Zwemles en voetbal op één dag?
donderdag 9 oktober 2025 om 13:27
Hallo,
Even kort wat achtergrondinformatie:
Ik heb een zoon van 6,5 jaar, hij zit in groep 3. Zijn vader en ik zijn gescheiden en we hebben co-ouderschap. Daarnaast heb ik nog een dochter van een half jaar.
Onze zoon volgt inmiddels ruim twee jaar zwemles en heeft vorige week zijn A-diploma gehaald. Nu is hij bezig met zijn B-diploma. Ik zou graag zien dat hij uiteindelijk ook zijn C haalt, maar zijn vader vindt dat niet nodig.
Sinds kort zitten een aantal van zijn vriendjes op voetbal, en hij wil daar zelf ook héél graag bij. Alleen… zijn zwemles is op woensdag van 16:00 tot 17:00 uur, en de voetbaltraining is van 18:00 tot 19:15 uur.
Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed. Op woensdag heeft hij school tot 12:30, daarna speelt hij vaak met vriendjes, dan zwemles, en vervolgens zouden we snel moeten eten om op tijd bij de voetbal te zijn.
Daarnaast maak ik me zorgen of dat niet te veel prikkels zijn voor hem. Het is een drukke dag, en direct na het eten weer sporten lijkt me behoorlijk intensief en niet fijn. Los van dat groep 3 behoorlijk intensief is.
Aan de andere kant vind ik het ook lastig dat hij nog niet kan starten met voetbal, omdat hij het zó graag wil en zijn vriendjes allemaal al begonnen zijn. (De meeste hebben hun zwemdiploma’s al, helaas duurt het bij onze zoon wat langer.)
Ik heb tegen zijn vader aangegeven dat het praktisch gezien gewoon niet haalbaar is: zwemles, koken, eten, dochter voeden/verzorgen en dan alweer vertrekken naar voetbal… dat wordt echt haasten.
Hoe zien jullie dit?
Zijn er hier ouders die kinderen hebben met twee sporten op één dag? Hoe ervaren jullie dat?
Even kort wat achtergrondinformatie:
Ik heb een zoon van 6,5 jaar, hij zit in groep 3. Zijn vader en ik zijn gescheiden en we hebben co-ouderschap. Daarnaast heb ik nog een dochter van een half jaar.
Onze zoon volgt inmiddels ruim twee jaar zwemles en heeft vorige week zijn A-diploma gehaald. Nu is hij bezig met zijn B-diploma. Ik zou graag zien dat hij uiteindelijk ook zijn C haalt, maar zijn vader vindt dat niet nodig.
Sinds kort zitten een aantal van zijn vriendjes op voetbal, en hij wil daar zelf ook héél graag bij. Alleen… zijn zwemles is op woensdag van 16:00 tot 17:00 uur, en de voetbaltraining is van 18:00 tot 19:15 uur.
Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed. Op woensdag heeft hij school tot 12:30, daarna speelt hij vaak met vriendjes, dan zwemles, en vervolgens zouden we snel moeten eten om op tijd bij de voetbal te zijn.
Daarnaast maak ik me zorgen of dat niet te veel prikkels zijn voor hem. Het is een drukke dag, en direct na het eten weer sporten lijkt me behoorlijk intensief en niet fijn. Los van dat groep 3 behoorlijk intensief is.
Aan de andere kant vind ik het ook lastig dat hij nog niet kan starten met voetbal, omdat hij het zó graag wil en zijn vriendjes allemaal al begonnen zijn. (De meeste hebben hun zwemdiploma’s al, helaas duurt het bij onze zoon wat langer.)
Ik heb tegen zijn vader aangegeven dat het praktisch gezien gewoon niet haalbaar is: zwemles, koken, eten, dochter voeden/verzorgen en dan alweer vertrekken naar voetbal… dat wordt echt haasten.
Hoe zien jullie dit?
Zijn er hier ouders die kinderen hebben met twee sporten op één dag? Hoe ervaren jullie dat?
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:53
Mij trekt dat dus ook compleeeeet leeg! Ik doe overdag het huishouden (vrije dag van mij), en dan dus zwemles etc.Solsol schreef: ↑09-10-2025 16:19Er is ook wat mis met je planning TO, in je OP heb je het over koken, eten, dochter verzorgen en dan vertrekken naar voetbal. Dat kan natuurlijk nooit in een uur inclusief reistijd en omkleden.
Dus als je dit doet, wordt het sowieso broodje eten in de auto tussen de bedrijven door. Ik zie geen bezwaren voor kind zelf, maar wel voor je eigen planning. Ik heb echt een bloedhekel aan dit soort avonden en die trekken mij helemaal leeg. Al het andere (energie, avondeten) is echt wel te overzien en op te lossen.
Dus ik denk dat de boodschap naar je ex prima is: het lukt mij gewoon niet (zonder teveel stress). En dan zijn er twee smaken: of hij gaat hem zelf brengen en halen van voetbal, of dat lukt hem ook niet maar dan kan hij jou ook nooit verwijten dat het jou niet lukt.
C-diploma en de energie van je zoon zou ik verder loslaten
Ik heb aan vader aangegeven dat ik het oké vind dat hij gaat voetballen, maar het dan om en om gaat. Ene week gaat de een voetballen en de ander zwemmen. Dus niet dat een iemand beiden doet.
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:55
Samen! Maar ik had overleg wel fijner gevonden in deze…toulouse_74 schreef: ↑09-10-2025 21:42Mijn kinderen hadden dat op die leeftijd veel te zwaar gevonden. Groep drie is al zo pittig. Maar ik ken jouw zoon niet, voor ieder kind zal het anders zijn.
Overigens zou ik het organiseren en regelen bij vader laten.
Wie zorgt dat de sporttas is ingepakt, klaarstaat, dat de kleding wordt gekocht, gewassen, dat kind tussendoor eet?
Leuk hoor, plannen bedenken die je ex-vrouw mag uitvoeren.
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:57
Ja en dit heb ik hem ook duidelijk gemaakt. Voelde me er echt niet prettig bij.toulouse_74 schreef: ↑09-10-2025 22:19Ik vind de manier waarop vader dit speelt niet netjes.
Eerst kind blij maken en dan is moeder de boeman. Of ze geeft maar toe.
Ouders beslissen samen toch? Hij heeft voor zijn beurt gesproken, had dit niet moeten regelen zonder eerst op 1 lijn met jou te zitten.
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:00
Ik zou gillend gek wordenVutje schreef: ↑10-10-2025 12:46Bij ons gaat dit al een paar maanden gewoon goed. Zwemles (nu bezig mettot 17.45 dan omkleden.
Broodje of krentenbol of banaan op de fiets/in de auto en voetbal begint om 18.30 uur.
Meestal spreekt kind ook 's middags nog af
Mijn kind zat al langer op voetbal, 1x trainen. En zwemmen was dan op een andere dag.
Sinds dit seizoen is dat 2x trainen en die valt samen met de zwemles-dag.
Maar aan zwemles zit een eind, dus wij vonden de combi prima. En het gaat dus ook goed.
Kind (bijna 7 jaar) heeft inmiddels
1x zwemmen
2x trainen voetbal
1x wedstrijd voetbal
1x scouting.
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:23
Geen lessen in het weekend?
Bij ons woensdagavond, vrijdagavond, zaterdagmiddag, zondagochtend...
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:57
Nee alleen dinsdag woensdag en vrijdag helaas..The_Architect schreef: ↑10-10-2025 20:23Geen lessen in het weekend?
Bij ons woensdagavond, vrijdagavond, zaterdagmiddag, zondagochtend...
zaterdag 11 oktober 2025 om 00:30
B hoeft vaak niet zo lang te duren dus dan zou ik het tijdelijk allebei doen. Als B binnen in is stoppen met zwemles en dan de volgende zomer een cursus C boeken in de vakantie, een paar weken elke dag les en dan heeft hij C ook.
Dat levert waarschijnlijk minder stress op.
Overigens vind ik C ook geen must verder. Ik heb twee kinderen met ABC, een met AB en een met alleen een zwemcertificaat vanwege een handicap.
Dat levert waarschijnlijk minder stress op.
Overigens vind ik C ook geen must verder. Ik heb twee kinderen met ABC, een met AB en een met alleen een zwemcertificaat vanwege een handicap.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in