Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm eten

05-11-2018 09:51 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds enige tijd volg ik een koolhydraatarme etenswijze. Ik ben dit gaan doen in eerste instantie ivm pijnklachten aan mijn benen (lipoedeem) en PDS. Ik heb hier veel baat bij. Ook is het mooi meegenomen dat ik wat afval.

In mijn omgeving kan ik hier niet heel lekker over praten, omdat er niet begrepen wordt, dat bijvoorbeeld een banaan niet in een koolhydraatarm dieet past en een stukje kaas of worst wel en ik steeds opnieuw moet uit blijven leggen dat ik deze eetwijze niet alleen doe om af te vallen, maar voornamelijk vanwege mijn pijnklachten die aanzienlijk zijn afgenomen.

Eigenlijk zoek ik gewoon mensen die niet gelijk gaan roeptoeteren waarom dit ongezond is, maar ook tevreden zijn en het ook leuk vinden om recepten en eet-ideeën uit te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt goed Manana!
Alle reacties Link kopieren
coetje schreef:
04-01-2019 20:55
Pilou,welke cracker eet jij?
Ik bestel mijn crackers bij afvallen met Bregje. Die zijn echt lekker en kunnen je ook eten als je een ketogeendieet volgt
Alle reacties Link kopieren
dutchsuzanne schreef:
04-01-2019 21:30
Ik ben diabeet en door op mijn koolhydraatinname te letten weet ik mijn bloedwaarde stabiel te houden, maar het is nog nét iets te hoog. Ontbijt en lunch is geen probleem, tussendoortjes stuk minder behoefte aan. Alleen het diner is een crime.

Manlief wilde graag nasi eten. Onlangs gemaakt met bloemkoolrijst, maar ik vond het niet te eten, stond me zo tegen!

Of toch maar gewoon eten en de volgende dag wat strenger opletten met koolhydraten?
Wat ik vaak doe, is rijst/ pasta vervangen door een compleet ander product. Dus niet door neprijst, maar door bijvoorbeeld gebakken champignons of gegrilde courgetteblokjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een mooie nieuwe lunchbox gekocht met allemaal kleine vakjes, dan ziet de lunch/tussendoortjes op het werk er meteen een stuk leuker uit :-)

Wat staat er bij jullie op het menu vandaag?
Ik heb vanmorgen ontbeten met een snee koolhydraatarm brood met oude kaas. Tussendoor een handje walnoten. Als lunch bak ik een tartaartje met daarbij een salade van spinazie, tomaat en avocado (vrije dag vandaag, dus dan kan het iets uitgebreider). Het avondeten wordt een boerenkoolstamppot (aardappels vervang ik door bloemkool) met rookworst. Nu al zin in.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om jezelf met zo'n mooie lunchbox te verwennen!
Ik heb een beetje een smokkeldag, ben vandaag vrij en wat moe. Vanmorgen ontbeten met de koolhydraatbeperkte koekjes die ik gisteravond had gebakken. Nu neem ik als lunch een klein reepje chocolade (een hele lekkere dure maar wel kleine reep gekocht). Soms ook even gewoon genieten! Straks misschien nog een koolhydraatarme boterham als ik trek krijg. Vanavond maak ik zuurkool met rookwors en wat roomkaas en mosterd erdoor. Morgen weer normaal! Tot dusver gaat het hier goed, vorige week was ik 2,3 kilo afgevallen. Vandaag gewogen en niks afgevallen. Maar zo gaat het meestal bij mij, de ene week val ik veel af en dan weer een weekje stilstand. Maak me geen zorgen. Bovendien stink ik wel mega uit mijn mond, dus blijkbaar worden er toch vetten verbrand. Smintjes bij de hand dus!
Alle reacties Link kopieren
Oeh, chocola, lekker zenga.
Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat af en toe gewoon genieten ook mag, soms is het even nodig om jezelf te verwennen. Juist goed om dat heel bewust te doen met iets wat je echt heel graag wil.

De afgelopen week heb ik wat minder strikt gegeten (3x uit eten achter elkaar was wat ongelukkig gepland - maar wel heel erg lekker & gezellig), dus bij mij gaat de rest van de maand weer even goed de rem erop.
Ik zoek het genieten voor nu daarom vooral even in gezonde dingen, zoals een lekkere luxe thee of zo.
Alle reacties Link kopieren
Zo is dat en bovendien denk ik dat het goed is dat je lichaam niet went aan een bepaalde hoeveelheid koolhydraten of calorieën, soms even een uitschieter naar boven of beneden zet je lijf aan het werk! Drie keer uit eten is misschien wat teveel haha, maar soms komt dan nu eenmaal zo uit. Ik heb aanstaande maandag een etentje in de planning, geen idee waar we gaan eten. Ben benieuwd of ik een goede keuze kan maken. En anders maar een keer wat minder gezond.
En theetjes geniet ik ook heel erg van, heb een aardig assortiment met losse thee. Drink nu rooiboos vanille lemon, toch wat zoets!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend was dinsdag jarig en ik heb hem getrakteerd op een nachtje weg. Ik heb gewoon koolhydraten gegeten (gebakje, frietjes, broodje hamburger e.d.) en gelijk weer allerlei klachten. Buikpijn, niet lekker enzo. Ik heb genoten van het eten maar ben blij dat ik weer gewoon kha eet :)

Gisteren sperziebonen met pompoen uit de oven en kippenpootjes
Vanavond eten we wraps (kha van Bregje) met kip, restjes groente, guacamole en creme fraiche. Lekker :)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, Pil0u, heel herkenbaar, ik ben ook een paar keer goed beroerd geweest als ik ineens een soort overdosis koolhydraten binnenkreeg na een strenge periode met heel weinig koolhydraten. Buikpijn en heel erg moe. Wel bijzonder wat voeding met je lichaam doet en hoe snel je blijkbaar ook went aan een ander voedingspatroon.
Het voordeel is dat het je er wel van weerhoudt om al te veel te zondigen.
Alle reacties Link kopieren
dutchsuzanne schreef:
04-01-2019 21:30
Ik ben diabeet en door op mijn koolhydraatinname te letten weet ik mijn bloedwaarde stabiel te houden, maar het is nog nét iets te hoog. Ontbijt en lunch is geen probleem, tussendoortjes stuk minder behoefte aan. Alleen het diner is een crime.

Manlief wilde graag nasi eten. Onlangs gemaakt met bloemkoolrijst, maar ik vond het niet te eten, stond me zo tegen!

Of toch maar gewoon eten en de volgende dag wat strenger opletten met koolhydraten?
Dat zou ik niet doen. Juist dat schommelen is erg slecht.

Hoezo vond je de bloemkoolrijst vies? Ik vind 'm prima te doen. Gekocht of zelf geraspt? En koken hoeft niet hè, dan wordt het snot :)
En gemengd met zilvervliesrijst?
En het ligt er denk ik ook aan wat voor nasi je maakt. Is het dat wat de Nederlandse chinees je voorschotelt of is het meer een dikke prut met rijst er onder. Maakt ook een groot verschil denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een low carb eter, intussen al zo'n 2,5 jaar. Destijds op doktersadvies mee begonnen en ik voel me er echt veel beter bij.

Het beste voel ik me bij 40 tot 50 gram per dag, keto in mijn geval. Ik heb wel periodes dat ik hoger zit, maar zodra ik teveel tarwe ga eten merk ik het direct. Moe, opgeblazen gevoel, aankomen, me snel down voelen en een onrustige huid. Het voelt nu volledig natuurlijk om dan weer terug te gaan naar low carb.
Met wat meer fruit of aardappels gaat het wel goed, maar ik merk dat ik veel soorten fruit nu te zoet vind.

Wat ik vaak eet: Griekse yoghurt met rood fruit en walnoten, ei in allerlei varianten (gekookt, omelet, uitsmijter, eiersalade met zelfgemaakte wrap, met roomkaas en zalm, met bacon, met groenten gebakken...), zelfgemaakte crackers met roomboter en kaas, salades met geitenkaas walnoten bacon en avocado, nasi van bloemkoolrijst met kip en zelfgemaakte pindasaus, wraps van sla met lekkere vulling en zure room en geraspte kaas, vette vis, veel groente (soms gegratineerd).

Tussendoortjes hoef ik niet meer vaak, maar als ik dan wil snacken neem ik wat macadamianoten, kaas, stukje extra pure chocolade, een ei of makreel.

Qua drinken heb ik in periodes dat ik te hoog in khd zit ook enorm veel zin in cola (zero). Daar zag ik 2,5 jaar geleden het meest tegenop, sterk minderen of stoppen met cola. Als ik echter laag genoeg in de khd zak, verdwijnt die trek helemaal. Af en toe drink ik wel droge witte wijn.

Toen ik begon, was er nog lang niet zoveel Nederlandstalige info beschikbaar, dat is de laatste tijd echt verbeterd. Ik heb destijds veel recepten van https://www.dietdoctor.com geplukt en gecombineerd tot mijn eigen maaltijden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Malibu, Hennie voor mij jouw pindasausrecept? Ik heb nog geen lekkere variant kunnen vinden
Alle reacties Link kopieren
mañana schreef:
18-01-2019 15:01
Oh ja, Pil0u, heel herkenbaar, ik ben ook een paar keer goed beroerd geweest als ik ineens een soort overdosis koolhydraten binnenkreeg na een strenge periode met heel weinig koolhydraten. Buikpijn en heel erg moe. Wel bijzonder wat voeding met je lichaam doet en hoe snel je blijkbaar ook went aan een ander voedingspatroon.
Het voordeel is dat het je er wel van weerhoudt om al te veel te zondigen.
Ja! Bijzonder hè? Ben er ook weer even klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
mañana schreef:
16-01-2019 11:05
Ik heb net een mooie nieuwe lunchbox gekocht met allemaal kleine vakjes, dan ziet de lunch/tussendoortjes op het werk er meteen een stuk leuker uit :-)

Wat staat er bij jullie op het menu vandaag?
Ik heb vanmorgen ontbeten met een snee koolhydraatarm brood met oude kaas. Tussendoor een handje walnoten. Als lunch bak ik een tartaartje met daarbij een salade van spinazie, tomaat en avocado (vrije dag vandaag, dus dan kan het iets uitgebreider). Het avondeten wordt een boerenkoolstamppot (aardappels vervang ik door bloemkool) met rookworst. Nu al zin in.
Aardappels vervangen met bloemkool kan ook met een deel knolselder en een beetje prei. Maakt het smeuiiger en minder bloemkool achtig. Schep roomkaas maakt het nog lekkerder.
nina1966 schreef:
18-01-2019 19:26
Aardappels vervangen met bloemkool kan ook met een deel knolselder en een beetje prei. Maakt het smeuiiger en minder bloemkool achtig. Schep roomkaas maakt het nog lekkerder.
Goede tip, Nina, bedankt! Ik vroeg me laatst al eens af hoe ik het beste aardappelpuree kon nabootsen, maar het lukte me niet goed nog met alleen bloemkool, beetje boter en roomkaas. Bleef toch wat korrelig, vond ik. Dit klinkt heerlijk, en ik denk opeens dat pastinaak ook goed zal werken, misschien.
Alle reacties Link kopieren
Pil0u schreef:
18-01-2019 19:19
Malibu, Hennie voor mij jouw pindasausrecept? Ik heb nog geen lekkere variant kunnen vinden

Bij mijn variant gebruik ik:

- 200 ml kokosmelk
- beetje rode peper
- 4 eetlepels pindakaas
- 2 eetlepels sojasaus / 30 ml (weinig koolhydraten in sojasaus, in ketjap manis zit juist veel)
- knoflook (ongeveer half teentje)

Dat in een pannetje op het vuur tot het dik genoeg is. Ik vind het zelf lekker.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik eet op dagen dat ik niet sport max 100gr koolhydraten en op sportdagen ongeveer 125gram. Koolhydraten vollédig weg laten sta ik niet achter. Ik eet wel pasta bijvoorbeeld, maar dan koolhydraatarm en ook koolhydraatbeperkt brood. Ik vind het wel erg jammer en soms ook lastig, dat ik geen kaas kan eten i.v.m. allergie. Kaas wordt in veel recepten gebruikt en dat kan ik dus nergens in doen :( desondanks red ik het verder prima. Ik voel me mentaal ook gewoon echt sterk met koolhydraatbeperkt eten. Fysiek merkte ik altijd heel goed de bloedglucose schommelingen, al na een enkel broodje hagelslag bijvoorbeeld en het is echt heel fijn dat dat er niet meer is :)
Hebben jullie dat ook ..als je soms iemand ziet eten dat je denkt..'jeetje realiseer je je wel wat je binnen krijgt?!' al laat ik mensen in hun waarde en zal ik er niemand op aanspreken. Je let er toch altijd op ofzo..haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat soms ook wel shining star, maar aan de andere kant ben ik zelf ook dik geworden door mijn gevreet en gesnaai. En kan ik daar ook vrij makkelijk weer in vervallen. Blijven opletten dus! Ik ben sinds 2 januari 4,5 kilo kwijt dus gaat goed! Hoe gaat het met de rest? Iemand nog een lekker recept? Ik maak vanavond deze: https://www.oanhskitchen.nl/wednesday-c ... ammkuchen/
Alle reacties Link kopieren
Hoi, onderstaande vraag had ik ook in een ander afval-topic geplaatst, maar daar volgt iedereen verschillende diëten, dus ik denk dat mijn vraag hier beter past:

Slikken jullie vitaminetabletten? Waarom wel/niet? En welk merk?

Ik twijfel erover om dat te gaan doen. Sinds ik een koolhydraatbeperkt dieet volg, eet ik eigenlijk wel meer groente (en ook veel meer verschillende soorten) dan ooit tevoren, maar ik eet nauwelijks meer fruit. 
Overigens ben ik wel minder moe dan eerst, ben deze winter nog niet ziek/verkouden geweest en heb over het algemeen meer energie dan vroeger. Dus mijn weerstand lijkt wel goed te zijn.
Maar misschien dat ik op de lange termijn toch bepaalde vitamines tekort ga komen die ik vroeger uit fruit/brood/aardappels haalde?

Ik eet overigens wel dagelijks 1 of 2 koolhydraatarme crackers en soms ook wel wat bessen of frambozen door de yoghurt. En verder heel veel groente, rauwkost en noten.
Voor mijn gevoel is het slikken van extra vitamine niet echt nodig, maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie ideeën/ervaringen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik een multivitamine voor vrouwen en neem extra magnesium.
Die multi nam ik al voordat ik begon met kha/b.
De magnesium neem ik vooral tegen rusteloze benen s'nachts.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook een multivitamine, en extra vit. D.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Vit D is sowieso geadviseerd als je ouder bent dan 50 als je vrouw bent.
Ik slik vit D en mg.
https://www.voedingonline.nl/page/Nieuw ... -de-winter

https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuw-lic ... d/volledig
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties, ik ga me er eens wat verder in verdiepen. Ik ben nog geen 50, maar het gaat wel hard die kant op, dus dat zijn goede tips om rekening mee te houden.
Zit er overigens veel verschil in de kwaliteit van verschillende merken multivitamines? Is een of ander huismerk net zo goed als een duurdere variant? Ik vind hierover heel veel tegenstrijdige informatie op internet. Wat bevelen artsen/diëtisten aan?
Alle reacties Link kopieren
En meteen een andere vraag, wat zijn jullie favoriete tussendoortjes?
Ik sleep meestal hele bakken met rauwkost mee naar mijn werk, ook wel walnoten, blokjes kaas, gehaktballetjes of stukjes kip.
Verder stukjes pure chocola en soms een zelfgebakken muffin of plakje cake (ik bak veel op basis van kokosmeel).
Maar zo af en toe is iets kant en klaars ook wel heel handig om gewoon in je tas te gooien voor onderweg.

Ik heb sinds kort de repen van Yes chocola/amandel/zeezout ontdekt, echt een traktatie (wel 7 gr koolhydraten, dus niet voor elke dag).
Ook de granola bars met kokos van de Aldi zijn erg goed (en maar 3 gr koolhydraten), die verkruimel ik ook wel eens als een soort muesli door de yoghurt.
Heeft iemand meer van dit soort tips? Ik lees me suf aan etiketten, maar de meeste dieetrepen die ik heb bekeken, bevatten nog best veel koolhydraten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven