Zwangerschapsjargon

13-09-2012 16:09 252 berichten
..zo noem ik het maar even. Bepaalde truttige zinnetjes en woorden die zwangere vrouwen of vrouwen met kinderen van elkaar overnemen.

Alsof je tot een soort zweverig heiligdom bent toegetreden met kinderen ofzo. Ik ben 17 weken zwanger en begrijp er geen reet van, kan iemand me hierbij helpen? Ik geef wel even wat voorbeelden, aanvullingen zijn welkom! Of misschien ben ik wel een ontaarde zwangere, dan heur ik 't ook graag

We kennen natuurlijk allemaal 'klussen voor een beeb met me hubbie' en 'wondertje'. Die zijn hier niet zo in trek, godzijdank. Maar er is nog veel meer! En ik lees het hier dagelijks.

Bijvoorbeeld:

-'als ik ooit een kindje zou mogen krijgen..'

(uberhaubt is 'kindje' om gek van te worden, het is een KIND)

-'als het me gegeven is om zwanger te worden' ( wat een zweverig gelul)

-een test 'in handen' hebben

- een kind iets 'aanbieden' ( als in: gister heb ik mijn kindje een stukje brood aangeboden

-alles met prinsje of prinsesje

-alles met 'geniet er ( lekker) van!!!!! Genieten!!! ( mens, rot op)

Wie weet er nog meer? Wie was er ook een oernuchtere zwangere of juist niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zwanger noch heb ik kinderen, maar de term 'hij/zij komt zo'n 2x per nacht'... Ik snap wat er mee bedoeld wordt, maar het klinkt zo ontzettend fout in de oren van kinderlozen. Waarom niet: hij/ wordt nog zo'n 2x per nacht wakker voor voeding/luier/boertje, whatever.
hier tot tweemaal toe een oernuchtere zwangere en daarna moeder. Kleine kinderen zijn niet leuk ! Ze plakken dag en nacht aan je, houden je uit je slaap, spugen je onder, poepen je onder, plassen je onder en zijn standaard ontevreden als je niet doet wat ze wilt. Dictators zijn het: zij schreeuwen en jij rent

Maar....dan liggen ze eindelijk naast je te slapen, en hebben ze zo'n klein glimlachje op hun snoet en dan smelt zelfs ik !

Oh en bevallen ? Niks mooie ervaring, het is een hel. Maar je vergeet het gelukkig snel als je je kind eindelijk vast hebt.

En dan nog wat: pasgeboren baby's zijn lelijk joh ! Maar dat trekt wel bij na een paar uurtjes.
Oja, die laatste kan ik me ook zo aan ergeren haha. Ben 2 weken terug bevallen, maar heb geen van die dingen ooit gebruikt. Kindje valt wel mee toch..
Ik was de pijn van de bevalling echt niet vergeten toen ik mijn zoon vast had...was afgeleid door dat kersverse ukkie, maar dat is iets anders dan de pijn vergeten...
jongens, niet over helse bevallingspijn beginnen hoor, dan durf ik niet meer
quote:DeKenau schreef op 13 september 2012 @ 16:18:

jongens, niet over helse bevallingspijn beginnen hoor, dan durf ik niet meer Eh, je hebt weinig te durven. Het moet er ooit uit en dat gaat het ook echt komen, hoe dan ook
quote:fleetwood schreef op 13 september 2012 @ 16:12:

Ik ben niet zwanger noch heb ik kinderen, maar de term 'hij/zij komt zo'n 2x per nacht'... Ik snap wat er mee bedoeld wordt, maar het klinkt zo ontzettend fout in de oren van kinderlozen. Waarom niet: hij/ wordt nog zo'n 2x per nacht wakker voor voeding/luier/boertje, whatever.

Ja!! Dat wilde ik ook tikken. 'komt'??

Waar komt (haha) die uitdrukking in godesnaam vandaan??
ik was serieus de pijn van de bevalling vergeten, echt waar. Maar ik had dan ook makkelijke bevallingen...

Kindje vind ik niet zo erg, behalve als ze 10 zijn. Maar zo'n pasgeborene is écht niet groot hoor!

Wat ik verschikkelijk vond/vind is de toon van de verkoopsters in babyspulwinkels: standaard een octaaf te hoog en het zinnetje "maar ja, u wil toch zeker het beste (lees: duurste) voor uw baby?!" Nou neu, ik was eigenlijk van plan het te verwaarlozen.....
quote:DeKenau schreef op 13 september 2012 @ 16:18:

jongens, niet over helse bevallingspijn beginnen hoor, dan durf ik niet meer Nu 20 maanden later ben ik het wel allang vergeten. Verzacht dat de pijn? Je kunt het kind ook gewoon binnen houden...is weer eens wat anders.
oh ja, dat 'aanbieden', dat vind ik ook altijd zo raar klinken.

Hij komt twee keer per nacht is gewoon lekker kort, dat andere is gelijk weer zo'n hele lange zin.

Verder weet ik er eigenlijk niet zo veel, ik moest wel even wennen aan al die afkortingen die er gebruikt worden in babyland: vk, ks, psz, kdv, je 'ei' hebben, NOD. Maar sommige daarvan zijn wel praktisch, zeker op schrijfforums (iedere keer helemaal verloskundige schrijven is zo'n gedoe, vk is een stuk makkelijker).
oh god ja, baby marketing. Ik ben zo onzettend blij dat vriend en ik allebei totáál niet gevoelig zijn voor reclame!

Want shit, wat proberen ze je uit te zuigen. Vooral die arme moeders worden genadeloos aangesproken op hun angst een 'slechte moeder'\ te zijn als ze geen stokke tripp trapp rommel of puckababy geval hebben aangeschaft.

wat een ongelofelijke kul. en ze trappen er nog massaal in ook.

ik vind 'Baby Dump' trouwens de meest walgelijke naam voor een winkel ooit. Daar ben ik zelfs niet nuchter genoeg voor.
De kraamhulp of verloskundige die na de bevalling ' je onderkantje' gaat controleren. Je wat???

En dan ook nog even 'uw temp' mevrouw.. Uh, ok.

Ik heb het ook niet zo op de afkorting "mijn vlos" of "mijn gyno", zo heten ze namelijk niet.
Ik werd en word kriegel van de "geniet!!!!"-dictatuur. Daar kan ik als niet meer net bevallen moeder erg slecht tegen (zoon is 4 maanden).

Ik ben alleenstaand en ja, het is in de afgelopen maanden een aantal keer dermate zwaar geweest dat ik heb zitten brullen van vermoeidheid en van "het is heel erg pittig in je eentje". En dan roept deze of gene weer zo achteloos "geniet!!". Dat maak ik zelf wel uit dus, of het genieten is.

Ik maak me overigens schuldig aan de "hij komt ....x per nacht", wanneer ik het over zijn voeding had. Had, inderdaad, want hij slaapt inmiddels door. Ha! Genieten!! (pun intended)
"Hij/zij doet het goed"

"Geef je dat kind slagroom ofzo?"
dat genieten hoor ik veel, maar ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. Waarschijnlijk maakt het wel uit óf je daadwerkelijk geniet, en hoe het tegen je gezegd wordt (als commando of als iets wat je toegewenst wordt).
quote:Marahbloem schreef op 13 september 2012 @ 16:22:

[...]

Nu 20 maanden later ben ik het wel allang vergeten. Verzacht dat de pijn? Je kunt het kind ook gewoon binnen houden...is weer eens wat anders.

Serieus, toen ik zwanger was van mijn oudste en de 'bevallingsavond' op zwangerschapsgym had bijgewoond heb ik besloten dat stuk gewoon over te slaan. Gewoon NIET bevallen. Maak mij maar wakker als het kind er is.

Uiteindelijk viel de bevalling mij dus echt mee (ik heb makkelijke bevallingen gehad, maar mijn voorstellingsvermogen was ws. ook iets teveel negatief geprikkeld door de diaserie die ze toen op die cursus lieten zien...)

Waar ik helemaal gek van word, is dat ouders met baby's het tegenwoordig altijd over 'schema's' hebben, alsof het iets heiligs is. Nou, dan ben ik 'n ontaarde moeder, want ik heb me nooit aan enig slaap/ voedingsschema gehouden.

Lilla: herkenbaar, van die verkoopsters. Ik heb wel eems geantwoord dat ik het beste voor mijn portemonnee wilde!
'Ik heb het kind uitgepoept'

vind ik ook zo'n rare (maar sinds mijn eerste bevalling snap ik wel waar deze uitdrukking vandaan komt )
Ben nu zelf 37 weken zwanger en heb me er kapot aan geërgerd maar ook wel om moeten lachen.

Inderdaad dat ge- geniet ervan al vanaf 12 weken zwanger zijn. Net alsof ik elke dag even een half uur op de bank ging zitten om UBER te genieten of zo.

De laatste weken hoor ik niets anders dan... Geniet nog maar even van je nachtrust als die kleine er straks is... Nou als die kleine er is dan moet ik waarschijnlijk 2x uit mijn nest om het eten te geven terwijl ik nu elk uur zie door veel te moeten pissen, zere bekken/rug waar ik wakker van wordt om over de kramp en overmatig zweten nog maar te zwijgen ;)

Zo je draagt wel breed dat wordt zeker een meisje??? Uhmm nee een jongen jaja Of visa versa.. je draag mooi naar voren etc.

Wat een grote toeter je bent zeker bijna uitgerekend 5 weken terug en nu nou nou bescheiden buikje hoor die blijft nog wel even zitten... Ja natuurlijk....

Ik nam een keer een extra koekje en dan: "Pas op hoor, elk pondje gaat door het mondje en het moet er ook allemaal weer af... Pfff ja dat wil je echt horen als je misselijk bent en gewoon elk uur iets moet eten omdat je anders alles onderspuugt.

Kort samengevat als je zwanger bent lullen mensen maar wat. Ik was mijn kleertjes aan het wassen vorige week en toen riep mijn overbuurvrouw keihard over alle tuinen " Nou daar ben je wel een beetje laat mee hoor" In onze tijd ( de middeleeuwen ) moest je dat bij 7 maanden al klaar hebben. Ik roep terug " Zie jij al een baby dan??? Volgens mij ben ik ruim op tijd, het is vast vanavond droog.. Toen was ze weer uitgeluld maar dat commentaar op alles pffffff...

Ach en ik kan nog wel even doorgaan denk ik. Maar meid geniet van je zwangerschap want het is zo voorbij ;) En ondanks dat ik er een hekel aan had als mensen dat zeggen is het toch zo....
Hahah, te grappig Kenau (dat klinkt niet zo aardig he?)!

Dit is vast al 100 keer voorbij gekomen op het VF maar waarom is een stel tegenwoordig samen zwanger?!! Ik kan er niet tegen en ik wil het niet horen! Zij is zwanger, zij wordt moeder en hij wordt vader, en samen worden jullie ouders. Jullie zijn niet zwanger of in verwachting!!!

Zo, dat moest even.
quote:Lilla schreef op 13 september 2012 @ 16:21:

ik was serieus de pijn van de bevalling vergeten, echt waar. Maar ik had dan ook makkelijke bevallingen...

Kindje vind ik niet zo erg, behalve als ze 10 zijn. Maar zo'n pasgeborene is écht niet groot hoor!

Wat ik verschikkelijk vond/vind is de toon van de verkoopsters in babyspulwinkels: standaard een octaaf te hoog en het zinnetje "maar ja, u wil toch zeker het beste (lees: duurste) voor uw baby?!" Nou neu, ik was eigenlijk van plan het te verwaarlozen.....

Haha, die neiging had ik ook vaak, om dat te zeggen. Ik heb wel een keer gezegd dat het haar alleen maar ging om de centen binnen te hlen, dat ze bij mij niet met die onzin hoefde aan te komen.

Hormoontechnisch niet mijn beste moment, zeg maar.

Dat komen in de nacht vond ik ook altijd heel maf.

En genoten van de zwangerschap? Ja, van het moment dat die voorbij was wel ja. Bevalling was een makkie, deed geen pijn, en was blij dat ik van dat zwanger zijn af was. En dan gaan mensen zeggen geniet van de kraamtijd en de baby. Ja hoor, geniet er van dat je geen nacht meer doorslaapt de komende tijd (jaren, in ons geval, want bijna twee en nog niet) van tepelkloven en oorontstekingen bij de kleine. Echt, een toptijd.... Nee, ik vind het nu pas leuk eigenlijk. Ze loopt, praat en is, op de nachten na, erg gezellig.
quote:Lilla schreef op 13 september 2012 @ 16:21:

Wat ik verschikkelijk vond/vind is de toon van de verkoopsters in babyspulwinkels: standaard een octaaf te hoog en het zinnetje "maar ja, u wil toch zeker het beste (lees: duurste) voor uw baby?!" Nou neu, ik was eigenlijk van plan het te verwaarlozen..... Dat heb ik laatst geantwoord. Kreeg me toch een vreemde blik van die verkoopster...
en dan kan nu het Echte Genieten beginnen!!!!

na 12 weken zwangerschap

na 20 weken nog een keer

na je bevalling

welja.
'Tja, je bent toch samen zwanger he...'

Meerdere malen moet aanhoren, maar wat een gelul zeg!

Ik en alleen IK, hing boven de plee, heeft een dikke buik, is geobstipeerd, heeft een dikke vette punctienaald in haar baarmoeder gekregen, heeft huilbuien, poetsdrang, mag niet drinken/roken/goedkope gerookte vacuum verpakte zalm eten en mag straks het kind eruit persen! Kijk, mijn vriend lijdt er (soms) wel onder, maar is daarmee nog niet ook zwanger.

Verder zijn we wel samen blij hoor

En kindje vind ik wel kunnen, het is toch ook maar een klein frummeltje?
This is not kosher!
"Onze Jochem liep al met 11 maanden"

"Sophie slaapt al vanaf maand 2 de hele nacht door"

Ja wrijf het er maar in

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven