Zwemles en voetbal op één dag?

09-10-2025 13:27 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Even kort wat achtergrondinformatie:
Ik heb een zoon van 6,5 jaar, hij zit in groep 3. Zijn vader en ik zijn gescheiden en we hebben co-ouderschap. Daarnaast heb ik nog een dochter van een half jaar.

Onze zoon volgt inmiddels ruim twee jaar zwemles en heeft vorige week zijn A-diploma gehaald. Nu is hij bezig met zijn B-diploma. Ik zou graag zien dat hij uiteindelijk ook zijn C haalt, maar zijn vader vindt dat niet nodig.

Sinds kort zitten een aantal van zijn vriendjes op voetbal, en hij wil daar zelf ook héél graag bij. Alleen… zijn zwemles is op woensdag van 16:00 tot 17:00 uur, en de voetbaltraining is van 18:00 tot 19:15 uur.

Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed. Op woensdag heeft hij school tot 12:30, daarna speelt hij vaak met vriendjes, dan zwemles, en vervolgens zouden we snel moeten eten om op tijd bij de voetbal te zijn.

Daarnaast maak ik me zorgen of dat niet te veel prikkels zijn voor hem. Het is een drukke dag, en direct na het eten weer sporten lijkt me behoorlijk intensief en niet fijn. Los van dat groep 3 behoorlijk intensief is.

Aan de andere kant vind ik het ook lastig dat hij nog niet kan starten met voetbal, omdat hij het zó graag wil en zijn vriendjes allemaal al begonnen zijn. (De meeste hebben hun zwemdiploma’s al, helaas duurt het bij onze zoon wat langer.)

Ik heb tegen zijn vader aangegeven dat het praktisch gezien gewoon niet haalbaar is: zwemles, koken, eten, dochter voeden/verzorgen en dan alweer vertrekken naar voetbal… dat wordt echt haasten.

Hoe zien jullie dit?
Zijn er hier ouders die kinderen hebben met twee sporten op één dag? Hoe ervaren jullie dat?
Hier heeft kind van 5,5 ook zwemles en een andere teamsport op 1 dag. Omdat het nu even zo uitkomt. De verwachting is dat er over een paar weken kan worden afgezwommen. Het is even aanpoten maar ze vindt het leuk en dat is voor ons het belangrijkste. De ene ouder doet zwemles, de andere de andere sport. Na de training eten we makkelijk (al voorbereid), snel douchen en dan alweer bijna slapen. Het is een lange dag maar het gaat prima.
vaiana wijzigde dit bericht op 09-10-2025 14:48
0.11% gewijzigd
Merys schreef:
09-10-2025 14:40
Je pleit maar een eind weg. Afgezien van de tijd die er in gaat zitten is zwemles gewoon duur.
En de meeste kinderen hebben er ook gewoon geen zin (meer) in.
En eerlijk gezegd: ik ook niet. Warm, krap, tijd. Dat doe je allemaal, omdat het belangrijk is dat ze kunnen zwemmen.
Maar alleen als ze zelf hadden gewild, had ik het er nog voor over gehad. Dan is B gewoon prima hoor.
Wel bleven we nog geregeld vrij zwemmen.
"Doe dan voetbal zodra hij zijn B diploma heeft. Laten we dan samen pushen op dat B diploma (extra zwemmen ofzo), dan hoeft ie voor mij geen C te halen. En heeft hij ook een goede motivatie om zijn best te doen en te leren dat hij iets af kan maken".

Beetje geven en nemen en samen opvoeden.
Kind mag óók leren dat je niet meteen alles laat vallen zodra er iets leuks voorbij komt.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Je kunt ook 2x per week gaan lessen zodat hij sneller zijn diploma haalt.
Hier is de regel eerst alle zwemdiploma’s (a,b,c) binnen, en daarna op een sport.
Jammer dat vriendjes en vriendinnetjes wel al sporten, daar heb ik geen boodschap aan.

Overigens kun je als je kind wel al op voetbal gaat, ook het speelafspraakje op woensdag afschaffen. Hier mag dochter ook niet spelen op de dag dat ze turnen heeft.
assiral wijzigde dit bericht op 09-10-2025 15:23
14.97% gewijzigd
Er lopen twee dingen door elkaar: is het te veel voor kind en krijg jij het logistiek geregeld?

Hier heeft dochter in groep 2 zwemles en dansles na elkaar gehad. Zwemles moest en dansen wilde ze er graag bij. Dat ging prima. Was wel op zaterdagochtend trouwens. Mijn ervaring is dat de ouders vaak bezorgder zijn of het wel allemaal gaat dan de kinderen zelf. Als hij voetballen leuk vindt dan gaat dat waarschijnlijk prima.

Mijn kind is een jaartje ouder, voetbalt sinds dit schooljaar en vindt het helemaal fantastisch, hij is helemaal opgefleurd, zit beter in zijn vel en kijkt uit naar alle trainingen en wedstrijden. Ik had dat totaal niet verwacht bij zijn verdere karakter (rustig, erg gevoelig, diep nadenkend).

Of je het logistiek voor elkaar krijgt is weer een tweede natuurlijk. Je moet dan wel goed nadenken wanneer je de warme maaltijd plant. Als je dat graag wilt dan kan het wel, dan maak je bijvoorbeeld op woensdag van de lunch de warme maaltijd of je neemt een maaltijdsalade mee en eet die bij het zwembad. Vader kan er ook een rol in spelen natuurlijk, die puzzel is er om samen op te lossen. Maar dat blijft altijd voorkomen, helemaal als er meerdere kinderen zijn die elk hun eigen clubjes en dingen hebben.

Maar ik zou niet de praktische bezwaren als argument aanvoeren als dat eigenlijk je argument niet is.
.
Mijn dochter heeft ABC op jonge leeftijd behaald, en ik was heel blij toen ze als 14-jarige in de IJsel viel, ze bleef kalm en herinnerde zich wat zij moest doen. Ik denk niet dat ze het gered had men alleen maar A en B.
Merys schreef:
09-10-2025 14:40
Je pleit maar een eind weg. Afgezien van de tijd die er in gaat zitten is zwemles gewoon duur.
Duur, maar wel van levensbelang😉.
En de tijd die er in gaat zitten, dat weet je voor je aan kinderen begint toch? Zwemles is gewoon één van de dingen die misschien niet leuk zijn, maar wel super belangrijk.
Daarnaast, zwemles is tot 17:00. Voor je ze daadwerkelijk dat bad uit hebt en omgekleed etc bent ben je 20 minuten verder. Dan moet hij binnen een half uur al op voetbal training verschijnen. Ik vind dat heftig, en lijkt me ook fijn leuk voor hem.
Je kunt gewoon uitleggen dat zwemles voor gaat, en dat voetbal heel erg leuk is maar pas als zwemles klaar is? Dat begrijpt een kind echt wel. Niet alles wat zij willen, moet ook perse gelijk gebeuren toch?
Dropdrop schreef:
09-10-2025 15:14
Je kunt ook 2x per week gaan lessen zodat hij sneller zijn diploma haalt.
Ja leuk voor het kind ook.
Niet zo miepen. Laat dat kind lekker voetballen.
Dat B en C diploma hebben ze zo.

En als ie gillend en krijsend door een mental breakdown het voetbalveld af komt kan je altijd nog besluiten het uit te stellen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
janine schreef:
09-10-2025 15:27
Mijn dochter heeft ABC op jonge leeftijd behaald, en ik was heel blij toen ze als 14-jarige in de IJsel viel, ze bleef kalm en herinnerde zich wat zij moest doen. Ik denk niet dat ze het gered had men alleen maar A en B.
Dat weet je helemaal niet.

Het ligt er ook helemaal aan of je op regelmatige basis blijft zwemmen.
Als je op 7-jarige leeftijd ABC hebt gehaald, maar daarna zwem je voornamelijk alleen maar op vakanties.
Of je hebt AB en je zwemt nog wekelijks. Of in de zomer zelfs een paar keer per week bij een abonnement op een openlucht zwembad.

Wij zwommen als kind ook regelmatig in recreatieplassen en in de zee. Nu had ik zelf wel 4 zwemdiploma's, maar de meeste vriendjes en vriendinnetjes alleen A of AB. En die redden zich ook prima in die plassen.
pelle wijzigde dit bericht op 09-10-2025 15:45
0.36% gewijzigd
Moiren schreef:
09-10-2025 15:38
Niet zo miepen. Laat dat kind lekker voetballen.
Dat B en C diploma hebben ze zo.

En als ie gillend en krijsend door een mental breakdown het voetbalveld af komt kan je altijd nog besluiten het uit te stellen.
Het gaat dus niet alleen om een kind dat eventueel een mental breakdown krijgt.
Moeder geeft zelf aan dat het onpraktisch is om verschillende redenen.
Je hoeft toch niet kosten wat het kost kind te laten voetballen, omdat hij dat graag wil? Niks mis om je kind te leren dat sommige dingen gewoon niet gaan.
Ik zou zelf niet elke woensdag willen stressen om een planning, en heen en weer vliegen. En al helemaal niet dochter (baby?) daar ook nog in mee te slepen ivm voeden etc.
En dat ze B en C vlot na A hebben is ook echt niet altijd het geval. Ik ken iemand die een half jaar bezig is geweest voor B, en 2 jaar voor A.
Assiral schreef:
09-10-2025 15:43
Je hoeft toch niet kosten wat het kost kind te laten voetballen, omdat hij dat graag wil? Niks mis om je kind te leren dat sommige dingen gewoon niet gaan.
Ik zou zelf niet elke woensdag willen stressen om een planning, en heen en weer vliegen. En al helemaal niet dochter (baby?) daar ook nog in mee te slepen ivm voeden etc.
Zoveel oplossingen.
Pa haalt hem op bij zwemles en kind eet onderweg een boterham.
Kind eet thuis een boterham en pa haalt hem daar op.
Ze eten allemaal een boterham en moeder zet hem af bij de voetbal en pa brengt hem weer thuis/neemt hem mee naar zijn huis.

Etc.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
09-10-2025 15:46
Zoveel oplossingen.
Pa haalt hem op bij zwemles en kind eet onderweg een boterham.
Kind eet thuis een boterham en pa haalt hem daar op.
Ze eten allemaal een boterham en moeder zet hem af bij de voetbal en pa brengt hem weer thuis/neemt hem mee naar zijn huis.

Etc.
Ik weet niet of die opties er zijn. Dat lees ik namelijk niet terug in het bericht van TO. Ik lees vooral terug dat zij er alleen voor staat op woensdag. Anders zou ze denk ik dit topic niet openen als de oplossing zo simpel was.
assiral wijzigde dit bericht op 09-10-2025 15:51
0.35% gewijzigd
Assiral schreef:
09-10-2025 15:49
Ik weet niet of die opties er zijn. Dat lees ik namelijk niet terug in het bericht van TO. Ik lees vooral terug dat zij er alleen voor staat op woensdag. Anders zou ze denk ik dit topic niet openen als de oplossing zo simpel van.
Geen idee. In de OP is het alleen maar gemekker over het arme kindje wat teveel moet doen. Volgens moeders dan, want voor haar voelt dat niet helemaal goed.

En in oplossingen denken is niet iedereens sterke kant. Zeker niet als een ex iets wil.
Ruin it yourself.
Assiral schreef:
En dat ze B en C vlot na A hebben is ook echt niet altijd het geval. Ik ken iemand die een half jaar bezig is geweest voor B, en 2 jaar voor A.
Haar voornaamste vraag is of het niet teveel is, 2 sporten op 1 dag. Zie ook titel.
En vader zou ook kunnen bijspringen en zoon brengen naar de voetbal, dan heeft dat andere kind er helemaal geen last van.
Of een van de ouders van die vriendjes vragen. Zeker als het maar tijdelijk is. Dan kan ze in de toekomt aanbieden om de vriendjes te brengen of halen. Het voetbal blijft waarschijnlijk nog wel een tijdje op dat tijdstip (been there, done that) en ja dat is schipperen met eten en op tijd naar bed, maar daar valt meestal wel een mouw aan te passen.
pelle wijzigde dit bericht op 09-10-2025 15:53
0.04% gewijzigd
Moiren schreef:
09-10-2025 15:51
Geen idee. In de OP is het alleen maar gemekker over het arme kindje wat teveel moet doen.

En in oplossingen denken is niet iedereens sterke kant. Zeker niet als een ex iets wil.
Ken je dat arme kindje?
Ieder kind is anders. Ik lees dat groep 3 al veel voor hem is.
Dat was in mijn dochters geval ook zo.
Die had zwemles na schooltijd niet eens getrokken. Laat staan ook nog een sport er achter aan.
Dus ik denk dat TO haar kind het best kent, en wel weet of hij het aan zou kunnen of niet.
Waarom zou er bijvoorbeeld gekookt moeten worden na zwemles? Dat kan toch vooraf. Of niet.
Het kind van een half jaar kan ook in de kantine eten. Of in de auto.

En dan dus nog de eventuele inzetbaarheid van vader.
Ruin it yourself.
Assiral schreef:
09-10-2025 15:52
Ken je dat arme kindje?
Die had zwemles na schooltijd niet eens getrokken. Laat staan ook nog een sport er achter aan.
Dus ik denk dat TO haar kind het best kent, en wel weet of hij het aan zou kunnen of niet.
Ik neem aan dat vader het kind ook goed kent.
Assiral schreef:
09-10-2025 15:52
Ken je dat arme kindje?
Waar is dit topic dan voor?
Ruin it yourself.
Daarbij weet je pas of je iets kan als je het geprobeerd hebt.
Ruin it yourself.
Assiral schreef:
Als je gelijk uit het zwembad naar het voetballen gaat, heb je tijd over om rustig kind 1 en 2 te voeden.
Of je voedt baby in het zwembad tijdens de zwemles, of tijdens de voetbaltraining. Dat voeden hoeft niet per se in dat uur tussen de trainingen.
Ik zou inzetten op A en B. Liefst zwemles op een andere dag en dan C een andere keer gaan halen. Kan prima als hij wat ouder en sterker is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven