Zwemles en voetbal op één dag?
donderdag 9 oktober 2025 om 13:27
Hallo,
Even kort wat achtergrondinformatie:
Ik heb een zoon van 6,5 jaar, hij zit in groep 3. Zijn vader en ik zijn gescheiden en we hebben co-ouderschap. Daarnaast heb ik nog een dochter van een half jaar.
Onze zoon volgt inmiddels ruim twee jaar zwemles en heeft vorige week zijn A-diploma gehaald. Nu is hij bezig met zijn B-diploma. Ik zou graag zien dat hij uiteindelijk ook zijn C haalt, maar zijn vader vindt dat niet nodig.
Sinds kort zitten een aantal van zijn vriendjes op voetbal, en hij wil daar zelf ook héél graag bij. Alleen… zijn zwemles is op woensdag van 16:00 tot 17:00 uur, en de voetbaltraining is van 18:00 tot 19:15 uur.
Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed. Op woensdag heeft hij school tot 12:30, daarna speelt hij vaak met vriendjes, dan zwemles, en vervolgens zouden we snel moeten eten om op tijd bij de voetbal te zijn.
Daarnaast maak ik me zorgen of dat niet te veel prikkels zijn voor hem. Het is een drukke dag, en direct na het eten weer sporten lijkt me behoorlijk intensief en niet fijn. Los van dat groep 3 behoorlijk intensief is.
Aan de andere kant vind ik het ook lastig dat hij nog niet kan starten met voetbal, omdat hij het zó graag wil en zijn vriendjes allemaal al begonnen zijn. (De meeste hebben hun zwemdiploma’s al, helaas duurt het bij onze zoon wat langer.)
Ik heb tegen zijn vader aangegeven dat het praktisch gezien gewoon niet haalbaar is: zwemles, koken, eten, dochter voeden/verzorgen en dan alweer vertrekken naar voetbal… dat wordt echt haasten.
Hoe zien jullie dit?
Zijn er hier ouders die kinderen hebben met twee sporten op één dag? Hoe ervaren jullie dat?
Even kort wat achtergrondinformatie:
Ik heb een zoon van 6,5 jaar, hij zit in groep 3. Zijn vader en ik zijn gescheiden en we hebben co-ouderschap. Daarnaast heb ik nog een dochter van een half jaar.
Onze zoon volgt inmiddels ruim twee jaar zwemles en heeft vorige week zijn A-diploma gehaald. Nu is hij bezig met zijn B-diploma. Ik zou graag zien dat hij uiteindelijk ook zijn C haalt, maar zijn vader vindt dat niet nodig.
Sinds kort zitten een aantal van zijn vriendjes op voetbal, en hij wil daar zelf ook héél graag bij. Alleen… zijn zwemles is op woensdag van 16:00 tot 17:00 uur, en de voetbaltraining is van 18:00 tot 19:15 uur.
Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed. Op woensdag heeft hij school tot 12:30, daarna speelt hij vaak met vriendjes, dan zwemles, en vervolgens zouden we snel moeten eten om op tijd bij de voetbal te zijn.
Daarnaast maak ik me zorgen of dat niet te veel prikkels zijn voor hem. Het is een drukke dag, en direct na het eten weer sporten lijkt me behoorlijk intensief en niet fijn. Los van dat groep 3 behoorlijk intensief is.
Aan de andere kant vind ik het ook lastig dat hij nog niet kan starten met voetbal, omdat hij het zó graag wil en zijn vriendjes allemaal al begonnen zijn. (De meeste hebben hun zwemdiploma’s al, helaas duurt het bij onze zoon wat langer.)
Ik heb tegen zijn vader aangegeven dat het praktisch gezien gewoon niet haalbaar is: zwemles, koken, eten, dochter voeden/verzorgen en dan alweer vertrekken naar voetbal… dat wordt echt haasten.
Hoe zien jullie dit?
Zijn er hier ouders die kinderen hebben met twee sporten op één dag? Hoe ervaren jullie dat?
donderdag 9 oktober 2025 om 19:53
Wat een onzin van die school. Je zal maar een kind hebben met watervrees, of gewoon geen centen voor al dat diplomageneuzel. Laat school effe gauw wat anders verzinnen zeg.Assiral schreef: ↑09-10-2025 19:48Waarom zou je? Dit vind ik echt nergens op slaan. Puur alleen omdat hij op voetbal wil? voetballen kan ook nadat het zwemdiploma (B en/of C) is behaald.
Hier op school is het zwemdiploma A en B trouwens ook verlicht om mee te mogen met bepaalde activiteiten van uit school (schoolreisjes etc). Dus dat zou ten alle tijden vóór een sport voor de leuk moeten gaan. Dat mogen kinderen toch best leren?
Om nog maar niet te spreken van het feit dat al die zwemdiploma's vooral schijnveiligheid leveren.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
donderdag 9 oktober 2025 om 20:10
Ben ik het niet mee eens. Maar prima.Lady*Voldemort schreef: ↑09-10-2025 19:53Wat een onzin van die school. Je zal maar een kind hebben met watervrees, of gewoon geen centen voor al dat diplomageneuzel. Laat school effe gauw wat anders verzinnen zeg.
Om nog maar niet te spreken van het feit dat al die zwemdiploma's vooral schijnveiligheid leveren.
donderdag 9 oktober 2025 om 20:23
Ik heb dit een poos gedaan met mijn kind. School, bijna altijd spelen met vriendinnen, daarna een uur sport en dan door naar zwemles. Ik was niet alleenstaand, dat scheelt absoluut. Maar ik vond het wel fijn, duidelijk ritme en vaste afspraken: ik at iets simpels met de rest van het gezin, smeerde lekkere broodjes voor zwemleskind, haalde haar op van haar sport, ze at de broodjes in de auto, na de zwemles douchen en dan kreeg ze zo'n prachtige onesie aan. Ik vond het altijd heel gezellig, vooral die rit naar huis.
Maar goed, als het niet werkt, werkt het niet.
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 9 oktober 2025 om 20:27
Helemaal niet mee op schoolreisje lijkt me sterk. Bij mijn dochter in groep 4 mocht een meisje zonder zwemdiploma’s niet in bepaalde botsbootjes, maar dat was vereist door het attractiepark zelf. Alleen A was trouwens prima. Meisje vond zelf dat het best kon, maar ze had de pech (of geluk) dat ik haar groepje begeleidde.Assiral schreef: ↑09-10-2025 19:48Waarom zou je? Dit vind ik echt nergens op slaan. Puur alleen omdat hij op voetbal wil? voetballen kan ook nadat het zwemdiploma (B en/of C) is behaald.
Hier op school is het zwemdiploma A en B trouwens ook verlicht om mee te mogen met bepaalde activiteiten van uit school (schoolreisjes etc). Dus dat zou ten alle tijden vóór een sport voor de leuk moeten gaan. Dat mogen kinderen toch best leren?
Maar als C zo essentieel is, waarom trekt de school dan de grens bij B?
donderdag 9 oktober 2025 om 20:28
TO is ook niet alleenstaand.Rabarbara schreef: ↑09-10-2025 20:23Ik heb dit een poos gedaan met mijn kind. School, bijna altijd spelen met vriendinnen, daarna een uur sport en dan door naar zwemles. Ik was niet alleenstaand, dat scheelt absoluut. Maar ik vond het wel fijn, duidelijk ritme en vaste afspraken: ik at iets simpels met de rest van het gezin, smeerde lekkere broodjes voor zwemleskind, haalde haar op van haar sport, ze at de broodjes in de auto, na de zwemles douchen en dan kreeg ze zo'n prachtige onesie aan. Ik vond het altijd heel gezellig, vooral die rit naar huis.
donderdag 9 oktober 2025 om 20:44
Wat een elitair gebeuren.Assiral schreef: ↑09-10-2025 19:48Waarom zou je? Dit vind ik echt nergens op slaan. Puur alleen omdat hij op voetbal wil? voetballen kan ook nadat het zwemdiploma (B en/of C) is behaald.
En waarom moet dat geleerd worden? Het kan toch gewoon allebei?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 9 oktober 2025 om 20:47
donderdag 9 oktober 2025 om 21:42
Mijn kinderen hadden dat op die leeftijd veel te zwaar gevonden. Groep drie is al zo pittig. Maar ik ken jouw zoon niet, voor ieder kind zal het anders zijn.
Overigens zou ik het organiseren en regelen bij vader laten.
Wie zorgt dat de sporttas is ingepakt, klaarstaat, dat de kleding wordt gekocht, gewassen, dat kind tussendoor eet?
Leuk hoor, plannen bedenken die je ex-vrouw mag uitvoeren.
Overigens zou ik het organiseren en regelen bij vader laten.
Wie zorgt dat de sporttas is ingepakt, klaarstaat, dat de kleding wordt gekocht, gewassen, dat kind tussendoor eet?
Leuk hoor, plannen bedenken die je ex-vrouw mag uitvoeren.
donderdag 9 oktober 2025 om 21:54
Om 19:15 nog zwemles? Dan liggen ze bij al te slapen. 4 en 6,5 jaar.
Ik snap je zorgen wel. Wij zijn altijd heel duidelijk geweest in ‘ pas een sport na je diploma’s’, maar voor voetbal zou ik misschien een uitzondering hebben gemaakt. Tijden zijn wel vervelend, maar jij weet zelf wat het beste is voor je kind. Succes!
mintel88 wijzigde dit bericht op 09-10-2025 22:02
0.15% gewijzigd
donderdag 9 oktober 2025 om 21:55
Ook ik zeg 'ieder kind is anders'. Voor mijn zoon van (net) 7 is school en zwemles op één dag al pittig. Maar die ligt dan ook elke dag om 19.15 uur op bed. Dus voetbaltraining tot 19.15 uur zou hier sowieso geen optie zijn.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
donderdag 9 oktober 2025 om 22:01
Toen mijn zoon op de basisschool zat, moest hij eerst zijn zwemdiploma's halen pas daarna mocht hij een andere sport kiezen. En dit deden bijna alle ouders van zijn klasgenootjes. Eerst zwemdiploma's halen, daarna een andere sport. En inderdaad zoals Toulouse zegt, de vader bedenkt de plannen, zijn ex-vrouw moet ze uitvoeren en dat is praktisch onmogelijk met een baby van een half jaar oud. Wat is er mis mee om de wensen van een kind niet meteen in vervulling te laten gaan. Hij moet maar gewoon een tijdje wachten, het is niet anders. Een kind wordt er niet slechter van als hij niet meteen zijn zin krijgt. Ik vind dit absoluut geen goede actie van zijn vader, ik vraag mij af of hij hier wel met zijn ex-vrouw over gesproken heeft qua praktische uitvoerbaarheid.
donderdag 9 oktober 2025 om 22:17
Ik zou het niet doen. Je maakt jezelf gek, je zoon doodmoe. Zeker als het zwemmen niet komt aanwaaien dan is nog een sport op dezelfde dag gedoemd te mislukken want te moe, te hongerig, te veel prikkels etc. etc. Gewoon niet doen. Als je écht wil dat hij gaat voetballen dan zou je kunnen kijken naar snelcursussen in de vakanties. Vaak ligt dan het voetbal ook wel plat. En anders wacht hij tot volgend seizoen en ga je dit schooljaar voor wat hij kan halen. Is dat C; top. Blijft hij op B steken dan is dat ook goed. Die afspraak heb ik toen met mijn dochter gemaakt; uiteindelijk heeft ze C gehaald. Juist omdat de druk er af was; ze wist dat ze mocht stoppen met de zomervakantie.
donderdag 9 oktober 2025 om 22:18
Zoon zat hier met 5,5 jaar al op voetbal, net als veel vriendjes/klasgenootjes.E-biker schreef: ↑09-10-2025 22:01Toen mijn zoon op de basisschool zat, moest hij eerst zijn zwemdiploma's halen pas daarna mocht hij een andere sport kiezen. En dit deden bijna alle ouders van zijn klasgenootjes. Eerst zwemdiploma's halen, daarna een andere sport. En inderdaad zoals Toulouse zegt, de vader bedenkt de plannen, zijn ex-vrouw moet ze uitvoeren en dat is praktisch onmogelijk met een baby van een half jaar oud. Wat is er mis mee om de wensen van een kind niet meteen in vervulling te laten gaan. Hij moet maar gewoon een tijdje wachten, het is niet anders. Een kind wordt er niet slechter van als hij niet meteen zijn zin krijgt. Ik vind dit absoluut geen goede actie van zijn vader, ik vraag mij af of hij hier wel met zijn ex-vrouw over gesproken heeft qua praktische uitvoerbaarheid.
Met 5,5 hebben ze doorgaans nog geen zwemdiploma’s. Ik wilde eerst nog wachten, niet vanwege het zwemmen, maar omdat zoon verlegen was. Zijn twee beste vrienden gingen starten en toen heb ik hem ook laten starten, zodat hij gelijk met hen opging. Dus bij ons werd er over het algemeen helemaal niet gewacht tot ze klaar waren met zwemles. Dan had hij nog dik een jaar moeten wachten. Hij geniet vanaf de eerste minuut zo van het voetballen. En niet iedereen heeft zwemles op dezelfde dag als de voetbal, dus waarom zou het niet naast elkaar kunnen bestaan? Omdat je 1 uur zwemles hebt in de week, kan er niks naast?
pelle wijzigde dit bericht op 09-10-2025 22:20
0.03% gewijzigd
donderdag 9 oktober 2025 om 22:19
donderdag 9 oktober 2025 om 22:21
Wat raar dat school deze regel heeft. Er zijn heel veel ouders die zwemlessen niet kunnen betalen, gemeentes die dit dan niet subsidiëren of kinderen die hiervoor te angstig zijn.Assiral schreef: ↑09-10-2025 19:48Waarom zou je? Dit vind ik echt nergens op slaan. Puur alleen omdat hij op voetbal wil? voetballen kan ook nadat het zwemdiploma (B en/of C) is behaald.
donderdag 9 oktober 2025 om 22:24
donderdag 9 oktober 2025 om 22:27
De zoon van TO heeft 2 sporten op één dag en dat is voor haar niet praktisch. Als de voetbal op een andere dag was geweest, was het misschien wel gelukt. Mijn zoon had 2x per week zwemles, dat was hier gebruikelijk, 2 lessen in de week. I.v.m. mijn werk kon daar niet nog een sport bij.Pelle schreef: ↑09-10-2025 22:18Zoon zat hier met 5,5 jaar al op voetbal, net als veel vriendjes/klasgenootjes.
Met 5,5 hebben ze doorgaans nog geen zwemdiploma’s. Ik wilde eerst nog wachten, niet vanwege het zwemmen, maar omdat zoon verlegen was. Zijn twee beste vrienden gingen starten en toen heb ik hem ook laten starten, zodat hij gelijk met hen opging. Dus bij ons werd er over het algemeen helemaal niet gewacht tot ze klaar waren met zwemles. Dan had hij nog dik een jaar moeten wachten. Hij geniet vanaf de eerste minuut zo van het voetballen. En niet iedereen heeft zwemles op dezelfde dag als de voetbal, dus waarom zou het niet naast elkaar kunnen bestaan? Omdat je 1 uur zwemles hebt in de week, kan er niks naast?
donderdag 9 oktober 2025 om 22:30
Ik ben het helemaal met jou eens Toulouse, hij had er van tevoren met zijn ex-vrouw over moeten praten hoe ze dit samen zouden regelen.toulouse_74 schreef: ↑09-10-2025 22:19Ik vind de manier waarop vader dit speelt niet netjes.
Eerst kind blij maken en dan is moeder de boeman. Of ze geeft maar toe.
Ouders beslissen samen toch? Hij heeft voor zijn beurt gesproken, had dit niet moeten regelen zonder eerst op 1 lijn met jou te zitten.
donderdag 9 oktober 2025 om 22:30
Dat ben ik wel met je eens. Gek dat er geen overleg is geweest.toulouse_74 schreef: ↑09-10-2025 22:19Ik vind de manier waarop vader dit speelt niet netjes.
Eerst kind blij maken en dan is moeder de boeman. Of ze geeft maar toe.
Ouders beslissen samen toch? Hij heeft voor zijn beurt gesproken, had dit niet moeten regelen zonder eerst op 1 lijn met jou te zitten.
Vader had ook kunnen anticiperen op het voetballen en de zwemles in overleg naar een andere dag kunnen verplaatsen. Of zoon zelf te brengen en halen.
Maar ik vind TO ook star.
Ze kan vader, partner of een ouder van een voetballend vriendje inschakelen.
Met 6,5 deed mijn zoon niet anders dan voetballen. Elke dag na school werd er gevoetbald (en ook bij het buitenspelen op school). Dus zo’n woensdagmiddag zou hij ook voetballen. En dan ‘‘s avonds naar de training. Of eerst een kinderfeestje en dan gelijk door.
donderdag 9 oktober 2025 om 22:35
TO is er nooit over voetbal gesproken en komt dit ineens uit de lucht vallen? Of is hij na overleg ingeschreven en is er gewoon eerder plak dan verwacht?
Dit vind ik nogal een verschil.
Als het in gezamenlijk overleg is gegaan zou ik hem met voetbal laten starten naast zwemles. Een B diploma gaat echt een stuk sneller dan een A diploma dus het haasten is maar tijdelijk. Denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden. Maak bijv. in de ochtend een ovenschotel en warm deze na zwemles op.
Het punt van een dochter vind ik in deze niet zo meetellen. Zelf heb ik ook na mijn scheiding een kindje gekregen en hoe lullig het ook klinkt, de oudste hebben hier niet voor gekozen dus mocht het wat mij betreft niet beperkend zijn.
Daarnaast heeft dochter ook een vader die vast rond die tijd wel thuis is en de zorgtaken kan overnemen.
Het is misschien niet ideaal maar onmogelijk is het niet en het is maar tijdelijk. Werkt het niet dan is er vast wel een dag te ruilen met zwemles, dat kan ook nog een optie zijn.
Dit vind ik nogal een verschil.
Als het in gezamenlijk overleg is gegaan zou ik hem met voetbal laten starten naast zwemles. Een B diploma gaat echt een stuk sneller dan een A diploma dus het haasten is maar tijdelijk. Denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden. Maak bijv. in de ochtend een ovenschotel en warm deze na zwemles op.
Het punt van een dochter vind ik in deze niet zo meetellen. Zelf heb ik ook na mijn scheiding een kindje gekregen en hoe lullig het ook klinkt, de oudste hebben hier niet voor gekozen dus mocht het wat mij betreft niet beperkend zijn.
Daarnaast heeft dochter ook een vader die vast rond die tijd wel thuis is en de zorgtaken kan overnemen.
Het is misschien niet ideaal maar onmogelijk is het niet en het is maar tijdelijk. Werkt het niet dan is er vast wel een dag te ruilen met zwemles, dat kan ook nog een optie zijn.
donderdag 9 oktober 2025 om 22:35
Ze heeft ook nog een ex en een partner.E-biker schreef: ↑09-10-2025 22:27De zoon van TO heeft 2 sporten op één dag en dat is voor haar niet praktisch. Als de voetbal op een andere dag was geweest, was het misschien wel gelukt. Mijn zoon had 2x per week zwemles, dat was hier gebruikelijk, 2 lessen in de week. I.v.m. mijn werk kon daar niet nog een sport bij.
En ik heb eerder al geschreven dat mijn zoon ook een periode zwemles en voetbal na elkaar had.
Verder reageerde ik op een forummer die zei dat haar kind pas na de zwemdiploma’s op een sport mag en dat bijna alle ouders dat zo doen. Dat is niet mijn ervaring. Op de club van mijn kinderen zitten er hordes 5-jarigen op voetbal. En bijna al zijn vriendjes zijn tussen de 5,5 en 6 gestart.
pelle wijzigde dit bericht op 09-10-2025 23:03
0.76% gewijzigd
donderdag 9 oktober 2025 om 22:50
Hier ook hoor, B duurde zo lang dat we gestopt zijn daarna.
2 sporten op een dag zou mijn voorkeur niet hebben, maar als kind graag wil zou ik na B hem lekker laten voetballen.
donderdag 9 oktober 2025 om 22:52

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in