Lijf & Lijn alle pijlers

Ervaringen/tips voor mensen met flink overgewicht

20-10-2019 19:25 329 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen mensen met flink overgewicht hier ervaringen en tips uitwisselen of herkenning vinden. Mensen die succesvol en blijvend zijn afgevallen hebben wellicht goede tips voor ons.

Vragen als wel/geen koolhydraten, vasten of juist meerdere keren per dag kleine porties, krachttraining of cardio en welk dieet past het beste bij me.

Praten over hoe het vele diëten je metabolisme om zeep heeft geholpen en hoe je gedemotiveerd kan raken als je echt je best hebt gedaan deze week en gewoon niks bent afgevallen.

Wie schrijft er mee?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
JonathanStrange schreef:
20-10-2019 20:43
Wat mij nog wel heeft geholpen, is de gedachte: het is maar trek/honger. Er is niets aan de hand. Hierdoor kon ik beter accepteren dat dat gevoel er even is, tussen de maaltijden door. Het is gewoon niet erg, het is maar honger.
Ja dit klopt. Ik had door gezondheidsklachten een heel rustig leven een tijdje en ging om de een of andere reden me eetmomenten aanwennen.
Een reisje naar een andere stad, een wat drukkere periode en inderdaad: ik viel niet flauw als ik een dagdeel niet at en werd ook niet helemaal raar of weet ik veel wat ik in mijn hoofd had.
En ook andere klachten bleken minder groot als ik dacht. Ik kon heus wel een trap op of in pittig tempo een stuk wandelen.
Ook met een zogenaamd lege maag.
Toen ik terugkwam kwam ik erachter dat in eerder sloom en moe werd van bepaalde eetmomenten.
Pindarotsjes in je nachtkastje vind ik ook nogal extreem, en ik heb gelezen dat je dat alleen in 'nood' doet, maar dan nog!
Ik ben ook bezig met afvallen. Ik begon met 27kg af moeten vallen en ben nu de eerste 5kg kwijt. Wat mij het allermeest helpt is de vraag: 'welk gemis probeer ik nu (dus terwijl ik grijp naar eten) te vullen?' en die vraag even heel bewust aan jezelf stellen. Hoeveel honger je ooit ook hebt gehad, die honger kun je nu, in het heden, niet opvullen door een hele stapel pannenkoeken weg te werken. Het heeft dus geen zin om zoveel te eten. Het enige dat helpt is de pijn die je probeert weg te eten, te verwerken. Op die manier ben je niet meer afhankelijk van de troost van eten, en zul je je realiseren dat niet een nacht kunnen slapen, zonder naar eten te moeten grijpen, best wel vreemd is.
Ook een misselijk gevoel van de honger kan gewoon hoofdhonger zijn.
2019 schreef:
20-10-2019 20:50
Waarom als excuus? Voor andere? Mensen moeten eens leren accepteren dat er meer is dan een maatje s of m



Ik heb het over TO die ontevreden is.
Daarover heb ik het. Als ze tevreden is met haar BMI is het prima toch? Wie is een ander om daar over te oordelen?
Het gaat om wat ze zelf zegt. Ze is er niet tevreden mee.
Snoetje-80 schreef:
20-10-2019 20:52
Ik heb het over TO die ontevreden is.
Daarover heb ik het. Als ze tevreden is met haar BMI is het prima toch? Wie is een ander om daar over te oordelen?
Het gaat om wat ze zelf zegt. Ze is er niet tevreden mee.
Je begon mij te quoten over accepteren Dan heb je het tegen mij.
Oh en ik heb nog een tip. Mocht je die willen. Ik eet alleen lekkere dingen als ik ze een rapportcijfer 8 of hoger waard vind.
Daardoor kan ik makkelijker dingen afslaan. Dan denk ik: ik drink liever een wijntje ipv dit stuk appeltaart eten. Vroeger had ik beide gedaan.
Niet dat het altijd werkt. Maar wel vaak. En dat scheelt weer.

Ik geloof niet zo in diëten. Wel in veranderingen in je eetpatroon en leven. Maar je moet ze wel vol kunnen houden.
2019 schreef:
20-10-2019 20:53
Je begon mij te quoten over accepteren Dan heb je het tegen mij.


Oke. Sorry. Ik bedoelde TO. Als jij tevreden bent met jezelf vind ik dat alleen maar fijn voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geleerd dat zelfzorg key is.

Als ik (water of thee) drink als ik dorst heb eet ik niet.

Als ik rust neem en op tijd ga slapen eet ik niet om wakker te blijven.

Als ik me geraakt voel door iets bel ik iemand of stuur ik een appje over hoe ik me voel en eet ik niet.

Als ik mijn maaltijden plan en vooruit kook eet ik volwaardig als ik moe thuis kom.

Als ik onkalm eten niet in huis haal roepen de keukenkastjes me niet.

Als ik die ene boterham met vet en eiwit méér eet in de ochtend hoef ik de rest van de dag geen tussendoortjes en heb ik ook in avond geen cravings.

(Heb een ding met eten. Ben jaren terug veel afgevallen want morbide obees en hoewel weer wat aangekomen toen ik stopte met dwangmatig sporten is het lang niet wat het geweest is).
Onkalm eten?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2019 20:43
Wat mij nog wel heeft geholpen, is de gedachte: het is maar trek/honger. Er is niets aan de hand. Hierdoor kon ik beter accepteren dat dat gevoel er even is, tussen de maaltijden door. Het is gewoon niet erg, het is maar honger.
Ja, mij hielp dat ook. Ik heb mede om die reden een tijdje 5:2 gedaan. Ik at maandag en donderdag maar 500 kcal per dag in één maaltijd. De rest van de week normaal. Ik vond het interessant om te merken dat je honger gewoon kunt laten bestaan. Dat er verder niet zoveel gebeurt als je het negeert, behalve dat je maag heel leeg voelt. Ik werd er ook niet flauw van. Het heeft mij geleerd om makkelijker met honger om te gaan en het af en toe gewoon te accepteren. Bijvoorbeeld als je rond lunch- of etenstijd niet thuis bent en niet aan iets gezonds kunt komen. Dat je dan ook best een paar uur later kunt eten.

Maar wat TO beschrijft klinkt wel anders, wakker liggen (of zelfs worden) van de honger.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
20-10-2019 20:30
Ik wou dat ik dat had.
Honger is nu eenmaal de prijs die je daarvoor moet betalen omdat je altijd minder calorieën moet eten dan je nu zou doen.
Verschillend voor iedereen en ook afhankelijk van je inventiviteit. De ene kan magere kwark als ontbijt nemen en kan daarmee leven tbv het goede doel en de ander is bang voor een korrende maag en kan dat niet accepteren.

Ooit moet je minder gaan eten want als je alleen oor hebt voor je knorrende maag word je steeds dikker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sinds ik gestopt ben met roken zit ook ik fors in de problemen met overgewicht.
boannan schreef:
20-10-2019 20:27
Pindarotsjes in mijn nachtkastje is natuurlijk niet goed. Daar moet ik mee stoppen. Als ik gemotiveerd ben eet ik wat later op de avond (rond 21:30) yoghurt met fruit. Maar het liefst zou ik natuurlijk willen dat ik na 20u helemaal niet meer hoef te eten.

Ik kan me van dieten vroeger herinneren dat de eerste 1-2 weken horror was omdat ik dus met enorme honger naar bed ging maar daarna verdween die honger. Nu verdwijnt de maaghonger niet meer.


Maar als het echt maaghonger is, volstaan snoeptomaatjes toch ook?
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
20-10-2019 21:02
Onkalm eten?
Ja eten waar ik van ga bingen, bodemdrift van krijg.
Of waar mijn hoofd obsessief mee omgaat.

Dingen als chips, snoep, koek enzo
Tegenwoordig kan ik meer in huis halen. Heb ik goede erg pure chocolade in huis bijv.

Maar de pindakaas van de lidl kon ik niet in huis hebben bijvoorbeeld. Ging ik leeglepelen. Bleek suiker aan toegevoegd en daar ging mijn hoofd van 'aan'. Terwijl pindakaas met alleen pinda, olie en zout dat niet teweegbrengt.
boannan schreef:
20-10-2019 20:32
Dat werkt voor mij niet helaas. Die maaghonger krijg ik niet gestild met alleen groente en fruit. Wel met yoghurt en dan ook de halfvolle/volle variant en niet de magere. Daarmee gaat het gewoon echt niet weg. Best raar toch?


Oh daar had je al antwoord op gegeven.

Dan een cracker of zo?
retrostar schreef:
20-10-2019 21:03
Honger is nu eenmaal de prijs die je daarvoor moet betalen omdat je altijd minder calorieën moet eten dan je nu zou doen.
Verschillend voor iedereen en ook afhankelijk van je inventiviteit. De ene kan magere kwark als ontbijt nemen en kan daarmee leven tbv het goede doel en de ander is bang voor een korrende maag en kan dat niet accepteren.

Ooit moet je minder gaan eten want als je alleen oor hebt voor je knorrende maag word je steeds dikker.


Je hoeft net heel veel honger te hebben om af te vallen.
Als je mager eet kun je best wat eten op een dag.
Na een tijdje went je lichaam er aan.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 20:12
nee natuurlijk werkt dat niet, je kan niet je hele leven koolhydraten mijden.
je moet dichtbij je huidige leefpatroon blijven en dan kleine wijzigingen toepassen.

Er zit nogal wel wat tussen KHD-vermijden en ze beperken.

Ik ben zonder honger zo’n 8 kilo afgevallen in een maand of 10, en eet erg lekker khd-beperkt.

Het kost me geen moeite en ik eet regelmatig een lekker tussendoortje, de pasta is vervangen door een groentevariant, de 2 boterhammen die ik per dag eet zijn khd-beperkt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Maar waarom KHD vermijden als je met KHD ook prima kunt afvallen?
Alle reacties Link kopieren
Snoetje-80 schreef:
20-10-2019 21:13
Maar waarom KHD vermijden als je met KHD ook prima kunt afvallen?
Omdat eiwitten en vet meer verzadigingsgevoel schijnen te geven? (Zelf merk ik dat overigens niet.)
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Avena schreef:
20-10-2019 21:16
Omdat eiwitten en vet meer verzadigingsgevoel schijnen te geven? (Zelf merk ik dat overigens niet.)

Ja, dat zou inderdaad een prima reden kunnen zijn. Ik merk het ook niet, ik eet heel burgerlijk en ouderwets, volgens de schijf van vijf zes.
Ik heb niet alle berichten in het topic gelezen. Maar las iets over honger en over aantal kcal.

Ik zat eens te kijken naar 'my 600 lb life' en die arts zet zijn morbide obese patiënten rustig op een dieet van 600kcal. En die mensen vallen allemaal af..en leven nog :mrgreen: Eeeeh voor iedereen in de aanval gaat, nee ik zeg niet dat je dat moet gaan doen (!) maar het zette mij persoonlijk wel aan het denken...over het beeld dat we hebben van afvallen en wat als verantwoord wordt gezien.
Ik zag ook een documentaire over intermittend fasting, hij at eerst een paar dagen helemaal niet meer, en toch bleek dit goed voor zijn gezondheid. Evenals het regelmatig een dag niet eten.
Ik lees ook steeds meer artikelen over calorierestrictie en de gezondheidsvoordelen...het zet je te denken.
Ikzelf vind het 'algemene advies' van 2000kcal voor een 'gemiddelde' volwassen vrouw ook echt heel veel! Ik zit eerder op 1500 soms nog minder en vaar er wel op, zowel fysiek als mentaal. Ik ben oprecht benieuwd of het advies van 2000kcal per dag altijd zal blijven bestaan...

En ik las iets over honger en pindarotsjes meenemen naar bed. Serieus....?
Honger is psychisch. Het gevoel wordt niet alleen maar erger en erger ..het gaat over! Maar je moet er wel even doorheen! Ja dat is naar, maar met de kennis dat je wéét dat het echt vanzelf over gaat, zou je je er doorheen moeten kunnen slaan.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was er nog zoiets als het Montignac dieet. Hoewel succesvol voor veel volgelingen, hoor je er nu nooit meer iets van. Niet wetenschappelijk onderbouwd toch succes. Het was het dieet voor de yuppies toen. Ik heb deze nooit gedaan overigens. Wel Atkins maar daar kwam ik van aan. Velens echter vallen ervan af en weten een goed gewicht daarmee te behouden.

Dus. Ik zou TO aanraden van alles te proberen en werkt het niet meer dan neem je weer een ander.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je Engels een beetje oke is, maar ik heb heel veel aan deze artikelen van deze man (coach, personal trainer, zelf een dik kind geweest). Je moet ook een beetje tegen zijn taalgebruik kunnen (ik hou enorm van zijn stijl: geen bullshit).

https://physiqonomics.com/articles/

Lees het op je gemak, en ga eens heel goed bij jezelf na:

Track je elke dag alle calorieën? En dan echt ALLE. Elke lik, beet, hap enz. Driedubbel check dat. Mensen overschatten hun beweging en onderschatten hun calorie-inname enorm.

Ga ook beginnen met krachttraining - desnoods boek je een paar keer een instructeur om je de technieken uit te leggen. Kweek spiermassa. Stop met al te veel cardio.

Ben je eerlijk naar jezelf over je inname?
Waarom denk je snel: het lukt niet en ik geef het dan meteen maar helemaal op?

Wat Meds ook zegt: zorg dat het geen 'dieet' wordt, maar een levenswijze die je kunt volhouden. Dus ook af en toe dat pindarotsje.
Er ging voor mij een wereld open na het lezen van zijn artikelen. Metabolisme kan niet 'stuk', spaarstand bestaat niet, enz enz. Ook onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken.

Zorg goed voor jezelf, dat betekent ook zonder zelfhaat naar jezelf kijken en werken naar een zo gezond en blij mogelijke versie van jou.

Je kunt dit, echt.
hetisallemaalwat wijzigde dit bericht op 20-10-2019 21:40
Reden: Spelling
11.77% gewijzigd
retrostar schreef:
20-10-2019 21:29
Vroeger was er nog zoiets als het Montignac dieet. Hoewel succesvol voor veel volgelingen, hoor je er nu nooit meer iets van. Niet wetenschappelijk onderbouwd toch succes. Het was het dieet voor de yuppies toen. Ik heb deze nooit gedaan overigens. Wel Atkins maar daar kwam ik van aan. Velens echter vallen ervan af en weten een goed gewicht daarmee te behouden.

Dus. Ik zou TO aanraden van alles te proberen en werkt het niet meer dan neem je weer een ander.


Geen goed advies.

Ik zou TO aanraden om haar leefstijl blijvend aan te passen. Maar dat is wel heel moeilijk, helaas. Een dieet is tijdelijk, stop je ermee dan word je uiteindelijk weer te zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Snoetje-80 schreef:
20-10-2019 20:36
Dat kun je niet zeggen. Ligt aan je gewicht. Iemand van 50 kilo die een uur loopt, verbrandt veel minder calorieën dan iemand van 100 kilo.
Ja klopt ik vind dit online https://www.calorieenverbranden.nl/wandelen
Ik wandel wel altijd stevig. Ongeveer 6km per uur. Kom dan ook bezweet terug. Mijn hartslag gemiddelde is ook 125spm tijdens dat half uurtje wandelen. Mijn runkeeper app op mijn apple watch zegt net geen 200 cal voor dat half uur.

Ik merk dat mijn enkel er ook bij gebaat is. Oefening maakt het beter.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-10-2019 20:43
Is ook niet echt aannemelijk. Klinkt meer als hoofdhonger.
Maar hoofdhonger voelt toch niet vervelend in je maag? Knorrende maag en licht misselijk gevoel?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven