Lijf & Lijn alle pijlers

Eetlijstjes, stok achter de deur - revised

04-05-2016 15:02 938 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was hier op Lijf&Lijn een langlopend topic genaamd 'Eetlijstjes, stok achter deur'. Iedereen kon hier zijn/haar eetlijstjes posten, ongeacht of je wilde aankomen, afvallen, of gewoon het eetpatroon wat meer in de gaten wilde houden, en ongeacht hoeveel je kwijt of bij wilt. Ik heb toen veel aan dat topic gehad dus wil het graag weer nieuw leven in blazen.

Het idee is om voor elke dag (eerlijk!) te plaatsen wat je gegeten hebt - ook als je de fout in bent gegaan.

Hoop dat het weer net zo'n leuk en bemoedigend topic als vroeger wordt.
Liever elitair dan een pauper!
Hoi dames! Na mijn zwangerschap en het geven van borstvoeding zit ik anderhalf jaar later ruim 6 kilo onder het gewicht dat ik voor mijn zwangerschap had. Die kilo's wil ik heel graag terug zodat ik weer op een gezond gewicht zit en het er allemaal wat charmanter uitziet. Sinds een kleine twee weken ben ik, na dik twee jaar, weer begonnen met sporten in de hoop wat spiermassa terug te krijgen. Maar dat alleen is niet genoeg.

Kan iemand me misschien wat tips geven qua eten? Wat ik zou kunnen veranderen? Dit is wat ik nu meestal op een dag eet:

Ontbijt;

- glas vers sap

- kop koffie

- havermoutpap of 4 donkere boterhammen met of gebakken ei/spek of jam (hangt af van hoeveel tijd ik heb)

- stuk fruit

Lunch:

- voor brood/pap een van de opties die ik bij ontbijt noemde maar niet al op heb die ochtend, of 6 boterhammen (wit) in de vorm van tosti's

- stuk fruit

- beker (volle) melk

- kop koffie

Diner:

- 3x in de week vlees

- 2x vis

- 2x vegetarisch

Waarvan:

- 2x pasta, 2x iets van rijst en verder aardappels (meestal gekookt, en als er over is van de vorige dag gebakken).

- vrijwel geen saus en vlees etc wordt gebakken in roomboter.

- beker melk

- eet vaak 2 volle borden

Tussendoor:

- fruit

- rauwkost

- een stuk chocola (ongeveer een reep chocola per week)

Toetjes:

- rijstepap

- vla (met aarbeien enzo)

- (water)ijs

- skyr (met iets van honing of fruit)

Verder:

- wat bier/wijn op de vrijdag/zaterdag avond

- in het weekend bak ik vaak iets van koekjes of een taart/cake wat ik ook wel eens bij de koffie neem ipv de chocola

- frisdrank drink ik alleen wat in het weekend

- doordeweeks drink ik koffie, thee, melk en water (al dan niet met siroop).

Ik ben niet zo'n zoetekauw dus "slagroom dieeten" werkt niet haha. Van veel snoep en of chips wordt ik helaas vrij snel misselijk. Daarnaast wil ik het aankomen ook het liefst zo gezond mogelijk doen. Ik neem al zoveel mogelijk volle producten (niet anders gewend vanuit huis eigenlijk). En ben niet zo'n fan van brood behalve dan dus als tosti of met iets gebakken erop haha.

Alvast bedankt!
Dormouse

Ik denk dat menig vrouw jaloers op je is, maar ik kan me voorstellen dat je er zelf wat bij wilt

Wow, 2 volle borden avondeten waar laat je het. Je lijstje klinkt over de gehele linie best wel gezond en klinken als goede producten om aan te komen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:lollypopje schreef op 23 mei 2016 @ 14:11:

Dormouse

Ik denk dat menig vrouw jaloers op je is, maar ik kan me voorstellen dat je er zelf wat bij wilt

Wow, 2 volle borden avondeten waar laat je het. Je lijstje klinkt over de gehele linie best wel gezond en klinken als goede producten om aan te komen.

Hoi! Ja dat jaloers hoor ik vaker haha. Maar 54 kilo wegen met 1.72 na jaren lang heel veel moeite hebben moeten doen om rond de 60 te blijven is niet zo leuk De twee volle borden komen denk ik vooral omdat ik nog 1 a 2 borstvoedingen op een dag geef (de ene keer wat meer dan de ander) en hele dagen achter een dreumes aan ren. Was het ook wel gewend omdat ik vroegah dik 5 avonden in de week sportte.

Fijn om te horen dat ik een beetje op de goede weg ben overigens. Het is zo lastig om echt constructief advies te vinden oa op internet enzo dat ik toch ging twijfelen en het dus maar even hier wilde vragen
Kan me voorstellen dat, dat niet fijn is en dat je er toch wat aan wilt hebben.

Tja, wij doen hier natuurlijk ook maar wat op basis van onze lekenkennis. Voordeel is wel dat niemand hier panisch of krampachtig doet over eten.

Dus schrijf gerust mee en hou een beetje bij wat je eet, daar inzicht in krijgen helpt vaak al om zelf te zien wat beter kan. Ik denk dat dat vast ook wel geld voor aankomen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Thanks ladies. quote:lollypopje schreef op 23 mei 2016 @ 09:20:

Goed bezig Kalliope. Ik zat op 300 gram na 3 weken

Jij moet ook wat minder kwijt toch? Als je heel zwaar bent, gaat het hard in het begin.

Ah, high teaen! Tuttig als ik ben, vind ik dat echt een van de gezelligste dingen ooit.

Dormouse, mijn vader en zus hebben ook jaren last gehad van ondergewicht. Mijn zus is uiteindelijk naar een hele goede dietiste geweest (die zijn lastig te vinden...) en dat is wel een aanrader. Ook met ondergewicht kan je last krijgen van hoge bloeddruk en dergelijke, vooral juist, omdat je zoveel moeten eten (mijn zus zat op 3500 kcal per dag).

Wat ik nog weet van haar dieet:

- geen espresso's/weinig zwarte koffie, want dat zet de verbranding extra aan

- geen sla, omdat dit meer kcal verbruikt dan dat het oplevert (je eet dus eigenlijk min-kcal)

- Proberen elk uur iets te eten. Geen grote maaltijden maar gewoon de hele dag door eten

- Elke boterham apart beleggen, niet een portie verdelen over 2 boterhammen

- Niet teveel vette&suikerrijke dingen eten. Juist goed dat je niet van het slagroomdieeten bent, want zo houd je meer ruimte over voor gezonde, calorierijke dingen.

In jouw geval zou ik de rauwkost sowieso vervangen door meer calorierijke tussendoortjes (noten, olijven, een boterham met dik beleg). Houd je wel van getoast brood? Bij de Hema kan je al voor een tientje oid een broodrooster kopen.
Thanks ladies. quote:lollypopje schreef op 23 mei 2016 @ 09:20:

Goed bezig Kalliope. Ik zat op 300 gram na 3 weken

Jij moet ook wat minder kwijt toch? Als je heel zwaar bent, gaat het hard in het begin.

Ah, high teaen! Tuttig als ik ben, vind ik dat echt een van de gezelligste dingen ooit.

Dormouse, mijn vader en zus hebben ook jaren last gehad van ondergewicht. Mijn zus is uiteindelijk naar een hele goede dietiste geweest (die zijn lastig te vinden...) en dat is wel een aanrader. Ook met ondergewicht kan je last krijgen van hoge bloeddruk en dergelijke, vooral juist, omdat je zoveel moeten eten (mijn zus zat op 3500 kcal per dag).

Wat ik nog weet van haar dieet:

- geen espresso's/weinig zwarte koffie, want dat zet de verbranding extra aan

- geen sla, omdat dit meer kcal verbruikt dan dat het oplevert (je eet dus eigenlijk min-kcal)

- Proberen elk uur iets te eten. Geen grote maaltijden maar gewoon de hele dag door eten

- Elke boterham apart beleggen, niet een portie verdelen over 2 boterhammen

- Niet teveel vette&suikerrijke dingen eten. Juist goed dat je niet van het slagroomdieeten bent, want zo houd je meer ruimte over voor gezonde, calorierijke dingen.

In jouw geval zou ik de rauwkost sowieso vervangen door meer calorierijke tussendoortjes (noten, olijven, een boterham met dik beleg). Houd je wel van getoast brood? Bij de Hema kan je al voor een tientje oid een broodrooster kopen.
-dubbel-
@Kalliope zo te lezen moet ik dus meer koffie gaan drinken

Ik wil er 10 kilo af, dus dat is wel minder, maar in dit tempo duurt dat nog steeds weer jaar Maargoed, ben pas begonnen. Duurt vaak even om er in te komen. Vandaag in elk geval een goede en gezonde dag tot nu toe
Bedankt voor de tips Kalliope! Dat van de koffie wist ik nog niet, maar is wel handig om te weten (zwarte koffie is echt mijn motor haha). Elk uur iets eten kan ik proberen maar vind ik wel lastig in combinatie met een drukke dreumes en studie, ben eigenlijk al blij als ik gewoon op tijd mijn maaltijden kan eten, maar dat is natuurlijk tijdelijk.

Geroosterd brood lust ik wel ja, liefst met gezoute roomboter maar krijg ik helaas niet veel van weg haha, maar kan wel een proberen of dat me gaat lukken als tussendoortje, noten idem. Had ik nog niet aan gedacht, vond fruit altijd wel lekker (en makkelijk gezien ik het toch ook voor kind moet maken). Ik ga ze op het boodschappen lijstje zetten, alle beetjes helpen immers en noten zijn best lekker.

Ik ben wel op zoek geweest naar een dietist, maar in de regio helaas vrij weinig kunnen vinden/geen gevonden waar ik een prettig gevoel bij had. Is wel al een aantal jaar geleden dus zou het wel weer een kans kunnen geven.
quote:lux. schreef op 23 mei 2016 @ 13:15:

[...]

Dat weet ik, maar omdat het de kans op succes bij de IVF/ICSI schijnt te bevorderen als je niet drinkt, gezond eet en weinig koffie enzo drinkt vanaf een paar maanden van tevoren wil ik wel een beetje streng voor mezelf zijn vanaf nu is het nog 3 maanden tot de terugplaatsing en is dus een mooi moment om het allemaal echt even goed bij te houden, dus niet na een high tea ook nog de Maltesers

Alles voor het embryootje Dat snap ik helemaal, ik hoop ook heeeeel erg dat het allemaal goedkomt
Dormouse, Kalliope heeft al goede tips gegeven! Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar mijn zusje kan ook eten wat ze wil zonder aan te komen door een schildklierafwijking. Alles kunnen eten wat je wil klinkt leuk, maar zij zou veel liever wat gevulder zijn.

Lux, ik hoop echt dat het lukt! Ik gun het je zo!

Mijn lijst tot nu toe:

O: Griekse yoghurt met aardbeien en honing

T: Stukje chocola (30 gram ofzo)

L: Kliekje Indisch van gister

T: Drie kleine zakjes tumtummetjes

A: Staat nu te prutten! Vanavond eten we, zoals zo vaak, pasta met rode saus.
-
Vandaag:

O: soya yoghurt, spelt muesli, honing

T: volkoren bh met tomatentappenade

L: rauwkost van winterpeen, tomaat, paprika, radijs, mais, komkommer en zalm en een dressing van mayonaise olijfolie, chilipeper en paprikapoeder

T: toscaanse carre

D: paprika/courgette soep met twee volkorenbh met geitenkaas

T: kokoskoekje en een plak geitenkaas

al met al best een goede dag dus vandaag
Weinig tijd dus even snel!

Welkom dormouse! Heerlijk, dat je aan moet komen zou ideaal zijn voor een veelvraat als ik maar wel vervelend dat 't je zoveel moeite kost om het eraan te houden

O. - (verslapen)

T. Banaan en 4 zwarte koffie

L. 4 volkoren boterhammen, allen met roomboter, een coburger ham, een fricandeau, een kaas en een jam

T1. Zwarte koffie, appel

T2. Klein stukje stokbrood met roomboter voor trainen

D. Zelfgemaakte pizza met parmaham, mozzarella, tomaatjes, rucola en tomatensalade on the side, Danio bosvruchtenkwark

Vandaag niet gefietst (want regen), dus dubbele krachttraining (dat wordt spierpijn ).
Dormouse, lijkt me net zo lastig als af willen vallen of misschien nog wel lastiger zelfs... Hier geen tips maar gezellig dat je meeschrijft en wie weet met het lezen van je lijstjes dat we nog tips hebben!

Hier vandaag weer een goeie dag! Vanwege verjaardag goed gepland en het is me ook gelukt om me daar aan te houden

O: havermout met appel, rozijn en kaneel en beetje kokosbloesemsuiker

T: witte chocolade cheesecake met frambozen en een kleine koffie verkeerd

L: dubbele boterham met beetje roomboter en pastrami

T1: halve mango

T2: handje gemengde noten

D: uit eten, cava, vooraf Iberico Tonnato, hoofd asperges op de klassieke manier (man lust geen asperges dus als ik de kans krijg. .. En ze waren heerlijk!), toet met een madeleine, chocomousse en zelfgemaakt vanille ijs. Bij het eten 2 glazen Spätburgunder en veel water.
Wat een lieve reacies allemaal en jeee wat staan er bij jullie allemaal lekkere dingen bij zeg! Dat jullie daar doordeweeks tijd voor hebben om dat te maken!
Welkom dormouse! En was jijzelf jarig KV? Gefeli dan nog ( en anders met een van je gezinsleden haha)

Yesterday:

O: Geroosterde Havermout met kokosolie pitjes blauwe bessen kaneel

L: 4 bh pindakaas met sambal

T: 1 banaan, 1 avocado

D: pasta carbonara zonder spekjes, half glas rode wijn

T: glas vlierbloeslimonade, handje walnoten

( tis maar goed van die avocado want groenten waren ver te zoeken)

( hoewel ik me nu meen te herinneren dat die dingen onder fruit vallen, maar soit)
Vandaag een recept voor notenbrood uit de metro gescheurd. Binnenkort eens maken.

En voor de verandering eens een interview met een leuke gezondheidsfreak. Laurianne Ruhe. Iemand die leeft volgens het 80/20 principe. 80% gezond en voedzaam en 20% minder gezond. Schrijfster van het boek Good Food.

Kent iemand haar boeken?

Is het wat of is het toch ook weer complete onzin?
Klinkt an sich vrij logisch? Gewoon "normale" maaltijden maar dan met een lekker toetje, of wat "ongezonde" saus om je voedzame maaltijd mee op te fleuren? Althans, dat is wat ik me erbij voorstel. Had er nog niet eerder van gehoord.
@ Lollypopje; ik heb haar even gegoogled want ik had nog nooit van het beste mens gehoord,maar wat ik op haar website lees is het een beetje hetzelfde laken een pak met alle andere hippe foodbloggers. Vooral als je de pagina over "ons team" leest. En als iemand als favoriete snack "rauwkost met hummus" heeft ben ik al weg

Favoriete snack en ultimate sinnerfood denk ik meer aan m'n favoriete Kettle chips of in 1 keer een hele reep Tony Caramel Zeezout. Niet "om mijn poison een beetje onder controle te houden eet ik Love chock of andere rauwe chocolade repen" die vullen namelijk zo goed dat het haar drang in bedwang houdt. Ja, dank je de koekoek, die dingen zijn ook gewoon helemaal niet lekker dus dan ben je ook zo klaar!

Anyhoe, ik ben dus niet onder de indruk

@Dormouse; is MyFitnessPall niet ook iets voor je? Ik gebruik 'm nu om af te vallen maar je kunt als doel ook instellen dat je wil aankomen.

Lijstje van vandaag :

O : skyr met muesli, bosbessen en een gdroogde vijg

T: Nakd cacao delight

L: 2 speltboterhammen met gegrilde groenten en geitenkaas (buiten de deur, heerlijk!)

T: 2 Tiny Tony's melk en 2 Tiny Tony's puur.

D: bami met roerei en gamba's

T: milkshake banaan van havermelk, banaan, kaneel en een beetje honing
Ik heb besloten toch niet meer mee te schrijven hier. Ik merk dat ik een beetje obsessief met eten bezig ben, en misschien helpt het als ik hier niet meer meeschrijf. Ik wens jullie veel succes met alle goede voornemens!
Ik ga de app opzoeken koffieverkeerd! Dankjewel en welkom ibbeltje (leuke nick trouwens). Edit: te snel en verkeerd gelezen. Heel veel succes
Jammer Ibbeltje maar doe wat voor jou goed voelt. En je kunt altijd weer aanhaken
@Koffieverkeerd ook niet veel soeps dus. En groente met humus is best lekker, maar een zak chips wint daar toch echt van.

Rauwe chocola is trouwens best lekker, alleen ben ik meer fan van een ander merk waarvan ik niet op de naam ksn komen. Die is veel zachter en zeker die met mint is echt goddelijk. Helaas is die bijna alleen te krijgen bij eco-supermarkten.

@ibbeltje Jammer, maar ik begrijp je volkomen. Het moet ook geen obsessie worden.
Jammer, maar het klinkt als een goede beslissing, ibbeltje. Succes met het wat meer loslaten, en je bent uiteraard welkom om slechts af en toe een update te geven over hoe het met je gaat. quote:lollypopje schreef op 23 mei 2016 @ 15:34:

@Kalliope zo te lezen moet ik dus meer koffie gaan drinken

Ik wil er 10 kilo af, dus dat is wel minder, maar in dit tempo duurt dat nog steeds weer jaar Maargoed, ben pas begonnen. Duurt vaak even om er in te komen. Vandaag in elk geval een goede en gezonde dag tot nu toe

Haha, meer zwarte espresso's! Hoewel meer dan 2-3 kopjes koffie per dag volgens mij voor niemand goed is.

Ik wil er 40 kilo af dus ben ook nog wel even bezig. Als het in dit tempo doorgaat ben ik binnen 21 weken klaar maar ik gok dat het vanzelf wel langzamer gaat.

Ik begin de groente-met-hummus-achtige snacks toch steeds meer te waarderen. Het grote voordeel: als ik chips eet voel ik me alleen goed terwijl ik de chips eet, als ik groente-met-hummus eet ben ik ook daarna nog blij. Vorige week had ik dus voor het eerst in twee weken een eetbui, en daarna voelde ik me zo naar (buikpijn, opgezwollen, misselijk).

Mijn lijstje van gisteren:

Ontbijt: smoothie van yoghurt, sap van 1 sinaasappel, sap van 1 rode grapefruit, theelepel spirulinapoeder

Lunch: 'ratatouille', patat, en ertwjes #BritishFood, banaan als toetje

Tussendoor: 2 shortbread koekjes met chocolate chips

Avond: tosti (2 boterhammen) met pindakaas en een halve banaan, en een tosti (2 boterhammen) van geitenkaas, appelstroop en rucola

Avondsnack: kwart banaan (de andere kwart was niet goed meer)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven