Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel snacken is eigenlijk normaal?

28-10-2016 09:33 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik vraag me eigenlijk af waar het gemiddelde ligt van snacken op een dag. Hieronder valt koekjes, snoep, chips, maar ook een saucijzenbroodje, patat, croissant, kibbeling, vruchtenyoghurt, frisdrank, vruchtensap, wijntje etc.

Eigenlijk alles wat (te)veel suiker of slechte vetten bevat en eigenlijk niet in een gezond eetpatroon past. (Alles met mate natuurlijk!)

Hoe ziet jullie dag eruit kwa deze producten?

Ik ben nu bezig met zoveel mogelijk suikers te schrappen, maar als ik kijk naar hoeveel suiker ik voorheen binnenkreeg dan schrik ik ervan.. ik heb ook overgewicht. Maar ik vraag mij dus af welke hoeveelheid van deze producten in jullie (wellicht gezonde) leefstijl past. Ik vind het namelijk lastig om de balans te vinden! Gisteren had ik een "slechte" dag en heb ik een bakje chocolade kruidnoten op en 2 krakeling-koekjes. Sinds ik op mn suikers ben gaan letten voelt dit zelfs als schadelijk, 700 extra kcal! Maar wat is eigenlijk normaal? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

P.S. ik wilde die pol verwijderen, omdat ik het achteraf een beetje onzinnig vond overkomen maar dat lukt niet.

Liefs!

(Slechte) snacks

Totaal aantal stemmen: 81

1 snack (27%)
2 snacks (21%)
3 snacks (22%)
4 snacks (4%)
5 snacks (15%)
Geen idee (11%)
Ik eet overdag vrij weinig,

ontbijt 1 bruine boterham met zoet beleg kop koffie

lunch 3 boterhammen 2 met vlees/kaas/ei 1 met zoet, glas sap

1 bord avondeten agv/pasta/nasi/

geen tussendoortjes, hooguit kop koffie

Maar elke avond wel een bakje chips en glas cola

In het weekend meer snacks, dan ontbijten met croissants of broodjes,

lunch is vaak broodje frikadel of tosti

s avonds eten bestellen(friet of pizza), of uit eten
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 13:49:

Volgens mij ben je echt al op de goede weg, Dalfx! Bewustwording is al een grote slag die geslagen is en planning is een goede tweede slag.

Hoe lang ben je al bezig en ben je al afgevallen?

Ik ben al best lang bezig, maar wel steeds op en af. Daarom raakte het bericht van valerie me ook wel, die zei daarin dat "dikke" mensen steeds op en af diëten. Klopt wel in mijn geval..

Ik was twee maanden geleden 4 kilo kwijt, maar die zaten er na de vakantie er weer aan. Nu gaan we gewoon weer lekker door haha. Vond het vooral erg bizar dat ik in de vakantie zoveel was aangekomen terwijl ik me niet eens zo te buiten ben gegaan. Maar goed moet wel zeggen dat mijn lichaam veel strakker was geworden door het sporten dus die kilo's zeggen niet alles! Het leek meer.

Heb ook een voor en na foto, maar die ga ik hier niet plaatsen hoor wuhaha
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 13:57:

[...]

[...]

Gewoon twee weken doorslaan en dan weer doen zoals je nu doet. Ja toch! Ik ga nu dan maar eens ontbijten.
Maar nu ben je er wel mee bezig, Dalfx, en dat is het belangrijkste!

Ik ben ook in drie jaar 20 kg aangekomen trouwens. Zonder het gevoel te hebben dat ik daar enige noemenswaardige moeite voor gedaan heb trouwens. Het er aan eten gaat een stuk makkelijker dan het er weer af krijgen.

Nu het er grotendeels weer af is bij mij, vind ik het dus ook wel echt belangrijk om het er af te houden. Daar wil ik ook graag moeite voor blijven doen, ook al betekent dat dat ik mezelf het nodige moet ontzeggen. Juist omdat ik heb gemerkt dat het er zo makkelijk weer aan komt als ik even niet oplet. Dus dan maar mezelf die strenge regels opleggen.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 14:02:

[...]

Ik ben al best lang bezig, maar wel steeds op en af. Daarom raakte het bericht van valerie me ook wel, die zei daarin dat "dikke" mensen steeds op en af diëten. Klopt wel in mijn geval..

Ik was twee maanden geleden 4 kilo kwijt, maar die zaten er na de vakantie er weer aan. Nu gaan we gewoon weer lekker door haha. Vond het vooral erg bizar dat ik in de vakantie zoveel was aangekomen terwijl ik me niet eens zo te buiten ben gegaan. Maar goed moet wel zeggen dat mijn lichaam veel strakker was geworden door het sporten dus die kilo's zeggen niet alles! Het leek meer.Vooral niet opgeven, het begin is het moeilijkst als je nog niet direct resultaat op de weegschaal ziet. Of wel, en dat je dan ineens weer lijkt te zijn aangekomen. Heel makkelijk om dan te zeggen 'zie je wel, het werkt toch niet'. Maar gewoon stug doorgaan.
quote:SpringDing schreef op 28 oktober 2016 @ 14:04:

[...]

Ja toch! Ik ga nu dan maar eens ontbijten. Dat valt wel onder een gezond eetpatroon ja. Volgens sommigen is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag!
quote:SpringDing schreef op 28 oktober 2016 @ 14:07:

[...]

Vooral niet opgeven, het begin is het moeilijkst als je nog niet direct resultaat op de weegschaal ziet. Of wel, en dat je dan ineens weer lijkt te zijn aangekomen. Heel makkelijk om dan te zeggen 'zie je wel, het werkt toch niet'. Maar gewoon stug doorgaan. Dit! Gewoon doen wat je deed toen je die 4 kg was afgevallen en daarmee doorgaan. Gelukkig is het niet elke maand vakantie, dus dat scheelt. En de volgende vakantie let je gewoon half op en kom je maar 2 kg aan. Dat is ook niet erg, als dat het enige is. Je weet tegen die tijd ook hoe je het er daarna weer af moet krijgen!
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 13:55:

Is dat met alle groenten zo, Redbulletje? Bij mij zit er namelijk wel verschil tussen de verschillende soorten. Komkommer is leuk om weg te slurpen op een warme dag, maar koolrabi daar moet ik echt even goed mijn tanden in zetten en dat vult ook beter. En tomaat met wat peper en zout verzadigt mijn behoefte aan hartige trek beter dan worteltjes. Avocado is lekker vet, wat weer een heel ander mondgevoel geeft als ik dat door eikenbladsla met walnoten snij, dan wanneer ik bleekselderij door ijsbergsla met walnoten snij. Dat laatste is veel frisser.Ik kleed mijn boterham met kaas wel aan met tomaat, sla en sjalot en lust best een hapje groen bij mn avondeten, maar grote porties komen mn neus heel snel uit. Ook een stamppot is bij mij 3/4 aardappel bijv. Ik hou vooral van dierlijke eiwitten en koolhydraten als brood en aardappelproducten.
Ik heb hetzelfde als Redbulletje met groenten. Ik ben er geen grote liefhebber van. Ja, ik weet dat er heel veel verschillende groenten zijn maar nergens ben ik echt helemaal dol op.
Net het hele topic gelezen en vind het wel interessant. Snap dat afvallen/op gewicht blijven niet voor iedereen makkelijk is. Toch is aan willen/moeten komen ook niet eenvoudig en ben ik echt blij dat ik nu tenminste geen zwaar ondergewicht meer heb. Maar even een tegenvaller en gelijk zo maar 2 kg kwijt.

Het laatste jaar/2 jaar eet ik waar ik zin in heb wanneer ik er zin in heb. Of het altijd gezonde keuzes zijn, nee denk het niet. Geef momenteel weinig om patat/chips. Eet wel koek/snoep/chocolade maar daar kan ik niet veel tegelijk van op. Wel het liefst elke dag wat bij de thee en er zijn dus best dagen dat ik bijv. 8 koekjes eet, 4 x 2 bij de thee maar ook soms niks en wel 2 x AVG. Ik neem de dagen maar zoals ze komen.
quote:lilalinda schreef op 28 oktober 2016 @ 13:46:

[...]

nog zo´n 50-er jaren regel... eten weggooien is zonde...

in je lichaam stoppen, is pas echt zondeIk vind eten wegggooien toch echt wel erger dan stoppen wanneer je eigenlijk vol zit/verzadigd bent maar er nog een restje over is. Maar helaas ben ik niet gezegend met een gevoel van ongelimiteerd kunnen dooreten en zit ik snel vol.
quote:NYC schreef op 28 oktober 2016 @ 15:08:

[...]

Ik vind eten wegggooien toch echt wel erger dan stoppen wanneer je eigenlijk vol zit/verzadigd bent maar er nog een restje over is. .

Maar dan doe je het in een bakje in de koelkast

(en gooi je het over een week weg )
quote:lilalinda schreef op 28 oktober 2016 @ 15:23:

[...]

Maar dan doe je het in een bakje in de koelkast

(en gooi je het over een week weg )

Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ik kan ook nog wel on topic reageren trouwens... , maar heb me qua bijlezen beperkt tot de laatste drie pagina's.

Zelf ben ik een kleine twee jaar terug kritisch naar mijn eetpatroon gaan kijken. Ik ben niet op dieet gegaan. Ik ben begonnen met eetgewoontes voor de rest van mijn leven. Een dieet is tijdelijk immers. Die mindset heeft ervoor gezorgd dat het me voor het eerst in ruim 20 jaar is gelukt een gezond BMI te bereiken.

Bij mij zat de belangrijkste winst ook in de tussendoortjes. Ik sloeg geen gebakje over, werkte met een gemak een zak drop weg op een dag etc. Nu eet ik bijna alleen maar 'gezonde' tussendoortjes; fruit, volkorencrackers, een handje nootjes etc. en dat met name op doordeweekse dagen. Af en toe maak ik een uitzondering als het tussendoortje écht de moeite waard is of bij een echt bijzondere gelegenheid. (in beide gevallen bepaal ik zelf of het de moeite waard / een bijzondere gelegenheid is; ik laat me dit niet meer aanpraten door anderen met hun 'een keertje moet wel kunnen'.)

Wat ik sowieso niet meer eet zijn kant-en-klare supermarkt koekjes/gebakjes en snoep. Dat mis ik ook niet meer. Wel drink ik in het weekend graag een wijntje (of twee), graag in combinatie met een lekker vet kaasje.

Kortom: slechte snacks? Twee keer per week ofzo.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
NYC, dat is voor mij ook een lastige moet ik zeggen. Je bord moet je leeg eten, het is zonde om eten weg te gooien (minder koken dan dus he), etc. Alleen extra patat bestellen omdat het zonde is dat je anders bezorgkosten moet betalen, dat doe ik dan weer niet

Thee, de laatste 2 jaar eet je dus waar je zin in hebt wanneer je wilt, en dat werkt blijkbaar wel tegen het ondergewicht. Wat deed je voorheen dan? Luisterde je toen niet naar je lijf?

TO, volgens mij is een maag (mijn maag iig) vrij flexibel. Als ik een aantal dagen meer eet, dan is mijn maag gewend aan meer eten en vraagt het dus de dagen daarna sneller om eten. En als ik dan weer een paar dagen minder eet, hersteld zich dat weer en ervaar ik weer minder snel een hongergevoel.

Je went je maag aan veel eten, en je moet je maag dus even laten wennen aan kleinere porties.
Ik eet eigenlijk hele dag tussendoortjes want ik eet nooit 1 grote maaltijd.

Verder kijk ik naar de kcal die ergens in zit en het totaal, niet per se naar wat, al is het ook weer niet de bedoeling om ongezonde dingen als chips alleen te eten, dat beperk ik wel (en dat hangt ook samen met de kcal, als chips maar 100 kcal had per 100 gram had ik dat wel elke dag genomen).

En de reden waar om ik daar zo strikt mee ben is dat ik medicatie heb waar door ik honger krijg, en dat gevoel had ik nog nooit ervaren (ennn dan als gevolg 10-12 kilo zwaarder in 1.5j tijd, er bijna allemaal weer af, honger gevoel blijft wel).

Ik had altijd ondergewicht, zelfs ook eens BMI van 17 gehad, en ik kan echt zeggen dat aan moeten komen 100 keer erger is dan af vallen.
quote:sssssst schreef op 28 oktober 2016 @ 11:23:

[...]

Tja, ik ben zo'n slank persoon en niemand die ooit denkt dat ik denk over wat ik eet. Praat ik ook zelden over. Het compenseren is gewoon soort tweede natuur. Zo ben ik opgevoed, en doe ik mijn hele leven al. Ik lijk op feestjes echt het en én type, maar ben thuis heel erg het óf óf type.

Herkenbaar. En zo irritant dat als je op een feestje een vies stuk slagroomtaart afslaat dat mensen dan zeggen 'joh dat kan jij makkelijk hebben hoor!'

Eh ja ik kan dat hebben omdat ik niet alles naar binnen schuif wat me wordt voorgezet en ontzettend veel beweeg en op m'n voeding let maar zij denken dat ik er zo uitzie door de lucht ofzo.

Of nog erger 'doe niet zo ongezellig'

Het feest wordt inderdaad een stuk gezellig als ik zo'n vies stuk taart naar binnen zit te werken, right.
quote:Hayek schreef op 28 oktober 2016 @ 11:29:

[...]

Ik ken er meerdere........Die zien er van binnen dus een stuk minder gezond uit dan iemand die wel normaal eet. Om over haar, nagels en huid nog maar te zwijgen. Ook heb je veel minder energie door al die suikers en vetten. Dus wellicht zien ze er slank uit, gezond/fit zijn ze dan echt niet hoor.
Bijzonder inderdaad, dat mensen met overgewicht vaak denken, dat mensen met een gezond gewicht, geluk hebben en alles wel kunnen eten. In de meeste gevallen is dit absolute nonsense. Ik ben vrijwel altijd slank geweest, maar inderdaad altijd gezond en niet teveel gegeten en ontzettend veel gesport/bewogen.

Toen ik begin 20 was, heb ik eens een zomer lang ontzettend veel gegeten, alles wat ik maar wilde stopte ik in mijn mond en ik ben gestopt met bewegen. Het resultaat was een gewichtstoename van 12 kilo in 4 maanden tijd. Als ik door was gegaan, dan was ik zeker veel te dik geworden, nu zat ik net in de oranje zone van overgewicht.

Gelukkig ging mijn (dysfunctionele) relatie toen uit, ben ik weer op mezelf gaan wonen en lekker gaan sporten en goed voor mezelf gaan zorgen, maar ik weet dus heel goed dat het ook bij mij mogelijk is. Ik denk dat dit voor het grootste deel van de slanke mensen geldt.
Ik denk, dat mensen met overgewicht graag geloven dat slanke mensen gewoon mazzel hebben. Daar kun je je namelijk ook heerlijk achter verstoppen.
quote:lilalinda schreef op 28 oktober 2016 @ 17:48:

Ik denk, dat mensen met overgewicht graag geloven dat slanke mensen gewoon mazzel hebben. Daar kun je je namelijk ook heerlijk achter verstoppen.Precies dit. En daarom vinden ze het ook 'ongezellig' als ik niet mee eet met taart of andere zooi. Ik denk dat ze zich minder schuldig voelen als iedereen het doet.
Ik verbaas mij altijd over hoe weinig mensen eten. Ik zou er dood op blijven.

Ik ben 55 kilo ofzo (1m68) En 1 boterham in de ochtend en dan 's middags pas weer 1, ik zou gewoon serieus flauwvallen.

Ik eet de hele dag door kleine beetjes. En na een weekend wijn en taart doe ik even rustig aan. Maar ik doe niet aan diëten meer, niet aan superfood of andere hypes. Ik eet waar ik zin in heb. En vandaag is dat sushi met witte wijn en soesjes toe!

Gewoon, omdat het kan!
Ik ben schildklier patiënt (auto immuun), jaren totaal foutief behandeld en ik bleef chubby ondanks dat ik nauwelijks at. Nu alweer jaren stabiel en kan idd eten wat ik wil en ik sport ook niet.

Alweer jaren maat 36 en doe er niks (meer) voor.

Ik denk, dat mensen met overgewicht graag geloven dat slanke mensen gewoon mazzel hebben. Daar kun je je namelijk ook heerlijk achter verstoppen.Ja, en denken dat ze helemaal niet veel eten. Wat dus wel zo is, anders blijf je nooit zo zwaar. Dat is gewoon een feit, net als af vallen als je minder energie tot je neemt. Wat het zelfde is als minder brandstof in je tank gooien, dan ga je ook niet in eens 100 km af kunnen leggen. Die mensen die beweren dat minder eten niet helpt of dat ze echt heel weinig eten beweren dat ze medische wonderen zijn en dat ons besef van omzetting van energie al duizenden jaren verkeerd is. Didn't think so.

Ik denk, dat mensen met overgewicht graag geloven dat slanke mensen gewoon mazzel hebben. Daar kun je je namelijk ook heerlijk achter verstoppen.Nou nu scheer je mensen met overgewicht ook allemaal over een kam ik denk dat niet hoor. Maar ik heb me wel laten vertellen dat slanke mensen een snellere stofwisseling hebben en dus meer kunnen eten zonder aan te komen. Of doe ik nou precies wat jij eigenlijk bedoeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven