Zwemles en voetbal op één dag?

09-10-2025 13:27 175 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Even kort wat achtergrondinformatie:
Ik heb een zoon van 6,5 jaar, hij zit in groep 3. Zijn vader en ik zijn gescheiden en we hebben co-ouderschap. Daarnaast heb ik nog een dochter van een half jaar.

Onze zoon volgt inmiddels ruim twee jaar zwemles en heeft vorige week zijn A-diploma gehaald. Nu is hij bezig met zijn B-diploma. Ik zou graag zien dat hij uiteindelijk ook zijn C haalt, maar zijn vader vindt dat niet nodig.

Sinds kort zitten een aantal van zijn vriendjes op voetbal, en hij wil daar zelf ook héél graag bij. Alleen… zijn zwemles is op woensdag van 16:00 tot 17:00 uur, en de voetbaltraining is van 18:00 tot 19:15 uur.

Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed. Op woensdag heeft hij school tot 12:30, daarna speelt hij vaak met vriendjes, dan zwemles, en vervolgens zouden we snel moeten eten om op tijd bij de voetbal te zijn.

Daarnaast maak ik me zorgen of dat niet te veel prikkels zijn voor hem. Het is een drukke dag, en direct na het eten weer sporten lijkt me behoorlijk intensief en niet fijn. Los van dat groep 3 behoorlijk intensief is.

Aan de andere kant vind ik het ook lastig dat hij nog niet kan starten met voetbal, omdat hij het zó graag wil en zijn vriendjes allemaal al begonnen zijn. (De meeste hebben hun zwemdiploma’s al, helaas duurt het bij onze zoon wat langer.)

Ik heb tegen zijn vader aangegeven dat het praktisch gezien gewoon niet haalbaar is: zwemles, koken, eten, dochter voeden/verzorgen en dan alweer vertrekken naar voetbal… dat wordt echt haasten.

Hoe zien jullie dit?
Zijn er hier ouders die kinderen hebben met twee sporten op één dag? Hoe ervaren jullie dat?
Ben-ik-weer schreef:
10-10-2025 10:09
Beter komt er een subsidie mogelijkheid voor minder vermogende ouders. De rest kan het gewoon zelf betalen.
die bestaan wel, beetje verschillend per gemeente
Maar juist de mensen die dat nodig hebben, weten vaak die potjes niet te vinden
Lila-Linda schreef:
10-10-2025 09:56
als we zwemles een moetje vinden, moeten we dat weer verplicht maken op scholen. Herintroduceren van schoolzwemmen en met zijn alleen voor betalen.
Daar ben ik ook een groot voorstander van, bijzonder jammer dat dit wegbezuinigd is.
Lila-Linda schreef:
10-10-2025 10:10
ik denk dat je in NL goed moet zoeken om geen plek met water te vinden, en ook dat juist de zee niet de plek is waar de meeste mensen verdrinken. Veel vaker de wateren echt dichtbij huis: sloten, vijvertjes etc.
De zee ben je veel bewuster van
Zeker waar, maar de zee is bij ons dan wel onderdeel van wekelijkse "uitjes" hier gaan wij eigenlijk heel de zomer naar het strand, ik ging vroeger met vrienden ook heel de zomer naar het strand dan, we hebben ook nog een cusrus zwemmen in zee in de toekomst , heel tof initiatief van onze zwemschool.
Ik vind zwemles op zich eigenlijk wel een moetje, niet omdat het risico nou overal zo enorm is (waar dat wel het geval is, is het natuurlijk duidelijk). Ik woon zelf alleen bij een van de grote rivieren in de buurt, maar de kans dat je daarin valt is ongeveer net zo groot als de kans dat je zomaar op de snelweg valt. Verder is er amper open water.
Het kán wel grote gevolgen hebben als er toch ergens een keer iets misgaat. En kind mist ook gewoon plezier van zwemuitjes. En zal zich toch altijd wat stom voelen zonder zwemdiploma, en wie weet als puber ook wel domme risico's gaan nemen.
Geld is ook niet gauw het probleem, er zijn potjes voor gezinnen met weinig geld (Stichting Leergeld). Maar goed, dit was niet het probleem van TO.
Wombat schreef:
10-10-2025 10:16
Ik vind zwemles op zich eigenlijk wel een moetje, niet omdat het risico nou overal zo enorm is (waar dat wel het geval is, is het natuurlijk duidelijk). Ik woon zelf alleen bij een van de grote rivieren in de buurt, maar de kans dat je daarin valt is ongeveer net zo groot als de kans dat je zomaar op de snelweg valt. Verder is er amper open water.
Het kán wel grote gevolgen hebben als er toch ergens een keer iets misgaat. En kind mist ook gewoon plezier van zwemuitjes. En zal zich toch altijd wat stom voelen zonder zwemdiploma, en wie weet als puber ook wel domme risico's gaan nemen.
Geld is ook niet gauw het probleem, er zijn potjes voor gezinnen met weinig geld (Stichting Leergeld). Maar goed, dit was niet het probleem van TO.
Ik woon ook bij een grote rivier, en daar raken toch geregeld mensen te water

en wat ik wel meegemaakt heb, is dat mijn kinderen gingen 'spelen' bij andere ouders de au-pair ze lekker mee nam naar de rivier!
De au-pair kende de gevaren van de rivier echt niet
lila-linda wijzigde dit bericht op 10-10-2025 17:42
0.09% gewijzigd
Ben-ik-weer schreef:
10-10-2025 10:08
De dag dat ze met school een uitje naar een zwemtoestand gehad zouden hebben terwijl niet alle kinderen een diploma zouden hebben gehad zou de dag geweest zijn dat ik ze van die school afgehaald zou hebben. Ze verzinnen maar uitjes zonder water zodat iedereen mee kan.
Ze hebben dat bij mijn kinderen wel gehad, een grote speeltuin met een zwemvijver/badje erbij. Een jaar moesten ze vooraf aangeven of ze een diploma hadden en dan kregen ze een ander bandje. Een ander jaar mochten ze er allemaal niet meer bij in de buurt komen omdat er 1 kind in groep 7/8 geen diploma had. Dus omdat die ouders daar geen moeite in hadden gestoken, mocht de rest ook niet meer.
(Ja, geen moeite: hier in de gemeente zijn gewoon opties voor mensen die het niet zelf kunnen betalen. Een beetje als niet naar schoolkamp kunnen fietsen, omdat er 1 kind geen fiets heeft.)
Bij ons gaat dit al een paar maanden gewoon goed. Zwemles (nu bezig met B) tot 17.45 dan omkleden.
Broodje of krentenbol of banaan op de fiets/in de auto en voetbal begint om 18.30 uur.

Meestal spreekt kind ook 's middags nog af

Mijn kind zat al langer op voetbal, 1x trainen. En zwemmen was dan op een andere dag.
Sinds dit seizoen is dat 2x trainen en die valt samen met de zwemles-dag.
Maar aan zwemles zit een eind, dus wij vonden de combi prima. En het gaat dus ook goed.

Kind (bijna 7 jaar) heeft inmiddels
1x zwemmen
2x trainen voetbal
1x wedstrijd voetbal
1x scouting.
Quincy2 schreef:
10-10-2025 12:12
Ze hebben dat bij mijn kinderen wel gehad, een grote speeltuin met een zwemvijver/badje erbij. Een jaar moesten ze vooraf aangeven of ze een diploma hadden en dan kregen ze een ander bandje. Een ander jaar mochten ze er allemaal niet meer bij in de buurt komen omdat er 1 kind in groep 7/8 geen diploma had. Dus omdat die ouders daar geen moeite in hadden gestoken, mocht de rest ook niet meer.
(Ja, geen moeite: hier in de gemeente zijn gewoon opties voor mensen die het niet zelf kunnen betalen. Een beetje als niet naar schoolkamp kunnen fietsen, omdat er 1 kind geen fiets heeft.)
Asociaal zeg, van die ouders.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Lila-Linda schreef:
10-10-2025 09:56
als we zwemles een moetje vinden, moeten we dat weer verplicht maken op scholen. Herintroduceren van schoolzwemmen en met zijn alleen voor betalen.
De verantwoordelijkheid van de ouders naar de school verplaatsen. Daar vind ik wat van.
Het is de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van school.
De klassen zijn daar nu ook veel te groot voor. Daarnaast wie gaat al die 28 kinderen omkleden en afdrogen etc.
En daar bij, ik laat mijn kind van 4/5 niet naar zwemles gaan zonder mijn toezicht onder verantwoording van school en andere begeleiders. Daar ben ik veel liever zelf gewoon bij.

Ik vind het eerder aan de overheid om te zorgen dat ouders zwemles kunnen betalen door middel van een subsidie oid. Of de zwemlessen gewoon goedkoper maken. Er is vast iets op te verzinnen, maar geen verantwoordelijkheid bij school leggen.
assiral wijzigde dit bericht op 10-10-2025 13:21
15.26% gewijzigd
Quincy2 schreef:
Van de 100 redenen die ik kan bedenken om kinderen te leren zwemmen is dit wel de slechtste. Alsof het de ouders van dit diplomaloze kind te verwijten valt dat de speeltuin deze regel verzint.
Lilla schreef:
10-10-2025 13:20
Van de 100 redenen die ik kan bedenken om kinderen te leren zwemmen is dit wel de slechtste. Alsof het de ouders van dit diplomaloze kind te verwijten valt dat de speeltuin deze regel verzint.
De school bedacht dat. Heel groep 7/8 mocht niet meer in het water omdat er 1 kind niet kon zwemmen. Ze hadden ook dat ene kind in de gaten kunnen houden. Het was 35 graden... En ja, als je kind in 7/8 nog niet eens zwemles heeft gehad omdat je er zelf geen zin in had, vind ik daar wel wat van.
Lila-Linda schreef:
10-10-2025 10:10
ik denk dat je in NL goed moet zoeken om geen plek met water te vinden, en ook dat juist de zee niet de plek is waar de meeste mensen verdrinken. Veel vaker de wateren echt dichtbij huis: sloten, vijvertjes etc.
De zee ben je veel bewuster van
Mwah, ik weet niet, ik ken de cijfers niet, maar afgelopen zomer - ik woon ook aan zee - heeft de reddingsbrigade wel alarm geslagen omdat ze steeds meer mensen uit zee moeten halen, omdat die zichzelf toch niet konden redden. Ook volwassenen dus. Er zijn maar weinig mensen die af en toe de zee bezoeken en zich raad weten met bijvoorbeeld een mui of überhaupt met sterkere stroming. Mijn stiefkinderen hebben dat soort dingen echt moeten leren (bijvoorbeeld bij surfkampen) en mijn stiefzoon is hele zomers op zee en heeft al ontelbaar veel paniekerige mensen naar de kant moeten leiden, omdat die niet meer terug konden komen aan land doordat ze geen idee hadden wat ze moesten doen. In een sloot red je je denk ik wel, zolang je een zwemdiploma hebt, maar ik denk dat veel mensen zwemmen in zee echt erg onderschatten.
Ik heb niet alles gelezen maar op de basisschool hier gingen ze schoolzwemmen in groep 3. De meeste kinderen (ook mijn kind) hadden al een A-diploma en sommigen zelfs een B of C, maar er werd hard aan getrokken om iedereen te leren zwemmen. Kinderen die aan het eind van groep 3 nog geen A hadden gehaald gingen het jaar erop gewoon weer mee.
Quincy2 schreef:
10-10-2025 13:33
De school bedacht dat. Heel groep 7/8 mocht niet meer in het water omdat er 1 kind niet kon zwemmen. Ze hadden ook dat ene kind in de gaten kunnen houden. Het was 35 graden... En ja, als je kind in 7/8 nog niet eens zwemles heeft gehad omdat je er zelf geen zin in had, vind ik daar wel wat van.
Is jouw interpretatie he, dat dat de reden was. Of hebben de ouders dat zo gezegd? Er zijn veel meer redenen denkbaar dan 'geen zin'.
En dan nog, mag je best wat van vinden, ik zou ook andere keuzes maken, maar het is hun goed recht.
HS26 schreef:
10-10-2025 10:12
Daar ben ik ook een groot voorstander van, bijzonder jammer dat dit wegbezuinigd is.
Ik vind dit dus weer net de kinderbijslag: voor iedereen, ook de miljonairs onder ons.
Quincy2 schreef:
Logisch. Dat kind zal verzuipen: en jouw koters met een diploma staan er naar te kijken. Joepie….
Assiral schreef:
10-10-2025 13:19
De verantwoordelijkheid van de ouders naar de school verplaatsen. Daar vind ik wat van.
Het is de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van school.
De klassen zijn daar nu ook veel te groot voor. Daarnaast wie gaat al die 28 kinderen omkleden en afdrogen etc.
En daar bij, ik laat mijn kind van 4/5 niet naar zwemles gaan zonder mijn toezicht onder verantwoording van school en andere begeleiders. Daar ben ik veel liever zelf gewoon bij.

Ik vind het eerder aan de overheid om te zorgen dat ouders zwemles kunnen betalen door middel van een subsidie oid. Of de zwemlessen gewoon goedkoper maken. Er is vast iets op te verzinnen, maar geen verantwoordelijkheid bij school leggen.
Schoolzwemmen is gewoon via de overheid hoor, maar tijdens schooltijd
Lila-Linda schreef:
10-10-2025 17:41
Schoolzwemmen is gewoon via de overheid hoor, maar tijdens schooltijd
De school draait op voor alle kosten.
Ruin it yourself.
Ben-ik-weer schreef:
10-10-2025 17:40
Logisch. Dat kind zal verzuipen: en jouw koters met een diploma staan er naar te kijken. Joepie….
Een kind uit groep 7/8 kan best snappen dat hij niet bij het water mag als hij geen diploma heeft. De leerkracht heeft er dan ook maar 1 om op te letten.
Om dan de hele schoolgroep te verbieden om zelfs maar pootje te baden bij 35 graden vond ik stom.
(En als je niet wil dat je kind verzuipt op schoolreisje, doe je het dus op zwemles....)
Bij mijn kinderen op de middelbare school was de klasseactiviteit meerdere keren iets als kanoën of waterskiën. Geen idee of er toen kinderen waren die niet konden zwemmen, maar daar had de rest van de klas in ieder geval geen last van.
Quincy2 schreef:
10-10-2025 18:03
Een kind uit groep 7/8 kan best snappen dat hij niet bij het water mag als hij geen diploma heeft. De leerkracht heeft er dan ook maar 1 om op te letten.
Om dan de hele schoolgroep te verbieden om zelfs maar pootje te baden bij 35 graden vond ik stom.
(En als je niet wil dat je kind verzuipt op schoolreisje, doe je het dus op zwemles....)
Bij mijn kinderen op de middelbare school was de klasseactiviteit meerdere keren iets als kanoën of waterskiën. Geen idee of er toen kinderen waren die niet konden zwemmen, maar daar had de rest van de klas in ieder geval geen last van.
Dan heb je ook een zwemvest aan.

En verder fantastische redenatie. Zoiets als: als je niet wil dat je kind doodgereden wordt hou je het maar binnen.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
10-10-2025 17:49
De school draait op voor alle kosten.
In de tijd dat er schoolzwemmen was, werd dat gefinancierd vanuit gemeentelijk geld
Lila-Linda schreef:
10-10-2025 18:57
In de tijd dat er schoolzwemmen was, werd dat gefinancierd vanuit gemeentelijk geld
Ah, was dus.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
10-10-2025 19:00
Ah, was dus.
Jep, schoolzwemmen bestaat niet meer
The_Architect schreef:
09-10-2025 14:19
Praktisch: ik zou kijken of de zwemles op een andere dag kan.
In verband met ons werk niet mogelijk helaas :-(
Merys schreef:
09-10-2025 14:40
Je pleit maar een eind weg. Afgezien van de tijd die er in gaat zitten is zwemles gewoon duur.
Jup echt bi-zar, wat dat ons al heeft gekost🫤

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven