn op dingen die ze doet, behaalde resultaten, keuzes die ze maakt. Maar trots omdat je al dan geen ziektes of handicaps hebt, sja, daar kies je niet voor toch?

"Ik ben zo trots op mezelf dat mijn hart het goed doet", sja dat klinkt in mijn oren toch heel apart.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:gunstig schreef op 02 augustus 2012 @ 20:23:

[...]

precies !

en dat is niet zomaar !!

Ach ja, en weet je wat zo grappig is.

Oke, mijn kind is gehandicapt, daar kunnen we niet omheen, maar er zijn ook heel veel mensen die als 'normaal' worden gezien, maar die in werkelijkheid zo klein van geest zijn dat je je af kan vragen wie er nou eigenlijk beperkingen heeft.

Ik weet het wel hoor, en als ik tijdens het winkelen mensen zie staren dan lach ik vriendelijk naar ze, ja mensen kijk maar goed, die hoort bij mij! Daar heb ik geen moeite mee.

Trots op je kind, gehandicapt of niet, dat snapt iedere moeder
Ze heeft het over golf.... Misschien even googlen wat een handicap in golf betekent?
"quote: gunstig schreef op 02 augustus 2012 @ 20:23 :

[...]

precies !

en dat is niet zomaar !!

Ach ja, en weet je wat zo grappig is.

Oke, mijn kind is gehandicapt, daar kunnen we niet omheen, maar er zijn ook heel veel mensen die als 'normaal' worden gezien, maar die in werkelijkheid zo klein van geest zijn dat je je af kan vragen wie er nou eigenlijk beperkingen heeft.

Ik weet het wel hoor, en als ik tijdens het winkelen mensen zie staren dan lach ik vriendelijk naar ze, ja mensen kijk maar goed, die hoort bij mij! Daar heb ik geen moeite mee.

Trots op je kind, gehandicapt of niet, dat snapt iedere moeder"

Zo waar!
De meeste gehandicapte mensen zijn dan ook niet trots op hun handicap, maar op datgene wat ze ondanks die handicap hebben weten te bereiken. Net als ouders dat zijn die het ondanks de af en toe wel zeer zware handicap van hun kind toch hebben weten te bereiken dat hun kind het op zijn niveau daadwerkelijk naar zijn zin heeft.
quote:Gamayun schreef op 02 augustus 2012 @ 20:37:

"Trots zijn" op een handicap vind ik wel weer zoiets, net als 'trots zijn' dat je niet gehandicapt bent of geen gehandicapt kind hebt. Het is gewoon zoals het is.

Ieder mens, wat voor capaciteiten dan ook, mag trots zijn op dingen die ze doet, behaalde resultaten, keuzes die ze maakt. Maar trots omdat je al dan geen ziektes of handicaps hebt, sja, daar kies je niet voor toch?

"Ik ben zo trots op mezelf dat mijn hart het goed doet", sja dat klinkt in mijn oren toch heel apart.

Het is niet trots zijn op de handicap.

Je bent als ouder trots op wat je wel kunt en kunt bereiken ondanks de handicap van je kind kom je toch verder.

En daar mag je trots op zijn.
quote:Gamayun schreef op 02 augustus 2012 @ 20:37:

Waarom zou een gehandicapt kind of persoon niet trots op zichzelf, mét handicapt, mogen zijn?

quote:Ieder mens, wat voor capaciteiten dan ook, mag trots zijn op dingen die ze doet, behaalde resultaten, keuzes die ze maakt.Met dit principe mag je toch ook trots zijn op een handicap?quote:

Maar trots omdat je al dan geen ziektes of handicaps hebt, sja, daar kies je niet voor toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven