Lijf & Lijn alle pijlers

Twijfelen over gastric bypass: wie ook?

27-03-2018 10:13 160 berichten
Dag allemaal,

ik heb vandaag de knoop doorgehakt en heb besloten om serieus te gaan onderzoeken of een Gastric bypass iets voor mij zou kunnen zijn.

Ik ben zo’n beetje twee keer zo zwaar als dat ik zou moeten zijn. Ik heb alles al geprobeerd, met wisselend succes. Een operatie heb ik altijd gezien als het ultieme falen, maar het laatste jaar voelt het pas echt als falen dat ik mijn leven zo laat beïnvloeden door eten en mijn gewicht. Linksom of rechtsom om: daar moet nu echt iets aan gebeuren.

Mijn huisarts heeft me doorverwezen, en ik heb over twee weken een afspraak in het ziekenhuis. Spannend. Ik heb heel veel vragen en twijfels. Maar ik denk dat dit de goede weg is.

Zijn er meer mensen die in dit traject zitten? Ik weet dat er andere langlopende topics zijn over dit onderwerp, maar die zijn niet erg actief meer. Ik deel graag mijn ervaringen in dit topic en ik hoop ook ervaringen van jullie te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Padoempats, of je eetstoornis nog te veel aanwezig is moet je met het ziekenhuis bespreken.
Overeten is natuurlijk voor vrijwel iedereen met overgewicht een punt, dus dat zal niet zo erg zijn.

Bij mij is koolzuurhoudende drank niet verboden, maar ik drink het niet, omdat ik bang ben dat dat wel een heel vol gevoel zal geven.
Maar ik dronk dat al weinig, alleen af en toe een alcoholvrij biertje, dus ik mis het niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
tu1nhek schreef:
28-03-2018 17:52
Een psychologisch component betekent niet meteen een zware psychische stoornis of iets wat een contra-indicatie hoeft te zijn. Ook aangeleerde gewoontes zijn zo'n psychologisch component.

Zie ook bij etiologie:
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... #idp462560

Dank voor deze link, heel interessant!
Bij ons wordt geadviseerd om iig de eerste 6 maanden geen prik te drinken maar liefst helemaal niet meer. Vaak reageert de maag daar niet goed op.

En ja wat is een actuele eetstoornis das een goede vraag. Ik begreep dat je minimaal een half jaar geen eetbuien gehad mag hebben maar of de soep zo heet gegeten wordt dat weet ik niet zeker.
Maar als je ervoor behandeld bent en je kan daar een verslag van inleveren zal het al schelen. Ook is het goed om vast na te bedenken wat je anders zou kunnen doen wanneer je aan het emotie eten wilt overgeven.
Overigens heb ik tijdens het voortraject in de groep gesprekken gehad met de psycholoog en daar werd ook gekeken naar wat voor soort eter je bent.
Zoals gewoonte eter, emotie eter of lijngerichte eter. Ik had daar heel veel aan, bij is het vooral de lijngerichte eter. Ik heb daar nog een extra telefonisch gesprek over gehad met de psychologe omdat zij vermoede dat ik het erg zwaar zou gaan krijgen na de operatie. Lijnen moest ik loslaten daarom worstel ik extra met dat hele koolhydraatarme gebeuren.
Bij ons werd ook gezegd dat eigenlijk vrijwel alles wat je eet emotie is, ook als je de juiste keuzes maakt. Je hebt bijvoorbeeld ergens trek in en neemt dat, je vind het zonde om iets weg te gooien dus je eet dat, het was vroeger altijd zo gezellig als je..... at dus wil je dat weer eten enz.
Emoties en eten zijn moeilijk los te zien van elkaar en dat zal altijd zo blijven ook na een GBP. Ze zeggen je maag krijgt een mindsete verandering en niet je hoofd. Dat moet volgen als alles goed gaat.

En vergeet niet dat er veel in het gemiddelde en algemene wordt beschreven er zijn mensen die wel 120% van hun overgewicht kwijtraken en mensen die maar 35% halen om diverse redenen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik ben me helemaal suf aan het lezen over GBP, en wat ik vaak tegenkom is mensen die klagen over haaruitval. Hoe is jullie ervaring hiermee? Krijg je echt kale plekken? Of word je haar gewoon tijdelijk een beetje dunner?
Padoempats schreef:
01-04-2018 11:30
Ik ben me helemaal suf aan het lezen over GBP, en wat ik vaak tegenkom is mensen die klagen over haaruitval. Hoe is jullie ervaring hiermee? Krijg je echt kale plekken? Of word je haar gewoon tijdelijk een beetje dunner?
Mijn haar werd dunner. En ik heb al niet zo'n volle bos, maar goed, ik was gewaarschuwd.
Inmiddels lijkt het weer redelijk hersteld te zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb tussen de 4 en de 10 maanden na de operatie wel veel last gehad van haaruitval. Maar wist het idd al dus heb preventief ook al een heel stuk af laten knippen voor de operatie.
Geen kale plekken maar gewoon dunner.
Nu komt er overal weer nieuw haar tussendoor. Dus het komt wel weer terug.
Ik heb geen last van haaruitval gehad
Ik zit eraan te denken. Maar ik vraag me wel af of dit wel voor mij gaat werken.

Ik heb een genetische afwijking. Waardoor ik altijd trek heb in eten en nooit verzadigd raak. Ik twijfel hier dus wel best erg over.

Weet iemand meer?
Verzadigd raak ik nu wel.. Trek (hoofdhonger) is bij mij wel helemaal terug.
Misschien kun je eens een oriënterend gesprek aanvragen bij een bariatrisch chirurg en deze vraag voorleggen
Ohwhywhy schreef:
18-04-2018 16:35
Ik zit eraan te denken. Maar ik vraag me wel af of dit wel voor mij gaat werken.

Ik heb een genetische afwijking. Waardoor ik altijd trek heb in eten en nooit verzadigd raak. Ik twijfel hier dus wel best erg over.

Weet iemand meer?
Wat is je BMI?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven