Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
O, sorry

VP = vetpercentage (onmogelijk te meten via een weegschaal en handmeter. Beter is een 9-punts tangmeting via een goede dietist of sportinstructeur)

BMI = gewicht gedeeld door je lengte in het kwadraat.
Dank.

Dacht meer aan eerdere posts hier: droog trainen, bulk trainen etc.

Is echte kennersmaterie denk ik.
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 22:35
0.00% gewijzigd
quote:troelalaaaatje schreef op 26 december 2013 @ 13:29:

Dank.

Dacht meer aan eerdere posts hier: droog trainen, bulk trainen etc.

Is echte kennersmaterie denk ik.

droog = dumpen van vet.

bulken = spiermassa kweken (en dus ook aankomen met als neveneffect extra vet, dat raak je dan weer kwijt als je gaat cutten (droog trainen)
quote:Melpomene schreef op 24 december 2013 @ 11:52:

MIjn boodschap is dus: kijk naar wat voor jou goed is. Hou een schema 4 weken aan, en meet je resultaten. Pas het daarna weer aan.

Niemand heeft de 'waarheid' op sportgebied in pacht.

Is 4 weken niet erg snel? Dan kun je toch bijna nog geen resultaten zien? Ik heb altijd begrepen dat je wel een jaar moet trainen voor je echt verschil kunt zien aan je lichaam.

Ik ben nu een maand bezig en ik geloof niet dat ik al iets zie aan mijn lichaam. Ik was heel even een halve kilo afgevallen maar nu na de kerst zit er weer een kilo bij

Verder ziet alles er wel zo'n beetje hetzelfde uit volgens mij. Ik kan me voorstellen dat als je al weinig vet op je lichaam hebt, je eerder de spierontwikkeling ziet. Bij mij zit het onder een laagje vet.

Afijn, ik ga morgen weer vol goede moed aan de gang. Die 2 x fitnessen in de week is toch in ieder geval beter dan helemaal niets denk ik dan maar.
@Melpomene, je hebt het over meten. Bedoel je dan vetpercentage en conditie enzo? Misschien kan ik dan beter een paar weken wachten. De feestdagen zullen niet echt meehelpen denk ik
@s.y.s., train je thuis met kettlebells of op de sportschool? Ik stond er laatst ook voor om ze te kopen maar ik heb geen idee wat voor oefeningen je ermee kunt doen. Op de sportschool hebben ze alleen gewone gewichten en halters.
Met een week of 6-8 kun je, als je serieus bezig bent, wat resultaten zien. Beste manier om progressie te zien is regelmatig foto's te maken
Hello,

Ik ben vrij nieuw hier, maar ben sinds kort ook weer begonnen met krachttraining. Ik en mijn vriend hebben een eigen sportkamer en trainen nu (bijna) elke dag. Steeds andere spiergroepen. Van de zomer ook gedaan, maar heeft een tijdje stilgelegen. Nu weer wat nieuwe dingetjes gekocht en een (bikini)vakantie in het verschiet, dus de motivatie is er weer!

quote:mrssomething schreef op 29 december 2013 @ 13:06:

[...]

Is 4 weken niet erg snel? Dan kun je toch bijna nog geen resultaten zien? Ik heb altijd begrepen dat je wel een jaar moet trainen voor je echt verschil kunt zien aan je lichaam.

Ik ben nu een maand bezig en ik geloof niet dat ik al iets zie aan mijn lichaam. Ik was heel even een halve kilo afgevallen maar nu na de kerst zit er weer een kilo bij

Verder ziet alles er wel zo'n beetje hetzelfde uit volgens mij. Ik kan me voorstellen dat als je al weinig vet op je lichaam hebt, je eerder de spierontwikkeling ziet. Bij mij zit het onder een laagje vet.

Afijn, ik ga morgen weer vol goede moed aan de gang. Die 2 x fitnessen in de week is toch in ieder geval beter dan helemaal niets denk ik dan maar.Ik ben nu een kleine week bezig. Elke dag 20 minuutjes. 1x hardgelopen tussendoor. Ik zie nu al (een beetje) verschil :-)
quote:mrssomething schreef op 29 december 2013 @ 13:12:

@s.y.s., train je thuis met kettlebells of op de sportschool? Ik stond er laatst ook voor om ze te kopen maar ik heb geen idee wat voor oefeningen je ermee kunt doen. Op de sportschool hebben ze alleen gewone gewichten en halters.Kwam vandaag een heel goed filmpje tegen: http://www.youtube.com/watch?v=-8JbTKR50rk

Onze kettlebells zijn vandaag binnengekomen dus ik ga maar eens aan de slag met deze oefeningen!
Hm. ik doe toch iets niet goed blijkbaar. Ik kan echt geen verschil ontdekken. Misschien inderdaad toch maar foto's nemen.

Maar zoals ik al eerder zei, zelfs na 3 jaar hardlopen (2 x in de week) heb ik geen enkele verbetering aan mijn lichaam gezien.

Ik hou het er maar op dat ik zonder sporten zeker 10 kilo zwaarder zou zijn
Ik evalueer elke vier weken. Dan weet je welke richting je gaat, en weet je ook hoe je je voelt bij een training. De twee weken daarna train ik maximaal, en stop dan een dag of vier, vijf, een soort deload.

Meten doe je niet alleen op de weegschaal, maar ook met de spiegel, een lint en een vetmeter. Als je consequent meet, steeds op dezelfde locaties en onder dezelfde omstandigheden, krijg je een goed idee.
quote:mrssomething schreef op 02 januari 2014 @ 13:38:

Hm. ik doe toch iets niet goed blijkbaar. Ik kan echt geen verschil ontdekken. Misschien inderdaad toch maar foto's nemen.

Maar zoals ik al eerder zei, zelfs na 3 jaar hardlopen (2 x in de week) heb ik geen enkele verbetering aan mijn lichaam gezien.

Ik hou het er maar op dat ik zonder sporten zeker 10 kilo zwaarder zou zijn Afhankelijk van je doel is hardlopen misschien niet de beste training voor jou.
quote:mrssomething schreef op 02 januari 2014 @ 13:38:

Ik hou het er maar op dat ik zonder sporten zeker 10 kilo zwaarder zou zijn

Ik heb niet alles gelezen, dus sorry als je het al hebt benoemd, maar kan het aan je voeding liggen?

Verder kun je misschien bij het hardlopen eens intervaltrainingen proberen?
@peanut-butter , het zou nog aan mijn voeding kunnen liggen ja. Al let ik wel erg op wat ik eet. Het ontbijt sla ik over en dat is slecht, dat weet ik ja, maar ik krijg er echt niets in. Soms een banaantje.

Tussen de middag 2 boterhammen (bruin of volkoren) meestal met kipfilet, 's avonds groente met een stukje zalm of een klein stukje rundvlees of stamppot en dan zonder vlees of worst. Verder snoep ik wel eens wat chocolade maar verder nauwelijks iets. Wat fruit nog. Ik eet geen koek, ik drink geen alcohol, chips laat ik ook staan. Een enkel keertje zondig ik met feestdagen of verjaardagen. Dus tja, ik zou niet weten wat ik nog weg moet laten. Ik ben helaas niet gek op rauwkost. Sla met tonijn of gerookte kip vind ik wel lekker maar tomaat en komkommer vind ik echt konijnenvoer.

Het hardlopen heb ik echt even on hold gezet. Wat dat betreft klopt het wel wat @Melpomene zegt, hardlopen is niet mijn sport. Ik vind het echt niet leuk. Dus ik vind het nog knap dat ik het zo lang heb volgehouden. Mijn motto is als je er niets aan doet om het te veranderen, mag je er ook niet over klagen dus ik blijf wel volhouden met sporten. Alleen jammer dat het zo weinig helpt

Ik stond vanmorgen bij de action voor kettlebells (aanbieding) maar die waren allemaal al op. Op de 2 kg na maar dat vind ik te licht. Dat schoot ook niet op dus.

Ik had vanmorgen in de spiegel wel het idee dat ik een klein beetje verbetering zie aan mijn lichaam. Maar ja het gaat niet van de blubbermodus ineens in de fitnessmodus natuurlijk, dat snap ik ook wel. Alleen hoop ik daar stiekem wel op
Nou, vind het idd knap dat je zo lang volhoudt zonder resultaten te zien!!

Wat betreft je voeding.. je eet idd eerder te weinig dan te veel. Miss kun je proberen om wat vaker (kleinere porties) te eten om je stofwisseling op gang te houden. Ontbijt overslaan is inderdaad geen goeie. Ik zou als ik jou was proberen in de ochtend een smoothie weg te knallen. Bijv yoghurt(/kwark), havermout en bevroren mango stukjes in de blender? Jammmm superlekker. En ideaal als je in de ochtend niks wegkrijgt. Gewoon lekker drinken.

Nee haha ik sta ook na elke work out voor de spiegel. Maar helaas gaat het ook weer niet ZO snel. Zou wel mooi zijn. Dan zou ik héél gemotiveerd zijn haha.
Ik kom ook even binnenvallen! Maar geloven jullie in 'spiergeheugen'? Ik heb een jaar best intensief getraind maar door omstandigheden gestopt en nu weer sinds kort begonnen. Maar valt toch weer tegen om alle baby gewichtjes uit de rekken te halen :( een jongen in de sportschool had het over spiergeheugen? Volgens hem zou ik weer sneller op mijn oude niveau zitten. Ik moest eerst lachen toen hij het zei maar het zou leuk zijn als het zou bestaan
Ik weet er niets over, maar ik kan me goed voorstellen dat het zo is. Bij hardlopen werkt het ook een beetje op die manier: Vroeger hield ik nog geen 2 km vol, vervolgens kunnen trainen tot 15 km. Toen ik 7 maanden gestopt was met hardlopen en het weer oppakte hield ik het direct 5km vol en zat ik binnen no time weer op mijn oude niveau. Sneller dan de eerste keer.

Ik kan me best voorstellen dat dit met krachttraining hetzelfde werkt. Ik denk niet dat je helemaal terug bij af bent....
Nou ik heb inmiddels kettlebells aangeschaft. Ben begonnen met 4 en 6 kilo. Zaterdag begonnen en meteen spierpijn

Vandaag weer een keer dus ik hoop dat het morgen meevalt want dan ga ik weer naar de sportschool.

Nog steeds 0,0 resultaat op de weegschaal en in de spiegel hooguit een heel klein beetje.

Ik blijf toch goede hoop houden dat ik deze zomer eindelijk eens zonder schaamte in bikini kan rondlopen
quote:ysl schreef op 11 januari 2014 @ 15:15:

Ik kom ook even binnenvallen! Maar geloven jullie in 'spiergeheugen'? Ik heb een jaar best intensief getraind maar door omstandigheden gestopt en nu weer sinds kort begonnen. Maar valt toch weer tegen om alle baby gewichtjes uit de rekken te halen :( een jongen in de sportschool had het over spiergeheugen? Volgens hem zou ik weer sneller op mijn oude niveau zitten. Ik moest eerst lachen toen hij het zei maar het zou leuk zijn als het zou bestaanZeker. Zo werkt het bij mij altijd wel.
Hallo,

ik heb helaas nog geen verbluffende resultaten te melden. Het enige wat ik kan merken is dat ik meer honger heb maar ik hou mijn normale eetpatroon aan want daarmee val ik ook al niet af. Laat staan als ik nog meer ga eten.

Nu viel mij vorige week ineens op dat mijn knieeën wel erg kraken als ik de Leg extension gebruik. Ik vroeg al aan de begeleider of dat normaal is en het kwam door de grote belasting zei hij maar echt normaal was het niet. Beetje jammer dat hij verder niet zei wat ik ermee moet. Ik heb het gewicht maar niet verder verhoogd ook al zou dat wel kunnen (zit nu op 35 kg). Mijn knieeën hebben altijd wel licht gekraakt, ook met hardlopen enzo, maar nu is het wel erger. Het doet geen pijn maar ik vind het ook niet echt lekker klinken zeg maar. Twijfel nu dus een beetje wat ik moet doen. Ik wilde juist lunges en squats gaan invoeren in mijn training maar dat is ook weer behoorlijk belastend voor je knieeën natuurlijk. Lastig hoor dat ouder worden. Ik gooi het daar tenminste maar op
Ik deed kracht en daarna op advies overgegaan op cardio. Vind het heerlijk om 1,5 uur te zweten! Het resultaat na 3 maanden cardio? 1 kilo. Jezus.

Ik snap eerlijk gezegd helemaal niets meer van dit hele sporten. Iedereen zegt wat anders en ik zweet me suf maar val niets af. Ook kledingmaat is niet minder hoewel ik er er wel strakker uitzie.

Ik loop nu 1 tot 2x hard om in april 10 km te rennen. We zitten nu op 3x 6min en 1x3 min.

Daarnaast 3x sportschool.

Daar ga ik vanaf nu:

5 min opwarmen

30-45 min kracht met zware gewichten blijkbaar en concentratie op verschillende groepen,

En DAARNA cardio 30-45 min. Had inmiddels al wel in de gaten dat kracht na cardio niet werkt.

Zal daarnaast waarschijnlijk ook 1x in de week squashen ipv cardio.

Wat betreft eten:

Ik kan geen kwark meer zien! Maar de lijn:

Max 2 speltbrood op een dag met mager beleg (pindakaas, 20+ kaas, pindakaas)

Max 3 stuks fruit op een dag

Max 3 wijn in de week

En voor de rest zie ik het wel...

Ik ga die verdomde Weegschaal niet meer op! Maar ga morgenochtend eens beginnen met meten.

Ben nu in totaal 6 maanden bezig en of ik eet heel raar, of mijn lichaam is raar. Stomme shitzooi.
quote:ysl schreef op 11 januari 2014 @ 15:15:

Ik kom ook even binnenvallen! Maar geloven jullie in 'spiergeheugen'? Ik heb een jaar best intensief getraind maar door omstandigheden gestopt en nu weer sinds kort begonnen. Maar valt toch weer tegen om alle baby gewichtjes uit de rekken te halen :( een jongen in de sportschool had het over spiergeheugen? Volgens hem zou ik weer sneller op mijn oude niveau zitten. Ik moest eerst lachen toen hij het zei maar het zou leuk zijn als het zou bestaanzeker, dat is ook aangetoond. Maar je spiergeheugen bouw je vooral op in je jeugd. Was je als tiener atletisch dan kan je dat als volwassene ook weer bereiken.
van cardio val je niet af. Afvallen is een combinatie van eten en bewegen. Kracht is belangrijker dan cardio
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 februari 2014 @ 18:26:

van cardio val je niet af. Afvallen is een combinatie van eten en bewegen. Kracht is belangrijker dan cardio

Sorry maar dit vind ik echt onzin...... tuurlijk val je van cardio wel af!

Ik heb ooit een periode gehad dat ik 3 ochtenden in de week 45 min op de crosstrainer stond en de kilo's vlogen eraf. En dit ging gewoon heel geleidelijk. Enneh.. cardio = toch bewegen?

Ik combineer ook cardio met kracht en het werkt prima om af te vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven