Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm eten

05-11-2018 09:51 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds enige tijd volg ik een koolhydraatarme etenswijze. Ik ben dit gaan doen in eerste instantie ivm pijnklachten aan mijn benen (lipoedeem) en PDS. Ik heb hier veel baat bij. Ook is het mooi meegenomen dat ik wat afval.

In mijn omgeving kan ik hier niet heel lekker over praten, omdat er niet begrepen wordt, dat bijvoorbeeld een banaan niet in een koolhydraatarm dieet past en een stukje kaas of worst wel en ik steeds opnieuw moet uit blijven leggen dat ik deze eetwijze niet alleen doe om af te vallen, maar voornamelijk vanwege mijn pijnklachten die aanzienlijk zijn afgenomen.

Eigenlijk zoek ik gewoon mensen die niet gelijk gaan roeptoeteren waarom dit ongezond is, maar ook tevreden zijn en het ook leuk vinden om recepten en eet-ideeën uit te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wel. Gebruik myfitnesspall en volg losjes de South Beach methode
Alle reacties Link kopieren
Ben deze week begonnen, kh onder de 50 per dag.
Gaat erg goed, geen honger en merk gelijk dat m’n darmen rustiger zijn, niet opgeblazen of obstipatie meer.
Heb alleen zo’n hoofdpijn terwijl ik echt goed drink .
Bijverschijnsel in het begin ?

Kijk veel op pinterest voor leuke recepten en beetje crea doen omdat m’n gezin wel gewoon eet.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik trouwens ook
My fitnesspall app
Alle reacties Link kopieren
miepje77 schreef:
10-05-2019 10:11
Ben deze week begonnen, kh onder de 50 per dag.
Gaat erg goed, geen honger en merk gelijk dat m’n darmen rustiger zijn, niet opgeblazen of obstipatie meer.
Heb alleen zo’n hoofdpijn terwijl ik echt goed drink .
Bijverschijnsel in het begin ?
Ja, kan een bijverschijnsel zijn. In het begin raak je veel vocht kwijt. Goed drinken is belangrijk en dat doe je.

Wat mij helpt in de beginfase is zorgen dat je ook genoeg zout binnen krijgt. Je krijgt waarschijnlijk minder zout binnen via je eten en je raakt het door het vochtverlies in de beginfase wel kwijt.
Probeer het eens met een kop bouillon oid. Meestal voel ik me dan binnen een kwartier al een stuk beter :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
De zouten zijn inderdaad erg belangrijk, vooral in het begin.
Een soepje is een goede optie!
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Lluvia schreef:
30-04-2019 20:25
Zijn er ook dames die koolhydraatbeperkt of -arm eten en migraine hebben? Ik ben op zoek naar wat ervaringen, ben ook migrainepatiënt en vroeg me af of deze levensstijl daar wat verlichting in kan brengen.
Bij mij hielp het echt, ik had hormonale migraine en toen ik KH beperkt ging eten ging de migraine over in maandelijkse hoofdpijn die goed was te bestrijden met een simpele pijnstiller. Tijdens de overgang geen last gehad van opvliegers, zodra ik op vakantie nergens meer op lette en dus koolhydraatrijk at kwamen die meteen weer tevoorschijn. Dus KH beperkt of arm heeft wel degelijk invloed
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Dan toch maar even een bouillon nemen
Aangezien de vochtinname echt meer dan genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
In het kader van 'lekker makkelijk' heb ik sinds kort dit diepvriesgerecht ontdekt:
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... aubergines

Qua smaak is het een beetje lasagne-achtig.
Als je het hele bakje opeet, zijn het 13gr koolhydraten, maar het zou ook als bijgerecht kunnen voor 2 personen.
Makkelijk om even in de magnetron te schuiven als je een keer geen zin of tijd hebt om te koken. Met een salade en/of stukje vlees erbij, heb je dan een prima maaltijd.

Wat zijn jullie snel-klaar topgerechten?
Koolhydraat-arm eten helpt ook heel goed bij sibo: small Intestinal Bacterial Overgrowth.
Er zitten dan te veel bacteriën in de dunne darm. (Bacteriën die eigenlijk in de dikke darm thuishoren, niet in de dunne.)
Door sibo kun je idd onder andere pijnklachten ervaren, maar ook vermoeidheid, jeuk, obstipatie, diaree en kun je allerlei autoimmuun reacties krijgen.

Een koolhydraat-arm dieet helpt dan enorm omdat de bacteriën zich voeden met koolhydraten.
Tijdelijk glutenvrij en melkvrij eten helpt dan ook om de balans te herstellen.
(Dit verklaart ook waarom mensen baat kunnen hebben bij een glutenvrij dieet zonder dat ze coeliakie hebben.)

Met alleen een dieet is het erg moeilijk om de balans in de dunne darm te herstellen als je sibo hebt.
Je kunt via de (huis)arts een speciaal antibioticum voorgeschreven krijgen, of je kunt kruiden gebruiken die volgens onderzoek net zo goed helpen en een stuk goedkoper zijn.
Een van die kruiden is wilde oregano olie.

http://goedgezond.info/2017/03/23/kruid ... um-studie/

Zelf ben ik hiermee begonnen omdat ik zo moe was en allerlei autoimmuun klachten kreeg, zoals hashimoto thyreoïdie en gewrichtsklachten en spierpijnen.

Ik ben begonnen op 9 mei met glutenvrij en melkvrij en binnen een week waren de benouwdgeid, de gewrichtsklachten en spierstijfheid grotendeels verdwenen.
Maar toch merkte ik dat er nog iets mis was met mijn ontlasting. Sinds een week slik ik wilde oregano olie en de stoelgang is enorm verbeterd.
Ook heb ik met vlagen weer wat meer energie en heb ik mijn soepelheid terug.

Ik eet bijvoorbeeld wél bananen en druiven, maar bijvoorbeeld geen appels.
De truc is om ook tijdelijk weinig fructose te eten, zodat de bacteriën zich daar niet op kunnen voeden.
In bananen en druiven zit voornamelijk glucose.

Voor diegenen die zich herkennen in dit beeld is het de moeite waard om eens op sibo en vasten/dieet te googelen.
Of op sibo en kruiden, of op sibo en functionele geneeskunde.
Alle reacties Link kopieren
mañana schreef:
23-05-2019 19:25
In het kader van 'lekker makkelijk' heb ik sinds kort dit diepvriesgerecht ontdekt:
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... aubergines

Qua smaak is het een beetje lasagne-achtig.
Als je het hele bakje opeet, zijn het 13gr koolhydraten, maar het zou ook als bijgerecht kunnen voor 2 personen.
Makkelijk om even in de magnetron te schuiven als je een keer geen zin of tijd hebt om te koken. Met een salade en/of stukje vlees erbij, heb je dan een prima maaltijd.

Wat zijn jullie snel-klaar topgerechten?
Deze ga ik proberen!

Ik haal voor de lunch bij Ah van die groene salades. Ze hebben er nu 1 met asperges die lekker is. Ik geloof iets van 3 carbs per 100gr

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven