Starten met hardlopen
dinsdag 9 juli 2013 om 18:11
Hallo allemaal,
Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.
Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.
Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
zaterdag 24 augustus 2013 om 10:33
Net les 22 van Evy gelopen, maar zonder Evy.
Vandaag moest ik 2x15 minuten met 2 minuten wandelen tussendoor.
Ik heb een muziekbestand opgezet die op 150 BPM speelt zodat je continu hetzelfde tempo kan lopen.
De eerste 15 minuten gingen super.
Bij de tweede 15 minuten was het de laatste 4 minuten afzien, maar wel helemaal uitgelopen.
Ik vond het toen al te warm om te lopen.
Het tempo van 150 BPM was voor mij iets te laag, dus volgende keer een bestand met 155 BPM gebruiken om te zien of ik dan op mijn normale tempo loop.
Ik heb totaal 32 minuten gelopen en 4,8 km afgelegd.
Dinsdag les 23, dan gaat manlief op de fiets mee.
Dan gaan we 1x10 en 2x12 met een minuut wandelen er tussen.
Iedereen veel plezier met lopen dit weekend!
Vandaag moest ik 2x15 minuten met 2 minuten wandelen tussendoor.
Ik heb een muziekbestand opgezet die op 150 BPM speelt zodat je continu hetzelfde tempo kan lopen.
De eerste 15 minuten gingen super.
Bij de tweede 15 minuten was het de laatste 4 minuten afzien, maar wel helemaal uitgelopen.
Ik vond het toen al te warm om te lopen.
Het tempo van 150 BPM was voor mij iets te laag, dus volgende keer een bestand met 155 BPM gebruiken om te zien of ik dan op mijn normale tempo loop.
Ik heb totaal 32 minuten gelopen en 4,8 km afgelegd.
Dinsdag les 23, dan gaat manlief op de fiets mee.
Dan gaan we 1x10 en 2x12 met een minuut wandelen er tussen.
Iedereen veel plezier met lopen dit weekend!
Never regret something that once made you smile.
zaterdag 24 augustus 2013 om 10:46
Goed, Dorisdoos! En gezellig dat je man meegaat. Kun je eindelijk eens laten zien hoe ver je al bent gekomen!
Penelopeia, wat fijn dat je eindelijk goede dopjes hebt kunnen vinden. Het loopt ook niet lekker als ze steeds uit je oren vallen.
Gruffalo, je schoenen zijn toch het belangrijkste? En de intersport heeft ook vaak genoeg loopkleding in de aanbieding hoor.
Ik heb net les 12 gelopen, intervaltraining. 3x 100m versnellen en 2x 200m versnellen. Was enorm pittig, maar ik heb het weer gered. Volgende week alweer week 5 en dan gaan we dus 50 minuten hardlopen!!
Penelopeia, wat fijn dat je eindelijk goede dopjes hebt kunnen vinden. Het loopt ook niet lekker als ze steeds uit je oren vallen.
Gruffalo, je schoenen zijn toch het belangrijkste? En de intersport heeft ook vaak genoeg loopkleding in de aanbieding hoor.
Ik heb net les 12 gelopen, intervaltraining. 3x 100m versnellen en 2x 200m versnellen. Was enorm pittig, maar ik heb het weer gered. Volgende week alweer week 5 en dan gaan we dus 50 minuten hardlopen!!
zaterdag 24 augustus 2013 om 11:10
@rozehanddoek, hij wil kijken hoe ik hardloop, dat ik niet heel erg raar loop
Hij kan niet geloven dat ik aan het hardlopen ben en dat ik het nog steeds vol houdt.
Ik had altijd gezegd dat hardlopen niets voor mij was.
Hij liep vroeger ook altijd hard (voordat wij samen waren).
Maar dat kan hij nu niet meer.
Super hoor dat je al zo lang achter elkaar kan hardlopen!
Jij bent straks wel klaar voor die 10KM wedstrijd
Hij kan niet geloven dat ik aan het hardlopen ben en dat ik het nog steeds vol houdt.
Ik had altijd gezegd dat hardlopen niets voor mij was.
Hij liep vroeger ook altijd hard (voordat wij samen waren).
Maar dat kan hij nu niet meer.
Super hoor dat je al zo lang achter elkaar kan hardlopen!
Jij bent straks wel klaar voor die 10KM wedstrijd
zaterdag 24 augustus 2013 om 15:05
Penelopeia, het moet nog gebeuren Ik ben zelf ook wel benieuwd, want het is inderdaad lang... Vind het zelf ook heel spannend.
Dorisdoos, oh, dus hij wil zeker weten dat je het echt doet, dat je hem niet in de maling neemt
Ik vraag me nu alleen af bij dat halve uur wat ik op de maandag loop, of het de bedoeling is dat ik elke week sneller ga lopen, of dat ik gewoon hetzelfde tempo moet houden en rustig aan moet doen..
Dorisdoos, oh, dus hij wil zeker weten dat je het echt doet, dat je hem niet in de maling neemt
Ik vraag me nu alleen af bij dat halve uur wat ik op de maandag loop, of het de bedoeling is dat ik elke week sneller ga lopen, of dat ik gewoon hetzelfde tempo moet houden en rustig aan moet doen..
zaterdag 24 augustus 2013 om 22:05
zaterdag 24 augustus 2013 om 22:29
Goeiedag, wat een snelheid heliosje! En `rozehanddoek, 50 minuten! Wat een enorme prestatie zou dat zijn, in zo'n korte tijd ook!
Ik begin volgende week aan mijn laatste week. 30 minuten en dan mag je zelf kiezen of en waar je een minuut pauze inlast... Ik denk dat ik niet anders kan? Hoewel ik na 13 minuten nog best door kan, maar van 13 naar 30 is best ehh.. een sprong. Toch??
Ik begin volgende week aan mijn laatste week. 30 minuten en dan mag je zelf kiezen of en waar je een minuut pauze inlast... Ik denk dat ik niet anders kan? Hoewel ik na 13 minuten nog best door kan, maar van 13 naar 30 is best ehh.. een sprong. Toch??
zondag 25 augustus 2013 om 08:43
hej
penelopeia het scheelt veel he, goede oordopjes. de gewone harde vind ik erg vervelend in mijn oor. ik heb ook van die hele zachte, en nu heb ik nergens last van.
lily dat lijkt me idd een heel erg grote sprong, zomaar 30 minuten zonder minuut lopen. maar ik kan me ook voorstellen dat die minuut op een gegeven moment weinig meer uit maakt, meer een psychologische 'stop' tussendoor, en dat het fysiek weinig meer uit maakt? succes!!!
doris wat leuk dat je man mee gaat. klinkt alsof hij er verstand van heeft en je misschien goede tips voor het lopen kan geven? hij is vast erg trots als hij ziet hoe goed je gaat!
ik heb net les 7 gelopen (2/2/4/3/3) en poeh ik had er moeite mee. Niet zo zeer conditie maar mijn kuiten/enkels vonden het niet fijn. Ik heb tijdens het rustig-lopen wat gestretched maar dat hielp niet super. kwestie van door gaan en spieren opbouwen? maar ik ben weer trots/fier op mezelf dat ik het vol heb gehouden!
penelopeia het scheelt veel he, goede oordopjes. de gewone harde vind ik erg vervelend in mijn oor. ik heb ook van die hele zachte, en nu heb ik nergens last van.
lily dat lijkt me idd een heel erg grote sprong, zomaar 30 minuten zonder minuut lopen. maar ik kan me ook voorstellen dat die minuut op een gegeven moment weinig meer uit maakt, meer een psychologische 'stop' tussendoor, en dat het fysiek weinig meer uit maakt? succes!!!
doris wat leuk dat je man mee gaat. klinkt alsof hij er verstand van heeft en je misschien goede tips voor het lopen kan geven? hij is vast erg trots als hij ziet hoe goed je gaat!
ik heb net les 7 gelopen (2/2/4/3/3) en poeh ik had er moeite mee. Niet zo zeer conditie maar mijn kuiten/enkels vonden het niet fijn. Ik heb tijdens het rustig-lopen wat gestretched maar dat hielp niet super. kwestie van door gaan en spieren opbouwen? maar ik ben weer trots/fier op mezelf dat ik het vol heb gehouden!
The past may be in tatters
But today is all that matters
But today is all that matters
zondag 25 augustus 2013 om 10:56
Goed zo, Heliosje. Pas je wel op dat je niet te hard gaat? Dan kun je last krijgen van overbelasting he?
Lily, gewoon lekker langzaam beginnen en je merkt het wel, of je die minuut nodig hebt, toch? Het gaat volgens mij ook niet om dat je zoveel minuten achter elkaar kunt lopen, maar hoeveel herstelminuten ertussen zitten, dat denk ik tenminste.
Gruffalo, ik had dat ook. Echt een moe gevoel in mijn benen. Dat gaat voorbij
Lily, gewoon lekker langzaam beginnen en je merkt het wel, of je die minuut nodig hebt, toch? Het gaat volgens mij ook niet om dat je zoveel minuten achter elkaar kunt lopen, maar hoeveel herstelminuten ertussen zitten, dat denk ik tenminste.
Gruffalo, ik had dat ook. Echt een moe gevoel in mijn benen. Dat gaat voorbij
zondag 25 augustus 2013 om 14:39
Wat zijn de tekenen van overbelasting? Ik vind het maf maar ik heb vandaag niet eens spierpijn van gisteren..
Ik hoor dat het best ok is om met relatief weinig training nu een 5 km onder de 30 min te lopen? Snap er niks van..
Maar ik zal oppassen rozehanddoek, zit niet op een blessure te wachten..
Jij dus 50 min hardlopen? Jemig hoeveel km loop je dan?
Ik hoor dat het best ok is om met relatief weinig training nu een 5 km onder de 30 min te lopen? Snap er niks van..
Maar ik zal oppassen rozehanddoek, zit niet op een blessure te wachten..
Jij dus 50 min hardlopen? Jemig hoeveel km loop je dan?
zondag 25 augustus 2013 om 19:31
Als je spieren niet gewend zijn aan die enorme klappen die hardlopen ze geven, dan kun je last krijgen van pijntjes. En volgens mij is dat het eerste teken. Ik heb het zelf ook gehad, kwam ook omdat ik te snel wilde.
Ik liep vorige week in 45 minuten 7 kilometer, dus ik wil nu richting de 7,5 tot 8 km. Ergens daar tussen in.
Ik liep vorige week in 45 minuten 7 kilometer, dus ik wil nu richting de 7,5 tot 8 km. Ergens daar tussen in.
zondag 25 augustus 2013 om 22:11
Iedereen weer goed bezig zie ik..
Lexie goed hoor 30 minuten gehaald. Wij lopen volgens mij hetzelfde tempo.. Grappig.
Rozehanddoek ook knap 7 km in 45 min..
En heliosje.. Je moet wel aanleg hebben om zo goed te lopen...echt goed ook..
Zelf vandaag ook weer gerend ennn 30 minuten nu wel gehaald. Na 5 minuten voelde ik al dat ik het zou halen. Liep lekker. We zijn nota bene met vakantie.. Trots op mezelf...
Nu verder met 10 km schema. Kon vd 5 km onderhoud de mp3 niet vinden. Die vd 10 wel dus ga daar mee verder.. Verder nu ook in het bezit van een hartslaghorloge en dat is wel erg leuk tijdens het lopen.. Zie afstand, tijd en hartslag en zo..
Dus ben superblij:)
Lexie goed hoor 30 minuten gehaald. Wij lopen volgens mij hetzelfde tempo.. Grappig.
Rozehanddoek ook knap 7 km in 45 min..
En heliosje.. Je moet wel aanleg hebben om zo goed te lopen...echt goed ook..
Zelf vandaag ook weer gerend ennn 30 minuten nu wel gehaald. Na 5 minuten voelde ik al dat ik het zou halen. Liep lekker. We zijn nota bene met vakantie.. Trots op mezelf...
Nu verder met 10 km schema. Kon vd 5 km onderhoud de mp3 niet vinden. Die vd 10 wel dus ga daar mee verder.. Verder nu ook in het bezit van een hartslaghorloge en dat is wel erg leuk tijdens het lopen.. Zie afstand, tijd en hartslag en zo..
Dus ben superblij:)
maandag 26 augustus 2013 om 07:34
Carriebar, wat goed dat je de 30 min. hebt gerend en dat op je vakantie! En wat fijn dat het lekker liep! Dus ging erg goed? Grappig dat we hetzelfde tempo lopen. Hoeveel km heb je ongeveer gelopen? Fijne vakantie en veel plezier!
Maiskip, wat balen dat je niet mee kan doen, maar goed dat je rustig aan doet!
Kerol, hoe is jouw les 11 gegaan?
Gruffalo, wat goed dat je de les hebt uitgelopen. Wel balen dat je last kreeg. En denk idd dat je rustig aan moet doen zodat het niet erger wordt en je lichaam langzaam went aan het hardlopen.
Lily, wat lekker dat je deze week je laatste week in gaat! Goed bezig! Weet je al wat je hierna gaat doen? Succes en veel plezier met de laatste week!
Heliosje, wow wat goed 5km onder de 30 min!!!
Rozehanddoek, wow 50 min, jij bent echt al ver! Wat goed en leuk!
Dorisdoos, ook al zo goed bezig! En wat leuk dat je vriend morgen mee gaat!
Penelopeia, wat fijn dat de les goed ging en dat je oordopjes goed bleven zitten!
Ik heb gisteren de 1e les van Renate 10km gelopen, was 5x2 en ging lekker. Loop nog steeds niet snel, maar dat komt vast nog wel! Veel loopplezier voor de lopers van vandaag!
Maiskip, wat balen dat je niet mee kan doen, maar goed dat je rustig aan doet!
Kerol, hoe is jouw les 11 gegaan?
Gruffalo, wat goed dat je de les hebt uitgelopen. Wel balen dat je last kreeg. En denk idd dat je rustig aan moet doen zodat het niet erger wordt en je lichaam langzaam went aan het hardlopen.
Lily, wat lekker dat je deze week je laatste week in gaat! Goed bezig! Weet je al wat je hierna gaat doen? Succes en veel plezier met de laatste week!
Heliosje, wow wat goed 5km onder de 30 min!!!
Rozehanddoek, wow 50 min, jij bent echt al ver! Wat goed en leuk!
Dorisdoos, ook al zo goed bezig! En wat leuk dat je vriend morgen mee gaat!
Penelopeia, wat fijn dat de les goed ging en dat je oordopjes goed bleven zitten!
Ik heb gisteren de 1e les van Renate 10km gelopen, was 5x2 en ging lekker. Loop nog steeds niet snel, maar dat komt vast nog wel! Veel loopplezier voor de lopers van vandaag!
maandag 26 augustus 2013 om 10:54
Net les vier van Evy (2006) achter de rug. Hij was hetzelfde als de vorige les, en ik merkte dat het beter ging nu ik niet vlak van tevoren had gegeten. Ik heb wel iets langzamer gelopen dan vorige keer, maar het is gelukkig geen wedstrijd. Woensdag weer Vrijdag moet ik eigenlijk ook weer, maar ik ben van vrijdag t/m zondag weg.. Dus ik zit een beetje te twijfelen of ik dan donderdagavond zal gaan of mijn les van vrijdag zal verplaatsen naar maandag. Wat zouden jullie doen?
@Gruffalo: pijntjes heb ik nu ook, vooral mijn onderbenen want die zijn niks gewend. Mijn bovenbenen kunnen wel wat hebben omdat ik ook veel fiets. Ik denk dat je zelf het verschil kunt voelen tussen een pijntje en overbelasting. Heb je er de dag erna ook nog last van, of meteen de eerste minuut dat je gaat rennen weer?
@maiskip: wat jammer dat je niet meer mag lopen zeg. Sterkte ermee!
@carriebar: goed voor elkaar zeg! En zo'n hartslaghorloge lijkt me echt een leuke gadget. Wat voor één heb jij?
@lexie: goed bezig weer!
@Gruffalo: pijntjes heb ik nu ook, vooral mijn onderbenen want die zijn niks gewend. Mijn bovenbenen kunnen wel wat hebben omdat ik ook veel fiets. Ik denk dat je zelf het verschil kunt voelen tussen een pijntje en overbelasting. Heb je er de dag erna ook nog last van, of meteen de eerste minuut dat je gaat rennen weer?
@maiskip: wat jammer dat je niet meer mag lopen zeg. Sterkte ermee!
@carriebar: goed voor elkaar zeg! En zo'n hartslaghorloge lijkt me echt een leuke gadget. Wat voor één heb jij?
@lexie: goed bezig weer!
maandag 26 augustus 2013 om 11:46
Vandaag 4x8 gelopen.
Ging goed. Heb wel het idee dat ik heel langzaam loop (en steeds langzamer ga lopen), maar ik loop wel een rondje van 5 km dus het kan toch niet heel langzaam zijn geweest.
@penalopeia
Ik zou de les niet naar maandag verzetten, tenzij je het gevoel hebt dat je nog moet herstellen (spierpijn, pijntjes etc)
Ging goed. Heb wel het idee dat ik heel langzaam loop (en steeds langzamer ga lopen), maar ik loop wel een rondje van 5 km dus het kan toch niet heel langzaam zijn geweest.
@penalopeia
Ik zou de les niet naar maandag verzetten, tenzij je het gevoel hebt dat je nog moet herstellen (spierpijn, pijntjes etc)
maandag 26 augustus 2013 om 18:08
Carriebar, ik ben jaloers op je horloge!!
borderwalk, volgens mij loop je op een prima tempo, hoor!
penelopeia, kun je niet vrijdagochtend voor je vertrek nog even gaan?
Ik heb net les 13 gelopen. Weer 4,8 kilometer in een half uur. Bah, ik wilde zo graag die 5 kilometer aantikken! Ik vond het sowieso wat zwaar vandaag. Ik weet niet waarom, maar ik kreeg al snel een vermoeid gevoel. Woensdag weer, dan 50 minuten. Hopen dat het dan beter gaat...
borderwalk, volgens mij loop je op een prima tempo, hoor!
penelopeia, kun je niet vrijdagochtend voor je vertrek nog even gaan?
Ik heb net les 13 gelopen. Weer 4,8 kilometer in een half uur. Bah, ik wilde zo graag die 5 kilometer aantikken! Ik vond het sowieso wat zwaar vandaag. Ik weet niet waarom, maar ik kreeg al snel een vermoeid gevoel. Woensdag weer, dan 50 minuten. Hopen dat het dan beter gaat...
dinsdag 27 augustus 2013 om 20:57
Hm ik denk dat ik donderdagavond dan nog maar even ga. Vrijdagochtend gaat hem niet worden want ik moet om half zes al weg, dat vind ik vroeg zat haha
@carriebar: Wow wat een mooi ding! Gaat mijn studentenbudgetje te boven haha, maar ik denk dat ik mezelf na die tien weken Evy ga belonen met een bluetooth hartslagmeter. Lijkt me ook erg leuk in combinatie met runkeeper op mijn telefoon. Moet ik alleen ook nog een sportarmband kopen om die telefoon makkelijk mee te nemen.
@borderwalk: zo langzaam loop je dus niet, aan je tijd en afstand te zien!
@rozehanddoek: succes morgen hoor, met de vijftig minuten!
@carriebar: Wow wat een mooi ding! Gaat mijn studentenbudgetje te boven haha, maar ik denk dat ik mezelf na die tien weken Evy ga belonen met een bluetooth hartslagmeter. Lijkt me ook erg leuk in combinatie met runkeeper op mijn telefoon. Moet ik alleen ook nog een sportarmband kopen om die telefoon makkelijk mee te nemen.
@borderwalk: zo langzaam loop je dus niet, aan je tijd en afstand te zien!
@rozehanddoek: succes morgen hoor, met de vijftig minuten!
dinsdag 27 augustus 2013 om 21:29
Ik gebruik heel basic afstandmeten.nl om mijn rondje na te meten.
En ik begon gewoon met een rondje rondom mijn huis. Als ik dan nog een blokje om moest omdat ik te vroeg thuis was, dan breidde ik de volgende keer de route weer wat verder uit. Niet de hele tijd gemeten hoe ver dat nou was. Laatst dus wel weet een keer nagemeten en mijn huidige rondje is 5,5 km, maar mijn evy muziekje (en ik) houdt meestal iets eerder op, want je kan nou eenmaal niet het perfecte rondje uitstippelen, je zit ook met beperkingen in spoorwegenovergangen etc.
En ik begon gewoon met een rondje rondom mijn huis. Als ik dan nog een blokje om moest omdat ik te vroeg thuis was, dan breidde ik de volgende keer de route weer wat verder uit. Niet de hele tijd gemeten hoe ver dat nou was. Laatst dus wel weet een keer nagemeten en mijn huidige rondje is 5,5 km, maar mijn evy muziekje (en ik) houdt meestal iets eerder op, want je kan nou eenmaal niet het perfecte rondje uitstippelen, je zit ook met beperkingen in spoorwegenovergangen etc.
dinsdag 27 augustus 2013 om 22:49
Zo vanavond les 23 gelopen, 1x10 en 2x12 minuten met 1 minuut wandelen tussendoor. En dat ging best lekker.
En 5.4 km afgelegd.
Manlief is mee gefietst en vond het hartstikke goed
Donderdag wordt een uitdaging, 1x10 en 1x20 minuten...
@carriebar, super dat je de 30 minuten hebt uitgelopen. Ik heb nog een paar lessen te gaan
Gaaf hoor, een horloge met hartslagmeter. Ik moet er ook eentje hebben, maar heb hem nog steeds niet gevonden
@lexie, wat goed dat je doorgaat naar de 10. Is weer een nieuwe uitdaging!
@penelopeia Je gaat goed! En het wordt elke les leuker.
@borderwalk, heb je geen app op je telefoon die je gelopen route en afstand bijhoudt?
Mijn route begin ik een stuk van mijn huis af, loop ik eerst een klein stukje warm en aan het eind kan ik nog een stuk uitlopen.
@rozehanddoek, die 5 km in een half uur komt steeds dichterbij
@teuntje, ik gebruik de app runtastic die mijn route, afstand en snelheid bijhoudt.
Er zijn meer apps die dat doen, bv runkeeper.
Iedereen veel loopplezier !!
En 5.4 km afgelegd.
Manlief is mee gefietst en vond het hartstikke goed
Donderdag wordt een uitdaging, 1x10 en 1x20 minuten...
@carriebar, super dat je de 30 minuten hebt uitgelopen. Ik heb nog een paar lessen te gaan
Gaaf hoor, een horloge met hartslagmeter. Ik moet er ook eentje hebben, maar heb hem nog steeds niet gevonden
@lexie, wat goed dat je doorgaat naar de 10. Is weer een nieuwe uitdaging!
@penelopeia Je gaat goed! En het wordt elke les leuker.
@borderwalk, heb je geen app op je telefoon die je gelopen route en afstand bijhoudt?
Mijn route begin ik een stuk van mijn huis af, loop ik eerst een klein stukje warm en aan het eind kan ik nog een stuk uitlopen.
@rozehanddoek, die 5 km in een half uur komt steeds dichterbij
@teuntje, ik gebruik de app runtastic die mijn route, afstand en snelheid bijhoudt.
Er zijn meer apps die dat doen, bv runkeeper.
Iedereen veel loopplezier !!
dinsdag 27 augustus 2013 om 23:10
quote:dorisdoos schreef op 27 augustus 2013 @ 22:49:
Er is er vast een app voor windows phone, maar ik weet hoe lang ik loop (de lengte van de les), waar ik loop en hoe ver mijn huidige rondje is. Meer hoef ik nu toch nog niet te weten?
(Dat ik het gevoel heb dat ik langzaam ben komt meer doordat ik zo vaak wordt ingehaald.)
Er is er vast een app voor windows phone, maar ik weet hoe lang ik loop (de lengte van de les), waar ik loop en hoe ver mijn huidige rondje is. Meer hoef ik nu toch nog niet te weten?
(Dat ik het gevoel heb dat ik langzaam ben komt meer doordat ik zo vaak wordt ingehaald.)