Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm eten

05-11-2018 09:51 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds enige tijd volg ik een koolhydraatarme etenswijze. Ik ben dit gaan doen in eerste instantie ivm pijnklachten aan mijn benen (lipoedeem) en PDS. Ik heb hier veel baat bij. Ook is het mooi meegenomen dat ik wat afval.

In mijn omgeving kan ik hier niet heel lekker over praten, omdat er niet begrepen wordt, dat bijvoorbeeld een banaan niet in een koolhydraatarm dieet past en een stukje kaas of worst wel en ik steeds opnieuw moet uit blijven leggen dat ik deze eetwijze niet alleen doe om af te vallen, maar voornamelijk vanwege mijn pijnklachten die aanzienlijk zijn afgenomen.

Eigenlijk zoek ik gewoon mensen die niet gelijk gaan roeptoeteren waarom dit ongezond is, maar ook tevreden zijn en het ook leuk vinden om recepten en eet-ideeën uit te wisselen.
Ik hoef trouwens niet perse af te vallen
Hoewel een kilo of twee nog nooit meegenomen zou zijn.
Ik heb een gezond gewicht momenteel
Alle reacties Link kopieren
Oh, en nog wat: ik hou zo vreselijk van mijn cola light. Wel B-merk, daar zit veel minder prik in. Ik drink het zeker twee glazen per dag, maar soms ook meer.
Is dat echt 'de duivel ' of kan dat prima? Ik drink daarnaast ook veel koffie (met een zoetje) en thee. Vocht genoeg dus, maar echt gewoon water drinken vind ik lastiger.
Mijn proteines haal ik overigens wel meer uit ' plant based' eten dan uit vet vlees/kazen e.d. Ook ben ik geen voorstander van echt 'low' carb. Vandaar dat ik mezelf ook liever koolhydraat beperkt noem ipv koolhydraat arm. geen bergen vlees dus. Maar een normale proportie en verder aangevuld met veel groenten
Jufjoke schreef:
05-11-2018 13:54
Oh, en nog wat: ik hou zo vreselijk van mijn cola light. Wel B-merk, daar zit veel minder prik in. Ik drink het zeker twee glazen per dag, maar soms ook meer.
Is dat echt 'de duivel ' of kan dat prima? Ik drink daarnaast ook veel koffie (met een zoetje) en thee. Vocht genoeg dus, maar echt gewoon water drinken vind ik lastiger.
Joh dat mag toch iedereen zelf weten. Alles wat ' te strikt' is ben ik sowieso tegen.
Alle reacties Link kopieren
@jufjoke
Cola light is ook mijn guilty pleasure. Ik drink ook ongeveer 2 glazen per dag.
En een zoetje in de thee ook. Moet kunnen vind ik en ik val goed af.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
cowandchicken schreef:
05-11-2018 14:00
@jufjoke
Cola light is ook mijn guilty pleasure. Ik drink ook ongeveer 2 glazen per dag.
En een zoetje in de thee ook. Moet kunnen vind ik en ik val goed af.
Super. Dan blijf ik dat lekker doen! En te strikt en er heel krampachtig mee omgaan heb ik eigenlijk geen zin in. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
05-11-2018 10:28
Meeneemrecepten:

- Avocado met cherrytomaatjes, cashewnoten, limoen en koriander, met goede olie erover en zout. Ik neem dan dus ook echt een grote bak mee. Heerlijke salade.
- Veldsla met geitenkaas en gerookte kip, met komkommerblokjes en zwarte peper.
- Rettich in blokjes, lepel mayo, gerookte kip, bleekselderij en paprikapoeder.
- Gebakken/gegrilde courgette in blokjes, tomaatjes, olijven (ik neem altijd zwarte), feta en olijfolie, basilicum erbij.
Cashews zijn geen noten, bevatten ook meer khd. Tomaat bevat ook flink wat. Een paar plakjes ergens bij of op of een paar snoeptomaatjes uit het vuistje ok maar een hele bak mét de cashews? Lijkt me wat veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het jammer dat er toch zoveel misverstanden bestaan over khd arm eten. Commentaar/tips doe ik niet meer veel aan, heeft hier niet zo veel nut helaas. Er is ook een forum waar je terecht kan en waar je veel recepten en ervaringen kunt vinden. Het loopt niet meer zo als jaren terug dus of het gezellig is ... maar info en goede antwoorden kun je er zeker wel vinden. atkinsforum.nl
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
05-11-2018 14:10
Ik vind het jammer dat er toch zoveel misverstanden bestaan over khd arm eten. Commentaar/tips doe ik niet meer veel aan, heeft hier niet zo veel nut helaas. Er is ook een forum waar je terecht kan en waar je veel recepten en ervaringen kunt vinden. Het loopt niet meer zo als jaren terug dus of het gezellig is ... maar info en goede antwoorden kun je er zeker wel vinden. atkinsforum.nl
Wat bedoel je, Nina? Wat voor misverstanden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net weer een khb cheesecake gebakken. Deze keer een mokkavariant met ganache erop.

Ik ga ook weer goed opletten. Ik voel me ook echt beter met kh beperkt eten. Eerste 2 weken vind ik lastig, daarna taal ik er niet meer naar.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
05-11-2018 12:03
Nee hoor, ik bak wel in MCT olie. Dat is vrij vette olie, maar voordeel is dat deze olie meteen ook weer wordt afgebroken in de lever en dus niet gaat ' aanplakken'. Is alleen wel vrij duur. Bestaat uit kokos en palmolie en is smaakloos. Geeft veel energie ook en je hebt er weinig van nodig. Ik eet wel veel goede vetten (ook als in avocado e.d.). Maar voor mij was alles nieuw dus die kookboeken waren ideaal. En ik ben niet echt een keukenprinses maar ik kan ineens enorm lekkere recepten maken. En als ik het kan uit die boeken kan iedereen het echt.
Y
Over de knolselderijpuree, daar kun je ook koolraappuree van maken.

En ik ben superblij met de aanschaf van mijn sprirelli. Must have. Ik maak er meestal spaghetti van van courgette. Courgette heeft weinig smaak en je kunt het met dat ding heel makkelijk tot spaghetti omtoveren. Je kan er nog meer mee maar dat moet ik nog uitvogelen. Oh en met de bloemkool en brocolli rijst kant en klaar in het groentenvak bij de appie natuurlijk. Altijd handig en daar kun je ook alles mee maken
Je hebt ze tegenwoordig ook bij de Lidl, de bloemkool-, broccolirijst en courgetti. Stuk goedkoper dan bij de ah.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
05-11-2018 14:26
Ik heb net weer een khb cheesecake gebakken. Deze keer een mokkavariant met ganache erop.

Ik ga ook weer goed opletten. Ik voel me ook echt beter met kh beperkt eten. Eerste 2 weken vind ik lastig, daarna taal ik er niet meer naar.
Oh Wiezel, dat klinkt heerlijk! Receptje?
(Alleen als je zin hebt, hoor)
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens op Youtube naar de video's van. Dr. Eric Berg.
Deze gaan over LCHF, Ketose en ook over IF.
Hij heeft ook een website.
Ik vind die video's zeer interessant, leerzaam en motiverend.
Hij legt ook veel uit over lichamelijke klachten (zoals diabetes type 2, insulineresistentie en dergelijke).
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke, even zoeken!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Zijn jullie kh beperkt gaan eten middels een dieet? Ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar ik strand doordat ik geen inspiratie meer heb. Het lijkt me heerlijk om eens 10 weken (of zoiets) voorgekauwd kh beperkt te eten. Dan kan ik daar daarna mijn inspiratie uit halen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Recept ligt thuis, zal hem er vanavond opzetten!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
[quote=wiezel post_id=29209842 time=1541425923 user_id=208023]
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
05-11-2018 14:46
Zijn jullie kh beperkt gaan eten middels een dieet? Ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar ik strand doordat ik geen inspiratie meer heb. Het lijkt me heerlijk om eens 10 weken (of zoiets) voorgekauwd kh beperkt te eten. Dan kan ik daar daarna mijn inspiratie uit halen.
op gobento.nl staat onder het kopje recepten, weekmenu's. Zo ben ik begonnen.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
05-11-2018 14:46
Zijn jullie kh beperkt gaan eten middels een dieet? Ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar ik strand doordat ik geen inspiratie meer heb. Het lijkt me heerlijk om eens 10 weken (of zoiets) voorgekauwd kh beperkt te eten. Dan kan ik daar daarna mijn inspiratie uit halen.
Ik maak zelf mijn maaltijdplan, maar haal wel veel recepten en inspiratie van internet. Je hoeft ook niet 10 weken lang elke dag iets anders te eten, dat deed ik tenminste ook niet toen ik nog wel koolhydraten at. Met een plan voor 14 dagen en dan herhalen kom je ook al een heel eind. En af en toe natuurlijk afwisselen met seizoensgroente of in een Thaise kipschotel de kip vervangen door garnalen, dan is variatie niet heel moeilijk.
Het fijne van mijn eigen planning vind ik dat ik rekening kan houden met dagen dat ik veel tijd heb om te koken en dagen dat het snel-snel moet omdat iemand na het eten nog weg moet. En ik kan in het weekend al een beetje voorbereiden voor door de week. Een voorgeschreven planning zou ik dan lastig vinden.
nina1966 schreef:
05-11-2018 14:05
Cashews zijn geen noten, bevatten ook meer khd. Tomaat bevat ook flink wat. Een paar plakjes ergens bij of op of een paar snoeptomaatjes uit het vuistje ok maar een hele bak mét de cashews? Lijkt me wat veel.
Ik eet niet koolhydraatarm (heb ik eerder al gezegd), maar beperkt. Cashews bevatten idd behoorlijk wat, die doe ik dus niet een hele bak maar een handvol. Tomaten bevatten 2,9 gr KH per 100 gram. Dat noem ik beperkt, dus vind ik zeker niet verkeerd. Sowieso: een hele avocado met een handvol tomaatjes en een handje cashews, plus kruiden, dan heb ik een hele bak hoor, ik weet niet wat je voor je ziet? Ik eet er geen kilo van ofzo.
Jufjoke schreef:
05-11-2018 14:25
Wat bedoel je, Nina? Wat voor misverstanden?
Dat ik geen KH-arme salade had genoteerd ;-)
Wat staat er vandaan ik het menu dames?
Alle reacties Link kopieren
Bloemkool met blokjes salami en geitenkaas uit de oven.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Basisrecept cheesecake khd BEPERKT:

Bodem
Ingrediënten:
-100 gr amandelmeel
-2 handjes walnoten
-2 handjes gezouten cashewnoten
-80 gr roomboter
-zoetstof 1 el
-dopje vanille aroma

Springvorm bekleden met bakpapier en invetten. Boter smelten. Noten fijnmalen en mengen met gesmolten boten, meel en de rest.
Kleine 10 min voorbakken op 175 graden.
Af laten koelen.


Vulling
Ingrediënten:
-600 gr roomkaas
-125 gr crème fraiche
-3 eieren M
-2 el bloem
-zoetstof naar smaak

Mengen tot egale massa zonder er teveel lucht in te kloppen. Op afgekoelde bodem gieten en 1,5 uur in de oven op 120 graden. Af laten koelen in de oven. Daarna nog min 4 uur in de koelkast.


Je kan er alle kanten mee op door smaakjes toe te voegen. Voor de mokka heb ik koffie drops van steviala toegevoegd en 3 zakjes oplosmokka.
De ganache was 120 gr extra pure chocolade laten smelten in hete slagroom 120 ml (slagroom opwarmen tegen de kook aan en over de chocolade gieten). Klein klontje roomboter erin.

Maar frambozen erop is ook jammie. Cacaopoeder in de taart. Citroen. Verzin wat leuks!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
De basistaart met frambozen bovenop heeft 6,3 gr khd per punt (mits je de taart in 12 deelt).
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven