Lijf & Lijn alle pijlers

Twijfelen over gastric bypass: wie ook?

27-03-2018 10:13 160 berichten
Dag allemaal,

ik heb vandaag de knoop doorgehakt en heb besloten om serieus te gaan onderzoeken of een Gastric bypass iets voor mij zou kunnen zijn.

Ik ben zo’n beetje twee keer zo zwaar als dat ik zou moeten zijn. Ik heb alles al geprobeerd, met wisselend succes. Een operatie heb ik altijd gezien als het ultieme falen, maar het laatste jaar voelt het pas echt als falen dat ik mijn leven zo laat beïnvloeden door eten en mijn gewicht. Linksom of rechtsom om: daar moet nu echt iets aan gebeuren.

Mijn huisarts heeft me doorverwezen, en ik heb over twee weken een afspraak in het ziekenhuis. Spannend. Ik heb heel veel vragen en twijfels. Maar ik denk dat dit de goede weg is.

Zijn er meer mensen die in dit traject zitten? Ik weet dat er andere langlopende topics zijn over dit onderwerp, maar die zijn niet erg actief meer. Ik deel graag mijn ervaringen in dit topic en ik hoop ook ervaringen van jullie te lezen.
Alle reacties Link kopieren
SmoesDePoes schreef:
27-03-2018 20:00
Niet alle reacties gelezen dus misschien is het al gezegd, maar volg een programma van de NOK. Dan krijg je een voor- en een natraject en daar heb je veel steun aan. Ik ben nog niet geopereerd, maar ken wel iemand die via het NOK geholpen is en zij zegt ook dat je echt heel veel aan zo'n groep hebt. Ook blijf je 5 jaar na je operatie onder controle, en kun je dus ook makkelijk aan de bel trekken als het even niet meer zo goed gaat. Vooral dat stuk is erg belangrijk, anders ben je binnen een paar jaar weer terug bij af.

Succes!
En ook dat verschilt per persoon.
Wat ik hoorde van de NOK-begeleiding vond ik enorm betuttelend, dus ik heb mede daarom een ziekenhuis uitgekozen dat niet met de NOK samenwerkt.
Wel blijf ik daar levenslang onder controle en kan ik ook aan de bel trekken als er iets is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Lil0u schreef:
27-03-2018 20:19
Bijzonder dat dit op den duur toch weer kan met zo'n kleine maag. Je ziet zo vaak dat mensen weer terug vallen in hun oude gedrag.

De vraag is dan of je al die risico's ervoor over hebt, of dat je toch kiest om uit jezelf minder te gaan eten en meer te gaan sporten. Uiteindelijk moet je het kennelijk toch zelf doen, want hele pizza's wegwerken daar is nog nooit iemand gezonder van geworden.
Toch is dat vrij bijzonder, na een GBP. Een hele pizza gaat mij echt niet lukken, al zou ik willen.
Maar wat ik het prettigst vind is dat ik dat ook niet meer wil, omdat ik na 1 of 2 stukken pizza gewoon genoeg heb.
Dat gevoel kende ik niet voor mijn GBP.

David Dunning
Solomio schreef:
27-03-2018 20:20
En ook dat verschilt per persoon.
Wat ik hoorde van de NOK-begeleiding vond ik enorm betuttelend, dus ik heb mede daarom een ziekenhuis uitgekozen dat niet met de NOK samenwerkt.
Wel blijf ik daar levenslang onder controle en kan ik ook aan de bel trekken als er iets is.
Klopt wel hoor, en er zijn een paar medewerkers die dat zelf ook vinden. Dat leverde een hele leuke informatiebijeenkomst op :proud:
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
een gbp is meer dan alleen maar een maagverkleining, het zorgt ook voor een soort reset van je lijf waardoor afvallen wel mogelijk wordt. Heb een aantal mensen in mijn omgeving die zo'n operatie hebben laten doen die niet meer hoeven spuiten ivm diabetes, die net zoals Solo weer een verzadigingsgevoel hebben etc. Denk dat dat naast dat je minder kunt eten een heel groot voordeel is van een gbp
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Solomio schreef:
27-03-2018 20:18
Je lichaam past zich aan aan die lagere calorie-inname.
Sterker nog: vrijwel iedereen komt in het tweede jaar weer een aantal kilo aan. En niet omdat ze dan te veel eten, maar omdat het lichaam inmiddels is ingesteld op die lagere calorie-inname.
Een zwaar lijf verbruikt meer calorieën dan een mager lijf dus daar zal grotendeels wel dat afvallen vandaan komen.

Maar om een gemiddeld slank lijf in stand te houden moet je toch wel 1800-2000 kcal kunnen eten (ik 1850 momenteel). Lukt het om al die calorieën op te nemen met zo'n kleine maag? Want je wil niet beneden je minimale gewicht gaan neem ik aan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
tu1nhek schreef:
27-03-2018 17:42
.
Mijn reactie over die kosten ging over het gedrag NA de operatie, dus als je de operatie weer aankomt. Je vroeg je af wat voor last iemand anders daarvan heeft. Dus niet vergelijkbaar met de longoperatie van een roker. Wel als diegene na de operatie weer gaat roken of iets anders doet waardoor de voordelen van de operatie zo goed als teniet worden gedaan. En dat het überhaupt in een andere situatie opgaat ontslaat je zeker niet van je verantwoordelijkheid bewust hiermee om te gaan en daarop gewezen te worden. Wat dus is wat ik schreef.

Ik heb helemaal niets gezegd over of ik de screening wel of niet zorgvuldig vind. Dat vul jij zelf in. Ook dat ik leek zou zijn.

Waarom iemand zich hier persoonlijk over opwindt zal denk ik wel aan de persoonlijke omstandigheden en ervaringen van die persoon liggen. Werkt een beetje hetzelfde als waarom jij in al deze topics altijd zo fel de andere kant op trekt. Stom van mezelf dat ik me toch heb laten verleiden om enige nuance hierin proberen aan te brengen, zoals in mijn eerste reactie hierover dat de situatie gewoon per persoon verschillend is.
Ik probeer ook nuance aan te brengen, de andere kant op.

En als een roker na een longoperatie blijft roken is dat ook zijn/haar eigen verantwoordelijkheid.
Dat geldt ook na een GBP.
Als je kiest voor een GBP wil je graag van je overgewicht af. Dan nemen de meeste mensen juist hun verantwoordelijkheid.
Maar dat valt me hier vaker op: ik ken aardig wat mensen met een GBP inmiddels, en echt allemaal wegen ze nog steeds vele kilo's minder dan voor hun GBP, ook na jaren.
Maar op dit soort topics komen altijd mensen reageren die aangeven dat ze GBP-ers kennen die alle kilo's er weer bij hebben.
Raar toch?
Of zouden die GBP-ers mss niet superslank geworden zijn en vullen mensen dan maar in dat er dan dus wel verkeerd gegeten zal worden?

Toen ik het traject inging was één van de eerste dingen die me verteld werden dat ik ervan uit moest gaan dat ik nooit meer een gezond bmi zou krijgen. Het verschilt per persoon, maar de meesten blijven hangen rond een bmi van 27. Nog steeds overgewicht dus. Niet omdat ze te veel eten, maar omdat het effect van de GBP beperkt is.

David Dunning
retrostar schreef:
27-03-2018 20:30
Een zwaar lijf verbruikt meer calorieën dan een mager lijf dus daar zal grotendeels wel dat afvallen vandaan komen.

Maar om een gemiddeld slank lijf in stand te houden moet je toch wel 1800-2000 kcal kunnen eten (ik 1850 momenteel). Lukt het om al die calorieën op te nemen met zo'n kleine maag? Want je wil niet beneden je minimale gewicht gaan neem ik aan.
Nee, dat lukt niet. En toch stopt het afvallen op een gegeven moment.
Die spaarstand is echt geen fabeltje hoor.

David Dunning
Hoe kan dat dan? Krijgen ze het dan toch voor elkaar om meer te eten dan hun lichaam nodig heeft? Ik lees ook wel verhalen over mensen die dan steeds tussendoor chocolademelk drinken. Alles om maar die kick te behouden van het vele snacken waaraan ze gewend waren voor de operatie. Of alcohol inderdaad, zoveel mensen die andere verslavingen ontwikkelen.

Het aard van het beestje verander je niet zomaar.
Lil0u schreef:
27-03-2018 20:36
Hoe kan dat dan? Krijgen ze het dan toch voor elkaar om meer te eten dan hun lichaam nodig heeft? Ik lees ook wel verhalen over mensen die dan steeds tussendoor chocolademelk drinken. Alles om maar die kick te behouden van het vele snacken waaraan ze gewend waren voor de operatie. Of alcohol inderdaad, zoveel mensen die andere verslavingen ontwikkelen.

Sinds mijn GBP eet ik vrij standaard, elke dag ongeveer hetzelfde. Gedurende een maand of 10 viel ik af als een dolle, toen stond het een maand of 3 stil en nu kom ik weer ietsje aan. Niet door extra calorieën, want ik eet nog steeds hetzelfde.
En doordat ik zo veel kilo's kwijt ben beweeg ik steeds makkelijker en daardoor ook meer.
Waarom het zo werkt weet ik niet, maar het is exact volgens wat me in het ziekenhuis was voorspeld.

David Dunning
Ik weet er niets van en ken ook niemand die een gbp heeft, maar ik vraag me dus ook af of je niet te weinig kunt wegen daarna.
Cum non tum age
watdachtjehiervan schreef:
27-03-2018 10:37
Zie het vooral niet als een "makkelijke" oplossing!
De eerste twee jaar val je zonder enige veel moeite af maar daarna komt het toch weer op jezelf aan.
Ik zie het in mijn omgeving. 2 vrouwen die een gbp hebben en nu 4 en 5 jaar later echt weer worstelen met eten en zelfs aankomen.
Dat zie ik ook. Iemand die het nu zo'n 10 jaar geleden heeft laten doen en die is dus nog steeds niet slank.
Wat ik niet begrijp is dat om in aanmerking te komen je een streng dieet moet volgen. Daar word je in begeleid. Daarna echter zie je mensen witte boterham met nutella eten.. Jaaaa maar ik heb nu heeeel snel genoeg... Maar langzaam zie je dat ze steeds meer gaan eten.
Wat ik dan denk is, als je toch met die begeleiding dat dieet aan kan waarom dat dan niet doorzetten?
Gezond is het niet Eeuwig aan de vitamines... je ontzegt je lichaam essentiële voedingsstoffen. En gevolgen op écht lange termijn zijn nog niet bekend.
Waarom doet de gezondheidszorg dit toch op deze manier. Waarom geen intensieve begeleiding zónder die operatie? Maar dat kan dus niet Dan is het niet voor de verzekering maar voor jezelf en het is duur!
noa schreef:
27-03-2018 20:44
Ik weet er niets van en ken ook niemand die een gbp heeft, maar ik vraag me dus ook af of je niet te weinig kunt wegen daarna.
Ik denk dat dat wel zou kunnen gebeuren en dan moet je zeker aan de bel trekken.
Dan kun je extra calorierijke voeding krijgen denk ik.

David Dunning
rosanna08 schreef:
27-03-2018 20:28
een gbp is meer dan alleen maar een maagverkleining, het zorgt ook voor een soort reset van je lijf waardoor afvallen wel mogelijk wordt. Heb een aantal mensen in mijn omgeving die zo'n operatie hebben laten doen die niet meer hoeven spuiten ivm diabetes, die net zoals Solo weer een verzadigingsgevoel hebben etc. Denk dat dat naast dat je minder kunt eten een heel groot voordeel is van een gbp
Die reset van je lichaam, het genoeg gevoel weer herkennen, dat lukt ook enorm veel mensen met een tijdje streng koolhydraat arm.
Maar groente vlees vis etc lijkt me dan veel gezonder.
Het punt is echter dat veel mensen het niet volhouden Maar dat houden ze dan met een maag omlegging/verkleining dus ook niet. Dumpingen etc komen dan ook best vaak voor.
nina1966 schreef:
27-03-2018 20:45
Dat zie ik ook. Iemand die het nu zo'n 10 jaar geleden heeft laten doen en die is dus nog steeds niet slank.
Wat ik niet begrijp is dat om in aanmerking te komen je een streng dieet moet volgen. Daar word je in begeleid. Daarna echter zie je mensen witte boterham met nutella eten.. Jaaaa maar ik heb nu heeeel snel genoeg... Maar langzaam zie je dat ze steeds meer gaan eten.
Wat ik dan denk is, als je toch met die begeleiding dat dieet aan kan waarom dat dan niet doorzetten?
Gezond is het niet Eeuwig aan de vitamines... je ontzegt je lichaam essentiële voedingsstoffen. En gevolgen op écht lange termijn zijn nog niet bekend.
Waarom doet de gezondheidszorg dit toch op deze manier. Waarom geen intensieve begeleiding zónder die operatie? Maar dat kan dus niet Dan is het niet voor de verzekering maar voor jezelf en het is duur!
Voordat je zo'n operatie krijgt moet je al intensief begeleid afgevallen zijn. En iedereen die ik ken met een GBP heeft meerdere succesvolle afvaltrajecten gevolgd. Probleem is meestal niet het afvallen, maar het daarna niet meer aankomen.
En na een GBP word je in principe niet slank, wel minder dik.

David Dunning
TO, ik hoop trouwens niet dat je t erg vindt dat ik een vraag stel, is puur interesse.
Cum non tum age
nina1966 schreef:
27-03-2018 20:48
Die reset van je lichaam, het genoeg gevoel weer herkennen, dat lukt ook enorm veel mensen met een tijdje streng koolhydraat arm.
Maar groente vlees vis etc lijkt me dan veel gezonder.
Het punt is echter dat veel mensen het niet volhouden Maar dat houden ze dan met een maag omlegging/verkleining dus ook niet. Dumpingen etc komen dan ook best vaak voor.
Dan ga je er dus vanuit dat dat genoeg-gevoel ergens onderweg verdwenen is en weer aangeleerd kan worden.
Hellaas ligt het veel ingewikkelder: sommige mensen hebben het gewoon niet, bij sommige mensen staat het chronisch verkeerd afgesteld.
Obesitas is echt veel complexer dan hier vaak gezegd wordt.

David Dunning
Solomio schreef:
27-03-2018 20:46
Ik denk dat dat wel zou kunnen gebeuren en dan moet je zeker aan de bel trekken.
Dan kun je extra calorierijke voeding krijgen denk ik.
Thanks!
Cum non tum age
Ow, en ongeveer 1 op de 3 mensen met een GBP krijgen last van dumping. Dus om nou te zeggen dat dat veel voorkomt.....
Wel lijken die mensen meer gewicht te verliezen en ook minder weer aan te komen. Wat ik niet zo gek vind, want als je op een bepaald voedingsmiddel reageert met dumping laat je dat daarna wel.
Zonder dumping lijkt de verleiding me groter.

David Dunning
Ik kan ook bijna alles wel eten, bijna drie jaar verder dus maar kom ook niet meer die 10% aan waar vaak over gesproken wordt. Maar een hele pizza of twee boterhammen lukt me ook niet. Laatst viel ik zelfs weer 2kilo af, heb nu een bmi van 23, maar ik besef ook dat ik ondanks mijn b12 tekort 1 van degenen ben waar alles volgens het boekje verloopt.
Ook drink ik wel eens alcohol en als we patat eten, eet ik een kroket, maar zo lang je alles met mate doet kan het wel, je bent niet meer op dieet.
Maar als ik nu lekkere honger krijg pak ik twee crackers met kaas bv en dan ben ik vol, je maakt andere keuzes
Lil0u schreef:
27-03-2018 20:36

Wellicht moeten die mensen werken aan de reden waarom ze die kick steeds nodig hebben en opzoeken.
noa schreef:
27-03-2018 20:44
Ja, dit kan zeker gebeuren.
rosepudding schreef:
27-03-2018 13:50
Voor een 'normale' zwangere vrouw misschien wel maar voor iemand met een maagverkleining eet ik juist heel behoorlijk en meer kan simpelweg niet. Ik sta onder extra begeleiding van een diëtist tijdens de zwangerschap en mijn bloedwaardes worden vaker gecheckt op eventuele tekorten en dat is allemaal netjes op orde.
Ook ligt de groei van de baby mooi op schema.
Mochten er toch tekorten zijn dan kan ik eventueel vaker eten maar vooralsnog is dit voldoende
Dat klinkt alsof je het heel goed doet, gefeliciteerd met je zwangerschap!
Maud27 schreef:
27-03-2018 14:01
Wauw, wat sta jij er goed in, respect hoor!
Ik sta soms versteld wat mensen met een gbp altijd nog proberen te eten en te drinken. Ik werk in het zkh en zit letterlijk naast de wachtkamer vd bariatrie. Als je dan hoort wat mensen nog proberen te eten en je hoort ze over frikandellen en welk merk mayo het lekkerste is....
Het is een mindset. Dat TO dus denkt nog een wijntje te drinken bij het eten, vind ik heel typerend dat je nog lang niet goed weet hoe je toekomst met een gbp is.
Je leven verandert compleet. De vakanties en feestdagen veranderen compleet. Je avondjes uit veranderen compleet. Het is de hele dag passen, meten, overwegen, nadenken over wat je lijf kan verdragen de eerste tijd. En de jaren daarna moet je het dus zelf doen. Dat zou de doorslag moeten geven, kan je dat aan? Anders is al het werk voor niets geweest!
Klopt, ik moet nog aan het hele traject beginnen, dus ik weet inderdaad niet wat ik wel en niet mag. En het lijkt me alleen maar goed om van tevoren alle beperkingen goed in overweging te nemen, en een wijntje bij het eten drinken is er daar één van. En in mijn geval neem ik die beperking graag voor lief.

Edit: Oh ik zag in je latere post dat jij het ook zo bedoelde!
anoniem_248437 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 01:13
2.53% gewijzigd
noa schreef:
27-03-2018 20:49
TO, ik hoop trouwens niet dat je t erg vindt dat ik een vraag stel, is puur interesse.
Nee natuurlijk niet, fijn juist! Jouw vraag was nog niet in me opgekomen... ik zal het ook eens tijdens mijn intake bespreken.
tu1nhek schreef:
27-03-2018 23:23
Wellicht moeten die mensen werken aan de reden waarom ze die kick steeds nodig hebben en opzoeken.
Ik drink ook wel eens chocolademelk. Zonder suiker, met weinig calorieën, maar blijkbaar mag ik dat niet meer lekker vinden?

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven