Lijf & Lijn alle pijlers

Twijfelen over gastric bypass: wie ook?

27-03-2018 10:13 160 berichten
Dag allemaal,

ik heb vandaag de knoop doorgehakt en heb besloten om serieus te gaan onderzoeken of een Gastric bypass iets voor mij zou kunnen zijn.

Ik ben zo’n beetje twee keer zo zwaar als dat ik zou moeten zijn. Ik heb alles al geprobeerd, met wisselend succes. Een operatie heb ik altijd gezien als het ultieme falen, maar het laatste jaar voelt het pas echt als falen dat ik mijn leven zo laat beïnvloeden door eten en mijn gewicht. Linksom of rechtsom om: daar moet nu echt iets aan gebeuren.

Mijn huisarts heeft me doorverwezen, en ik heb over twee weken een afspraak in het ziekenhuis. Spannend. Ik heb heel veel vragen en twijfels. Maar ik denk dat dit de goede weg is.

Zijn er meer mensen die in dit traject zitten? Ik weet dat er andere langlopende topics zijn over dit onderwerp, maar die zijn niet erg actief meer. Ik deel graag mijn ervaringen in dit topic en ik hoop ook ervaringen van jullie te lezen.
Solomio schreef:
28-03-2018 15:42
Over op jezelf betrekken gesproken: mijn reactie over die chocolademelk was gericht aan Lil0u, die daar iets over postte, niet tegen jou.
Betrek het toch niet allemaal zo sterk op jezelf!!
:roll:
Uhh, je quotte mij, dus zo gek is het niet dat ik denk dat je dan op mij reageert toch? Als je niet op mij reageerde had je beter diegene kunnen quoten op wie je wel reageerde.

Daarnaast schreef Lil0u ook niks over wat je wel of niet lekker mag vinden in haar post waar mijn quote een reactie op was, dus...?

En op wie je dingen anders moet betrekken? Goh, wellicht op de de hele groep die een GBP ondergaat of overweegt en de vele verschillende mensen die daarbinnen vallen die niet allemaal hetzelfde zijn als jij? Je kan dus een bredere, meer genuanceerde blik houden. En Lil0u haar opmerking ging dus over mensen die hun gewoontes niet veranderen, blijven snacken voor de kick en na hun GBP weer veel aankomen. Nee, dat ging niet over jou, want jij hebt daar geen last van! Ik schreef het al in mijn reactie die jij quotte 'die mensen' dus dat betekent niet dat het over jou gaat als je niet binnen die groep valt.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 16:50
34.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-03-2018 15:44
Ik moest een verslag van mijn behandeling bij een diëtiste overhandigen. Kon je dat niet, dan moest je eerst daar een traject gaan volgen.
Dat staat als het goed is gewoon ergens geregistreerd, bij de huisarts bijvoorbeeld.
Dat dus
tu1nhek schreef:
28-03-2018 16:45
Uhh, je quotte mij, dus zo gek is het niet dat ik denk dat je dan op mij reageert toch? Als je niet op mij reageerde had je beter diegene kunnen quoten op wie je wel reageerde.

Daarnaast schreef Lil0u ook niks over wat je wel of niet lekker mag vinden in haar post waar mijn quote een reactie op was, dus...?
Yep, en Lil0u had iets over die kick en die chocolademelk geschreven.

Maar vertel: is het niet juist de bedoeling in dit soort topics om dingen op jezef te betrekken en je eigen ervaringen als uitgangspunt te nemen?
Wat heeft een TO eraan als er allemaal algemeenheden worden gepost door mensen die alleen maar van een afstand iemand kennen met een GBP en daar vervolgens oordelen over hebben waarvan ik uit eigen ervaring weet dat het niet klopt?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
tu1nhek schreef:
28-03-2018 16:45

En op wie je dingen anders moet betrekken? Goh, wellicht op de de hele groep die een GBP ondergaat of overweegt en de vele verschillende mensen die daarbinnen vallen die niet allemaal hetzelfde zijn als jij? Je kan dus een bredere, meer genuanceerde blik houden. En Lil0u haar opmerking ging dus over mensen die hun gewoontes niet veranderen, blijven snacken voor de kick en na hun GBP weer veel aankomen. Nee, dat ging niet over jou, want jij hebt daar geen last van! Ik schreef het al in mijn reactie die jij quotte 'die mensen' dus dat betekent niet dat het over jou gaat als je niet binnen die groep valt.
Er gelden geen algemene waarheden voor mensen met een GBP. Dus juist mijn eigen ervaring nuanceert de boel.
Lil0u schreef over chocolademelk voor de kick. Daar reageerde jij op en daarna ik weer.
En ik gok dat Lil0u niemand kan aanwijzen die na een GBP alle afgevallen kilo's er weer bijgegeten heeft, als zal er heus zo'n uitzondering te vinden zijn.
Dat mensen na een GBP overgewicht houden is heel normaal, dus als daar oordelen over komen wil ik dat graag nuanceren. Omdat ik lees dat er veel onwetendheid is. Zeker bij Lil0u.

David Dunning
Solomio ik ga echt niet meer hierop reageren. Werkelijk niemand heeft gezegd dat jij of wie dan ook geen chocolademelk meer lekker mag vinden, zoals jij stelde. LiL0u schreef over chocolademelk in het kader van mensen die hun eetgewoontes niet veranderen, snacken voor de kick (bijv. met chocolademelk) en daardoor na hun operatie weer veel aankomen. Dat is iets heel anders dan af en toe gewoon lekker chocolademelk drink wat jij en ieder ander gewoon prima hartstikke lekker mag vinden en mag drinken als je dat wil.

Wat betreft op jezelf betrekken heb ik dat toegevoegd aan mijn laatste reactie. Jij neemt je eigen ervaringen als uitgangspunt en anderen (waaronder LiL0u) ook, als je ervaringen niet overeen komen betekent het niet dat de ervaring van de ander verkeerd is of niet kan. Er zijn meer mensen die niet allemaal zijn zoals jij.

Ik ga hier echt geen woord meer aan vuil maken.
Een paar vragen komen bij mij op. Je valt enorm af na een GBP in redelijk korte tijd. Maar jullie zeggen ook dat het na een bepaalde tijd stopt dat afvallen.
Hoe lang val je af dan? Is dat dan maar een paar maanden?

En ik vind het dus echt bizar dat je met een beperkte calorie inname die je altijd blijft handhaven omdat meer gewoon niet mogelijk is, toch ook weer kunt aankomen. Hoe kan dat dan?
tu1nhek schreef:
28-03-2018 16:55
Solomio ik ga echt niet meer hierop reageren. Werkelijk niemand heeft gezegd dat jij of wie dan ook geen chocolademelk meer lekker mag vinden, zoals jij stelde. LiL0u schreef over chocolademelk in het kader van mensen die hun eetgewoontes niet veranderen, snacken voor de kick (bijv. met chocolademelk) en daardoor na hun operatie weer veel aankomen. Dat is iets heel anders dan af en toe gewoon lekker chocolademelk drink wat jij en ieder ander gewoon prima hartstikke lekker mag vinden en mag drinken als je dat wil.

Wat betreft op jezelf betrekken heb ik dat toegevoegd aan mijn laatste reactie. Jij neemt je eigen ervaringen als uitgangspunt en anderen (waaronder LiL0u) ook, als je ervaringen niet overeen komen betekent het niet dat de ervaring van de ander verkeerd is of niet kan. Er zijn meer mensen die niet allemaal zijn zoals jij.

Ik ga hier echt geen woord meer aan vuil maken.
En ik heb gereageerd omdat Lil0u alleen maar van een afstand kijkt.
Als zij mij chocolademelk ziet drinken oordeelt ze blijkbaar dat ik nog steeds die kick nodig heb.
Want dat mensen die kick nog nodig hebben vult zij (en jij in haar kielzog) in.
Waar ik tegenover zet dat chocolademelk een prima keuze is, zeker na een GBP, waarna je meer eiwitten binnen moet krijgen.

David Dunning
Gravinnetje schreef:
28-03-2018 16:58
Een paar vragen komen bij mij op. Je valt enorm af na een GBP in redelijk korte tijd. Maar jullie zeggen ook dat het na een bepaalde tijd stopt dat afvallen.
Hoe lang val je af dan? Is dat dan maar een paar maanden?

En ik vind het dus echt bizar dat je met een beperkte calorie inname die je altijd blijft handhaven omdat meer gewoon niet mogelijk is, toch ook weer kunt aankomen. Hoe kan dat dan?
De beroemde spaarstand.

David Dunning
Maar wanneer komt die spaarstand dan?
Gravinnetje schreef:
28-03-2018 17:06
Maar wanneer komt die spaarstand dan?
Bij mij na een maand of 9.
Mij werd verteld dat je het eerste jaar afvalt, het tweede jaar weer wat aankomt en dat het dan stabiliseert.

David Dunning
Gravinnetje: Vanuit mijn ziekenhuis gaven ze aan dat de operatie zo'n anderhalf tot 2 jaar 'werkt'
Dmv de omleiding ontstaat er malabsorptie, wat wil zeggen dat je niet meer alle voedingsstoffen opneemt, plus dat je maag zo klein is gemaakt dat je simpelweg niet heel veel meer in één keer kan eten.
Het lichaam is een heel slim apparaat en zal binnen die 2 jaar dit voor het grootste deel herstellen.
Daarnaast word de maag ook weer steeds soepeler en zal dus weer iets kunnen oprekken.

Het eerste anderhalf jaar zal je dus erg veel afvallen, maar je lijf settelt zich in de nieuwe situatie en zal stabiliseren.
In de meeste gevallen zal iemand na 2 tot 3 jaar gestabiliseerd zijn en naar verwachting 10% lichaamsgewicht weer aankomen.
Je lichaam leert dus omgaan met de nieuwe situatie en daarnaast, ook al kun je niet zoveel meer in één keer eten, je kunt natuurlijk wel de hele dag door kleine beetjes gaan eten, dus geen zakken chips, chocola en pizza in één keer, maar wel verdeeld over de hele dag.
Daarom is de aanpassing in levensstijl zo belangrijk.
Bij mij was het een jaar afvallen en daarna stabiliseerde het.
Interessant, dank je. Ben erg benieuwd namelijk. Ben nu bijna 2 jaar bezig met afvallen. Het gaat nu niet snel meer, paar ons per week. De laatste kilo's moeten nu nog en ik reken op een half jaar daarvoor. Hoop alleen dat ik die spaarstand weg kan houden. Ben daar best bang voor.
.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 17:27
99.80% gewijzigd
tu1nhek schreef:
27-03-2018 12:45
.
Jij trekt hem juist weer helemaal de andere kant op, want ook niet klopt.
Het is gewoon per persoon verschillend. Ook met een GBP indicatie kan je zonder operatie zo veel afvallen en eraf houden. Er is ook een groep mensen die de GBP doet die achteraf weer te veel aankomt, omdat ze de achterliggende problematiek niet (voldoende) hebben aangepakt. Daarnaast kan (of in veel gevallen moet) het gewoon naast elkaar bestaan.

En beide hebben niet met falen te maken.
Jij blijft maar hameren op dat er achter dik zijn problematiek MOET zitten. Dat hoeft helemaal niet , is in de meeste gevallen juist niet zo.
Vaak zit er een lichamelijke reden achter waardoor het stop gevoel niet gemerkt word Of er is iets mis waardoor je lichaam het signaal dat er eten moet komen blijft geven In al die gevallen kan een psycholoog echt niets voor je doen hoor.
Te veel eten heeft echt vaker een medische reden dan een psychische reden.
.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 17:27
99.74% gewijzigd
rosepudding schreef:
27-03-2018 14:28
Maar het is dus ook weer niet zo dat je nooit meer een wijntje kan nemen, of nooit meer een frikandel met mayo.
Alles met mate, DAT is juist de verandering van mindset.

In mijn geval was het zo: het was alles of niets.
Ik kon mezelf heel goed eten ontzeggen, maar als ik los ging, dan ging ik ook goed los.
Met mate kende ik niet.
Elke dag begon ik weer met mijn 'dieet' en elke keer als ik iets 'slechts' at, ook al was het maar één koekje of één blokje chocola, dat was een trigger om me vol te proppen met alles wat los en vast zat.
Want met dat ene koekje had ik het toch al verpest voor die dag dus kon ik net zo goed eten waar ik zin in had, morgen beginnen we weer opnieuw.

Ik heb heel erg moeten leren om niet zo krampachtig meer met eten bezig te zijn, ik ben wel streng voor mezelf maar als ik dan in het weekend wel eens een koekje neem, dan is dat ene koekje geen trigger meer om het hele pak leeg te eten.
Dat was dan lekker en het volgende eetmoment neem ik weer iets gezonds.

En als jij 2 keer in de maand een frikandel met mayo eet, dan is daar niets mis mee, als je je daarnaast netjes aan de eetvoorschriften houd.
Dat zwart-wit denken moet je los laten en dat is best lastig
Maar wat maakt dat je dat wel kunt leren met een maag operatie en niet zonder die operatie?
.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 17:28
99.77% gewijzigd
Solomio schreef:
27-03-2018 20:34
Nee, dat lukt niet. En toch stopt het afvallen op een gegeven moment.
Die spaarstand is echt geen fabeltje hoor.
Dat riep iemand laatst idd, dat dat een fabeltje is. Ik zeg, vraag het eens aan topsporters. Het is géén fabeltje.
Solomio schreef:
27-03-2018 20:32

Toen ik het traject inging was één van de eerste dingen die me verteld werden dat ik ervan uit moest gaan dat ik nooit meer een gezond bmi zou krijgen. Het verschilt per persoon, maar de meesten blijven hangen rond een bmi van 27. Nog steeds overgewicht dus. Niet omdat ze te veel eten, maar omdat het effect van de GBP beperkt is.
Waarom heb je dan toch besloten die operatie te doen?
Mijn reacties maar ff verwijderd, zag allemaal rare tekens :(

Mijn buurvrouw heeft 3 jaar geleden een gastric sleeve gehad, viel 50kg af binnen een jaar en is inmiddels weer meer aangekomen dan dat eraf was gegaan.
nina1966 schreef:
28-03-2018 17:29
Waarom heb je dan toch besloten die operatie te doen?
Huh? Voor een GBP moet je een bmi van 40 hebben (of 35 met comorbiditeit).
Dan is 27 een mooi resultaat.
Met mijn lengte scheelt dat 50 kilo.
Maar je moet dus je verwachtingen niet te slank hebben.

David Dunning
Je moet er inderdaad nooit vanuit gaan dat je een gezond BMI krijgt, sommigen krijgen het wel, sommigen niet.

Gemiddeld gezien verliezen de meeste mensen 75% van hun overgewicht, dus zullen altijd licht overgewicht houden.
Solomio schreef:
27-03-2018 20:51
Dan ga je er dus vanuit dat dat genoeg-gevoel ergens onderweg verdwenen is en weer aangeleerd kan worden.
Hellaas ligt het veel ingewikkelder: sommige mensen hebben het gewoon niet, bij sommige mensen staat het chronisch verkeerd afgesteld.
Obesitas is echt veel complexer dan hier vaak gezegd wordt.
Klopt, misschien niet bij iedereen maar dan ligt diabetes meestal in het verschiet.
Ga maar eens informeren bij fora over khd arm eten. De meeste mensen herstellen en merken dat het stop gevoel terug komt De drang om door te eten gaat weg.Als men weer begint met suiker, te veel producten met een hoge GI dan komt die onbeheersbare drang weer terug.

Volgens mij zijn er heus wel mensen waar het psychisch is maar ik denk dat het bij de meesten echt lichamelijk is. Een onbalans van hormonen, niet goed werken van de alvleesklier etc zorgt voor vet opname en onbeheersbare trek en niet kunnen stoppen.
Ik moest ook bewijzen leveren dat ik de afgelopen 5 jaar minimaal een half jaar begeleid ben door een erkende diëtiste. Daarnaast werd er gekeken of er sprake was van een (actuele) eetstoornis.
Veel mensen uit mijn groep hebben eerder al een uitstel advies gekregen omdat ze eerst een traject bij de diëtiste moesten doen of eerst psychische begeleiding.
Indien nodig werd er ook verder onderzoek gedaan naar lichamelijke klachten of oorzaken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven