Lijf & Lijn alle pijlers

Het geheim van slanke mensen, wie doet mee?

16-05-2016 10:28 1016 berichten

De zomer is nou echt voorbij. Let de herfst maar komen!

Een kleine aanpassing in de tabel: hij staat nu gesorteerd op mensen die recent gewicht hebben doorgegeven. Ik hoop dat iedereen het goed vind zo.

Zo goed mogelijk bijgewerkt 4-10-2016

Leuk dat je meedoet Gele_Suikerspin!

Ik ben voor dat je een persoonlijk en realistisch doel stelt. Helemaal goed. Heb je ook een datum dat je die 3 kg eraf wilt hebben? Die -15 is mijn lange termijn doel. Eerst maar eens onder die 80kg zien te komen. Dat zou alweer heel mooi zijn.

En ja, ik vind het erg knap dat je zonder sporten op gewicht bent gebleven. Dat is waar ik de mist ben ingegaan.

Wat betreft stok achter de deur: mijn idee is om door elkaar te motiveren het vol te houden. Natuurlijk ben je die knop zelf. En met behulp van het boek houden we hem ingedrukt. Juist als mensen dezelfde theorie volgen, kan je elkaar helpen met je ervaring. Dus wat mij betreft is dit topic wel bedoelt als stok achter de deur.
quote:photonic schreef op 16 mei 2016 @ 16:20:

[...]

De knop zit in je hoofd. Op elk moment van de dag beschikbaar. Je hoeft hem alleen maar even om te zetten. Klik. Wat houd je tegen?

O ja, wij zijn geen stok achter de deur. Dat ben je zelf.Volgens mij is dat juist waar het boek over gaat.
quote:advies schreef op 16 mei 2016 @ 15:42:

Ik doe t. Ik doe ook mee.

Ik heb sinds vorige week t boek van Mieke. Ik heb de fatsecret app (echt een aanrader voor inzicht in je eetpatroon en verborgen valkuilen ). Ik weet prima waar t fout gaat. Eigenlijk weet iedereen met overgewicht dat wel van zichzelf volgens mij. Ik kan alleen de knop niet vinden. Om er écht mee aan de slag te gaan. Er écht voor te gaan. Maar t is echt nodig. Dus jullie zijn m'n stok achter de deur.

Ik ben wel zwaarder en heb een groter doel maar dat mag de pret niet drukken. Ik ga voor 25 kg eraf.

1 bemoeilijkende factor is dat ik borstvoeding geef maar dat moet te combineren zijn. Mezelf een gezonder eetpatroon aanleren. Niet crashen dus.

Ok. Dus nu staat t zwart op wit. Ik ga de eerste pagina's v Mieke nog een keer lezen en actief aan de slag met de eerste opdrachten.

Welkom advies, leuk dat je meedoet. Ik heb het boek nog niet. Hopelijk woensdag.

Stap 1 is gezet. En zoals net aan G_S geschreven, is dit topic juist wel om elkaar tr motiveren. Ik heb net ook de app geinstalleerd.

Heb je ook een doel, en per wanneer wil je dat bereikt hebben?

Het is ook niet mijn idee om te crashen. Met BV is het juist belangrijk dat je voldoende voedingstoffen binnen krijgt. Toen ik na 1 jaar BV geven intensief ging sporten, bliefte mijn zoontje de melk niet meer.
quote:photonic schreef op 16 mei 2016 @ 16:13:

Ik ga deze ook in de gaten houden. Voor mij gaat het meer om fit worden door meer te sporten dan het volgen van een dieet.

Wil je meelezen of actief meedoen?

Ik wil een tabelletje maken. Als je wilt zet ik je doel+datum er ook bij.
Alle reacties Link kopieren
Dus je eet gewoon eigenlijk half carnivoor half veganistisch. Okee, die is nieuw voor me.

Ik eet zelf vegetarisch en snap de trend eigenlijk niet zo, waarom gaat iedereen niet gewoon eerst vegetarisch eten en daarna pas veganistisch? Ik ben een hippie-kind uit de tachtiger jaren, opgevoed in de reformwinkel met allemaal hippies om me heen die vegetarisch, veganistisch of macro-biotisch aten en ik heb daar wel wat van geleerd. Bijvoorbeeld wat de nadelen zijn van elke eetstijl. Ik zal nooit verder gaan dan vegetarisme, vanwege mijn gezondheid. En nu zegt iedereen, dat veganistisch juist je-van-het is. Ik weet het zo net nog niet.

Maar het draait dus om de zuivel. Okee, begrijpelijk want Nederlanders zijn echte zuiveleters. Ik ben opgegroeid in liters melk, vla, yoghurt en bedolven onder hompen kaas en bergen eieren. Daarnaast aten we vegetarisch, lacto-ovo vegetarier noem je dat. Maar da's oude leer hoor. Mijn moeder heeft haar huiswerk gedaan voordat ze ons eraan blootstelde en concludeerde, imo correct, dat kinderen gewoon niet goed groeien zonder zuivel. Ik ben 1.82, mijn zus ook, mijn broer 1.96. We aten ook ont-zettend veel groente en alles volkoren, en veel seitan, een vleesvervanger met 25% eiwit. Ik vind mijn moeder erg slim, wbt voedsel. Alles wat ik erover weet, heeft ze me met de paplepel ingegoten.

Toen ik mijn vriend leerde kennen, bleek dat hij ook ontzettend veel over voedsel weet. Maar dan van de carnivoren-kant. Hij deed fanatiek aan bodybuilding en eiwitten waren heilig voor hem. Ik vond dat overdreven, hij kreeg er acne van bv. Maar hij is wel handig want hij herinnert me er altijd aan dat ik genoeg eiwitten moet eten. Als je niet genoeg eiwitten eet, ga je je spieren opeten. Letterlijk. Het is echt zo dat als je er niet genoeg van eet, je lichaam geen keus heeft dan een andere eiwitvoorraad aan te spreken, en dat zijn in eerste instantie je spieren. Daarna, eh.. wat dacht je van je organen en hersenen? Ja, die gaat je lichaam echt opeten als je niet genoeg eiwitten eet. Ons lichaam is ontzettend slim en kan zich heel goed aanpassen, en dat is wat het moet doen als je niet genoeg voedingsstoffen van het 1 of ander eet.

Een mens heeft ongeveer deze verhoudingen nodig: 40 koolhydraten 30 eiwitten 30 vet. Dwz, 40% van je calorieen, hoor je uit koolhydraten te halen, 30% uit eiwitten en 30% uit vet. Dat heb ik geleerd op diabetes-cursus. Ik denk dat medici hier zich nog steeds aan houden eigenlijk. Heel ingewikkeld doen over die eiwitten, okee, maar waarom exact? Omdat je dan minder kans hebt om kanker te krijgen? Echt?

Kanker krijg je van de lucht die je inademt, alle chemische stoffen waar je mee in aanraking komt, straling, vrije radicalen etc, ook voeding, okee. Maar medici hebben laatst iets gezegd waardoor ik me meer ben gaan ontspannen wbt eten ed. Tweederde van alle kankergevallen, zijn gebaseerd op pure pech. Laat dat even doordringen. Ik vind angst altijd een slechte raadgever maar je kunt wel wat leren van angst. Het is me de energie niet waard om erg lang stil te staan bij waar ik (snel) dood aan kan gaan. Het leven, hoort niet te gaan over de dood proberen te voorkomen. Eten, hoort niet te gaan over schuldgevoelens.

En eigenlijk, is en blijft het zo, dat er niks in steen gegraveerd staat over voedsel. Tijden veranderen, meningen veranderen, voedsel verandert. Wat ik wel belangrijk vind, is dat dieren goed behandeld worden in de bio-industrie. Daar valt nog veel winst te halen. Daar is men veel aan aan het doen nu, op Europees niveau.

Altijd mooi als de mensheid een stukje wijzer wordt. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Maar onthou, nieuwe kennis, moet ook een tijdje getoetst worden. En sommige dingen, zijn gewoon niet mogelijk. De hele wereld veganistisch, dat gaat gewoon niet. We zijn allemaal deel van 'the circle of life'. Dat mag. We mogen dingen eten en dieren eten, want dieren eten ons ook. We zitten allemaal in eenzelfde cirkeltje, ik snap niet dat mensen eigenlijk willen dat de mens geen enkele schade doet aan de aarde, joh, dat kan niet. Schade moet je doen, daar blijft de cirkel levend door. Schade is niet altijd immoreel. Onze lichamen vergaan op een dag en zijn een feestmaal voor wormen en maden. Zo voeden wij de dieren die prooidieren eten. En die prooidieren, eten wij weer. That's life, zo houden we het vol met zijn allen.

Ik eet dan wel vegetarisch, ik doe dat niet uit principe, maar omdat de bio-industrie een ongezond product maakt. En eentje waar dierenleed bij aan te pas komt. (okeee ik heb ook een selectieve eetstoornis overgehouden aan mijn hippie-jeugd Ik hou van hippies hoor, begrijp me niet verkeerd) Voor mij is een dier geen product maar als je het heel massaal doet, wordt dat dier wel een product. Dat vind ik verkeerd, ik ben voor kleinschaligere veeboerderijen met niet voor iedere koe de sperma van dezelfde stier.

Amandelmelk en sojamelk hoe krijgen jullie het weg? Vies man! Ik lust dat echt niet hoor. Ik vind, als gezond eten je neus doet krinkelen, is het niet iets voor jou. Je kunt met creatief denken gezond eten en toch genieten. Die smoothies met cacoa-bits dan. Ik wist niet dat mensen vogelvoer lekker vonden.

Ik vind lacto-ovo vegetarisch eten het prettigst en gezondst, ieder zijn meug hoor. Ik respecteer alle eet-stijlen, maar dat wil niet zeggen dat ik geen kritiek heb. Carnivoren overdrijven ook met hun prakkie met vette jus. Een stuk vlees, drie aardappels, 1 lepel groente, 3 lepels jus en nog een sausje over de groente, en soms zelfs ook nog over het vlees! En natuurlijk nog een toetje. Daar word je nou dik van, sausjes, jus, toetjes, drie keer opscheppen, snacken omdat je vrij snel je vlees hebt verteerd en weer leeg bent en onnodige opsmuk. Dat heb ik mijn vriend afgeleerd. En hij heeft mij geleerd eiwitten serieus te nemen, ook als volwassene.

Hier eten we altijd meer groente dan de rest van het bord. Groente verteer je veel langzamer dan vlees. Eet gewoon veel groente, dat vult en is gezond, en je kunt daarbij ook vlees eten. Maar vergeet die groente niet. Iets wat veel mensen vergeten, eet vaker soep. Dan blijft je maaginhoud langer in je maag en heb je die avond-cravings niet zo.

Zo, ik heb gezegd. Veel succes met dieten trouwens, ik zeg niet dat ik het belachelijk vind he, ik heb alleen wat 'aandachtspuntjes'.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Sapsorrow,

Bedankt voor je uitgebreide post. Ik vind het ook lastig te bepalen wat wel en niet goed is.

Over het gebruik van dieren en bio industrie denk ik hetzelfde als jij. Dat heeft geleid tot de keuze voor biologisch vlees en vaker vis of een vleesvervanger eten.

Melk drinken was mij aangeleerd en ik vond het nooit lekker. Ik was altijd bevoordeeld tav soja en amandelmelk. Tot mijn verbazing vind ik de varianten zonder toegevoegde suikers heerlijk. En ze vullen goed. Mijn huid is een stuk zuiverder nu. Mijn kinderen krijgen sinds de switch biologische volle melk, eieren en boter. Ook om de redenen die jij schrijft. Alleen mijn oudste heeft laatst ook de amandelmelk geproefd, 3x raden, hij vind ook de versie zonder toegevoegde suiker lekker.

Ik zal nooit helemaal vegetarisch worden, maar eet liever minder, diervriendelijker en lekkerder vlees dan de kiloknallers. Zelfs mijn man, een vleesliefhebber van de dubbele porties, is het hier mee eens. Vleeswaren begonnen ons dood de toevoegingen ook steeds meer tegen te staan. Als ik nu vlees doe in een lunch salade, bak/grill ik dat zelf van een stukje vlees ipv hamblokjes oid erdoor te doen.

Verder eten we mega veel groente en fruit. Ik had altijd begrepen dat je de koolhydraten ook uit groente kan hslen?

Ik hou niet van sausjes, toetjes en zoet. Het was en is jarenlang een hype geweest om ontbijtkoek etc als koolhydraatrijk tussendoortje te adviseren. Nou, geef mij maar een appel.

Ik eet al ruim een jaar salades als lunch. S ochtends eet ik 1 snee brood vanwege de natrium. Doe ik dat een paar weken niet, dan zakt mijn bloeddruk naar de 90/55. Volgens de coach kan ik een supplement nemen, maar dan neem ik liever dat boterhammetje.

Ja het is een bizarre kruising tussen paleo en vegan. Waar ik mij goed bij voel. Ik zal de waardes die je hebt gegeven checken met de waardes in fat secret app , bedankt.
Jullie zijn al erg goed bezig zeg!

Het nieuwe eten wat jullie doen is voor mij nu nog een te grote verandering. Ik doe dus volgens Mieke, met kleine veranderingen beginnen.

Ik ben namelijk echt opgevoed met de oude schijf van 5.

Ik ben al wel van 7! boterhammen naar 4 gegaan. En ik probeer meer eieren te eten, alleen is dat niet mijn favoriete eten.

Waar zit nog meer veel eiwit in?

Kwark is daar ook goed voor toch.

Weet iemand een kwark bij de jumbo of Lidl die niet te dik en zuur is maar wel gezond?

Ik ben niet zo thuis in kale kwark.

Griekse yoghurt bv is dat ook gezond?

Ik hoop op 1 augustus, 3 kilo lichter te zijn.

Ik ben nu 80 kilo.

Haha. Ontbijtkoek.

Daarom is sonja bakker echt niks voor mij. Ik eet liever dingen die ik echt lekker vind. Ontbijtkoek wordt ik niet super blij van.

En volgens Mieke; alleen iets eten wat smaakt als een 8 of meer. Stond in mijn boek.

Hoeveel mensen doen er tot nu toe mee?

Ik ben het overzicht kwijt.

Succes iedereen!
quote:Gele_Suikerspin schreef op 16 mei 2016 @ 19:12:

Jullie zijn al erg goed bezig zeg!

Het nieuwe eten wat jullie doen is voor mij nu nog een te grote verandering. Ik doe dus volgens Mieke, met kleine veranderingen beginnen.

Ik ben namelijk echt opgevoed met de oude schijf van 5.

Ik ben al wel van 7! boterhammen naar 4 gegaan. En ik probeer meer eieren te eten, alleen is dat niet mijn favoriete eten.

Waar zit nog meer veel eiwit in?

Kwark is daar ook goed voor toch.

Weet iemand een kwark bij de jumbo of Lidl die niet te dik en zuur is maar wel gezond?

Ik ben niet zo thuis in kale kwark.

Griekse yoghurt bv is dat ook gezond?

Ik hoop op 1 augustus, 3 kilo lichter te zijn.

Ik ben nu 80 kilo.

Haha. Ontbijtkoek.

Daarom is sonja bakker echt niks voor mij. Ik eet liever dingen die ik echt lekker vind. Ontbijtkoek wordt ik niet super blij van.

En volgens Mieke; alleen iets eten wat smaakt als een 8 of meer. Stond in mijn boek.

Hoeveel mensen doen er tot nu toe mee?

Ik ben het overzicht kwijt.

Succes iedereen!

Hoi G_S,

Volgens mij nu een stuk of 5. Ik wacht op een reset van mijn ww zodat ik achter de pc een tabel kan plakken.

Wb vleeseten, de eerste keer dat ik zei dat ik alleen maar biologisch vlees at was in 2006. Het is een nogal kostbare hobby, dus toen ik 2 kinderen in de dagopvang had hebben we dat losgelaten. Tot 2012, toen hebben we dat weer ingevoerd. Ik voel me er ook fysiek beter bij. Dat is ook de reden dat we meer vleesvervangers en vis eten. Zodat we het biologische vlees kunnen betalen. Dat krijgt van ons de 8. En eerlijk is eerlijk we hebben een fijne coach op de sportschool.

Magere kwark: die van de Lidl 0% is stevig en romig van smaak. Ik gebruik hem ook wel als basis voor salade dressing. 2 eetlepels kwark , 1 eetlepel zaanse.

Nou ja, woensdag komt mijn boek. En het boek volgen was toch wel het idee. In mijn ogen ben je gewoon goed bezig.

Vanavond eten we gegrilde entrecote met asperges en zoete aardappel. Vooraf een paprikasoepje uit de soepmaker.
Griekse yoghurt is toch ook met weinig vet?

Op de boodschappen site van appie, of zo een app kan je de voedingswaarde opzoeken.
Nou Sapsorrow,

Redelijk:

Koolhydr 45

Eiwit 30

Vet 25

Eerlijkheidshalve had ik een kliekje van aardappels als lunch. Ik zal morgen nog eens kijken als ik de salade lunch heb.
Heel veel succes iedereen. Ik kom af en toe wel ff wat melden. Ben niet iemand die ieder dag veel meeschrijft.
quote:lonelyryder schreef op 16 mei 2016 @ 17:05:

[...]

Wil je meelezen of actief meedoen?

Ik wil een tabelletje maken. Als je wilt zet ik je doel+datum er ook bij.Laat mij maar meelezen. Ik heb niet een heel concreet doel wat gewicht betreft, maar ik wil wel weer makkelijk een halve marathon kunnen lopen en flink wat gewicht kunnen verstouwen. Sinds januari ben ik vijf kilo lichter en verder afvallen is geen doel, het gaat me meer om de balans tussen sporten en voeding.
ik doe t ook lekker met Mieke hoor. past beter bij me

Eigenlijk heb ik niet echt een doel qua kilo's voor een bepaalde datum maar meer een gezond eetpatroon tot gewoonte maken en me goed voelen in m'n eigen lijf. Ik ga voor stappen van 5kg per keer maar weet niet of ik wel wil dat ik me daarop focus. Ik wil juist vh dwangmatige af. Ga ik nog even over nadenken. En vooral mieke verder lezen. Haar stappen volgen. De kilo's zouden dan vanzelf moeten volgen toch?

En ik heb t eigenlijk niet zo op knoppen Ik besluit gewoon nu dat ik er echt aan ga beginnen. Zonder te wachten op dat moment dat ik denk "nu ben ik t zat!" Want het gevolg daarvan is dat ik vaak na korte tijd weer afhaak omdat ik de motivatie kwijt ben. Dus helaas, jullie zijn toch echt m'n stok. Zodat ik bewust ben en blijf.
Ik wil ook graag meeschrijven.

Ik weeg nu rond de 60 kilo en zou dit graag terug brengen naar in eerste instantie 55 kilo. Ik ben de laatste tijd wat aangekomen en ik merk dat ik me daar niet prettig bij voel dus er moet wat af.

Sinds vorige week ga ik weer twee keer in de week zwemmen met vriendinnen, dat is niet heel intensief maar ik ben wel in beweging. Ik fietste altijd veel maar dat is door een nieuwe baan en samenwonen een stuk minder geworden. En gezonder eten dus. Dat is wat lastiger omdat een van de redenen dat ik ben aangekomen is dat ik sinds een half jaar samenwoon en ik makkelijk met mijn vriend mee eet die gewoon vrij veel en ongezond eet.

Ik denk dat ik uit mezelf redelijk de filosofie uit het boek volg maar dat dit de laatste tijd een beetje verstoord is geraakt. Ik had altijd genoeg aan die twee stukjes chocola maar als mijn vriend blijft eten doe ik mee en dat begin ik te merken. Dus het moet allemaal een beetje minder.
Sporten doe ik niet. Af en toe yoga, wandelen in het weekend( 1-1,5 uur) en iedere dag fietsen (5km enkele reis) naar t werk en weer terug. Verder eigenlijk alles op de fiets, als boodschappen doen enzo.

Wil wel weer het hardlopen oppakken, is er door gezondheidsredenen niet van gekomen de laatste maanden.
Goed bezig met weten wat je eet.

Heb wel een vraagje, wat gebeurd er als je minder dan de dagelijks aanbevolen calorieën eet?

Bv. 600 calorieën te weinig.

Heb overigens ook al suc6 verhalen gehoord over koolhydraat vrij dieet.

Bedankt alvast voor de reactie.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Misschien is het voor jou handig je BMR te berekenen, gewoon even googlen.

Dat heeft je lichaam minimaal nodig.

Volgens mij gaan wij geen dieet doen hier.

Maar je levensstijl veranderen. Dus het moet wel vol te houden zijn.

Altijd maar 1400/1500 calorieën eten lijkt me niet haalbaar.
Owja cijfer 8 of hoger van Mieke vind ik ook altijd een mooie leidraad!

Ik vind Mieke's boeken trouwens erg goed. Ze heeft er echt aan bijgedragen, dat minder mensen gaan crashen. Wel mis ik diepere inhoud. Het blijft een beetje aan de oppervlakte.

Zo las ik laatst het boek van 'Op dieet, doe normaal' van dieetpsycholoog. Dat vond ik net wat dieper op in gaan. Wat ik daar bijvoorbeeld heb geleerd over gewoonte honger.
Ik heb het boek van Mieke ook gelezen, het komt erop neer dat je alles kunt eten, maar met mate. Dus niet en de bitterbal en het wijntje, maar of of. Het is een fijn boek maar staat vol met dingen die we zelf ook weten. Alleen het uitvoeren nog.. Om Miekes boek in een zin uit te leggen: Elk pondje gaat door het mondje.
quote:Joni_de_tweede schreef op 16 mei 2016 @ 23:20:

Ik heb het boek van Mieke ook gelezen, het komt erop neer dat je alles kunt eten, maar met mate. Dus niet en de bitterbal en het wijntje, maar of of. Het is een fijn boek maar staat vol met dingen die we zelf ook weten. Alleen het uitvoeren nog.. Om Miekes boek in een zin uit te leggen: Elk pondje gaat door het mondje.Nee dat was Sonja Bakker
Nee hoor, dat is Mieke.
Of was Sonja Bakker van 5 minuten in je mond is 10 weken op je kont.

(totaal niet mee eens dus hahaha)
Ik ben dat wel met Sonja eens. Hoezo ben jij het daar niet mee eens dan? Of sport je veel? Want ik word echt afgestraft op die chips die ik in vijf minuten naar binnen gooi.
Als je bijvoorbeeld 5 minuten een moorkop naar binnen werkt. Even opgezocht dat is 201 kcal.

Kom je niet direct een kilo bij hoor. En zeker niet dat je voor die moorkop 10 weken overheen moet gaan om die eraf te krijgen.
Heb even bmr check gedaan, dit onderstaande is de uitkomst.

Maar ik krijg dat per dag niet binnen qua calorieën, zit gemiddeld op 1050 calorieën per dag.

Ik ben helaas bedlegerig, dus weinig beweging.

Weet iemand wat er gebeurd als je te weinig binnen krijgt?

Ik heb juist t idee als ik die calorieën er ook nog bij moet eten ik helemaal dichtgroei.

Ik doe ook geen dieet, maar wil verantwoorder eten, want volgens mij gaat het niet zoals het moet.

Met jouw huidige gewicht van 85 kilo heb je een BMI van 27.4 en dit betekent, dat je een matig overgewicht hebt.

Jouw huidige BMR bedraagt 1627. Wanneer je beweegt zoals je daarjuist hebt opgegeven heb je 1952 kilocalorieën nodig om op dit gewicht te blijven.

Om jouw streefgewicht van 75 kilo te behalen zul je 10 kilo moeten afvallen.

Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 1842 kilocalorieën doe je er 1014 dagen over om je streefgewicht te behalen.

Wanneer je op gewicht bent en deze wilt behouden heb je met jouw beweging 1842 kilocalorieën nodig.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven