Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik heb sinds een paar dagen onwijze last van verstoppingen, en dat terwijl ik juist veel fruit en groentes eet. Behoorlijk irritant.
Haha, Boebele. Hou vol!

Ik herken het wel hoor, sommige dagen lijkt het weer alsof je een plofbuik hebt.

Ik vind het zelf moeilijk om het weer op te pakken, ik eet wel AA maar snoep er teveel bij. Het probleem is gewoon dat ik het koop, en in huis is op. Daarom wil ik maandag weer beginnen met het boek van Amber lezen, gewoon opnieuw bij het begin. Dat motiveert vast enorm. En een entreeverbod vragen in de Jamin.
P.s. zou Amber het topic nog volgen?

Zo ja, gaarne wat tips voor dipjes!
Gewoon weer opnieuw beginnen, margot. Inderdaad werkt het boek doorlezen dan erg inspirerend. Ik krijg zelf het kookboek deze week als het goed is, ben erg benieuwd. Het 1e boek heb ik expres niet gekocht omdat in het kookboek erg veel herhaald schijnt te worden.

Mijn eetlijstje van gisteren is niet zo spannend, beetje veel van hetzelfde weer. Ontbijt weer yoghurt met fruit, noten en lijnzaad, lunch bestond uit 2 speltboterhammen met daarop cottage cheese en een halva avocado met wat kiemen.

De andere helft van de avocado heb ik later opgepeuzeld met wat herbamare erop. Ook nog 2 speltwafels met amandelpasta gegeten en een glas wortelsap gedronken.

Als avondeten had ik een wokmaaltijd met een fout sausje en witte rijst, maarja... ik wil het niet al te strict doen, dat kan soms best onhandig zijn namelijk (als je even snel iets moet/wil eten).
Leuk, ik ga dit topic eens doorlezen, heb net haar boeken besteld
Ik eet nu quinoa met sjalot, mais, verse spinazie, tofu, pesto (biologisch), zonnebloempitjes en cherry tomaten volgens dit recept:

http://www.101cookbooks.c ... athers-quinoa-recipe.html

(echt een supersite!)

Best lekker, maar ik moet toch wel wennen aan die quinoa hoor... Niet dat het vies is, maar ik vind het te ehm.. zaderig ofzo. Zou liever pasta of rijst eten, maar goed, dat is ook wat ik gewend was en ik probeer oude gewoontes te veranderen in nieuwe (goede) gewoontes.
Hallo Allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met volgen van AA. Heb gisteren ingeslagen op een boerenmarkt en bij een natuurwinkel en vandaag goed doorgekomen!

Lijkt me leuk om mee te lezen en schrijven op dit topic voor wederzijdse tips en inspiratie. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: welk merk hummus bevelen jullie aan? Ik heb zelf kikkererwtenpasta van Yaks geadviseerd gekregen in de winkel, maar vind er echt niks aan. Kan me niet voorstellen dat er geen lekkere variant te vinden is. Wie helpt?
Leef (je dromen na)!
@Heppydepeppy: waarom maak je de hummus (of humus?) niet zelf? Het is heel makkelijk. Er staan een heleboel recepten op internet. Je hebt wel een staafmixer of ee keukenmachine nodig.

Als ik geen tijd heb, haal ik wel eens hummus bij Albert Heijn van het merk Sabra, de pittige variant.
en toen was er zo maar weer een paar dagen voorbij...

het gaat nog niet goed, wel weer beter

die reddingsboei heb ik denk nog wel nodig

Voor vandaag staat op het programma:

-boterham pindakaas (tsja, uhm tijd tekort?) met water.

-lunch: grote salade met veel gezonds (rucola, tomaat, paprika, beetje feta, beetje pasta)

-diner: iig een green smoothie met iets erbij. Het wordt makkelijk want ik heb vergadering tot 18 uur.

Het ontbijt vind ik vaak nog het moeilijkst, vooral als ik werk. Ik sta om zes uur op, aankleden e.d. , eerste kind wakker maken en zorgen dat ze opschiet. Beneden eten, alles in tassen doen etc. Dan beeb wakker maken, etc, om tien over 7 op de fiets en twee verschillende adressen afleveren.. ik heb al een werkdag achter de rug als ik op mijn werk verschijn.

De salades voor de lunch maak ik altijd de avond van te voren. Anders zou t niks worden. Nu nog meer het ontbijt gaan plannen...

Ik ga mijn fiets buiten zetten en kind wakker maken..
quote:boebele schreef op 08 oktober 2011 @ 16:46:

Ik heb sinds een paar dagen onwijze last van verstoppingen, en dat terwijl ik juist veel fruit en groentes eet. Behoorlijk irritant.

je zou 'darmreiniger' kunnen proberen van kruidvat.

zit psylliumvezels in en inuline. Helpt ook om wat voller te zitten in je maag
Ik ben niet zo van die "middeltjes" eigenlijk. Bovendien gaat het al iets beter, al is mijn ontlasting nog wel erg vloeibaar (uh, sorry voor de details )

Mijn lijstje!

ontbijt: wederom yoghurt met fruit en noten en lijnzaad

lunch: sobanoedels met paksoy, rode ui, tofu, sojasaus en een beetje sesamzaad

diner: groene soep van spinazie en courgette en het hoofdgerecht is totaal geen amber: vis uit de oven met gorgonzola en lenteui met daarbij gebakken aardappeltjes met rozemarijn en een salade erbij. Toetje wordt waarschijnlijk thee met een stukje pure chocola
De boeken nog niet binnen, maar ik heb wel geitenmelk nu voor mijn snufferd staan (niet aan ruiken, bah) en linksdraaiende, rechts galopperende bacteriekwark gehaald voor vanavond met een appeltje en kaneel

Tevens staat er voor vanavond biologisch vlees en zelf gemaakte stroganoff op het menu. Nah, niet slecht.
quote:pilous1 schreef op 10 oktober 2011 @ 14:15:

De boeken nog niet binnen, maar ik heb wel geitenmelk nu voor mijn snufferd staan (niet aan ruiken, bah) en linksdraaiende, rechts galopperende bacteriekwark gehaald voor vanavond met een appeltje en kaneel

Tevens staat er voor vanavond biologisch vlees en zelf gemaakte stroganoff op het menu. Nah, niet slecht.haha!
Hallo allemaal,

Sinds een paar weken probeer ik volgens het basisprincipe van AA te eten ('hetgene dat je eet, komt zoveel mogelijk [zo goed als] rechtstreeks uit de natuur'). Ik was al fan van Gillian McKeith, maar vond wel dat zij soms te ver gaat, net als Annemarie Postma. Ik vind Amber toegankelijker.

Ik ben nog niet begonnen met recepten van Amber te maken, maar stel wel mijn maaltijden samen uit natuurlijke produkten. Ook eet ik bij elke maaltijd of ieder tussendoortje iets van eiwitten. Ik doe mijn boodschappen bijna alleen nog bij de natuurwinkel.

Mijn doel is mijn gezondheid te optimaliseren, maar eerlijk is eerlijk: ik moet ook fors afvallen.

Met ontbijt en lunch heb ik totaal geen moeite, qua bedenken wát bedoel ik, maar het avondeten vind ik toch rottiger. Hoe kiezen jullie? Kiezen jullie bewust uit haar boeken, of proberen jullie 'gewoon' zoveel mogelijk volgens haar principe te koken?
Oh Pilous, geitenmelk is niet mijn favoriet! Ik heb liever rijst- of amandelmelk. Zou je jouw goulashrecept willen delen hier?

Patra, hoe beviel het de afgelopen weken? Over avondeten: zelf kies ik gewoon waar ik zin in heb en bedenk dan of het mag en hoe het dan wel mag. Heb ik zin in aardappelpuree, dan maak ik wortelpuree (soms met 1 aardappeltje erdoor). Wil ik kipcurry, dan neem ik biokip in soyaroom met bieslook, currypoeder en cashewnootjes.

Het goede nieuws is hier dat ik vandaag weer op de weegschaal stond en ondanks mijn flinke dip van vorige week is er niets bijgekomen!

Eetlijstje gisteren:

- halve peer met halve kiwi en lijnzaad, verse jus en gekookt eitje

- klein schaaltje bioyoghurt met el lijnzaad, muesli en 4 walnoten

- 1 speltboterham met tartex

- bakje rauwe biobloemkoolroosjes

- speltpasta en tomatensaus met rauwe prei, blokjes kip, bieslook, biokastanjechampignons en gedroogde kruiden

- appel met kaneel uit de magnetron
Ik had stroganoffsaus, geen goulash

Recept voor 4 personen:

2 uien snipperen en bakken, 1 rode paprika en een halve groene paprika snijden en bakken, 1 doosje champignons snijden en meebakken.

Als alles geslonken is: een flinke scheut wodka en even door laten pruttelen. Dan bouillonblokje erbij, eetlepel paprikapoeder, eetlepel chilipoeder, teentje uitgeperste knoflook, paar druppels worcestershiresaus en tabasco erbij, beetje zout en witte peper en een blikje tomatenpuree (groot blikje)

Daarna, als het lekker warm is, beetje sojaroom, tot het een mooie oranje kleur heeft.

Ik had biologische schnitzel erbij, maar kan natuurlijk prima bij kip, biefstuk of wat anders.

En een paar gebakken aardappeltjes en sperziebonen
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik de inleiding van het boek van Amber Albarda gelezen op internet. En ik heb dit topic voor het overgrootste deel gelezen. Ik wil meer natuurlijke voeding eten, maar me niet helemaal vastpinnen op één (deze of andere) levenswijze.

Het boek wil ik niet aanschaffen omdat ik er anders misschien teveel induik.Ik wil af en toe chips, vers brood van de bakker, etc blijven eten.. maar ben ook gemotiveerd om natuurlijker te koken. Vanuit dit topic met jullie voorbeelden heb ik een lijstje gemaakt met producten om te kopen. Op deze site http://www.amberalbarda.nl/recepten/ staan recepten die ik wil proberen. Hebben jullie ook nog diner-recepten die jullie lekker hebben bevonden?
Misschien is het receptenboek trouwens wel iets om aan te schaffen. Hoe bevalt jullie die?
Ik krijg hem als het goed is morgen Ayli

Zit nu weer aan de kwark met appel
Wat een gezellige drukte hier zeg

Dat met het avondeten herken ik wel. Lastig ook omdat wildeman wel graag een normale avondmaaltijd voor zijn neus krijgt. Ik probeer een beetje creatief te koken zodat ik makkelijk de zetmelen weg kan laten voor mezelf. Maar evenzovaak eet ik nog niet zoals het hoort.

Lijstje van vandaag

sojamelk met havermout en lijnzaad

bietensap

salade met linzen, verse groente en een eitje

drie speltcrackers

omelet met gebakken aubergine, champignon, bosui, sla, beetje ketjap, sesamzaadjes

tussendoor een peer, een banaan, twee winterwortelen, halve komkommer, handje noten/rozijnen

Wel een mooi lijssie, al zeg ik het zelf
Nou, zeker een mooi lijstje
Ik heb sinds een paar weken het kookboek. Er staat veel theorie in, ongeveer de helft van het boek is theorie en in de andere helft staan de recepten. Ik vind het weer heel leerzaam en interessant om te lezen. De recepten lijken me erg lekker. Ik heb er een paar geprobeerd en die waren heerlijk!

Ik probeer zoveel mogelijk puur te eten. Mijn man en drie kinderen (1,3 en 5) doen mee. Zo eten we vrijwel nooit meer uit pakjes en zakjes. Ook wat tussendoortjes betreft probeer ik op te letten wat we eten. Liever geen ontbijtkoek en sultana, maar fruit, rozijnen en noten. Gelukkig lusten de kinderen dat ook.
Mijn lijstje:

ontbijt: fruit met yoghurt, noten, lijnzaad

lunch: 2 speltboterhammen met huttenkase, avocado en alfalfa

tussendoor: bakje couscous met kikkererwten en tomaatjes

tussendoor: bakje kikkererwten en een stukje pure chocola

diner: sobanoedels met paksoy, rode ui, sesamzaad en een gebakken eitje.

Ga morgen maar weer eens iets met bonen doen, die vind ik erg lekker namelijk.
Goed... Op naar de biomarkt/biosuper/bioafdeling van AH.

Pilous ik hoor graag of de recepten lekker zijn!

Ik heb gisteren de citroenbloemkool met knoflook gemaakt.. volgens mij is het een hoofdgerecht maar ik vind het een bijgerecht. Ik ben er na één dag al achter dat brood/aardappelen/rijst e.d. schrappen niks voor mij is. Ik miste iets tijdens het eten en daarna had ik nog veel trek. De bloemkool was verder wel heel lekker, een blijvertje.

Vanmorgen ontbeten met warme amandelquinoa met frambozen en bosbessen.... heerlijk!!! Dat ontbijt hou ik er ook in!

Deze beide recepten heb ik van: http://www.amberalbarda.nl/recepten/

Ik blijf geintereseerd, want ik wil gezonde, natuurlijke recepten verzamelen. Dan voeg ik zelf wel wat koolhydraten toe

Jullie succes allemaal.. leuk om de lijstjes en recepten te lezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven