Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm eten

05-11-2018 09:51 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds enige tijd volg ik een koolhydraatarme etenswijze. Ik ben dit gaan doen in eerste instantie ivm pijnklachten aan mijn benen (lipoedeem) en PDS. Ik heb hier veel baat bij. Ook is het mooi meegenomen dat ik wat afval.

In mijn omgeving kan ik hier niet heel lekker over praten, omdat er niet begrepen wordt, dat bijvoorbeeld een banaan niet in een koolhydraatarm dieet past en een stukje kaas of worst wel en ik steeds opnieuw moet uit blijven leggen dat ik deze eetwijze niet alleen doe om af te vallen, maar voornamelijk vanwege mijn pijnklachten die aanzienlijk zijn afgenomen.

Eigenlijk zoek ik gewoon mensen die niet gelijk gaan roeptoeteren waarom dit ongezond is, maar ook tevreden zijn en het ook leuk vinden om recepten en eet-ideeën uit te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Wiezel, dat klinkt wel heel bijzonder, een tonijnbodem. Overheerst de vissmaak dan niet heel erg?
Gaat in elk geval op mijn lijstje om te proberen.
Alle reacties Link kopieren
mañana schreef:
25-11-2018 15:40
Dank je Wiezel, dat klinkt wel heel bijzonder, een tonijnbodem. Overheerst de vissmaak dan niet heel erg?
Gaat in elk geval op mijn lijstje om te proberen.
gek genoeg niet! Was ik ook bang voor de eerste keer. Maar is echt erg lekker.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Pil0u schreef:
07-11-2018 18:22
Heel makkelijk.
3 eieren splitsen. Eiwit met een halve theelepel stijver dan stijf kloppen.
Eidooiers met 100gram roomkaas en een snufje zout tot een glad beslag kloppen. Dan het eigeel door het eiwit spartelen. Dit is genoeg voor 6 grote of 8 kleinere oopsies. Verdelen op een bakplaat met bakpapier en afbakken op 150 graden voor 25 minuten.

Je kunt het ook met roomkaas met kruiden doen of voor ze de oven in gaan wat sesamzaadjes of maanzaadjes, of provinciale kruiden. Net wat je lekker vindt. Zijn ook goed in te vriezen 😊

Moet er nog iets IN de theelepel, of moet ik eerst knutselen om een halve theelepel te krijgen?
:P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Eet ook sinds een klein halfjaar koolhydraten arm/vrij.

Hiernaast ook geen suikers behalve van fruit.
Verzadigde vetten ook geschrapt,
nu alleen olijf/sesamolie.
Uiteraard ook geen pakjes, mixen, jus, drankjes en sausjes waarvan alles aan is toegevoegd.
Probeer zoveel mogelijk biologisch, ook vlees en anders gewoon veel groentes met koolhydraten arme pasta bv en een rits superfoods, tja de naam oké maar goed zoals wisselend avocado, misosoep, bessen, pitten, zaden, broccoli, spinazie etc.

Ontbijt meestal havermoutpap met chiazaad, en goy bessen.
Ook bij de action te krijgen om de kosten wat te drukken.

Laatst ook krap bij kas en venkelsoep gemaakt, kost niet veel maar schijn erg gezond te zijn.

Koop ook koolhydraten arm brood maar heb een zwak voor kazen, meestal 30+ of goeie Parmezaanse en hüttenkäse maar dan de goedkope versie ; cottage cheese van 50 CT.

Soms koop ik grasboter en vette goeie vis en ow ja eieren ook niet te vergeten.

Dranken saai, alleen koffie, groene thee en water.

Wel neem ik vaak een dopje of 2 goeie troebele appelazijn met water.
Erg gezond.

Gebruik regelmatig kaneel in je goeie yoghurt en doe eens wat vaker geel wortel poeder door t eten.

Kan er nog uren over doorgaan...


Heb onlangs eens 2 weken bijna weer slecht gegeten.

Heb t geweten.
Lelijke huid, aankomen, wc rampen, gelijk griep en noem maar op.

Voeding is echt belangrijk.
Heb de verschillen duidelijk ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Havermout is een en al koolhydraat. Kaas daarentegen is koolhydraatvrij.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
wiezel schreef:
25-11-2018 17:38
Havermout is een en al koolhydraat. Kaas daarentegen is koolhydraatvrij.
Eet ook koolhydraten arm en niet compleet vrij.
Een banaan eet ik ook gewoon.
Ga niet pietluttig over alles doen.
Neem bv een banaan als ik bv onweerstaanbare trek in een vette snack of stuk taart heb.

Havermout om de rest van de dag niet zo hongerig te zijn.
Een tijdje zonder havermout gedaan en merkte dat ik veel meer trek en honger had.

Het eten tot kazen wil ik beperken zodat ik niet teveel vetten, anders eet ik zo een hele kilo op in no time.

Mijn eetpatroon is niet perse alleen koolhydraten arm maar ook wat oer, wat biologisch.
Heb iig weer maat 36/38.
Alle reacties Link kopieren
Bedoelde het trouwens niet lullig hoor Donna! Super Fijn dat dit zo goed voor jou werkt!

Alleen begon je met dat je kha eet en noemt dan dingen op die hoog in khd zijn. Khd arm eten is tussen de 20 en 50 gr pd. Dus ik gok dat jij khd BEPERKT eet.
Waar ik geen enkel commentaar op heb, sterker nog ik eet zelf ook beperkt en niet arm, maar als mensen het lezen en er niet zoveel van weten krijgen ze wellicht een verkeerd beeld.

:-]

Maat 36-38 is prachtig slank. Maar nog fijner dat je je zo fitter voelt!!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer sinds een week bezig en alweer bijna 3 kilo kwijt dus dat is leuk begin weer!

Zijn er voor jullie ook nog uitzondering momenten dat je wel iets khrijks eet? Hoe gaan jullie daar mee om..? Of helemaal niet?

Ik heb een aantal momentjes in mn hoofd waarop ik denk ik wel iets anders wil eten. (Denk aan verjaardag bijv).. gek genoeg zorgt dit er bij mij wel voor dat ik iets kan laten staan omdat ik daar naar kan uitkijken als het ware.
Alle reacties Link kopieren
woelmuisje schreef:
25-11-2018 19:56
Zijn er voor jullie ook nog uitzondering momenten dat je wel iets khrijks eet? Hoe gaan jullie daar mee om..? Of helemaal niet?

Ik heb een aantal momentjes in mn hoofd waarop ik denk ik wel iets anders wil eten. (Denk aan verjaardag bijv).. gek genoeg zorgt dit er bij mij wel voor dat ik iets kan laten staan omdat ik daar naar kan uitkijken als het ware.
Als ik uit eten ga, maak ik wel een uitzondering. Maar ik maak dan wel de afweging wat ik echt lekker vind. Bijvoorbeeld 1 stukje brood met kruidenboter (maar niet de halve broodmand zoals vroeger), verantwoord voorgerecht & hoofdgerecht, geen frietjes bij het eten. Maar dan wel een lekker nagerecht. En de dag erna wat strenger op de koolhydraten letten.

Andere uitzondering: traktaties op het werk of verjaardagen. Als het iets echt heel lekkers is, neem ik het gewoon. Bij taart kun je vaak wel makkelijk een wat kleiner puntje afsnijden. Indien mogelijk, kies ik voor de minst slechte optie (bijvoorbeeld een moorkop ipv appeltaart). Maar als het niet heel erg lekker is (diepvriestaart uit de supermarkt of zo), sla ik over.

Eigenlijk in het algemeen, als ik iets heel graag wil, dan sta ik dat mezelf wel toe en geniet er ook gewoon van.
Ik probeer daar wel bewust bij stil te staan, of ik het echt wil en of het niet te vaak gebeurt. Maar maximaal 1x per week moet gewoon kunnen, vind ik.
Als het altijd maar afzien is, dan is het lastig vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
25-11-2018 16:48
Eet ook sinds een klein halfjaar koolhydraten arm/vrij.

Hiernaast ook geen suikers behalve van fruit.
Verzadigde vetten ook geschrapt,
nu alleen olijf/sesamolie.
Uiteraard ook geen pakjes, mixen, jus, drankjes en sausjes waarvan alles aan is toegevoegd.
Probeer zoveel mogelijk biologisch, ook vlees en anders gewoon veel groentes met koolhydraten arme pasta bv en een rits superfoods, tja de naam oké maar goed zoals wisselend avocado, misosoep, bessen, pitten, zaden, broccoli, spinazie etc.

Ontbijt meestal havermoutpap met chiazaad, en goy bessen.
Ook bij de action te krijgen om de kosten wat te drukken.

Laatst ook krap bij kas en venkelsoep gemaakt, kost niet veel maar schijn erg gezond te zijn.

Koop ook koolhydraten arm brood maar heb een zwak voor kazen, meestal 30+ of goeie Parmezaanse en hüttenkäse maar dan de goedkope versie ; cottage cheese van 50 CT.

Soms koop ik grasboter en vette goeie vis en ow ja eieren ook niet te vergeten.

Dranken saai, alleen koffie, groene thee en water.

Wel neem ik vaak een dopje of 2 goeie troebele appelazijn met water.
Erg gezond.

Gebruik regelmatig kaneel in je goeie yoghurt en doe eens wat vaker geel wortel poeder door t eten.

Kan er nog uren over doorgaan...


Heb onlangs eens 2 weken bijna weer slecht gegeten.

Heb t geweten.
Lelijke huid, aankomen, wc rampen, gelijk griep en noem maar op.

Voeding is echt belangrijk.
Heb de verschillen duidelijk ervaren.
En wat is dan de meerwaarde van gojibessen en chiazaad behalve dat het een hype is ?
wiezel schreef:
25-11-2018 18:49
Bedoelde het trouwens niet lullig hoor Donna! Super Fijn dat dit zo goed voor jou werkt!

Alleen begon je met dat je kha eet en noemt dan dingen op die hoog in khd zijn. Khd arm eten is tussen de 20 en 50 gr pd. Dus ik gok dat jij khd BEPERKT eet.
Waar ik geen enkel commentaar op heb, sterker nog ik eet zelf ook beperkt en niet arm, maar als mensen het lezen en er niet zoveel van weten krijgen ze wellicht een verkeerd beeld.

:-]

Maat 36-38 is prachtig slank. Maar nog fijner dat je je zo fitter voelt!!
Begrijp je hoor :)

Het is inderdaad soms verwarrend wat nou wel of niet in een koolhydraten arm eetpatroon past.
rascalles schreef:
26-11-2018 05:35
En wat is dan de meerwaarde van gojibessen en chiazaad behalve dat het een hype is ?
De meerwaarde is voor mij persoonlijk een aanvulling is op iets wat wellicht heel erg gezond is.
Zeg wellicht want ga niet over een wetenschappelijke onderbouwing.

Anti oxidanten oa spelen ook een grote rol tot het eten van dit soort voeding.

Zolang het niet schadelijk is, kan het ook geen kwaad en voel mij psygisch ook gezonder bij het idee dat dit wel een heel gezond zou kunnen zijn.

Het is een onderdeel en niet altijd in huis.
Combineer het met ander groente, fruit en zaden.

Ivm mijn koolhydraten arme en gezondete eetpatroon zijn veel dingen geschrapt echter zijn er ook veel dingen bijgekomen.
Van bessen tot misosoepjes en natuurlijke verzorgingsproducten tot zoete aardappelen en amandelmeel.
Alle reacties Link kopieren
coetje schreef:
05-11-2018 09:56
Ik eet al ruim een jaar koolhydraatarm.
Ben gestopt met mensen uitleggen waarom ik deze keuze heb gemaakt.
Ben ruim 25 kilo afgevallen en zoveel meer energie.Mijn huid ziet er beter uit en ik heb geen suikerdips meer.

Dit snap ik niet. Koolhydraten zorgen toch juist voor energie???
:-[


Ben ik nou al die jaren verkeerd aan het lijnen? lol
Alle reacties Link kopieren
KoffieDoosje schreef:
27-11-2018 08:56
Dit snap ik niet. Koolhydraten zorgen toch juist voor energie???
:-[


Ben ik nou al die jaren verkeerd aan het lijnen? lol
- je hebt snelle en langzame koolhydraten, snelle zorgen voor een stoot energie en daarna een enorme dip waardoor je vreetbuien krijgt. Dus snelle koolhydraten zijn sowieso slecht!

- als je kha gaat eten gaat je lichaam vanzelf over op het energie halen uit en dus verbranden van vet. Je "moet" bij een kha dieet dan ook vrij veel vetten eten. Eens je lijf gewend is aan dat vet verbranden gaat het ook je bestaande lichaamsvet gebruiken als energiebron.

Hopelijk een beetje duidelijk uitgelegd zo?
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie nog leuke alternatieven voor salades (lunch)?
Ik merk dat ik, nu het wat kouder weer is, daar minder zin in heb.
Omelet met groenten maak ik al vaak als lunch, maar een beetje afwisseling is wel fijn.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
cowandchicken schreef:
27-11-2018 15:19
Hebben jullie nog leuke alternatieven voor salades (lunch)?
Ik merk dat ik, nu het wat kouder weer is, daar minder zin in heb.
Omelet met groenten maak ik al vaak als lunch, maar een beetje afwisseling is wel fijn.
Ik maak vaak tonijn uit blik, met avocado, een gekookt ei, een lepeltje mayonaise en kappertjes en olijven. Heerlijk vind ik dat! Soms, als ik het in huis heb, doe ik er nog bleekselderij bij. Peper, verse koriander, basilicum erbij en zwarte peper.
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
27-11-2018 11:22
- je hebt snelle en langzame koolhydraten, snelle zorgen voor een stoot energie en daarna een enorme dip waardoor je vreetbuien krijgt. Dus snelle koolhydraten zijn sowieso slecht!

- als je kha gaat eten gaat je lichaam vanzelf over op het energie halen uit en dus verbranden van vet. Je "moet" bij een kha dieet dan ook vrij veel vetten eten. Eens je lijf gewend is aan dat vet verbranden gaat het ook je bestaande lichaamsvet gebruiken als energiebron.

Hopelijk een beetje duidelijk uitgelegd zo?


Zeker. Dank je wel :-)
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-11-2018 16:17
Moet er nog iets IN de theelepel, of moet ik eerst knutselen om een halve theelepel te krijgen?
:P
Haha, whoops. Bakpoeder
Alle reacties Link kopieren
woelmuisje schreef:
25-11-2018 19:56

Zijn er voor jullie ook nog uitzondering momenten dat je wel iets khrijks eet? Hoe gaan jullie daar mee om..? Of helemaal niet?
Het enige wat ik soms doe is een glas rode wijn nemen. Verder heb ik eigenlijk geen behoefte aan iets anders qua eten dan wat ik nu eet.
Ik heb het wel een paar keer gedaan met uiteten, maar de dagen erna heb ik zo een honger en moeite om weer onder de 25 gram kh te komen, dat het me die paar frietjes of broodjes niet waard is. En nu zit ik er zo lekker in. Het kost me moeite om genoeg calorieën binnen te krijgen. Vaak neem ik dan opgeklopte slagroom op de koffie of wat blokjes kaas 's avonds.

Iemand vroeg ook om een goede app om je macro's in bij te houden. Ik gebruik myFitnessPall en betaal er voor. Dan zie je heel veel macro's en kun je dus je vetten, koolhydraten en eiwitten in 1 overzicht zien (de verhoudingen). Ik heb 7% koolhydraten, 68% vetten en 25% eiwitten. Erg fijne app dus. Vind ik.

Vandaag heeft mijn vriend een soort koolhydraatarm focacciabrood gemaakt. Aanrader! Dat was dit recept: https://kirbiecravings.com/keto-breadsticks/
Zorg wel dat je geraspte mozzarella gebruikt. Dat smelt wat beter.
cowandchicken schreef:
27-11-2018 15:19
Hebben jullie nog leuke alternatieven voor salades (lunch)?
Ik merk dat ik, nu het wat kouder weer is, daar minder zin in heb.
Omelet met groenten maak ik al vaak als lunch, maar een beetje afwisseling is wel fijn.
Eet je wel peulvruchten?

Linzen, mais, rode paprika (rauw). Stukjes gegrilde halloumi erdoor.
Op smaak brengen met olijfolie en balsamico azijn.
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie gobenta.nl?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Pil0u schreef:
02-12-2018 20:45
Vandaag heeft mijn vriend een soort koolhydraatarm focacciabrood gemaakt. Aanrader! Dat was dit recept: https://kirbiecravings.com/keto-breadsticks/
Zorg wel dat je geraspte mozzarella gebruikt. Dat smelt wat beter.
Dank voor het delen, dat ziet er goed uit. Ik heb meteen mozzarella op mijn boodschappenlijst gezet.
Ik moet koolhydraten gaan tellen omdat ik binnenkort een insuline pomp krijg, heb boekwerk liggen hier met koolhydraten. Ik moet straks alles wat ik ga/wil eten gaan wegen, kijken hoeveel gram koolhydraten evt alles bij elkaar optellen en invoeren in insuline pomp en die geeft aan hoeveel insuline. Voor mij is het nu niet willen maar moeten. Ga van insuline pen over op insuline pomp.
Ik hoop dat ik ook wat kilo's kwijt raak.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
03-12-2018 20:59
Kennen jullie gobenta.nl?

Nee, wel gobento.nl
:D

Lekkere recepten!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Nartjie, dat wordt nog een hele klus!

Ik eet sinds een week of 3 KH-beperkt in verband met net ontdekte diabetes. (Heb tabletten, geen insuline spuiten)
Ben nog erg zoekende.

Want als je KH arm / beperkt eet moet je meer vet en eiwitten eten. Maar hoeveel/hoe vaak/hoe doen jullie dat?
himalaya wijzigde dit bericht op 04-12-2018 10:20
6.88% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven