Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
Flitsie ik snap niks van jouw schema na een KT moet je de getrainde spieren minstens 2 dagen met rust laten. Dus waarom die pumples erbij? Als je drie keer per week KT wilt doen pak dan een splitschema waarbij je alle groepen 1 keer per week goed aanpakt
quote:madelieeefje schreef op 15 augustus 2013 @ 15:38:

Ik lees overal op internet dat je snel vet verliest als je krachttraining doet in combinatie met cardio daarachteraan. Ik snap er nu niets meer van.Je bouwt eerst massa op, dat betekent dat je meer moet eten dan je verbrandt. Je zal dan helaas op vet aankomen. De volgende fase (3 tot 6 maanden later) verander je je intensiteit waardoor je het extra vet verbrandt. Resultaat zal zijn, meer spieren minder vet. Dit zie je aan je figuur maar beslist niet op de weegschaal. Ik ben slanker dan ooit, echter ook zwaarder dan ooit
Als je KT doet en daarna je spieren 2 dagen met rust moet laten, bedoel je dan dat je 2 dagen geen KT mag doen, of helemaal niets? Mag hardlopen of tennissen of volley wel in die rustdagen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 augustus 2013 @ 03:25:

Niet aan beginnen joh

Ik vind vrouwen erg stoer als ze tegen mannen opboksen. Veel mannen vinden het ongelooflijk irritant als een vrouw sterker is dan hij en dat kan ze aanmoedigen om zelf harder te trainen. Als vrouw is het volgens mij heel makkelijk om met mannen te trainen. Mannen kunnen prima rekening houden met vrouwen als ze zien dat ze goed haar best doet.
Leven en beleven
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 augustus 2013 @ 16:36:

[...]

Kom eraan

Waarom open je zelf geen topic: 'Meds voor al uw sportvragen X-D' ??
quote:Flitsie schreef op 15 augustus 2013 @ 15:24:

Ik ben ook onlangs begonnen met krachttraining . Ik sport al ruim 2 jaar behoorlijk intensief en nu is het tijd voor een nieuwe uitdaging! Helaas merk ik dat ik niet afval of vet verlies door alleen te sporten. Nu ben ik op een proteïne dieet om vet te verliezen en spiermassa te behouden, onder begeleiding van mijn sportschool.

Mijn schema is:

Maandagochtend krachttraining

Dinsdagavond grit (high intensity interval training) en evt bodypump

Woensdagochtend krachttraining

Donderdagavond boksbagtraining en grit

Vrijdagochtend krachttraining

Zondagochtend boksbagtraining en grit

Lijkt me leuk wat ervaringen van andere te horen, en evt tips qua schema en voeding.

Ben 1.65 en weeg nu 73, vetpercentage is 34.Hoera, een mede-gritter! Woohoo! Verder niet zo veel zinvols in te brengen in de discussie, maar ik ben gewoon blij een mede-gritter te treffen!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Jaaaahhh grit is verslavend! En de rest, boksen en pump doe ik voorde gezelligheid en boksen om af en toe ff lekker af te reageren. Ben nog wel zoekende naar een haalbaar schema.
Is je grit en krachttraining niet wat dicht op elkaar gepland, 's avonds grit en de volgende ochtend direct krachttraining.. Er wordt toch aangeraden na een grit les sowieso minimaal 24 uur te herstellen? En tussen 2 gritlessen of grit en krachttraining zelfs liever 48 uur, al moet ik eerlijk toegeven dat ik wel eens 24 uur later weer grit hoor...

Het is echt verslavend, ik doe 't nog maar een paar week maar zit er zo lekker door in mijn vel!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Had nergens last van vanmorgen met trainen. Grit is ook cardio. Vandaag rug getraind, mijn zwakke plek, nog heel wat werk aan de winkel. Ook op de weegschaal gestaan, ben aangekomen in spiermassa dus dat gaat goed. Ben erg gemotiveerd om m'n eigen grenzen op te zoeken. Volgens de sportschool is mijn schema goed, ga alleen de bodypump helemaal laten vallen zodat ik me meer op KT kan richten.
quote:missmonroe schreef op 15 augustus 2013 @ 17:32:

[...]

Waarom open je zelf geen topic: 'Meds voor al uw sportvragen X-D' ??dan krijg ik het te druk
als je na een krachttraining niet je rustfase pakt dan train je voor de kat z'n yoni
en met rust bedoel ik niet verder belasten, lichte cardio kan wel, maar geen verdere belasting op je hopelijk beschadigde spier, want dat is wat je doet met KT, je beschadigt je spier en door het HERSTEL (minimaal 48 uur) win je aan kracht.
Nu rust tot maandag. Moet alleen nog zien hoe ik het met m'n baan kan combineren. (Stewardess) gelukkig zitten in de meeste hotels ook sportruimtes. En ik vlieg parttime. En anders oefeningen doen op m'n kamer maar dan zonder gewichten.
Grit is geen lichte cardio
quote:Gamayun schreef op 16 augustus 2013 @ 13:39:

Grit is geen lichte cardio nee en dus niet in zo'n schema geschikt om op die manier te combineren met KT
Ah ja, daar ben ik 't mee eens, liever iets meer tijd ertussen dan 's avonds grit en de volgende ochtend direct weer krachttraining.

Grit is wél erg lekker

Ben nu alleen verkouden, wilde vanavond gaan maar toch maar even overgeslagen. Mijn hoofd zit vol en ik voel me slapjes en ik weet hoe ik me na 5 minuten grit al voel - dat trek ik niet op het moment. Wel balen. Dan maar morgenochtend pump of combat. Stuk lichter.
Schiet het ook op wanneer je krachttraining enkel met apparaten doe ipv vrije gewichten?

Want op mijn sportschool hebben ze geen vrije gewichten en had het advies gekregen een andere sportschool te vinden of anders zelf gewichten te kopen..maar goed, ik zit nog ruim 2 maanden aan het contract vast.

Ben trouwens een absolute beginner.

Heb gisteren voor het eerst meegedaan met een les bodypump en kon gisteren na de les nauwelijks de trap op en af
Vraagje aan meds (of iemand anders die er verstand van heeft).

Ik ben best fanatiek aan het sporten (cardio, maar vooral krachttraining) en ik wil graag na het sporten een eiwitshake nemen voor mijn spieren. Mijn broer heeft nog zo'n pot in huis met eiwitpoeder. Alleen de houdbaarheid is juni 2013. Ik heb het aan hem gevraagd, en hij zegt dat hij het maar 1 keer open heeft gemaakt om te proeven en verder nooit meer aangeraakt heeft (hij vindt het niet lekker). Kan het kwaad om dit nog te gebruiken als ik het binnen nu en een maand opmaak? Ik weet dat je altijd op de houdbaarheid moet letten, maar bij sommige producten hoef je niet zo nauw te letten (alleen dat het misschien wat minder lekker is).
quote:yes2carrots schreef op 17 augustus 2013 @ 17:07:

Schiet het ook op wanneer je krachttraining enkel met apparaten doe ipv vrije gewichten?

Want op mijn sportschool hebben ze geen vrije gewichten en had het advies gekregen een andere sportschool te vinden of anders zelf gewichten te kopen..maar goed, ik zit nog ruim 2 maanden aan het contract vast.

Ben trouwens een absolute beginner.

Heb gisteren voor het eerst meegedaan met een les bodypump en kon gisteren na de les nauwelijks de trap op en af

beter is om te trainen met vrije gewichten maar als het er niet is dan kan het niet, je kan ook met je eigen lichaamsgewicht trainen in bijv. isometrische oefeningen.

Ik zie dat je ook pump doen, dus er zijn wel barbells en losse gewichten aanwezig, daar kom je ook al ver mee hoor.
quote:angelwings19 schreef op 17 augustus 2013 @ 18:13:

Vraagje aan meds (of iemand anders die er verstand van heeft).

Ik ben best fanatiek aan het sporten (cardio, maar vooral krachttraining) en ik wil graag na het sporten een eiwitshake nemen voor mijn spieren. Mijn broer heeft nog zo'n pot in huis met eiwitpoeder. Alleen de houdbaarheid is juni 2013. Ik heb het aan hem gevraagd, en hij zegt dat hij het maar 1 keer open heeft gemaakt om te proeven en verder nooit meer aangeraakt heeft (hij vindt het niet lekker). Kan het kwaad om dit nog te gebruiken als ik het binnen nu en een maand opmaak? Ik weet dat je altijd op de houdbaarheid moet letten, maar bij sommige producten hoef je niet zo nauw te letten (alleen dat het misschien wat minder lekker is).

ik zou het niet weten, ik eet rustig een pak crackers dat een jaar over de datum is maar wat de gesteldheid van dit poeder is weet ik niet.

Shakes zijn overigens onzinnig en duur, je kan ook een beker yogurt nemen met wat fruit of een boterham met rosbief en een gekookt ei.
Op hoeveel gewicht trainen jullie eigenlijk? Biceps en triceps doe ik met twee losse gewichten van 5 kilo, seated row, press, rug, etc dat soort apparaten op 28 kilo. Behalve de Fly, die doe ik op 21. Benen is erg wisselend, sommige op 60 kilo, andere op 42.
Even een vraagje; ik heb nu 4 trainingen gehad met Pt. Ik vind het leuk, afwisselend, maar superzwaar! Normaal gesproken hou ik wel van zware lessen zoals bootcamp, daarna ben ik dan ook altijd even kapot, maar snel daarna heb ik juist veel energie. Na deze trainingen heb ik echter het gevoel alsof mijn hele lijf in mootjes is gehakt, echt overal pijn, spierpijn is natuurlijk normaal, maar het voelt toch heel anders dan bij mijn normale trainingen.

Ik heb erna ook vaak hoofdpijn, is dit normaal, moet dit gewoon nog wennen?

De trainingen zijn nogal zwaar qua gewichten, dus dat is dan heel anders trainen dan ik gewend ben. Zijn er mensen die dit herkennen?
Ik ben sinds eind juli begonnen. Eerst ook met een PT om de juiste bewegingen.

Ik ga 3x in de week naar de sportschool:

Maandagavond: 50 min pilates, 50 min highshape. Als ik daarna nog kan 20 min loopband.

Woensdagavond: 70 min kracht. Setjes van 3 aantal 10. Veel met gewichtjes, elastieken, buizen, Total workout oefeningen. Daarna nog 20 min cardio. Ik fiets naar de sportschool, dus zie dat als mijn warmingup

Zaterdagochtend: zelfde als woensdagavond.

Straks zijn de groepslessen weer normaal, kijken of ik dan weer een lesje meepik.

Hou ervan om krachttraining te doen. Ik blijf mezelf uitdagen, ik kan nu 9 x opdrukken! Begon bij 0! Haha doe altijd 3x 10 maar dan zwaarder, als het me opeens goed afgaat. Begeleiding, vragen stellen aan de sporters om je heen. Kijken naar nieuwe oefeningen. Doe altijd alles.

Mijn eten ook aangepast! Houd rekening met eiwitrijk. Lees veel op het internet over gezonde voeding. Mijn koelkast zit vol met groente, fruit. Kastjes vol met superfood en mijn vriezer inmiddels met spelt brood.

Na een maand?

- ik voel me geweldig!

- 1% minder vetpercetage

-1 kilo afgevallen (viel tegen)

En mensen die zeggen, wat zie je er goed uit!

Ik doe het in eerste instantie m af te vallen. Het is allemaal net een beetje teveel arm, teveel buik (ben een appel).

Kost het me moeite?

Zoetekauwer als ik was, kost het me opvallend genoeg geen moeite. Alles wat ik eet vind ik heerlijk! Geniet van mijn kwark met bessen en biologische ongesuikerde muesli en chiazaad.

Ik geniet dat ik zo goed voor mezelf zorg. En het sporten blijf ik doen, want vind het leuk en besef ook dat ik 3x moet gaan om progressie te vertonen!

Liefs!
Hoi Saraislief

Goed dat je zo lekker aan het sporten bent zeg! Sport je pas sinds juli? en al lekker fanatiek lees ik..

Wat voor oefeningen doe je tijdens de krachttraining?

Ik sport eigenlijk al heel wat jaren (12 jaar fanatiek), maar ben nu dus meer aan het krachttrainen geslagen. Opdrukken enz. komt vooral ook terug in de bootcamp-lessen die ik ook wel vaak deed. Maar nu is het dus echt op kracht met gewichten enz. En dan moet ik gewichten gebruiken die ik amper op kan tillen voor mijn gevoel..wel een uitdaging natuurlijk, maar ik voel me na zo'n training dus wel anders moe dan na een les in de sportschool.

Ik denk dat ik ook hoofdpijn heb omdat ik mijn bovenrug getraind heb en mn nek voel ik ook, dus het zal wel vanuit mijn nek komen.

Voeding is voor jou zo te lezen geen opgaaf..ik moet daar ook nog aan wennen. Ik at niet super ongezond, maar nu probeer ik wel wat bewuster te eten. Dus sport en voeding meer te combineren.
quote:avina schreef op 26 augustus 2013 @ 16:24:

Even een vraagje; ik heb nu 4 trainingen gehad met Pt. Ik vind het leuk, afwisselend, maar superzwaar! Normaal gesproken hou ik wel van zware lessen zoals bootcamp, daarna ben ik dan ook altijd even kapot, maar snel daarna heb ik juist veel energie. Na deze trainingen heb ik echter het gevoel alsof mijn hele lijf in mootjes is gehakt, echt overal pijn, spierpijn is natuurlijk normaal, maar het voelt toch heel anders dan bij mijn normale trainingen.

Ik heb erna ook vaak hoofdpijn, is dit normaal, moet dit gewoon nog wennen?

De trainingen zijn nogal zwaar qua gewichten, dus dat is dan heel anders trainen dan ik gewend ben. Zijn er mensen die dit herkennen?Jaren terug was ik erg fanatiek, zat op het CIOS en werkte op een sportschool. Ik dacht voor de verandering ook eens aan een PT, was ook een leuke aanbieding voor zoveel uren.. Man man man ik dacht dat ik dood ging!! Vlak daarna werd ik ziek, dus toevallig is het ook bij dat ene uurtje gebleven. Maar dat vergeet ik nooit meer, wat een verschil zeg! Wel een flinke uitdaging uiteraard. Ik zou het wel weer willen, eventueel wanneer ik nog wat fitter ben, maar vind het te duur..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven