Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe positief iemand helpen

27-10-2019 17:24 189 berichten
Beste dames (en heren?),

Normaal een trouwe en stille meelezer. Maar nu wil ik graag jullie advies.

Mijn nichtje van 17 is te zwaar aan het worden. Ze zit hier behoorlijk mee. Haar ouders (mijn broer en zijn vrouw) zeggen het ook maar doen niks eraan om haar te motiveren om meer te bewegen en gezonder te eten. Haar ouders eten ook ongezond en zijn absoluut niet sportief. Werken beide onregelmatig met nachtdiensten en hebben er dus weinig zicht op.

Haar broertje kan alles eten zonder maar een gram aan te komen.
Beide zijn hier vaak te logeren. En ik zie wat mijn nichtje allemaal op eet als ik haar dr gaan laat gaan, is veel en ook niet echt gezond.

Nu ben ik niet haar ouder, maar ik hoop dat ik haar positief kan benaderen zonder te kwetsen en haar te helpen. Ook al zegt ze tegen mij dat zij ermee zit, maar doet er zelf niks aan, mist de discipline en motivatie.

Hoe kan ik het positief overbrengen?
Alle reacties Link kopieren
Milkakoe schreef:
27-10-2019 18:35
Absoluut niet dat ik zo wil overkomen bij haar.
Ze neemt mij zelf in vertrouwen. Ik begin er ook niet uit mezelf over.
Maar als zij er weer over begint, dan zou ik het fijn vinden om haar positief te kunnen motiveren.
Positief motiveren betekent dat je wat mij betreft zelf wat meer te weten moet zien te komen over hoe complex overgewicht is.
Meer bewegen, minder eten, meer discipline, het klinkt allemaal simpel, maar het is ingewikkelder dan dat.
Als je zelf geen ervaring hebt met overgewicht en denkt dat het 'simpel' een kwestie is van motiveren denk ik dat het averechts gaat werken.

Probeer duidelijk te krijgen of ze er idd mee zit, of ze er idd iets aan zou willen doen en wat zij denkt dat haar daarbij kan helpen. En kijk dan of jij degene bent die die hulp kan bieden.
En dat hopelijk zonder oordeel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Milkakoe schreef:
27-10-2019 18:35
Absoluut niet dat ik zo wil overkomen bij haar.
Ze neemt mij zelf in vertrouwen. Ik begin er ook niet uit mezelf over.
Maar als zij er weer over begint, dan zou ik het fijn vinden om haar positief te kunnen motiveren.
Simpele dingen. Ga eens samen een uurtje wandelen of fietsen, of als jullie samen wat boodschappen gaan doen, ga dan lopen naar de winkel. Kook gezond als ze er is en normale porties. Als ze in de avond TV blijft kijken, is een glaasje cola prima, maar geen hele fles. Of een kop thee. Met een koekje of biscuitje erbij. Chips en andere hapjes net zoals vroeger: alleen in het weekend. En dan niet een gezinszak per persoon, maar gewoon een zak in een schaal voor het hele gezin. Kleine dingen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-10-2019 18:42
Simpele dingen. Ga eens samen een uurtje wandelen of fietsen, of als jullie samen wat boodschappen gaan doen, ga dan lopen naar de winkel. Kook gezond als ze er is en normale porties. Als ze in de avond TV blijft kijken, is een glaasje cola prima, maar geen hele fles. Of een kop thee. Met een koekje of biscuitje erbij. Chips en andere hapjes net zoals vroeger: alleen in het weekend. En dan niet een gezinszak per persoon, maar gewoon een zak in een schaal voor het hele gezin. Kleine dingen.
En dan gaat ze dus stiekem (vr)eten op haar kamer of komt ze niet meer logeren.

Ze is 17, geen 7.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 27-10-2019 18:45
1.60% gewijzigd
Stop trouwens ook met oordelen hoe het bij je broer gaat.

Elk zijn eigen huishouden. Hoe anders het ook is.



Ofwel laat je haar dus niet meer logeren, omdat je het niet eens bent met hun levensstijl en er niet mee om kan.
Betty_Slocombe schreef:
27-10-2019 18:41
Je klinkt niet echt alsof je haar lief vindt.
Het klinkt alsof TO nichtje een dikke vetklep zonder zelfbeheersing vindt.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
27-10-2019 18:44
Stop trouwens ook met oordelen hoe het bij je broer gaat.

Elk zijn eigen huishouden. Hoe anders het ook is.



Ofwel laat je haar dus niet meer logeren, omdat je het niet eens bent met hun levensstijl en er niet mee om kan.
En dit idd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Als ze vraagt hoe ze het aan kan pakken kun je daarop antwoord geven.

Maar probeer niets te vinden van wat er bij haar thuis gebeurt.

En laat zien (voorleven; google maar eens) wat een normaal eetpatroon is.
Ik had op m'n zeventiende echt niet moeten proberen om nog doodleuk naar een snackbar te gaan 's avonds. Dat meisje kent gewoon geen regels.

Ik zou er bij jou thuis paal en perk aan stellen. Gezonde lichte maar lekkere maaltijden maken. Komkommer met hummus neerzetten 's avonds. En als ze naar de snackbar gaat, dan gaat ze ook maar ergens anders logeren. Echt respectloos vind ik dat.

En verder niet mee bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Milkakoe schreef:
27-10-2019 18:32
Het is niet mijn probleem, maar als ik mijn nichtje ermee zie worstelen en ouders die roepen en niks doen doet dat wel wat met je.
aannames, aannames, aannames
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het gewicht/uiterlijk van je nichtje zo belangrijk voor jou?

Ik ben toen ik 17 was ook te zwaar geweest tgv eetbuien en ontwikkeling in de breedt. Is later weer goed gekomen.
Heb je enig idee aan hoeveel oordelen een tiener bloot staat?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2019 18:48
Ik had op m'n zeventiende echt niet moeten proberen om nog doodleuk naar een snackbar te gaan 's avonds. Dat meisje kent gewoon geen regels.

Ze is 17. Dat lijkt me een leeftijd waarop je dat soort dingen zelf betaalt en bepaalt.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 27-10-2019 18:50
14.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Milkakoe schreef:
27-10-2019 18:39
Ja mee eens. Maar dan wil ik haar wel verantwoord advies kunnen geven. En niet zelf aan klooien met een dieet.

Huisarts is ze een paar jaar geleden geweest om te testen op stofwisseling en diabetes.

Een diëtist lijkt mij een goed idee. Maar waar voor zo'n jong persoon? Waar opletten?
nogmaals: Het Is Niet Jouw Probleem!
als je de vraag moet stellen: "Een diëtist lijkt mij een goed idee. Maar waar voor zo'n jong persoon? Waar opletten?"

Ben jij dus niet degene die haar het juiste advies gaat geven
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
27-10-2019 18:46
Het klinkt alsof TO nichtje een dikke vetklep zonder zelfbeheersing vindt.
En dat is de schuld van haar ouders.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
27-10-2019 18:51
En dat is de schuld van haar ouders.
Nee hoor dat is TO haar eigen mening.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Solomio schreef:
27-10-2019 18:51
En dat is de schuld van haar ouders.
Uiteraard, want die doen zelf niet gezond en draaien nachtdiensten dus zitten sowieso niet als een havik bovenop hun 17-jarige. Foei ouders.
COtweepuntnul schreef:
27-10-2019 18:46
Het klinkt alsof TO nichtje een dikke vetklep zonder zelfbeheersing vindt.
Nee, de hele familie van broer zijn dikke vetkleppen die tig keer per week friet eten en dergelijke door hun onregelmatige leven.

Alleen heeft nichtje de pech dat het er blijft aanhangen.
Bij neef zie je het namelijk niet.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 27-10-2019 18:53
11.18% gewijzigd
Wat is "te zwaar" trouwens?
COtweepuntnul schreef:
27-10-2019 18:49
Ze is 17. Dat lijkt me een leeftijd waarop je dat soort dingen zelf betaalt en bepaalt.

Tja. Ik hoefde dat thuis niet te proberen. Als ik een dagje weg was, alles prima. Maar als ik thuis gewoon te eten had gekregen.... nee. En dat lijkt me heel normaal.
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2019 18:52
Tja. Ik hoefde dat thuis niet te proberen. Als ik een dagje weg was, alles prima. Maar als ik thuis gewoon te eten had gekregen.... nee. En dat lijkt me heel normaal.
Wat hadden je ouders gedaan dan, als je om negen uur had gezegd "ik ga nog even naar de snackbar?"
Marnamai schreef:
27-10-2019 18:52
Nee, de hele familie van broer zijn dikke vetkleppen die tig keer per week friet eten en dergelijke door hun onregelmatige leven.

Alleen heeft nichtje de pech dat het er blijft aanhangen.
Bij neef zie je het namelijk niet.
Neef is dus een sofi; skinny outside, fat inside.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-10-2019 18:52
Nee hoor dat is TO haar eigen mening.
Huh?
De mening van TO is dat nichtje te dik is omdat ze van haar ouders niet gezond leert eten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
27-10-2019 18:43
En dan gaat ze dus stiekem (vr)eten op haar kamer of komt ze niet meer logeren.

Ze is 17, geen 7.
Wat ze buiten jouw huis/thuis doet, heb je geen invloed op. Ze moet willen of niet willen. Als jij haar een gezonde maaltijd voorzet en ze duikt op weg naar huis de pizzatent in om een vette pizza weg te werken, daar kan jij dan niks aan doen. Kan ze alleen zélf. Want ze is 17, geen 7, en dus oud en wijs genoeg om te weten dat er gezonde en ongezonde voeding en gezonde en ongezonde gewoontes bestaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
COtweepuntnul schreef:
27-10-2019 18:53
Wat hadden je ouders gedaan dan, als je om negen uur had gezegd "ik ga nog even naar de snackbar?"
Had ik dus ook niet moeten proberen om nog buiten te gaan.


Maar dan dook ik dus mijn slaapkamer in en at achter de pc een zak chips leeg die verstopt zat in mijn kleerkast.
Of een paar repen chocolade die in een kastje zaten.

Of ik ging 's nachts als iedereen sliep diepvries-pizza bakken.
(Ik was op mijn 16de al een nachtmens.)
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 27-10-2019 18:55
11.45% gewijzigd
pejeka schreef:
27-10-2019 18:42
Simpele dingen. Ga eens samen een uurtje wandelen of fietsen, of als jullie samen wat boodschappen gaan doen, ga dan lopen naar de winkel. Kook gezond als ze er is en normale porties. Als ze in de avond TV blijft kijken, is een glaasje cola prima, maar geen hele fles. Of een kop thee. Met een koekje of biscuitje erbij. Chips en andere hapjes net zoals vroeger: alleen in het weekend. En dan niet een gezinszak per persoon, maar gewoon een zak in een schaal voor het hele gezin. Kleine dingen.

Chips en hapjes alleen af en toe, als je er trek in hebt. Kan gerust op maandag hoor!

Zulke dingen alleen voor het weekend houden maakt juist dat het een gewoonte wordt om in het weekend zulke dingen te eten. En juist gewoontes zorgen er voor dat je er te vaak naar grijpt.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
27-10-2019 18:52
Nee, de hele familie van broer zijn dikke vetkleppen die tig keer per week friet eten en dergelijke door hun onregelmatige leven.

Alleen heeft nichtje de pech dat het er blijft aanhangen.
Bij neef zie je het namelijk niet.
Het neigt enorm naar: dikke mensen eten alleen maar friet en chips.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven