Mode & Beauty alle pijlers

Begonnen met Curly Girl methode. Wie ook?

03-08-2019 16:49 3273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik eerst even een background verhaaltje typen.
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.

Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!

Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.

Nog meer dames die er mee bezig zijn?
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
04-08-2019 16:01
Even nog een vraagje; wat doe je dan met je haar op de dagen dat je het niet wast?
Hoe styl je het dan?
Stijlen is niet CG :mrgreen:
Je bedoelt ws stylen, wel, daar zijn legio methodes voor. Heb je je al verdiept in het woord " refreshen"? (Google even, en kijk ook eens op Youtube). Ik zelf heb een sprayfles gevuld met 1/3 conditioner en 2/3 water, daarmee spray ik 's ochtends mijn haar, beetje knijpen/ scrunchen en that's it. Maar ik ben al wel driekwart jaar bezig en dat loont, het zit gewoon lekker, dus minder heisa nodig.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Thanks VC, ik ga me nog wat meer inlezen en dan na mijn vakantie (chloor/zout) maar eens proberen!
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
04-08-2019 16:05
Stijlen is niet CG :mrgreen:
Je bedoelt ws stylen, wel, daar zijn legio methodes voor. Heb je je al verdiept in het woord " refreshen"? (Google even, en kijk ook eens op Youtube). Ik zelf heb een sprayfles gevuld met 1/3 conditioner en 2/3 water, daarmee spray ik 's ochtends mijn haar, beetje knijpen/ scrunchen en that's it. Maar ik ben al wel driekwart jaar bezig en dat loont, het zit gewoon lekker, dus minder heisa nodig.
Welja, heb hierover eerder ook een vraag gesteld. Je kamt je haar enkel bij het wassen? Bij het refreshen laat je de knopen er gewoon in?
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
04-08-2019 18:07
Welja, heb hierover eerder ook een vraag gesteld. Je kamt je haar enkel bij het wassen? Bij het refreshen laat je de knopen er gewoon in?
Welja, ik heb hem gelezen hoor, je vraag. Maar ik heb er geen antwoord op. Geen last van knopen hier.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Probeer anders eens te slapen met een pineapple (losse staart boven op je hoofd) en/of met een satijnen kussensloop.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
04-08-2019 18:07
Welja, heb hierover eerder ook een vraag gesteld. Je kamt je haar enkel bij het wassen? Bij het refreshen laat je de knopen er gewoon in?
Ik heb ook niet echt last van knopen..
Misschien is het een optie dat je naar de kapper gaat om er eerst een stuk af te knippen? (Is bij mij altijd startsein om weer eens een bezoekje te plannen namelijk :proud: ).
Gebruik je ook leave in? Dat zou ook al goed moeten werken tegen knopen
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
04-08-2019 18:20
Welja, ik heb hem gelezen hoor, je vraag. Maar ik heb er geen antwoord op. Geen last van knopen hier.
Oh echt? Maar misschien is je haar niet zo lang, het mijne is 60/70 cm.
Die pineapple doe ik al.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
04-08-2019 18:44
Ik heb ook niet echt last van knopen..
Misschien is het een optie dat je naar de kapper gaat om er eerst een stuk af te knippen? (Is bij mij altijd startsein om weer eens een bezoekje te plannen namelijk :proud: ).
Gebruik je ook leave in? Dat zou ook al goed moeten werken tegen knopen
Haar is lang, pas geknipt en gezond (niet geverfd). Knopen kammen er heel gemakkelijk uit bij het wassen. Gebruik idd een beetje leave in.
Maar overdag hangt het los en dan komen er toch knopen in.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel lang ja!
Misschien een tip om lid te worden van Curls cult op facebook, zitten echt heel veel enthousiaste dames die misschien een tip daarvoor hebben :)
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
04-08-2019 17:15
Thanks VC, ik ga me nog wat meer inlezen en dan na mijn vakantie (chloor/zout) maar eens proberen!
Kinky Curly heeft een speciale leave-in voor dat soort vakanties en die heet Pool Party. Euro of 14, grote tube. Het proberen waard!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb het vandaag geprobeerd met de producten die ik al had. En mijn vriendin vroeg wat ik met mij haar had gedAn omdat het zo krulde! Niet te geloven. Ik ga morgen naar de kruidvat!
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
04-08-2019 13:34
Ik heb geen lijst, maar ik ga zelf af op ervaringen van anderen en dan koop ik het op internet.
Op deze site kan je makkelijk CG-producten bestellen:
https://www.myhairshop.nl/
Thanks! Ik ga neuzen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me ook aan het inlezen in deze methode :)
Heb van mezelf slag/golven, krultype 2a/2b. Merk dat ik het nog erg ingewikkeld vind met porositeit, elasticiteit etc. en welke producten je dan moet hebben.
Ik lees en schrijf graag mee! :)
Very__Cherry schreef:
04-08-2019 20:16
Kinky Curly heeft een speciale leave-in voor dat soort vakanties en die heet Pool Party. Euro of 14, grote tube. Het proberen waard!
Gevonden!
Staat er op de producten een duidelijke gebruiksaanwijzing hoe en wat?
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
05-08-2019 06:22
Gevonden!
Staat er op de producten een duidelijke gebruiksaanwijzing hoe en wat?
Cg is een methode, manier van werken. Dus ook als er een gebruiksaanwijzing op de producten staat volg je die niet maar doe je het volgens de methode.
Meer info in de fb groep.
Attraverso schreef:
05-08-2019 06:28
Cg is een methode, manier van werken. Dus ook als er een gebruiksaanwijzing op de producten staat volg je die niet maar doe je het volgens de methode.
Meer info in de fb groep.
Oh, ja oké, dat is ook wel logisch. Ik ga ook kijken op fb dan, bedankt.
Hier is wel een makkelijk stappenplan voor de beginners:

https://www.plein.nl/blog/cg-methode

Dus:

laatste keer haar wassen met reguliere shampoo

haar wassen met geschikte co wash en/of conditioner

als de conditioner in je haar zit vingerkammen of met een grove kam doorkammen

uitspoelen *met koud water brrrrr

leave in conditioner in je haar (crunchen?)
óf gel/mousse in je haar crunchen

droog crunchen met geschikte doek (microvezel of katoenen shirt)

eventueel diffusen of fohnen met kouwe lucht en een vergiet cq zeef

Zelf denk ik dat die gel of mousse mss niet zo fijn is? Zeker als je je haar niet iedere dag wast, komen er dan geen mega klitten in je haar?
Ik zie myhairshop.nl wel verschillende gels die geschikt zouden zijn.

En dan slapen met een pineapple.

Op de dagen dat je niet wast klinkt de methode van VeryCherry me wel goed, dus zelf een oplossing maken van 1/3 conditioner en 2/3 water, haar daar mee bevochtigen en dan kneden.

PS dit is ook meer een opsomming voor mezelf om het een beetje duidelijk te krijgen :biggrin:
anoniem_64d31c260ee77 wijzigde dit bericht op 05-08-2019 08:15
4.55% gewijzigd
Mmm, ik zie wel dat sommige eerst drogen en dan stylingsproduct en andere stylen en dan drogen.
Op zich lijkt het wel logisch eerst bijv. leave in conditioner in te kneden en dan de drogen zodat je haar al wat beschermt is?
Sorry TO dat ik dit topic kaap ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vandaag de co wash kopen van cantu en vanavond proberen :) Hoe vaak co washen jullie per week?
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
05-08-2019 08:04
Sorry TO dat ik dit topic kaap ;-D
No worries! Ik haal hier veel info uit, vind ik ook heel belangrijk :)

Overigens doe ik niet altijd na het wassen styling producten erin. Ik was het vaak savonds want ik moet smorgens vroeg beginnen met werken. Als ik het savonds was, doe ik alleen de leave-in erin. Vind het niet fijn om met stylingproducten te slapen.

De volgende dag maak ik het vochtig met een plantenspuit en scrunch er wat cheapo gel in. Haast geen werk :)
ontbijtkoekje wijzigde dit bericht op 05-08-2019 08:38
50.42% gewijzigd
Iemand tips voor een cowash die te koop is bij een een grote kruidvat/trekpleister/action? Ik kom daar vandaag langs.

Van de week ga ik nog naar de Etos. Een beetje budgettechnisch niet al te duur?
chocho schreef:
05-08-2019 08:03
Mmm, ik zie wel dat sommige eerst drogen en dan stylingsproduct en andere stylen en dan drogen.
Op zich lijkt het wel logisch eerst bijv. leave in conditioner in te kneden en dan de drogen zodat je haar al wat beschermt is?
Ik kneed altijd eerst leave-in of beschermende krullencreme erin en dan pas vergiet-diffiser fohnen. Daarna pas stylingproducten.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
05-08-2019 06:28
Cg is een methode, manier van werken. Dus ook als er een gebruiksaanwijzing op de producten staat volg je die niet maar doe je het volgens de methode.
Meer info in de fb groep.
Zo zwart wit ligt het nou ook weer niet.
Fabrikanten van CG-geschikt spul, zoals in dit geval Kinky Curly, zetten een advies voor gebruik op de verpakking. Dat kun je opvolgen. Maar als een andere routine beter bij je haar past dan volg je die. Als je lid bent van die fb groep, dan weet je dat. Niet voor niets wordt bij elke nieuwe posting gevraagd wat de hair routine is.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Lucifer2018 schreef:
05-08-2019 08:36
Iemand tips voor een cowash die te koop is bij een een grote kruidvat/trekpleister/action? Ik kom daar vandaag langs.

Van de week ga ik nog naar de Etos. Een beetje budgettechnisch niet al te duur?
Een echt specifieke cowash heb je volgens mij niet bij een drogist. Alleen CG approved shampoo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven