Lijf & Lijn alle pijlers

Vergroten spiermassa

29-05-2011 11:28 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of iemand hier een goede tip voor me heeft..

Sinds een paar jaar heb ik een zittend beroep, terwijl ik eerst een lichamelijk zware baan had. Ik ben niet gaan sporten ter compensatie (dom) en wel gaan lijnen.

Ik merk nu dat mijn spierkracht gigantisch is afgenomen. Ik ben begonnen met hardlopen, maar dat leverde een blessure op doordat mijn spieren niet sterk genoeg waren om mijn banden en gewrichten te ondersteunen.

Ook om mijn metabolisme aan te wakkeren wil weer wat spiermassa opbouwen, vóór ik me stort op cardio.

Ik wil dit graag thuis doen.

Kent iemand een website, dvd of boek met daarin goede, spierversterkende oefeningen, zodat ik zelf een beginnetje kan maken?

Bedankt!
Oke, dát wil ik!!

Maar hoe??

Er is hier in de buurt een sportschool waar grote mannen in ontbloot bovenlijf bankdrukken en hun spierballen kussen.

Je ruikt de testosteron al als je er voorbij loopt.

Ik zie mezelf daar echt niet zomaar naar binnen lopen (met mijn papperige armpjes, mega-celluliterige benen en giga-bilpartij).

Toch denk ik dat ik daar de beste begeleiding zal kunnen krijgen, omdat die mensen daar echt wel wat af zullen weten van spieropbouw en gericht trainen..

Of denken jullie dat ik klein moet beginnen en eerst moet zorgen dat ik uberhaupt íets meer kan dan mezelf 1 trap opsjouwen?

Voor de beeldvorming: ik ben 1.70 meter en 71 kg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Jules2 schreef op 29 mei 2011 @ 14:36:

Oke, dát wil ik!!

Maar hoe?? Keihard werken; veel gewicht, weinig herhalingen.

Er is hier in de buurt een sportschool waar grote mannen in ontbloot bovenlijf bankdrukken en hun spierballen kussen.

Je ruikt de testosteron al als je er voorbij loopt. Lekker!

Ik zie mezelf daar echt niet zomaar naar binnen lopen (met mijn papperige armpjes, mega-celluliterige benen en giga-bilpartij).

Toch denk ik dat ik daar de beste begeleiding zal kunnen krijgen, omdat die mensen daar echt wel wat af zullen weten van spieropbouw en gericht trainen.. Precies.

Of denken jullie dat ik klein moet beginnen en eerst moet zorgen dat ik uberhaupt íets meer kan dan mezelf 1 trap opsjouwen?

Voor de beeldvorming: ik ben 1.70 meter en 71 kg.
Het lijkt me trouwens stug dat ze in ontbloot bovenlijf trainen.

Dat is jouw vooroordeel, lijkt mij.

Wat ook kan is een sportschool zoeken waar over het algemeen te zware mensen komen om af te vallen en waar jij dan in je eentje oefeneningen staat te doen waarvan anderen dan weer denken " uitslover! / huh? / ...... "

In een sportschool kom je om je eigen ding te doen.

Als je tijd hebt om je bezig te houden met de poffertjespandijen van een ander doe je iets niet goed.
't Is hard werken. Maar in een sportschool waar echt veel aan bodybuilding gedaan wordt, krijg je vaak wel het beste advies.

Je kunt je ook eens aanmelden op een forum:

www.bodyresource.nl bijvoorbeeld, daar schrijven vrij veel vrouwen mee.

En kijk eens op www.slank-en-sterk.nl, een van de beste sites op dit vlak.

Mooi hè, spieren!
Kristin J. Reisinger, vertaling door E. van der Have-Raats. Bron: www.bodybuilding.com

Vrouwen in de sportschool ... Laat mij iets vertellen. Door de jaren heen heb ik een heleboel vrouwen in de sportschool gezien die trainen met van die piepkleine, roze en paarse handhaltertjes en ze zweten dan amper. Ik zie dan diezelfde meiden drie cardio-lessen achter elkaar doen en uren en uren op de loopband rennen als een kip zonder kop. Ze vragen zich steeds af waarom hun lichaam er nog precies hetzelfde uitziet als een half jaar daarvoor. Dit zijn dezelfde meiden die naar mij toekomen en steeds opnieuw vragen wat ik toch doe om er zo uit te zien. En wat eet ik, of eet ik überhaupt wel? Ik heb zelfs wel eens iemand horen zeggen: "Het gaat zo goed vandaag ... ik heb alleen nog maar een broodje en een salade op!". De lijst is eindeloos en ook eindeloos frustrerend.

Ik zou willen dat ik hier een megafoon had. Dames .... je moet ZWARE GEWICHTEN gebruiken om een lichaam te krijgen als die meid uit Terminator! Als je denkt dat je er geen enkele herhaling meer uit kunt persen ... doe er dan nóg twee! Krijg je eelt op je handen ... je man zal daar blij mee zijn. Zoveel van jullie zeggen dat je een lichaam als dat van Madonna, of Angela Bassett, of Gabrielle Reece zou willen hebben, maar de meesten van jullie doen niets om het te krijgen! Denk je dat deze vrouwen met minuscule gewichtjes trainen en dat hun lichaam er 'per ongeluk' zo uitziet? Weet je wel hoe moeilijk het is en hoeveel vérgaande planning en voorbereiding (en testosteron!) erbij komen kijken om spieren te kweken en "breed te worden" zoals een professionele bodybuilder? Ik heb de afgelopen twee jaar even zwaar als welke man dan ook getraind en ik wordt nog steeds lichter en strakker! Ik zie er ook aantrekkelijker en vrouwelijker uit dan ooit tevoren.

Door met echt zware gewichten te trainen en je spieren een uitdaging te geven, zal je vetvrije massa toenemen, en omdat het deze vetvrije massa (spierweefsel) is, die vet verbrandt, krijg je zelfs in rust meer vetverbrandingscapaciteit. Als je dit combineert met een gematigde hoeveelheid cardiovasculaire activiteit (dus niet drie stepslessen achter elkaar) dan wordt je lichaam een vetverbrandingsmachine. Te veel cardio werkt averechts en zal er uiteindelijk voor zorgen dat je je zo moeizaam opgebouwde spiermassa gaat gebruiken om te verbranden, hetgeen NIET het gewenste doel is.

Het gaat puur om je INSTELLING en HOUDING. Ik zou willen zeggen dat wij vrouwen er nóg harder tegenaan moeten dan mannen ...

Kristin bij een fitnesswedstrijd

Je moet ook ETEN. Je moet je lichaam voeden met het juiste voedsel voor energie en ook eiwit om spierweefsel op te bouwen en te repareren. Jezelf uithongeren is NIET de oplossing en dat is ook veel erger dan de meesten van jullie je realiseren. Je grondstofwisseling zal erdoor vertragen en je lijf gaat alles wat je eet direct opslaan als vet.

Door kleine, magere maaltijden te eten gedurende de hele dag, met een eiwitbron en goede bronnen van vezels en meervoudige koolhydraten, zal je insuline gestabiliseerd worden en je energieniveau op peil blijven. Dat voorkómt dat je lichaam in standje hongerwinter gaat en geeft je alle benodigde bouwstenen om je spieren te ontwikkelen en te vormen. En, je kunt nog méér eten ook!

"... het krachthonk is net zo goed van ons als van welke man dan ook."

Als ik 10 cent zou krijgen voor elke keer dat ik zie hoe een vrouw zich geïntimideerd voelt in de sportschool, omdat er een man in de buurt is, of hoe ze haar plaats bij een apparaat of bankje opgeeft omdat de één of andere vent erop staat te wachten, dan zou ik inmiddels net zo rijk zijn als Arnold Schwarzenegger. Ik ben naar meiden in de sportschool toegegaan en heb staan schreeuwen tegen hen omdat ze dat deden.

Wat ben je voor een watje?! Zelfwaardering, -vertrouwen en in het algemeen een houding waaruit blijkt dat het je gewoon geen fluit kan schelen wat een ander van je denkt, dat zijn allemaal onderdeel van mijn beeld over trainen als een vrouw; véél aantrekkelijker dan een hele dot mascara, lippenstift en oogpotlood. En het krachthonk is net zo goed van ons als van welke man dan ook.

Trainen als een vrouw zorgt ervoor dat je ook op andere gebieden van het leven groeit, inclusief relaties, carrière of wat dan ook waar je het in toelaat. En dat je lichaam er mooi uitziet is niet eens het grootste voordeel. Dus dames, om een erg wijs persoon te citeren: "Doe het goed of doe het niet", zeker als je een vrouw bent.

Kristin J. Reisinger

quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 mei 2011 @ 14:41:

Het lijkt me trouwens stug dat ze in ontbloot bovenlijf trainen.

Dat is jouw vooroordeel, lijkt mij.

Dat is waar..

Ik heb om eerlijk te zijn ook nog nooit iemand zijn spierballen zien kussen

Was een overdreven schets, waardoor je begrijpt wat voor soort sportschool ik bedoel.

De andere optie is inderdaad een sportschool waar ze geen losse gewichten/halters hebben en waar de training vooral gericht is op cardio.

Het is gewoon mijn onzekerheid dat ik daar niet binnen durf te lopen. Ik weet dat iedereen ooit érgens heeft moeten beginnen, maar stiekem ben ik toch bang dat men daar denkt: Jezus, wat doet zíj nou hier!?

Maar de wens om mijn doel te behalen is groot en ik denk dat die groter is dan mijn onzekerheid. Ik moet gewoon mijn vooroordelen laten varen en op zijn minst informatie gaan inwinnen.

Het lijkt me heerlijk om keihard te werken met een duidelijk doel voor ogen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 mei 2011 @ 14:43:

[afbeelding]

na dunne beentjes hoor, dit is beter

Bedankt voor jullie input tot nu toe.

Ik moet heel even weg, maar kom weer terug!

(Misschien binnenkort een nieuw topic: 'van blubber tot bulk'?

Mijn recept: bodypump en body shape (of total workout), dat soort lesjes, en benen/billen (uiteindelijk) met 5-7 kilo aan elke kant van de halter, biceps, deltaspieren en rug 5 kilo, en triceps en andere kleinere armspieren 3 kilo. 3 x per week. En goed blijven eten! Word je net geen terminator-vrouwtje van maar je komt er toch heel aardig bij in de buurt! Ik althans...
Pump is ook een vorm van cardio, je pakt daar nog veel te licht en met veel te veel herhalingen. Vrouwen die denken dat ze KT doen, dat is pump.
Alle soorten lessen van les Mills; leuk, maar geen krachttraining. Het is allemaal beter dan niets doen, maar het zet niet écht zoden aan de dijk.

In de sportschool ben je misschien snel geneigd om de fitness apparaten te gebruiken die er staan en de dumbbells links te laten liggen. Maar geef die dumbels toch ook een kans, je kunt hier namelijk een veelzijdige work-out mee opzetten die zelfs beter is dan een work-out met apparaten. Hier onder waarom je dumbbell training een kans moet geven en een aantal voorbeelden van dumbbeltraining als inspiratie.

Als je aan dumbbells denkt denk je misschien aan armbuigen en dergelijke, maar ze zijn net zo effectief voor het trainen van je benen, je rug of zelfs je buikspieren.

Een Lunge met Barbells

Daarnaast maken dumbbells je sterker omdat ze je spieren meer stimuleren. Je moet namelijk je spieren de hele tijd in balans houden, waar mee je stabilisatie spieren aanspreekt. Hierdoor krijg je een beter evenwicht.

Dumbbell Borst drukken

Ook kan je niet compenseren zoals je misschien zou doen met een stang of een apparaat. Bijvoorbeeld je armen moeten allebei apart de zelfde oefening uitvoeren, zo train je ook je zwakkere kant van je lichaam.

Alleen voor de bicep curl kan je met een dumbbell ongeveer 20 verschillende oefeningen doen, terwijl je met een stang er maar een handvol kan doen en met een apparaat misschien maar twee of drie.

Een heup oefening met dumbbels

Het is handig dat je zo veel verschillende oefeningen kan doen met een dumbbell omdat je zo minder snel gewend raakt aan een of twee oefeningen. Zo blijf je je spieren op de zelfde manier aanspreken als in het begin en kan je een plateaufase ontlopen.

Dumbbells kunnen helpen een blessure te voorkomen. Trainings apparaten zijn gemaakt om een spier te isoleren en te belasten, terwijl het ook belangrijk is om de ondersteunende spiergroepen te versterken. Deze spiergroepen kan je vaak niet goed trainen op zo’n apparaat, wat de kans op blessures verhoogd
quote:meds schreef op 29 mei 2011 @ 14:57:

Pump is ook een vorm van cardio, je pakt daar nog veel te licht en met veel te veel herhalingen. Vrouwen die denken dat ze KT doen, dat is pump.

Ik weet wel dat het geen 'echte' KT is in de vorm van weinig herhalingen, zo zwaar als je kunt (doe ik ook wel eens), maar ik merk dat ik van bodypump toch behoorlijk strak en gespierd ben geworden. Niet op het niveau van bodybuilding natuurlijk.

Ik ben niet afgevallen maar mijn vetpercentage is wel 6 procent gedaald, wat zou betekenen dat ik er ca. 4 kilo spier bij heb gekregen (ben 1.70, 61 kilo), Dus echt puur een vorm van cardio zou je het niet kunnen noemen, denk ik.
http://fitness.blog.nl/kr ... krachttraining-supercombi
ik hou van dumbells.

Pump is prima hoor, een stuk beter dan aerobics en als jij er tevreden mee bent dan is er niks mis mee, maar het is geen KT
http://www.technogym.com/ ... ichaam-met-gewichten/5187
quote:meds schreef op 29 mei 2011 @ 15:05:

ik hou van dumbells.

Pump is prima hoor, een stuk beter dan aerobics en als jij er tevreden mee bent dan is er niks mis mee, maar het is geen KT

Ik zou het niet durven beweren! ;)

BGB: helemaal eens! In Duitsland deed ik dit: http://www.eisenhauer-tra ... rnehmenskonzept/zeit.html

Werkte als een tiet. Idd ook gericht op de isolering van spieren op (heel Duits-grundlich), herhalingen van 6x.
Alleen wilde ik maar zeggen dat KT niet de enige manier is om strakker en (iets) gespierder te worden, zij het door wel steeds je lichaam te blijven uitdagen met zwaardere gewichten.
quote:Eurydice79 schreef op 29 mei 2011 @ 15:04:

[...]

Ik weet wel dat het geen 'echte' KT is in de vorm van weinig herhalingen, zo zwaar als je kunt (doe ik ook wel eens), maar ik merk dat ik van bodypump toch behoorlijk strak en gespierd ben geworden. Niet op het niveau van bodybuilding natuurlijk.

Ik ben niet afgevallen maar mijn vetpercentage is wel 6 procent gedaald, wat zou betekenen dat ik er ca. 4 kilo spier bij heb gekregen (ben 1.70, 61 kilo), Dus echt puur een vorm van cardio zou je het niet kunnen noemen, denk ik.

In het begin gaat bij ongetrainde vrouwen de spiermassatoename nog vrij snel, maar om er echt flink spieren bij te krijgen, moet je meer doen.

Hoe is je vetpercentage gemeten? Tang? Apparaat? Is vaak zo afhankelijk van manier van meten, vocht e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven