Lijf & Lijn alle pijlers

Low carb advies gezocht

11-02-2017 22:49 382 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds een krappe 3 weken begonnen met low carb eetpatroon.

(Geen aardappels, brood, rijst, pasta).

Alleen twijfel ik aan m'n voedingspatroon.

Hopelijk is hier iemand met ervaring.

Overzicht:

Ontbijt 150-200 gram Turkse yoghurt met verschillende zaden en noten

Tussendoor: een klein handje nootjes

Lunch: omelet van 2 eieren met groente

T: vaak niet

Diner: salade of groentes met vlees of vis

Verder drink ik water of groene thee. Aantal keer per week 1-2 glazen cola light.

Het gaat bij mij voornamelijk om m'n buik.

Is dit een goed schema?

Of andere tips?

Bedankt alvast
quote:jaw schreef op 14 februari 2017 @ 15:59:

[...]

Vreemde aanname, vind ik dat. Je kent de cyclus, je weet dat glucose de meest efficiënte brandstof is, je weet dat alle gewervelde wezens op deze planeet deze zelfde glucose gebruiken via de citroenzuur cyclus, en toch beweer jij dat de primaire bron voor deze glucose, namelijk koolhydraten, niet gezond zouden zijn? Oftewel, mensen zouden puur vleeseters moeten worden, omdat planten koolhydraten maken en we die dus niet zouden mogen eten, en ook niet de dieren die leven van deze planten.

Idd, vlees eten! Koolhydraten in planten zijn polysacchariden. Deze zijn te verdelen in zetmeel of vezels. Vezels uit groenten zijn oplosbaar en gaan door de darmflora naar buiten. Ze worden derhalve niet als energie gebruikt en hebben dus geen invloed in citroenzuurcyclus. Dus wat groenten per dag daar is niets mis mee.

Ik snap dan jouw stuk ook niet, want enerzijds zeg je dat alle gewervelde dieren een glucoseverbranding gebruiken en anderzijds zeg je dat we vleeseters zouden moeten worden, waarmee je impliciet aangeeft dat die niet op een glucoseverbranding draaien, maar leeuwen zijn ook gewervelde dieren wat dus wil zeggen dat niet alle gewervelde dieren op een glucoseverbranding draaien.

Een glucoseverbranding is idd efficiënter en daarom prefereert het lichaam de koolhydraten boven vet, punt alleen is dat jouw voorraad glycogeen, maar beperkt is en je snel moet bijvullen, want anders is het een hongerklop.

Maar dat wil niet zeggen dat een vetverbranding bij afwezigheid van glucose niet efficiënt kan zijn. Ik merk er helemaal niets van. Ik doe ontzettend zware krachttraining op 3 dagen 1600 kcal per dag en terwijl ik 16 uur niet gegeten heb en ik presteer beter dan ik ooit heb gedaan op een suikerverbranding en ik heb totaal geen last van energietekorten, want ik haal alles uit mijn vetvoorraad. Prima systeempje hoor.
quote:Cateautje schreef op 14 februari 2017 @ 16:10:

[...]

Alleen zuivel vanwege inderdaad de lactose, het melksuiker. Eieren eet ik wel, dagelijks, maar ik zie het niet zitten om meer dan twee eieren per dag te eten en ik lust alleen bonen met de saus en dat mag ik niet meerBonen (witte bonen, boterbonen, kikkererwten, sperziebonen) met een lekkere dressing van olijfolie, wijnazijn, provencaalse kruiden, feta en olijven! Heerlijk en weinig koolhydraten.
quote:strikjemetstippels schreef op 14 februari 2017 @ 16:03:

[...]

Met voorbeelden dan, al ben ik daar niet goed in en aannemende dat jij gelijk hebt mbt koolhydraten: Als persoon A met hoge koolhydraten inname 30 kg te veel weegt, zal een evenredige verdeling van eiwitten/koolhydraten/vetten maar totale energie inname met 25% verminderd hem een vrij lineaire afname van gewicht tov tijd op leveren. En wie weet,als hij zijn macro's ook aan past naar weinig koolhydraten, is er sprake van een negatieve exponentiële functie.

Niet precies, bij een 25% vermindering van totale energie inname zal de gewichtsafname eerder verlopen via een natuurlijk-logaritmische kromme, oftewel, men valt eerst wat sneller af, waardoor men minder eigen gewicht dagelijks meedraagt waardoor men minder energie nodig heeft waardoor men minder reserves hoeft aan te spreken waardoor men dus in de loop van de tijd steeds langzamer afvalt tot men weer stabiliseert zolang men dezelfde mindere energie inname blijft aanhouden bij dezelfde activiteit.

Weinig koolhydraten stimuleert echter wel de vetverbranding van de reserves beter waardoor dat deel sneller verloopt qua tijd.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:strikjemetstippels schreef op 14 februari 2017 @ 16:03:

[...]

Ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg,want ik bedoelde in feite wel ongeveer wat je net zei.

Wat je nu zegt ben ik het niet mee eens, want er is wel degelijk een verband tussen aankomen/afvallen en energie inname/energie verbranding (A). Tegelijkertijd kan ook (B) waar zijn. ik zie de moeilijkheid daar van niet zo. Je zou nieuwe functie (C) kunnen introduceren middels diff. vergelijking als je wil, maar ik zie B meer als onderdeel van A, of onder specifieke omstandigheden.

Misschien heeft het te maken met benaderingen van uit onze achtergronden (jaw en jij hebben er vast meer verstand van dan ik specifiek op voedsel en redeneren daar ook van uit).

Met voorbeelden dan, al ben ik daar niet goed in en aannemende dat jij gelijk hebt mbt koolhydraten: Als persoon A met hoge koolhydraten inname 30 kg te veel weegt, zal een evenredige verdeling van eiwitten/koolhydraten/vetten maar totale energie inname met 25% verminderd hem een vrij lineaire afname van gewicht tov tijd op leveren. En wie weet,als hij zijn macro's ook aan past naar weinig koolhydraten, is er sprake van een negatieve exponentiële functie.

Ik ben dan weer heel slecht in algebra. Ik snap je denk ik wel en theoretisch zal het best wel kloppen, maar ga maar eens met (vnl vrouwen) praten en die zullen je allemaal vertellen dat het lekker loopt en na een paar weken, bam! blijft de weegschaal hangen. Vaak gaan ze dan nog minder eten en nog meer sporten en dat heeft een klein beetje effect, maar in no time staat de weegschaal weer stil.

Puur sec, zal het kloppen wat je zegt, maar een droge vergelijking combineren met een ander vakgebied, in dit geval biochemica, wordt erg lastig denk ik. Natuurlijk is er een verband tussen Energie in/ uit en afvallen aankomen, maar wat is dat verband dan in %, of kg's of tijd of wat dan ook?
quote:Cateautje schreef op 14 februari 2017 @ 16:10:

[...]

Alleen zuivel vanwege inderdaad de lactose, het melksuiker. Eieren eet ik wel, dagelijks, maar ik zie het niet zitten om meer dan twee eieren per dag te eten en ik lust alleen bonen met de saus en dat mag ik niet meer

Ja, de saus is vaak het probleem. Zaken als tomatensaus bevatten heel veel koolhydraten/suikers.

Misschien iets van sla soorten op smaak gemaakt met noten of pitten, wat uitgebakken spek en als dressing iets op olie basis.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:jaw schreef op 14 februari 2017 @ 16:24:

[...]

Niet precies, bij een 25% vermindering van totale energie inname zal de gewichtsafname eerder verlopen via een natuurlijk-logaritmische kromme, oftewel, men valt eerst wat sneller af, waardoor men minder eigen gewicht dagelijks meedraagt waardoor men minder energie nodig heeft waardoor men minder reserves hoeft aan te spreken waardoor men dus in de loop van de tijd steeds langzamer afvalt tot men weer stabiliseert zolang men dezelfde mindere energie inname blijft aanhouden bij dezelfde activiteit.

Weinig koolhydraten stimuleert echter wel de vetverbranding van de reserves beter waardoor dat deel sneller verloopt qua tijd.Mwah, ik denk dat je óvergewicht best lang lineair blijft verliezen als je je inname met 25% vermindert (van wat je nodigt hebt he, dus dat is ook dynamisch).
quote:jaw schreef op 14 februari 2017 @ 16:36:

[...]

Ja, de saus is vaak het probleem. Zaken als tomatensaus bevatten heel veel koolhydraten/suikers.

Misschien iets van sla soorten op smaak gemaakt met noten of pitten, wat uitgebakken spek en als dressing iets op olie basis.

Dat eet ik in de middag al, een salade, met tomaten, twee eieren en Belgische mayo. Daarom weet ik het dus even niet meer.

Heb zitten denken aan pannekoeken van amandelmeel, maar dat spul is waanzinnig duur.
quote:spell68 schreef op 14 februari 2017 @ 16:14:

[...]

Maar dat wil niet zeggen dat een vetverbranding bij afwezigheid van glucose niet efficiënt kan zijn. Ik merk er helemaal niets van. Ik doe ontzettend zware krachttraining op 3 dagen 1600 kcal per dag en terwijl ik 16 uur niet gegeten heb en ik presteer beter dan ik ooit heb gedaan op een suikerverbranding en ik heb totaal geen last van energietekorten, want ik haal alles uit mijn vetvoorraad. Prima systeempje hoor.

Is gedeeltelijk ook training van het lichaam. Als je jouw lichaam traint om snel vet om te zetten, dan is die dat gewend. Hetzelfde met bijvoorbeeld lange afstand lopers die hun lichaam hebben getraind om snel melkzuur uit de spieren af te voeren. Krachtsporters hebben hun spieren getraind om gedurende een korte inspanning zo efficiënt mogelijk hun spieren te gebruiken gedurende een korte inspanning.

Die hongerklop (man met de hamer) zal jij niet hebben wanneer je al continue in ketogene toestand bevind.

In vlees zit trouwens ook Glycogeen.
quote:strikjemetstippels schreef op 14 februari 2017 @ 16:46:

[...]

Mwah, ik denk dat je óvergewicht best lang lineair blijft verliezen als je je inname met 25% vermindert (van wat je nodigt hebt he, dus dat is ook dynamisch).Ik heb de helft gegeten met koolhydraten en viel niet af.
quote:Cateautje schreef op 14 februari 2017 @ 16:48:

[...]

Ik heb de helft gegeten met koolhydraten en viel niet af.Mja, ik 10 kilo in ~8 maanden op een al gezond gewicht en geen crash dieet, zonder sport.
quote:spell68 schreef op 14 februari 2017 @ 16:25:

[...]

Ik ben dan weer heel slecht in algebra. Ik snap je denk ik wel en theoretisch zal het best wel kloppen, maar ga maar eens met (vnl vrouwen) praten en die zullen je allemaal vertellen dat het lekker loopt en na een paar weken, bam! blijft de weegschaal hangen. Vaak gaan ze dan nog minder eten en nog meer sporten en dat heeft een klein beetje effect, maar in no time staat de weegschaal weer stil.

Puur sec, zal het kloppen wat je zegt, maar een droge vergelijking combineren met een ander vakgebied, in dit geval biochemica, wordt erg lastig denk ik. Natuurlijk is er een verband tussen Energie in/ uit en afvallen aankomen, maar wat is dat verband dan in %, of kg's of tijd of wat dan ook?Ha, biochemie en chemie hangen van droge wiskunde aan elkaar hoor
quote:strikjemetstippels schreef op 14 februari 2017 @ 16:51:

[...]

Mja, ik 10 kilo in ~8 maanden op een al gezond gewicht en geen crash dieet, zonder sport.Zo zie je maar dat iedereen anders is en dus anders reageert op voedsel. Wat dat betreft is discussie dus geheel overbodig. Iedereen heeft gelijk voor zichzelf.
quote:Cateautje schreef op 14 februari 2017 @ 16:47:

[...]

Dat eet ik in de middag al, een salade, met tomaten, twee eieren en Belgische mayo. Daarom weet ik het dus even niet meer.

Heb zitten denken aan pannekoeken van amandelmeel, maar dat spul is waanzinnig duur.Wat is er trouwens mis met twee bruine boterhammen 's ochtends? Geeft een goede energie piek om op te starten, zolang je er dan ook gebruik van maakt. Heeft vezels en zetmeel. Naar mijn idee valt men juist het beste af wanneer men voldoende nachtrust neemt en dan ook al een tijdje voor het slapen geen suikers of koolhydraten (inclusief alcohol) meer heeft gegeten, maar eiwitten en vetten. Op die manier heeft het lichaam de hele nacht amper insuline nodig voor de verwerking van een hoger bloedsuiker gehalte dus kan het beter aan de slag met glucagon, en daarnaast is er dan toch weinig vraag naar een snelle energie toevoer. Een rondje hardlopen/sporten voor het slapen om de spieren 'te verzuren' helpt dan ook om dat proces op te starten
Oh, wat veel afvallers in die eerste dagen vaak meten is hun vochtverlies. 2 liter vocht is echt niet veel om te verliezen, maar weegt wel 2 kg. Een dieet speelt ook daar vaak op in.
quote:jaw schreef op 14 februari 2017 @ 16:57:

[...]

Wat is er trouwens mis met twee bruine boterhammen 's ochtends? Geeft een goede energie piek om op te starten, zolang je er dan ook gebruik van maakt. Heeft vezels en zetmeel. Naar mijn idee valt men juist het beste af wanneer men voldoende nachtrust neemt en dan ook al een tijdje voor het slapen geen suikers of koolhydraten (inclusief alcohol) meer heeft gegeten, maar eiwitten en vetten. Op die manier heeft het lichaam de hele nacht amper insuline nodig voor de verwerking van een hoger bloedsuiker gehalte dus kan het beter aan de slag met glucagon, en daarnaast is er dan toch weinig vraag naar een snelle energie toevoer. Een rondje hardlopen/sporten voor het slapen om de spieren 'te verzuren' helpt dan ook om dat proces op te startenHet is juist die piek waar ik van af moet in verband met diabetes. Ik wil helemaal van granen af, maar heb het allemaal nog niet gevonden hoe ik dat moet doen.
Ik zit op -12 en eet volkoren brood en aardappels plus rijst en volk pasta. Frisdrank snoep en pakjes en zakjes skippen!

Kennis van mij os 15 kilo kwijt door koolhydraatarm te eten. Zit nu weer 10 kilo aan... tja... ze ging helemaal los na een tijdje plus ze had tekorten In volk. Brood zit ook jodium etc . Aardappels vol vezels en vitamine
quote:Cateautje schreef op 14 februari 2017 @ 17:05:

[...]

Het is juist die piek waar ik van af moet in verband met diabetes. Ik wil helemaal van granen af, maar heb het allemaal nog niet gevonden hoe ik dat moet doen.

Ja, de insuline piek, wanneer je lichaam denkt dat er veel glucose wordt aangevoerd. Dan zijn voedingsmiddelen met veel korte zetmeel ketens of glucose niet direct het beste. Dus granen, rijst, mais, aardappelen moet je dan vermijden evenals vruchten. Terwijl trage koolhydraten wel weer kunnen.

Toch maar gebakken eieren met spek 's ochtends, een omelet/roerei met groentes/kruiden.
quote:Louise70 schreef op 14 februari 2017 @ 17:05:

Ik zit op -12 en eet volkoren brood en aardappels plus rijst en volk pasta. Frisdrank snoep en pakjes en zakjes skippen!

Kennis van mij os 15 kilo kwijt door koolhydraatarm te eten. Zit nu weer 10 kilo aan... tja... ze ging helemaal los na een tijdje plus ze had tekorten In volk. Brood zit ook jodium etc . Aardappels vol vezels en vitamineIk pak mijn jodium ook uit de jozo jodium-zout, dat anders in brood zit.

Brood zit ook jodium etc . Aardappels vol vezels en vitamineKlopt, aan brood wordt jodium toegevoegd. Daarvan krijg ik nu te weinig binnen, hier neem ik een supplement voor. Voor de rest krijg ik voldoende vezels en vitaminen binnen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

ze ging helemaal los na een tijdje Helemaal los gaan is natuurlijk nooit goed. Vraag me af of zij voldoende vetten at. Minderen met koolhydraten is niet genoeg.

Ik heb ook het 'standaard' dieet wat een diëtiste voorschrijft gedaan. Voor sommigen zal het werken (zoals voor jou), maar voor mij was het niet goed: ik sleepte me van eetmoment naar eetmoment: 6 koolhydraatrijke eetmomenten per dag. Ik voelde me moe en viel niet af. Mijn lichaam reageert niet goed op koolhydraten uit brood/pasta/rijst/crackers en de bijbehorende insuline-piek.

Voorbeeld menu diëtisten dieet:

Ontbijt:

1 sneetje bruin/volkorenbrood;

Beleg: bijv. magere smeerkaas of halfzoete jam of appelstroop;

1 plak ontbijtkoek;

1 thee.

Tussendoor:

2 kopjes koffie met halfvolle melk;

1 portie fruit.

Middagmaal:

2 bruine broodjes (beleg: magere vleeswaren/ magere smeerkaas/ halfzoete jam);

Thee of water.

Tussendoor:

Thee, koffie, bouillon of light frisdrank;

2 volkoren crackerbrood met bijv. magere smeerkaas, halfzoete jam of chocopasta;

1 schaaltje vruchtenyoghurt zonder suiker.

Avondmaaltijd:

3 kleine aardappels of 2 opscheplepels rijst, macaroni, spaghetti of 1 opscheplepel patat (bij voorkeur ovenfrites);

Flinke portie groente;

Portie mager vlees of vis (± 100 gr.) bereiden in zo weinig mogelijk vet of zonder vet;

15 gr. margarine voor de bereiding;

1 schaaltje magere yoghurt of suikervrije vruchtenyoghurt.

In de loop van de avond:

Koffie of thee;

2 sneetjes volkoren crackerbrood met beleg;

2 porties fruit.
Gewoon volkorenbrood eten. En volkoren pasta! Langzame koolhydraten oa alles van volkoren meel!

Wat een onzin hier toch. Elke dag eieren eten is echt niet gezonder. In tegendeel.
quote:Louise70 schreef op 14 februari 2017 @ 18:45:

Gewoon volkorenbrood eten. En volkoren pasta! Langzame koolhydraten oa alles van volkoren meel!

Wat een onzin hier toch. Elke dag eieren eten is echt niet gezonder. In tegendeel.

Dat werkt ECHT niet voor iedereen..... Het werkt misschien voor jou, maar absoluut niet voor iedereen, zie dit topic.

Voor mij is elke dag eieren eten gezonder dan elke dag volkoren producten als brood en pasta eten.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Clemance: veel te veel suiker!

Jam, ontbijtkoek, teveel fruit chocopasta? What the fuck? Dat is toch geen goed dieet.

Mijn schema

200 gr magere kwark met walnoten

Beetje honing stuk fruit

3 volkoren boterhammen met fricandeau of kipfilet of humus etc bakje rauwkost

150 gram kipfilet 300 gram groente zilvervliesrijst

Tussendoor 1 stuk fruit plus 2 volk crackers met mager beleg

Handje ongebrande noten
2 a 3 eieren per week is het maximum.... verzadigd vet he.... cholesterol...maar eten jullie je vooral een ongans aan eieren hoor ipv een onschuldig volkoren boterhammetje....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven