Zwemles en voetbal op één dag?

09-10-2025 13:27 139 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Even kort wat achtergrondinformatie:
Ik heb een zoon van 6,5 jaar, hij zit in groep 3. Zijn vader en ik zijn gescheiden en we hebben co-ouderschap. Daarnaast heb ik nog een dochter van een half jaar.

Onze zoon volgt inmiddels ruim twee jaar zwemles en heeft vorige week zijn A-diploma gehaald. Nu is hij bezig met zijn B-diploma. Ik zou graag zien dat hij uiteindelijk ook zijn C haalt, maar zijn vader vindt dat niet nodig.

Sinds kort zitten een aantal van zijn vriendjes op voetbal, en hij wil daar zelf ook héél graag bij. Alleen… zijn zwemles is op woensdag van 16:00 tot 17:00 uur, en de voetbaltraining is van 18:00 tot 19:15 uur.

Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed. Op woensdag heeft hij school tot 12:30, daarna speelt hij vaak met vriendjes, dan zwemles, en vervolgens zouden we snel moeten eten om op tijd bij de voetbal te zijn.

Daarnaast maak ik me zorgen of dat niet te veel prikkels zijn voor hem. Het is een drukke dag, en direct na het eten weer sporten lijkt me behoorlijk intensief en niet fijn. Los van dat groep 3 behoorlijk intensief is.

Aan de andere kant vind ik het ook lastig dat hij nog niet kan starten met voetbal, omdat hij het zó graag wil en zijn vriendjes allemaal al begonnen zijn. (De meeste hebben hun zwemdiploma’s al, helaas duurt het bij onze zoon wat langer.)

Ik heb tegen zijn vader aangegeven dat het praktisch gezien gewoon niet haalbaar is: zwemles, koken, eten, dochter voeden/verzorgen en dan alweer vertrekken naar voetbal… dat wordt echt haasten.

Hoe zien jullie dit?
Zijn er hier ouders die kinderen hebben met twee sporten op één dag? Hoe ervaren jullie dat?
Lila-Linda schreef:
09-10-2025 15:56
Ik zou inzetten op A en B. Liefst zwemles op een andere dag en dan C een andere keer gaan halen. Kan prima als hij wat ouder en sterker is.
Of C is sowieso op een andere dag. Dat was bij ons wel.
Dus dan kan hij gewoon door voor C. Het liefst op een dag van papa :-)
Of gewoon geen C.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Het is wel erg druk, maar B hoeft meestal niet lang te duren inderdaad, is echt verdieping op A. Ben jij degene die altijd moet brengen en halen? Wanneer heeft vader de kinderen? Ik zou het wel vervelend vinden dat hij alles voor jou volplant, terwijl hij niets bijdraagt hierin.
Zou ook even checken of hij na z'n B nog makkelijk kan instromen, of anders weer lang op een wachtlijst moet.

Ik zit dubbel in het B/C verhaal, mijn kinderen zwemmen inderdaad nu vrijwel alleen op vakantie, en dan willen ze het liefst in het water spelen. Dus meters worden er niet gemaakt, laat staan in uitdagende situaties gezwommen. Ik vraag me dus af of C voor veel kinderen geen weggegooid geld is, omdat ze niet bijhouden. Ik denk niet dat je er later dan nog écht iets aan hebt.
Assiral schreef:
09-10-2025 15:31
Duur, maar wel van levensbelang😉.
En de tijd die er in gaat zitten, dat weet je voor je aan kinderen begint toch? Zwemles is gewoon één van de dingen die misschien niet leuk zijn, maar wel super belangrijk.

Vind ik ook, maar ik heb niet gepushed voor C. Sterker nog, ik heb 1 kind zonder zwemdiploma maar hij kan inmiddels prima zwemmen.
Onze kinderen hebben wel ABC, maar hebben dat niet achter elkaar gedaan. A en B hebben ze met een jaar of 6/7 gehaald. C toen ze 10/11 waren. C hadden ze toen in 6 weken. Ze hadden meer kracht, meer uithoudingsvermogen en dat is vooral wat je bij C nodig hebt. Voor hun 10e mochten ze van ons toch niet zwemmen op plekken waar je C voor nodig hebt, zeker niet zonder ouders erbij.

Qua voetballen, het is wel even een gerace, maar dat is maar tijdelijk. Ik zou 's middags warm eten, na het zwemmen voetbalkleding aan, boterhammetje onderweg of net voor de training in de kantine. En kijken of vader zoon thuis kan brengen zodat jij met dochter naar huis kan. Of (als dochter een andere vader heeft, wat ik uit je post denk te lezen) dochter gewoon lekker bij haar vader laten.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Er is ook wat mis met je planning TO, in je OP heb je het over koken, eten, dochter verzorgen en dan vertrekken naar voetbal. Dat kan natuurlijk nooit in een uur inclusief reistijd en omkleden.

Dus als je dit doet, wordt het sowieso broodje eten in de auto tussen de bedrijven door. Ik zie geen bezwaren voor kind zelf, maar wel voor je eigen planning. Ik heb echt een bloedhekel aan dit soort avonden en die trekken mij helemaal leeg. Al het andere (energie, avondeten) is echt wel te overzien en op te lossen.

Dus ik denk dat de boodschap naar je ex prima is: het lukt mij gewoon niet (zonder teveel stress). En dan zijn er twee smaken: of hij gaat hem zelf brengen en halen van voetbal, of dat lukt hem ook niet maar dan kan hij jou ook nooit verwijten dat het jou niet lukt.

C-diploma en de energie van je zoon zou ik verder loslaten
Moiren schreef:
09-10-2025 16:00
Of gewoon geen C.
Ook prima wat mij betreft.
NightNurse schreef:
09-10-2025 16:15
Of (als dochter een andere vader heeft, wat ik uit je post denk te lezen) dochter gewoon lekker bij haar vader laten.
Scherp. Die kans is best groot.
Dan kan partner inderdaad ook nog bijdragen.
Solsol schreef:
09-10-2025 16:19
Er is ook wat mis met je planning TO, in je OP heb je het over koken, eten, dochter verzorgen en dan vertrekken naar voetbal. Dat kan natuurlijk nooit in een uur inclusief reistijd en omkleden.

Dus als je dit doet, wordt het sowieso broodje eten in de auto tussen de bedrijven door. Ik zie geen bezwaren voor kind zelf, maar wel voor je eigen planning. Ik heb echt een bloedhekel aan dit soort avonden en die trekken mij helemaal leeg. Al het andere (energie, avondeten) is echt wel te overzien en op te lossen.

Dus ik denk dat de boodschap naar je ex prima is: het lukt mij gewoon niet (zonder teveel stress). En dan zijn er twee smaken: of hij gaat hem zelf brengen en halen van voetbal, of dat lukt hem ook niet maar dan kan hij jou ook nooit verwijten dat het jou niet lukt.

C-diploma en de energie van je zoon zou ik verder loslaten
Ja, want je doet het voor die ex tenslotte.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
09-10-2025 16:28
Ja, want je doet het voor die ex tenslotte.
dat ik anticipeer op een mogelijke negatieve reactie van ex is toch niet zo raar?

Van haar hoeft het allemaal niet, maar ex wil het graag maar dan wel in haar tijd. Dat is toch al een beetje idioot. Dus dan moet hij ook echt niet piepen als het haar niet lukt.
Handig juist, dan ben je meteen maar voor de rest van de week van het gelazer af.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
janine schreef:
09-10-2025 15:27
Mijn dochter heeft ABC op jonge leeftijd behaald, en ik was heel blij toen ze als 14-jarige in de IJsel viel, ze bleef kalm en herinnerde zich wat zij moest doen. Ik denk niet dat ze het gered had men alleen maar A en B.
Ik heb alle zwemdiploma's die je in mijn tijd maar kon halen, maar als ik in de IJssel val en ik raak onderkoeld of ik kom in een onderstroom terecht of ik word vermalen door de schroef van de Zonnebloemboot red ik het ook niet.
Lady*Voldemort schreef:
09-10-2025 16:42
Ik heb alle zwemdiploma's die je in mijn tijd maar kon halen, maar als ik in de IJssel val en ik raak onderkoeld of ik kom in een onderstroom terecht of ik word vermalen door de schroef van de Zonnebloemboot red ik het ook niet.

:proud:
Dat risico is het grootst.
Even praktisch: zou de zwemles naar een andere dag kunnen?

Zo niet, hier duurde B ook maar 10 weken, je zou eens kunnen vragen wat gebruikelijk is in jullie zwembad/wat ze inschatten voor jouw kind. Als het maar tijdelijk is, zou je het hem voor die paar weken kunnen laten proberen. En dan even niet 's middags afspreken op die middagen?

Wat betreft C: mijn kinderen hadden A en B en hebben pas een jaar of 2 later hun C gehaald. En dan via zo'n vakantiecursus, waarbij ze een week intensief zwemmen. Was een mooie opfriscursus en ze hadden toen ook wat meer kracht dan toen ze 5/6 waren.
Solsol schreef:
09-10-2025 16:30
dat ik anticipeer op een mogelijke negatieve reactie van ex is toch niet zo raar?

Van haar hoeft het allemaal niet, maar ex wil het graag maar dan wel in haar tijd. Dat is toch al een beetje idioot. Dus dan moet hij ook echt niet piepen als het haar niet lukt.
Het KIND wil het graag.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
09-10-2025 16:50
Het KIND wil het graag.
Het kind wil op voetbal, maar wil kind ook voetbal en zwemles op 1 dag?
Of je laat het even bij A, gaat het komende jaar lekker vaak naar het zwembad met kind (en dan niet op woensdag) zodat ie meer ervaring op kan doen en de opgedane vaardigheden kan consolideren en dan zie je volgend jaar wel weer.
Socie schreef:
09-10-2025 16:49
Even praktisch: zou de zwemles naar een andere dag kunnen?
Ik denk dat het dan pas echt zwaar wordt voor iemand die een schooldag tot 12.30 al een drukke dag vindt ;-)
Mijn kind heeft op dezelfde dag gym op school, om 14.15 klaar met school, naar de BSO, dan sportles, en dan weer naar de BSO. Gaat prima. Vorig jaar had ze ook zoiets, maar dan met zwemles. Overigens zijn de zwemlessen bij ons twee uur achter elkaar, en dat gaat ook prima.
Dus in principe zou ik zeggen dat het gewoon moet kunnen voor kind. Alleen als je kind op een normale dag al om 19.00 naar bed gaat, is voetbal tot 19.15 wellicht wel veel. Maar dat is het dan ook zonder die zwemles. Sommige kinderen zijn gewoon klaar om die tijd (de mijne dus heel erg niet, maar haar vriendinnetje bv wel). Bijzondere tijd ook voor voetbaltraining. Die kleintjes hebben bij ons eigenlijk altijd in de middag voetbal/hockey/judo etc.

Als je het zelf niet ziet zitten, is dat natuurlijk prima. Maar dan moet je daar duidelijk over zijn, en het niet op kind afschuiven.
Je kunt het wel makkelijker maken door dan die ene dag bv gewoon niet warm te eten. Niemand krijgt er iets van als je 1x in de week gewoon brood eet, en dat scheelt al flink in de planning.
Moiren schreef:
09-10-2025 16:50
Het KIND wil het graag.
Ja maar het kind maakt toch echt onderdeel uit van een gezin. En kan niet inschatten of zo’n middag haalbaar is voor zichzelf en de rest van het gezin. En ik anticipeer gewoon alsnog op vader, die dit blijkbaar namelijk ook graag wil want die blies het niet af terwijl TO het al niet zo zag zitten.

Maar goed we hoeven het niet eens te zijn natuurlijk
Voor mijn kind zou dit nu met 8 nog teveel zijn en een duidelijke nee.

Voor mij, zonder andere kinderen/babies erbij, ook een duidelijke nee.

Sowieso een nee dus.

Ik zou wel bij de zwemles checken of er misschien op een andere dag een plekje is voor B maar alleen als zoon ook echt echt graag wil.
Stiefpapa mag ook gewoon iets in de planning betekenen TO. En je gaat natuurlijk niet koken tussen zwemmen en voetballen in.

En als je zo bang bent voor teveel prikkels dan kan zoon ook minder (lang) bij vriendjes spelen als hij liever dat voetballen erbij doet.
Ik zou ex veel plezier wensen met kind elke week van het zwemmen halen, eten geven, naar het voetbal brengen en dan de helft van de tijd terug naar jou brengen.

Als pa persé nu al voetbal erbij wil - voor hij zijn B-diploma heeft én terwijl hij weet dat er bij jou nog een ander kind is - dan gaat hij dat zelf maar regelen.

Jij zet hem af aan het zwembad en daar stopt het.
En ik zou de speelafspraakjes voorlopig beperken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Mijn kinderen zouden dit prima aan kunnen. Maar als je het echt teveel vindt zou ik de zwemles naar een andere dag verplaatsen. Niet naar zaterdag want daar vallen straks de voetbalwedstrijden op.
Lady*Voldemort schreef:
09-10-2025 16:54
Of je laat het even bij A, gaat het komende jaar lekker vaak naar het zwembad met kind (en dan niet op woensdag) zodat ie meer ervaring op kan doen en de opgedane vaardigheden kan consolideren en dan zie je volgend jaar wel weer.
Waarom zou je? Dit vind ik echt nergens op slaan. Puur alleen omdat hij op voetbal wil? voetballen kan ook nadat het zwemdiploma (B en/of C) is behaald.
Hier op school is het zwemdiploma A en B trouwens ook verlicht om mee te mogen met bepaalde activiteiten van uit school (schoolreisjes etc). Dus dat zou ten alle tijden vóór een sport voor de leuk moeten gaan. Dat mogen kinderen toch best leren?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven