Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
quote:casiokid schreef op 22 augustus 2013 @ 22:44:

Op hoeveel gewicht trainen jullie eigenlijk? Biceps en triceps doe ik met twee losse gewichten van 5 kilo, seated row, press, rug, etc dat soort apparaten op 28 kilo. Behalve de Fly, die doe ik op 21. Benen is erg wisselend, sommige op 60 kilo, andere op 42.ik train altijd los. Dus met barbells en dumbells
quote:avina schreef op 26 augustus 2013 @ 16:24:

Even een vraagje; ik heb nu 4 trainingen gehad met Pt. Ik vind het leuk, afwisselend, maar superzwaar! Normaal gesproken hou ik wel van zware lessen zoals bootcamp, daarna ben ik dan ook altijd even kapot, maar snel daarna heb ik juist veel energie. Na deze trainingen heb ik echter het gevoel alsof mijn hele lijf in mootjes is gehakt, echt overal pijn, spierpijn is natuurlijk normaal, maar het voelt toch heel anders dan bij mijn normale trainingen.

Ik heb erna ook vaak hoofdpijn, is dit normaal, moet dit gewoon nog wennen?

De trainingen zijn nogal zwaar qua gewichten, dus dat is dan heel anders trainen dan ik gewend ben. Zijn er mensen die dit herkennen?Ja dat is normaal. Je gaat eraan wennen. Met een cardio training train je je cardio vasculaire stelsel, daar herstel je ook snel van. Met krachttraining train je echt je spieren en daar moet je zeker twee dagen van herstellen. Spierpijn zal snel minder worden maar na een goede training blijf je een zwaar vermoeid gevoel houden
quote:saraislief schreef op 26 augustus 2013 @ 20:31:

Ik ben sinds eind juli begonnen. Eerst ook met een PT om de juiste bewegingen.

Ik ga 3x in de week naar de sportschool:

Maandagavond: 50 min pilates, 50 min highshape. Als ik daarna nog kan 20 min loopband.

Woensdagavond: 70 min kracht. Setjes van 3 aantal 10. Veel met gewichtjes, elastieken, buizen, Total workout oefeningen. Daarna nog 20 min cardio. Ik fiets naar de sportschool, dus zie dat als mijn warmingup

Zaterdagochtend: zelfde als woensdagavond.

Straks zijn de groepslessen weer normaal, kijken of ik dan weer een lesje meepik.

Hou ervan om krachttraining te doen. Ik blijf mezelf uitdagen, ik kan nu 9 x opdrukken! Begon bij 0! Haha doe altijd 3x 10 maar dan zwaarder, als het me opeens goed afgaat. Begeleiding, vragen stellen aan de sporters om je heen. Kijken naar nieuwe oefeningen. Doe altijd alles.

Mijn eten ook aangepast! Houd rekening met eiwitrijk. Lees veel op het internet over gezonde voeding. Mijn koelkast zit vol met groente, fruit. Kastjes vol met superfood en mijn vriezer inmiddels met spelt brood.

Na een maand?

- ik voel me geweldig!

- 1% minder vetpercetage

-1 kilo afgevallen (viel tegen)

En mensen die zeggen, wat zie je er goed uit!

Ik doe het in eerste instantie m af te vallen. Het is allemaal net een beetje teveel arm, teveel buik (ben een appel).

Kost het me moeite?

Zoetekauwer als ik was, kost het me opvallend genoeg geen moeite. Alles wat ik eet vind ik heerlijk! Geniet van mijn kwark met bessen en biologische ongesuikerde muesli en chiazaad.

Ik geniet dat ik zo goed voor mezelf zorg. En het sporten blijf ik doen, want vind het leuk en besef ook dat ik 3x moet gaan om progressie te vertonen!

Liefs!Het is niet echt krachttraining anders zou je niet afvallen. KT is aankomen en je doet dan ook veel minder cardio
Heb ook weleens hoofdpijn na sporten, soort migraine. (Blinde vlekken en slingers voor m'n ogen) Zou kunnen door je suikerspiegel, ik heb het vaak 's ochtends, een uitgebreider ontbijt helpt dan, of iets eten of drinken eiwitshake tussen de oefeningen door.

Zit nu in buitenland vanwege m'n werk, kreeg complimenten over m'n figuur. M'n collega's wilden even m'n spieren voelen en waren behoorlijk onder de indruk dat m'n benen zo hard zijn en m'n armen. Was weer een mijlpaal voor mezelf dat anderen uit zichzelf kunnen zien dat ik veel sport, stiekem trots op mezelf!
Ik haal inmiddels 'n setje van 10 met opdrukken, al zijn ze nog niet allemaal even diep, maar toch! *cheer cheer cheer voor mezelf*
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Goed bezig! Geeft een kick om steeds verder te gaan. Net een full body workout gedaan in de fitness ruimte in Taipei. Heerlijk! Barst nu weer van de energie! Zat een Chinees mannetje heel zielig naar me te kijken omdat ik veel sterker was, haha!

Push ups gaan trouwens makkelijker als je naar voren kijkt, hou wel je lichaam in een rechte lijn. Gaat mij goed af, ook planken. Ik haat alleen de triceps push ups. Zowieso alles wat met triceps te maken heeft. Maar ja, je hebt er zo snel resultaat van dus dan toch maar doorbijten...
Push ups kun je toch beter doen terwijl je naar de grond kijkt? Dus met lange nek? Tenminste dat advies krijg ik in de sportschool. 10 is ook echt mijn max en daarna stort ik in. . Planken terwijl je een been en een arm optilt kan ik echt niet (Superman), maar wie weet komt dat nog. ..
Ik ben ook beginner met krachttraining. Ben ook bereid ver te gaan met sporten en had al veel gesport. Eerste paar weken heeft hard trainen me echt belemmerd in mijn dagelijks gang van zaken: andere sporten en traplopen ofzo. Gewoon zwaar vermoeid gevoel.

Het wordt wel beter en een beetje spierpijn is wel lekker.
quote:yes2carrots schreef op 17 augustus 2013 @ 17:07:

Schiet het ook op wanneer je krachttraining enkel met apparaten doe ipv vrije gewichten?

Want op mijn sportschool hebben ze geen vrije gewichten en had het advies gekregen een andere sportschool te vinden of anders zelf gewichten te kopen..maar goed, ik zit nog ruim 2 maanden aan het contract vast.

Ben trouwens een absolute beginner.

Heb gisteren voor het eerst meegedaan met een les bodypump en kon gisteren na de les nauwelijks de trap op en af Ik ben begonnen met apparaten om blessures te voorkomen en je met apparaten de spiergroepen geconcentreerder aanpakt en ze zo aan krachttraining kunt laten wennen. Nu doe ik veel meer met losse gewichten. Ik zie wel wat in de filosofie.
Avina, als je push ups voor de spiegel doet en probeert naar jezelf te kijken, zul je merken dat je dieper kunt gaan. Naar de grond kijken kan ook hoor, er zijn gewoon meerdere opties.

Je kan ze ook doen met bv een 5 kilo schijf voor je en dan daar op 'landen' met je handen, dus wijd-smal. Heel zwaar.

Ik heb zo'n vermoeden dat komende week zwaar gaat worden.... Stomme jetlag.

Ik train een combi van losse gewichten en apparaten.

Vind de heck squats ook vreselijk zwaar, in zo'n apparaat. Noem het altijd een raketwerper haha. En ik moet zeggen dat m'n lichaam ook vrij sterk is geworden door de grit lessen. Vooral m'n buikspieren.
Vanmiddag moeten overgeven na de training, heeft iemand anders dit wel eens gehad?

Ik was ook wel redelijk zwaar bezig; deadlift, squat, lunges, daarna werd ik enorm misselijk en kon ik amper m'n andere drie oefeningen afmaken.

Het zal wel teveel van het goede zijn geweest.
ja hoor, dan ben je gewoon te diep gegaan. Niet meer doen, het is erg onprettig en levert je niks op.
Even zien of dit topic nog tot leven te wekken is.

Het lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen met andere krachtsporters!

Zelf ben ik nu zo'n 6 mnd bezig mbv een pt.

We doen vooral compound oefeningen, sleeptraining en gebruiken kettlebells. Ook is er veel aandacht voor voeding, mindset en rust. Ik ben dolgelukkig met mijn nieuwe levensstijl en het lijkt me erg leuk om hierover te kunnen forummen met gelijkgestemden!
Hallo,

Ik zit in een dipje. Ben nu inmiddels in mijn 14e week. Heb bijna alle weken 3 x gesport. Heb bijna hele week spierpijn. Heb moeite met mijn lesjes om het vol te houden. Ik merk geen progressie in mijn Uithoudingsvermogen...misschien wel het tegenoveregstelde.

Heb 2 weken geleden een weekje vrij genomen door 1x te trainen om mijn lichaam rust te geven...maar dat heeft niet geholpen.

Doe woensdagavond en maandagavond lessen en zaterdagochtend krachttraining 70min en daarna 15 min hardlopen. Bij de krachttraining zweet ik me te pleuris.

Zie ik verschil??! Geen idee! Sommige zeggen van wel...sommige zeggen mwuah. Ik voel het wel een beetje, waarom schiet het niet op? Moet ik weer een pt'er inschakelen?

Mijn eten is oke....het is veeeel beter dan vroeger denk ik. Maar niet perfect. Ik leg ook geen druk, want heb tijd zat, maar wil nu wel een keer resultaat zien! De Weegschaal gaf -3,5 kilo aan na 3 maanden. Ik durf nu niet meer te kijken :( ziet minder goed in mijn vel...:(
Weet trouwens ook niet of ik goed eet of niet. Sommige zeggen dat ik te weinig eet en sommige zeggen teveel. Zucht
sara 14 weken is natuurlijk veel te kort om resultaat te zien. Wanneer heb je je laatste rustweek gehad? 14 weken op dezelfde intensiteit trainen is niet goed.

Krachttraining in combinatie met te weinig eten slaat nergens op, je hebt juist meer calo's nodig dan je verbrandt
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 oktober 2013 @ 22:33:

sara 14 weken is natuurlijk veel te kort om resultaat te zien. Wanneer heb je je laatste rustweek gehad? 14 weken op dezelfde intensiteit trainen is niet goed.

Krachttraining in combinatie met te weinig eten slaat nergens op, je hebt juist meer calo's nodig dan je verbrandt

2 weken geleden, toen heb ik alleen de maandagavond getraind.

En dan voel ik mij weer schuldig dat ik zo weinig heb gedaan. Komt ook door opmerking van kennis: als ik zoveel trainde was ik nu in topshape, zei ze grrrr. Is 14 weken echt te kort?

Wat is wel goed om te doen? Heb vandaag alleen een groepsles meegedaan ipv 2 en echt vind dat zo erg, maar zelfs dit was lastig.

Qua eten?

Beetje normale dag:

3-4 lepeltjes kwark, fruit erin, biologische muesli met noten, goji bessen, chia zaad.

Tussendoor fruit

Lunch 2 speltboterhammen met biologische pindakaas

Tussendoor fruit

Eten: wat de pot schaft maar altijd groente.

Avond: ongezouten noten
quote:rezaaa schreef op 14 oktober 2013 @ 16:47:

Even zien of dit topic nog tot leven te wekken is.

Het lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen met andere krachtsporters!

Zelf ben ik nu zo'n 6 mnd bezig mbv een pt.

We doen vooral compound oefeningen, sleeptraining en gebruiken kettlebells. Ook is er veel aandacht voor voeding, mindset en rust. Ik ben dolgelukkig met mijn nieuwe levensstijl en het lijkt me erg leuk om hierover te kunnen forummen met gelijkgestemden!Heerlijk zeg! Een pt'er is wel echt een luxe. Hoe vaak train je?
quote:Flitsie schreef op 26 augustus 2013 @ 23:47:

Heb ook weleens hoofdpijn na sporten, soort migraine. (Blinde vlekken en slingers voor m'n ogen) Zou kunnen door je suikerspiegel, ik heb het vaak 's ochtends, een uitgebreider ontbijt helpt dan, of iets eten of drinken eiwitshake tussen de oefeningen door.

Zit nu in buitenland vanwege m'n werk, kreeg complimenten over m'n figuur. M'n collega's wilden even m'n spieren voelen en waren behoorlijk onder de indruk dat m'n benen zo hard zijn en m'n armen. Was weer een mijlpaal voor mezelf dat anderen uit zichzelf kunnen zien dat ik veel sport, stiekem trots op mezelf!Ik val regelmatig in slaap na het sporten....
quote:saraislief schreef op 21 oktober 2013 @ 22:48:

[...]

2 weken geleden, toen heb ik alleen de maandagavond getraind.

En dan voel ik mij weer schuldig dat ik zo weinig heb gedaan. Komt ook door opmerking van kennis: als ik zoveel trainde was ik nu in topshape, zei ze grrrr. Is 14 weken echt te kort?

Wat is wel goed om te doen? Heb vandaag alleen een groepsles meegedaan ipv 2 en echt vind dat zo erg, maar zelfs dit was lastig.

Qua eten?

Beetje normale dag:

3-4 lepeltjes kwark, fruit erin, biologische muesli met noten, goji bessen, chia zaad.

Tussendoor fruit

Lunch 2 speltboterhammen met biologische pindakaas

Tussendoor fruit

Eten: wat de pot schaft maar altijd groente.

Avond: ongezouten noten

Schuldig voelen omdat je niet sport? en waarom doe je in vredesnaam twee lessen op 1 dag? Je eet veel te weinig, als ik uitga van normale porties en standaar diner dan kom ik amper aan 1500 calorieen per dag. En je schema klopt niet als je dubbele lessen doet. Langer dan 90 minuten werkt contraproductief. Je wordt sterker door spierschade en spierherstel, vooral dat laatste onderdeel wordt nogal onderschat. Daarvoor is namelijk rust en voeding nodig.

En wat bedoel je met groepslessen? Doe je krachttraining in groepsverband?
quote:saraislief schreef op 21 oktober 2013 @ 22:52:

[...]

Ik val regelmatig in slaap na het sporten....niet zo raar met zo weinig voeding in je lijf
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 oktober 2013 @ 01:41:

[...]

Schuldig voelen omdat je niet sport? en waarom doe je in vredesnaam twee lessen op 1 dag? Je eet veel te weinig, als ik uitga van normale porties en standaar diner dan kom ik amper aan 1500 calorieen per dag. En je schema klopt niet als je dubbele lessen doet. Langer dan 90 minuten werkt contraproductief. Je wordt sterker door spierschade en spierherstel, vooral dat laatste onderdeel wordt nogal onderschat. Daarvoor is namelijk rust en voeding nodig.

En wat bedoel je met groepslessen? Doe je krachttraining in groepsverband?

Haha ja ik voel me schuldig, want wil zo graag sterk worden.

Langer dan 90 min is slecht? Ik doe groepsleden pilates en highshape dat is een combinatie van veel bewegingen en alle spiergroepen waar veel snelheid in zit. Vind 50 min te weinig dus vandaar de twee lessen. Op de zaterdag altijd in het krachthonk 70min krachttraining en dan 15-20 min hardlopen.

Ik zie echt weinig resultaat! Als ik weinig zou eten zou ik toch afvallen? Dat zie ik niet echt! Mijn week 14 al!

Denk dat ik qua eten nog beter moet opletten.

En misschien doe ik wel verkeerde bewegingen, maar deze zijn afgestemd met pt'er.

@meds wat denk jij? Ik volg graag advies op.
Ik ben geen Meds, maar heb misschien wel wat tips voor je..

Als je je lichaam effectief wil veranderen, moet je je wel realiseren dat de juiste voeding en voldoende rust minstens zo belangrijk zijn als je training.

Kun je in de sportschool vragen om advies mbt je voeding?

Bijvoorbeeld: een paar lepeltjes kwark is voor een baby zelfs te weinig! Ik zou daar zeker 250 ml van maken met daar bovenop nog je toevoegingen in de vorm van noten/zaden/fruit oid.

Als je nu het gevoel hebt dat je alleen maar achteruit gaat qua kracht of uithouding, is dat een serieuze waarschuwing dat je roofbouw pleegt op je lichaam. Je versterkt het niet, je put het uit.

Ik neem bijvoorbeeld iedere 6 weken een hele week rust. Dan doe ik niet aan krachttraining, maar beperk ik me tot wandelen, fietsen, zwemmen en andere lichte vormen van lichaamsbeweging. Als ik daarna weer aan de slag ga, kan ik vaak zelfs met zwaardere gewichten gaan trainen. Hieruit maak ik op dat dit goed werkt voor mijn lichaam.

Sporten hoort je sterker en fitter te maken.

Probeer goed te luisteren naar je lichaam en geef het wat het nodig heeft. Vooral als je er zoveel van vergt door veel, lang en hard te trainen!
te weinig rust en je schema is ongebalanceerd. Je doet veel te veel cardio in verhouding tot kracht en stop die dubbele lessen. En ga beter/ meer eten.

En mensen die zich schuldig of angstig voelen als ze niet kunnen sporten kunnen misschien beter naar een therapeut
quote:rezaaa schreef op 24 oktober 2013 @ 00:11:

Ik ben geen Meds, maar heb misschien wel wat tips voor je..

Als je je lichaam effectief wil veranderen, moet je je wel realiseren dat de juiste voeding en voldoende rust minstens zo belangrijk zijn als je training.

Kun je in de sportschool vragen om advies mbt je voeding?

Bijvoorbeeld: een paar lepeltjes kwark is voor een baby zelfs te weinig! Ik zou daar zeker 250 ml van maken met daar bovenop nog je toevoegingen in de vorm van noten/zaden/fruit oid.

Als je nu het gevoel hebt dat je alleen maar achteruit gaat qua kracht of uithouding, is dat een serieuze waarschuwing dat je roofbouw pleegt op je lichaam. Je versterkt het niet, je put het uit.

Ik neem bijvoorbeeld iedere 6 weken een hele week rust. Dan doe ik niet aan krachttraining, maar beperk ik me tot wandelen, fietsen, zwemmen en andere lichte vormen van lichaamsbeweging. Als ik daarna weer aan de slag ga, kan ik vaak zelfs met zwaardere gewichten gaan trainen. Hieruit maak ik op dat dit goed werkt voor mijn lichaam.

Sporten hoort je sterker en fitter te maken.

Probeer goed te luisteren naar je lichaam en geef het wat het nodig heeft. Vooral als je er zoveel van vergt door veel, lang en hard te trainen!

Dank je wel.

Ik voel me idd niet fitter. De trap op doet al pijn.

Rust. Check

Eten. Meer en gezonder.check

Sporten. Kreeg gisteren de tip half uur kracht, half uur cardio. Hoorde van alles van vet opslaan en vetverbranding. Denk dat ik weer op het internet goed moet gaan kijken met welke bewegingen ik vet verbrand. Hij gaf ook aan dat je lichaamsdelen rust moest geven, in een setje dus benen buik armen en dat 4x herhalen. Ik doe dus 3x armen 3x benen

Had begeleiding maar sportschool is veranderd in basic fit dus helemaal niets meer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven