Lijf & Lijn alle pijlers

het misantrope afvaltopic

21-03-2018 11:45 3108 berichten
Alle topics op deze pijler lijken zo juichend, zo blij, zo zonnig.
Ik vind afvallen helemaal niet leuk. Ik vind eten wél leuk. Ik vind sporten niet leuk. Ik vind op de bank hangen wél leuk. Maar goed, het moet dan maar, want zo wil het ook niet meer.

Wellicht ben ik wel de enige oude mopperkont op dit forum, maar hoe heerlijk zou het zijn als er hier tips gedeeld zouden kunnen worden over hoe dat nou het beste kan, afvallen als je er helemaal geen zin in hebt.

En oreren over chips mag ook. Graag zelfs.
Interessant artikel Dreamer!
Ik kwam tijdens research op het werk dit artikel tegen: https://www.forbes.com/sites/heidigrant ... a1175bd037

Dat ligt wat in dezelfde lijn, mentale aanpassingen om je slaagkans te vergroten. Niet telkens zeggen 'I can't eat that' of 'Ik mag dat stuk chocolade niet eten', maar 'I don't eat that' of 'Ik eet/wil geen chocolade'. Hoewel ik niet zeker ben dat het echt een heel groot effect heeft, begrijp ik wel het belang van het verschil in benoemen. Je wordt gewoon niet gelukkig door telkens tegen jezelf te zeggen dat je iets niet mag.
Alle reacties Link kopieren
aspirientje schreef:
23-11-2018 09:32
Interessant artikel Dreamer!
Ik kwam tijdens research op het werk dit artikel tegen: https://www.forbes.com/sites/heidigrant ... a1175bd037

Dat ligt wat in dezelfde lijn, mentale aanpassingen om je slaagkans te vergroten. Niet telkens zeggen 'I can't eat that' of 'Ik mag dat stuk chocolade niet eten', maar 'I don't eat that' of 'Ik eet/wil geen chocolade'. Hoewel ik niet zeker ben dat het echt een heel groot effect heeft, begrijp ik wel het belang van het verschil in benoemen. Je wordt gewoon niet gelukkig door telkens tegen jezelf te zeggen dat je iets niet mag.

Dat geloof ik zeker.
Wat mij ook geholpen heeft in tijden van goed afvallen is echt lekkere dingen voor mezelf kopen. Beseffen dat een bepaald stuk fruit wel duur is, maar in feite een lion of kitkat niet eens zoveel goedkoper. Of genieten van wortels met hummus ipv chips op de zondagmiddag. Water versieren met blaadjes en stukjes fruit, zodat het net sangria lijkt helpt mij ook. Is feestelijk ofzo.

Niet denken "aaah.. ik heb hier zin in, maar ik mag het niet", maar "waar ga ik mezelf vanmiddag weer eens mee verwennen" en dan alleen gezonde opties benoemen. Ik weet niet, er zijn periodes dat dat hartstikke goed gaat. Vooral zomers trouwens.
Later is nu
Interessant Dreamer.

Bij mij zit er deze week al een kilo bij, terwijl ik weinig raars heb gedaan dus ik had even een stevig baalmomentje net op de weegschaal.
Ha dames,

Wat goed Drackie!!!! :cheer: Gefeliciteerd! :cheer:
Ook goed dat je, met die kattengrid zakken, voelt hoeveel 20 kilo eigenlijk is. Ik moet zeggen dat dat voor mij ook weer motiverend is.. Het afvallen gaat hier ook niet zo lekker, hoewel ik ook niet aan het doorslaan ben de andere kant op. Maar toch weer net iets te vaak dat stukje chocola in het weekend en toch een extra biertje/wijntje... Het gaat al met al niet zo goed al ik zou willen :-( Ik zou mezelf ook weer eens moeten wegen, mar ik durf niet zo goed....

Dat artikel is heel herkenbaar Dreamer. Voor mij werkt het ook zo. Niet meer; dat 'mag' ik (nooit) meer denken, maar: dat ga ik nu niet eten. Als ik in de supermarkt sta en ik ben in de verleiding om een stuk chocola oid te kopen knijp ik ook wel eens in het vetrolletje in mijn buik. Of bedenk ik me hoeveel beter ik me voel door al die kilo's die ik al afgevallen ben. En dat ik me door die reep chocola maar even beter voel en daarna des te ellendiger... Dat werkt wel echt goed om ongezond eten te laten staan!

Welkom Aspirientje! Wat balen dat je weer aangekomen bent! Maar wel goed dat je op tijd aan de rem trekt ipv je kop in het zand te steken.
anoniem_64ca64e6b24fc wijzigde dit bericht op 23-11-2018 10:03
Reden: schrijffouten en kromme zinnen....
4.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik DENK echt héél vaak aan sporten hoor Dreamer.
Maar het werkt niet.

O wacht.
Dan moet ik het ook nog echt gaan doen zeker? :rofl:
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja, je moet het visualiseren. Maar het moet ook kunnen, natuurlijk. En keuzes maken.

Dat verschil tussen 'ik moet' en 'ik wil' heb ik trouwens ook gehad bij therapie tegen stress. Als je alle 'ik moet' op een dag vervangt door 'ik wil', dan besef je dat je elke keer een keuze maakt. En als je dan iets 'moet' kun je je ook af gaan vragen waarom dat moet.
Ook belangrijk dus om te zeggen "ik wil afvallen" ipv "Ik moet afvallen" zou je kunnen denken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het eens proberen.
Ik moet nogal veel van mezelf nl.
Ga dat eens proberen te veranderen in ik wil.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Succes :)
Het is nog best lastig op veel vlakken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik moet echt weer even wat strenger voor mezelf worden.
Ik ben nu 11 kilo kwijt en sta even stil.
Alhoewel ik alles KHA eet, ben ik wel weer een beetje aan het 'grazen'.
Hier wat, daar wat, en dat moet weer stoppen.
Gewoon 3 maaltijden en evt 2 tussendoortjes is meer dan genoeg.
Mijn voornemen, weer een paar dagen opschrijven wat ik eet, dat maakt me meestal weer wat bewuster en gemotiveerder.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat echt heel lastig. Dat verschil tussen niet mogen en niet willen. Feestjes vind ik vreselijk, dat lukt me gewoon echt nog niet. Vanavond heb ik weer een feestje, maar gelukkig eentje waarbij ze altijd nogal karig zijn met de snaai op tafel. :proud:

Ik zie ook op tegen de decembermaand. Ik ben zooo bang dat ik het dan voor mezelf ga verpesten. Ik merk nu al dat ik denk ‘ik ben volgende week zondag jarig en vrijdag gaan we een avondje weg (verrassing voor mijn verjaardag, dus geen idee waarheen), dan doe ik zaterdag ook maar niet gezond’. En omdat we de woensdag daarop Sinterklaas vieren, heb je dikke kans dat ik dan maandag en dinsdag ook niet gezond eet en dan hebben we al bijna een hele week vol snaaien. Tot ik straks de hele maand aan het vreten ben. :facepalm: Ik moet mezelf dus nu al een halt toeroepen daarin.
Grappig, ik heb bij dat soort weekenden juist dat ik die ene dag dat er geen feestjes, etentjes etc. zijn juist dat ik 'extra' streng ben voor mezelf. Ook de dag na een slechte dag lukt het gezond eten me meestal juist goed. Ik geef het etentje dan als een soort 'beloning'. Als in: vandaag even extra netjes, dan kan ik morgen bij het etentje een toetje of extra glas wijn nemen. En anders niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf pas begonnen met een keto dieet en het werkt! Ik heb geen moment honger en ben al een paar kilo kwijt na 2 weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde dat ik dat ook had. :proud: Maar ik ben zooo goed in excuses verzinnen voor mezelf! En ik wil nog oliebollen eten en pepernoten en kerstkransjes en straks is de feestmaand voorbij en kan ik het niet meer kopen, dus ik moet het NU! En als een weekend dan toch al niet zo best is, is dat een goed moment. Ofzo. Op deze manier ben ik na de feestdagen echt 5 kg zwaarder. :nut:
Alle reacties Link kopieren
Bij mij wisselt dat. Is volgens mij ook heel erg hormonaal. Net zoals ik van de week de ene dag niet op kon houden met snaaien en de dag erna 'vergat' te eten.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt de gegrilde groentes ontdekt. Gooi vanalles in een ovenschaal, bijvoorbeeld paprika, courgette, ui, (zoete) aardappel, en vegetarische kipstuckjes. Olie, kruiden en zout + peper erover en zo'n 20 minuten op ongeveer 180 graden in de oven. Klaar, een warme maaltijdsalade. Tussendoor even husselen en ook voordat je het in de oven doet (lekker met je handen :proud: )

Ik gooi de kruiden eerst in de olie en laat dat even trekken, maar volgens mij moet je ze officieel gewoon over de groentes gooien en daarna de olie. Ofzo.

Ik was wel aangekomen, deze week :(
Heb dan ook de zak chocolade die ik nog had op het werk neergelegd. Komende week (weken) moet ik rustig aan doen, een zak melkchocolade binnen handbereik is dan niet zo handig. Heb ook zo'n fietsapparaatje, dat ik op m'n werk onder m'n bureau heb, meegenomen naar huis, zodat ik op de bank kan 'fietsen'. Ben benieuwd hoe dat werkt.
Later is nu
Ik ben weer afgevallen, maar mijn streefgewicht ga ik dit jaar niet meer halen helaas :-(

Door stress wil het allemaal even niet zo lekker. Gisteren wel een stuk gelopen en dat ga ik zo maar weer doen.
Alle reacties Link kopieren
Echt een vette eetbui gehad zaterdag. Wat wel winst is, is dat ik het de dag daarna direct weer heb opgepakt zónder de restanten van zaterdag op te eten. Dat heeft man gedaan. :proud:

Sporten lukt me niet, ik ben al twee weken niet geweest. Eigenlijk sinds ik bedacht dat ik de frequentie weer iets naar beneden zou brengen. :facepalm:
Niet te streng zijn voor jezelf Lise! Je valt, ondanks de stress, in ieder geval nog wel af! Dat is ook wat waard. Dus dan doe je het eigenlijk toch nog best goed?

Als ik naar mijzelf kijk; ik heb de neiging aan te komen bij stress. Dus stabiel blijven of licht afvallen vind ik in dat soort perioden ook een winst om trots op te zijn. Ook al is het dan maar minder als ik eigenlijk had gewild.

Dat recept maak ik ook veel Dreamer! Maar dan zonder de vega-kipstukjes (ik heb nog nooit lekkere gevonden en mis ze ook niet). Ik gooi vaak zoete aardappel, aubergine, paprika, courgette en paddenstoelen bij elkaar met verse rozemarijn, zout, peper en olijfolie. En op het laatst wat noten erbij en/of geitenkaas. Super lekker en zo makkelijk!

Het afvallen gaat hier ook nog steeds niet zo super. Maar ik kom ook niet aan volgens mij en al met al gaat het ook niet ronduit slecht. Ik blijf lekker sporten en ondanks wat vreetbuien (eergister een lading marsepein weggesnoept :facepalm: ) gaat het eten redelijk. Het komt wel weer!
Ovenschotels zijn hier favoriet. Geen werk aan en toch lekker. Hier doe ik het vaak met gewone aardappel, rode ui, paprika, zongedroogde tomaatjes in stukjes, eventueel aubergine als ik dat nog heb liggen, en een tiental minuutjes voor alles klaar is nog wat kerstomaten en feta. Héérlijk en verantwoord.

De feestdagen zijn hier ook niet favoriet. Ik kan voornemens maken wat ik wil, als ik één stukje toegeef dan is het hek van de dam helaas. Matigen is hier nog een groot probleem. Ik ben nogal van 'alles of niks'.

Vorige week heel de week netjes, tot ik op vrijdag geplooid ben met een giga-eetbui. Schade valt mee in die zin dat ik niet ben bijgekomen tot nu toe. Hopelijk eind deze week wat afgevallen want tot nu toe ben ik redelijk goed bezig. Ik probeer er ook niet meer te streng in te staan. Ik moet dringend op zoek naar een formule die ik tot een gewoonte maak en die haalbaar is als standaard, niet als 'dieetmodus'.
Pff ik heb al dagen lang alleen maar trek in van alles :cry: Ik lijk wel een bodemloze put! Ik probeer me in te houden en vooral rauwkost weg te knagen, maar ik heb het moeilijk! Ik vraag me af of het door het weer komt. Koud, guur weer en gelijk willen gaan vreten :-(

Oh en ik heb geen zin om te werken.... Zit al twee uur achter mijn laptop en heb al welgeteld twee mails gelezen. Kan me er niet toe zetten om ze te beantwoorden, de rapportages af te schrijven die eigenlijk af moeten of iets anders nuttigs te doen. Ik heb wel heel facebook doorgekeken, het viva forum gelezen, youtube filmpjes gekeken enz. En weet nu al dat ik morgen (die ik eigenlijk vrij had gehouden) aan het werk zal moeten om de deadlines af te maken. Die ik vandaag ook vast had kunnen halen... Mopper. 'geeft zichzelf een schop onder de kont '
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpootje schreef:
27-11-2018 14:46
Niet te streng zijn voor jezelf Lise! Je valt, ondanks de stress, in ieder geval nog wel af! Dat is ook wat waard. Dus dan doe je het eigenlijk toch nog best goed?

Als ik naar mijzelf kijk; ik heb de neiging aan te komen bij stress. Dus stabiel blijven of licht afvallen vind ik in dat soort perioden ook een winst om trots op te zijn. Ook al is het dan maar minder als ik eigenlijk had gewild.

Dat recept maak ik ook veel Dreamer! Maar dan zonder de vega-kipstukjes (ik heb nog nooit lekkere gevonden en mis ze ook niet). Ik gooi vaak zoete aardappel, aubergine, paprika, courgette en paddenstoelen bij elkaar met verse rozemarijn, zout, peper en olijfolie. En op het laatst wat noten erbij en/of geitenkaas. Super lekker en zo makkelijk!

Het afvallen gaat hier ook nog steeds niet zo super. Maar ik kom ook niet aan volgens mij en al met al gaat het ook niet ronduit slecht. Ik blijf lekker sporten en ondanks wat vreetbuien (eergister een lading marsepein weggesnoept :facepalm: ) gaat het eten redelijk. Het komt wel weer!

Niet dat ik aandelen heb, maar die vegakipstuckjes zijn echt heel anders van smaak als je ze zo maakt, vond ik. Had het 1x geprobeerd en heb ze daarna speciaal voor de ovenschotel weer gekocht :)

Ik lig een week thuis op de bank (nouja, dit is nog maar de tweede dag) en heb alleen maar lekkere trek. Dat is niet goed. Zeker niet omdat die lekkere trek met chocolade te maken heeft en niet met wortels en komkommer. Gelukkig heb ik m'n zak met chocolaatjes weggegeven. Wat erg toch.
Later is nu
Haha, misschien moet ik de kipstukjes dan nog eens een kans geven dan ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook vreetbuien. Zit vast in het weer. En ook in dat ik in een jaar tijd maar zó weinig ben afgevallen. Ik raak de motivatie kwijt.
En dat is stom, want die paar kilo's hebben me zó veel moeite gekost.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Oh Lientje, die kilo's zijn echt echt echt alle moeite waard! Ik heb het volgens mij al vaker gezegd, maar ik ben ook een hele trage afvaller. Ik mag echt blij zijn als ik in een jaar 5 kilo afval en dan weer even stil sta. Maar: ik ben in de afgelopen jaren wel in totaal 20 kilo afgevallen! En het blijft eraf! Misschien ook wel juist omdat het zo traag gaat. En alle 'levenstijl' aanpaasingen langzaam standaard werden. Het is ontzettend frustrerend. Vooral als mensen om je heen dan 15 kilo in een jaar kwijt weten te raken. En kom je dan met je paar magere kilo's... Maar tegelijkertijd zag ik de snelle afvallers ook vaak weer aankomen en ben ik heel langzaam maar zeker slanker en slanker geworden. Echt, ook al gaat het traag, het is het op de lange termijn echt waard.

Iedere kilo die eraf gaat en eraf blijft is er weer 1 en is het waard om blij mee te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Lientje, ik snap dat zo goed. Toch, wat Kraaienpootje ook zegt: je gezondheidswinst is er al, door je veranderende gewoontes.

Ik heb zin in koekjes. Gelukkig heb ik die niet in huis, maar nu denk ik erover ze te gaan maken :nut: Gelukkig lukt dat me nog even niet.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven